Thursday, 8 January 2009

فيه كام نقطة غامضة

تحديث:
انبسط يا طفاطيفو، اهي اسرائيل ابتدت تقول: حتى لو اللي عمل كده فصيل فلسطيني مش ممكن يعمله من غير اذن حزب الله، شكل اللي انت عمال تنبر فيه من بداية الحرب ح يحصل، ماحدش مبسوط غيرك في الموضوع ده
:)
ودلوقت مواطن مصري يدخل مبرق عينيه وناكش لي شعره ومخضوض: ح يحتلوا مصر؟
ولو بمبة فرقعت في استراليا ح يتخض ويقول: ح يتحلوا مصر؟
اولا:
اسرائيل اول ما حصل القصف قالت: مش حزب الله مش حزب الله مش حزب الله هههههههههههههههههه
بصراحة ضحكت قوي
ثانيا:
هو السنيورة عنده خبر بضربة اسرائيلية وبيدي اسرائيل غطاء وللا ايه؟
يعني اول تصريح للسنيورة قبل ما يسأل حزب الله قال:
ده خرق لقرار 1701 !!!!!!!!!!!!!! طب مستعجل ليه يا عم؟ هي اسرائيل ح تحتاس تختلق ذرائع من غيرك؟ بتساعدها يعني ليكون الموضوع غايب عن ذهنها؟
كأنه بيدي مشروعية وغطاء لاسرائيل عشان تضرب
ثالثا:
طيب هو اطلاق الصواريخ كان خرق لقرار 1701 ورد اسرائيل بالقذائف مش خرق للقرار؟
المفروض ان لو حد خرق الاتفاق بيشتكوا لمجلس الامن وبياخدوا القنوات الشرعية
واسرائيل يعني معاها امريكا يعني مجلس القمل في جيبها
بتضرب على طول كده ليه؟
من حق الحكومة اللبنانية اصلا انها تشتكي اسرائيل دلوقت
رابعا:
اسرائيل بالفعل من بعد سريان 1701 خرقت القرار اكتر من مرة جوا وحلقت فوقيهم كتير
وما سمعناش عم السنيورة بيقول الكلام ده
يا ترى ليه يا عباس؟ بما انكوا زمايل تقدر تشرح لنا وجهة نظره
خامسا:
اسرائيل قتلت عماد مغنية بعد قرار 1701 والسنيورة ما قالش الكلمتين اللوز دول
سادسا:
ينفع السنيورة ينقطنا بسكاته؟
سابعا:
هو كل ما ح يتكلم ح يختم لنا المصحف؟ اللهم قوي ايمانك يا حاج سنيورة، بس على الله تكون متوضي

15 comments:

Anonymous said...

ستين بوست في اسبوع
اللهم لا حسد
ونمسك الخشب
شوفتي بقى الاجازة ما كانش ليها لازمة ازاي

Anonymous said...

الى بيحصل دا هبل اساسا

ومفيش حد ليه موقف معين لكل الى بيحصل دا

ولا فى مسؤل اهبل يطلع بتصريح اهبل زيه

يقول مبرر عن سكوته

بجد كل الى نقوله .. شكرا للناس لليهود الى مش صهاينه الى بتتعاطف مع فلسطين وبتحاول تعمل حاجه

والف شكر لرجال المقاومه ..

Anonymous said...

ده مقال كتبه فنان إسرائيلي معاد للصهيونية و عايش في لندن

http://www.palestinechronicle.com/view_article_details.php?id=14594

Anonymous said...

قصيدة فاروق جويدة

ارحل وعارك في يديك
كل الذي أخفيته يبدو عليك
فاخلع ثيابك وارتحل
اعتدت أن تمضي أمام الناس دوماً عارياً
فارحل وعارك في يديك

لا تنتظر طفلاً يتيماً
بابتسامته البريئة
أن يُـقبّـل وجنتيك

لا تنتظر عصفورة بيضاء
تغفو في ثيابك
ربما سكنت إليك

لا تنتظر أماً تـُطاردها دموع الراحلين
لعلها تبكي عليك

لا تنتظر صفحاً جميلاً
فالدماء السودُ مازالت تلوث راحتيك

وعلى يديك
دماء شعب آمنٍ
مهما توارت
لن يُـفارق مـُقلتيك

كل الصغار
الضائعين على بحار الدم في بغداد
صاروا وشم عارِ في جبينك
كلما أخفيته
يبدو عليك

كل الشواهد
فوق غزة والجليل الآن
تحمل سُخطها الدامي عليك
وتلعن والديك

ماذا تبقى
من حشود الموت في بغداد
لم يعد شيء لديك

هذي نهايتك الحزينة
بين أطنان الخرائب
والدمار يلف غزة
والليالي السود شاهدة عليك
فارحل وعارك في يديك

الآن ترحل غير مأسوف عليك
ارحل وعارك في يديك

انظر إلى صمت المساجد
والمنابر
تشتكي
ويصيح في أرجائها شبح الدمار

انظر إلى بغداد
تنعي أهلها
ويطوف فيها الموت
من دارِ لدار

الآن ترحل
أن ترى بغداد خلف جنودك القتلى
وعارك أي عار
مهما اعتذرت أمام شعبك
لن يُـفيد الاعتذار

ولمن يكون الاعتذار ... ؟
للأرض ... للطرقات ... للأحياء
للموتى ... وللمدن العتيقة ... للصغار

لمن يكون الاعتذار ...؟
لمواكب التاريخ
للأرض الحزينة ... للشواطيء ... للقفار

لعيون طفل مات في عينيه ضوء الصبح
واختنق النهار
لدموع أم لم تزل تبكي وحيداً
صار طيفاً ساكناً فوق الجدار

لمواكب غابت
واضناها مع الأيام طول الانتظار

لمن يكون الاعتذار ...؟
لأماكن تبكي على أطلالها
ومدائن سارت بقايا من غبار

لله ... حين تنام في قبر وحيداً
والجحيم تلال نار

ارحل وعارك في يديك
لا شيء يبكي في رحيلك
رغم أن الناس تبكي عادةً عند الرحيل

لا شيء يبدو في وداعك
لا غناء ... ولا دموع .. ولا صهيل

مالي أرى الأشجار صامتة
وأضواء الشوارع أغلقت أحداقها
واستسلمت لليل والصمت الطويل

مالي أرى الأنفاس خافتةً
ووجه الصبح مكتئباً
وأحلاماً بلون الموت ترقد خلف وهم مستحيل

اسمع جنودك في ثرى بغداد
ينسحبون في هلع
فهذا قاتل ينعي القتيل

جثث الجنود على المفارق
بين مأجور يعربد
أو مـُصاب يدفن العلم ذليل

ماذا تركت الآن في بغداد من ذكرى
على وجه الجداول
غير دمع كلما اختنقت يسيل

صمت الشواطيء
وحشة المدن الحزينة
بؤس أطفال صغار
أمهات في الثرى الداري
صراخ أو عويل

طفل يفتش في ظلام الليل
عن بيت توارى
يسأل الأطلال في فزع ولا يجد الدليل

سرب النخيل
على ضفاف النهر يصