Friday, 11 March 2011

دليلك لفهم التعديلات الدستورية

من عند وائل خليل


19 comments:

أبو أمك said...

أنا فاهم التعديلات الدستورية من زمان
التعديلات الدستورية هي اللي بقى بعدها فيه دستورين
الدستور المطبوع والدستور الأصلي

Noha said...

nawara just to clarify, if we say no to the constitutional amendments, the army will not stay more than 6 months, as it was preplanned and placed in their timetable from the beginning. Please refer to Mona al Shazly's episode with the Armed Forces where they described the process in detail.

elzahraamegahed said...

طب ممكن لو مفيش دستور جديد التعديلات تتظبط
هما مش قالوا هيعملوا حوار مجتمعى ، طب يستجيبوا لطلبات الحوار المجتمعى

- عايزين قبل انتخاب المجلس يكون القانون اتظبط ويبقى الانتخاب بالقايمه النسبيه مش بالقايمه الفرديه لان مفيش وقت ان الناس البسطاء يكتسبوا الوعى السياسى والناس اللى هتيجى دى هى اللى هتعمل لنا الدستور، واحنا لو سيبنا الانتخاب بالقايمه الفرديه والبرلمان جه بسرعه كده هنلاقى نصه رجال أعمال من اللى بيدفعوا

- موضوع خمسين فى الميه عمال وفلاحين المستفزه دى تتشال ، مش المجلس ده روحنا فى ايده وهيعمل لنا دستور يبقوا على الفرازه

- وموضوع كوتة المرأه برضه يتلغى


فيه نقطه ناتيه بخصوصا انتخابات الرئاسه:
- معلش يعنى اللى يترشح يترشح بالنائب بتاعه، مش يرشحه بعدها بشهرين وانا اضمن منين هيجيب نائب عامل ازاى

-نقطه مهمه لااازم يبقى فيه حد أقصى للترشح لسن الرئاسة ويبقى 70 سنه يعنى يحكم لحد 74 أعتقد كده كفايه أوى ، غير كده تلقى متسابه عشان شوية الكراكيب اللى من ايام المخلوع ياخدوا فرصتهم وتقعد نلف وراهم على المستشفيا ويبقوا هبطانين وعيانيين واللى حواليهم هما اللى يحكموا

- ولو يتفع ال 35 مادة بتاع صلاحيات الرئيس يتظبطوا

dr_islam_romance said...

يا جماعه التعديلات مش بتلزم الرئيس بعمل دستور جديد

mutargim said...

مقال النهارضة ..خاطرة حب مش أكتر
http://al-agenda.blogspot.com/2011/03/blog-post_11.html

Nicholas Urfe said...

انا عارف ان الكومنت ده مش في مكانه لكن الويكي لييكس اللي متبنياها يا نوارة بتتهم الثورة انها تحريك امريكي مخطط لشباب معينة وتدريبات بالخارج وعك ،

انت ايه رايك في كده؟

انا بتهيالي انها كذبه كبيرة سواء في مرحلة من مراحلها او كلها على بعضها

Nicholas Urfe said...

مستغرب ان الويكي بقت بتستخدم كدليل دلوقتي على اي حاجة !

المصادر اللي من نوع الويكي لو فرحنا بيها لما بتكون في صفنا هتاذينا لما تكون ضدنا ،،والافضل من الاول ما نعتمدش مصدر مشبوه وماعندوش دليل حقيقي على كلامو ما نساعدش بتوع نظرية المؤامرة

http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/africaandindianocean/egypt/8289698/Egypt-protests-secret-US-document-discloses-support-for-protesters.html

تحت الكوبري said...

يا نوارة كون الجدول بتاع وائل خليل بيقول ان المادة 189 مكرر بتلزم مجلس الشعب الجديد بوضع دستور جديد فده توصيف غير دقيق للوضع وفيه نوع من التضليل عن الحقيقة...

المادة 189 مكرر مش ملزمة ولا حاجة ولمزيد من الإيضاح يرجى الاطلاع على تدوينتي دي بعنوان : بخصوص كون المادة 189 مكرر ملزمة للبرلمان بوضع دستور جديد

http://ta7telkobry.blogspot.com/2011/03/189.html

cherif.hakam said...
This comment has been removed by the author.
cherif.hakam said...

آسف,كلمتى ليست فى الموضوع,لكن ليبيا مهمة جدا لمصر.أمن مصر,من أمن ليبيا.ليبيا يحكمها طاغية مجنون,منذ ٤٢ عاما.ثار الشعب الليبى عليه,فشن الطاغية,علي شعبه,حرب إبادة,غير متكافئة,برية وجوية وبحرية.فقتل أكثر من ألف شهيد.من الأقرب لليبيا من مصر,لنجدة ثورتها,ولنصرة الحرية والعدل ؟ هل نريد قوات الغرب,على حدودنا فى ليبيا ؟! أليس هذا,هو دور شعبنا وجيشنا العظيم,حماية لأمننا ؟ شريف عبد الحكم

بهيج الشرير said...

والنبي ياأبلتي أنا عندي سؤال! هل صحيح أن الواد أحول غبي بغل بعد ماطردوه من وزارة التربية والتعليم، ناوي يلبس الجلابية النايلون الجديدة ويسرح قدام المدارس بعربية حمص الشام أو عربية سوبيا

Nibal said...

السلام عليكم جميعا
يا ريت يا نوارة تشوفي الفايل ده
ده شرح مبسط جدا للتعديلات الدستورية و عيوبها و مميزاتها و نقاط ضعفها

شرح مبسط لدرجة انه ممكن يفهمه من ابسط الناس لاكثرهم ثقافة

الشرح لمحامي شاب اسمه اسلام سعيد

http://www.4shared.com/document/GPS78hq3/notices_2.html

ملكش دعوة said...

انا صوتت بنعم مع ان في حاجات مش فاهماها اوي بس انا بثق فيكي وماشيه وراكي
علي الله تيجي بخير

dr_islam_romance said...

ماينفعش حد يمشى ورا حد--نواره اصلا رايها بيتغير من ساعه للتانيه زى اى حد-- و بعدين التعديلات مش بتلزم الرئيس بعمل دستور جديد يعنى براحته من الاخر--قولو نعم بقا لو عايزينا نعيش طول حياتنا فى ثوره زى ماعايزين الشيوعيين--دول شللونى---زى ما الدكتور البرادعى قال عايزين نبدأ على نظافه ---مش كل مل نمشى خطوه نرججعها تانى

PRIEST said...

ممكن برده تشوفوا المقال الجديد اللى كتبته فيه شرح تفصيلى لكل حاجه فى التعديلات لأن بصراحه فى المقال اللى كتبه وائل لا يحتوى تفاصيل و فيه حاجات غلط
http://newpage4us.blogspot.com/

maher said...

يانواره الماده 75 دي زفت وبتمسني شخصيا طب لو عديتها دلوقتي ايه يضمنلي انها تتغير في الدستور الجديد

أيمن البرى said...

قوانين القرود

دى مش مجالها دلوقتى لكن اللى عارفها بيعرف ان اهم قاعدة ان كل قرد مسؤل من شخص واحد

و اذا قلنا (فيه حاجة اسمها ثورة 25 يناير)
مين المسؤل عنه و مين اللى بيأكله

و اذا كان المثل الهندى بيقول (الطفل اللى مبيعيطش امه مش بتأكله)

عاوزين نعيط بصوت واحد و نقول طلبات محددة تكون مسموعة

فيه مقال كويس باختصار بيقول ان تونس مثال محلول قدامنا
و انت قلت ان تونس بتجيب فينا اجوان:

تونس حلت امن الدولة و البوليس السياسى
( بعد ما مشت شفيق بتاعهم )

تونس عملت مجلس رئاسى موسع

تونس عملت مجلس لمراقبة تحقق اهداف الثورة
تونس بتعمل دستور جديد

يبقى نوحد اهدافنا و نبص تانى على ورقة الواجبات و الاهداف
ايه اللى اتحقق و ايه لسه

انت قلت المجلس العسكرى لا يعترف الا بطلبات الناس اللى مليون فما فوق
:
يبق نحشد الناس بطلبات و اهداف موحدة ( من غير بيات على رأيك)

1.عاوزين مجلس رئاسى
2.عاوزين نحل امن الدولة
3.عاوزين نحل الحزب الوطنى و نحظر ذيولة 4 سنوات

لو فيه مجلس رئاسى هيكون عندنا وقت نعمل دستور جديد او على الاقل وثيقة دستورية نجرى من خلالها الانتخابات و نكمل بعد كده الدستور

مش هنخاف تانى يطلع مجلس شعب وطنى و بلطجى بيدور على مصلحة ناس بتمص دم الشعب

احنا عندنا فى الريف العصبية للاسر و العائلة
و دى مضمونىة بالنسبة للوطنى

علشان كده لازم يحظر و يروحوا يشتغلوا شغلانة شريفة
كشك حاجة ساقعة مثلا
او يدور هيدارى ثروته ازاى من بتوع الكسب الغير مشروع
يعنى ينشغل بنفسه شوية عن نهب البلد

لو فيه مجلس رئاسى هيكون عندنا وقت نصلح الدستور

لازم مجلس لمتابعة تحقق اهداف الثورة

لازم يكون فيه حد مسؤل و نحاسبه و نوجه و هو يراجع الاولويات

لو كل واحد اتكلم لوحده هتبقى ظيطة و محدش هيسمع حد و هنقف نتكلم فى اى حاجة تشتت مجهونا و تفكيرنا
فيه اهداف رئيسية و اولويات اللى بنعمله بيقربنا منها ولا لا
و الا احنا كل يوم نرجع مربع

يعنى اسبوع ضاع فى مسلم و مسيحى من غير سبب الفتنة نائمة لعن اللة من ايقظها ايا ما يكون

ده اللى عاوزه الموساد و امن الدولة و الوطنى
نسيب تعديلات الدستور و المجلس الرئاسى و ننتشتت

حرام لازم نحدد الاولويات عشان صوتنا يبقى واحد

يارب يجمع الامة على الحق
و الرسول ص اخبرنا انه لا نجتمع على باطل
ان شاء الله نجتمع و يكون ده الحق

الاولويات يا شعب مصر

maher said...

طب مفيش حل وسط؟؟ نغير التعديلات شويه مثلا؟؟ هل ده ينفع؟؟ هل الانتخبات الجايه 50 في الميه عمال وفلاحين بردو؟؟ طب ده ينفع؟؟؟

Ashraf Khamis said...

المادة 189 الفقرة المضافة اللي قيل انها ملزمة... هل هى ملزمة فعلا؟ "و لكل من رئيس الجمهورية و بعد موافقة مجلس الوزراء و لنصف أعضاء مجلس الشعب و الشورى طلب اصدار دستور جديد..." الاجابة: لأ طبعا لأنها لم تنص على انه "لزاما" أو "يتعين" عليه اصدار دستور جديد و لكن ذكرت انه "له أن يطلب". يا ريت نركز و نعقلها و نصوت بلا.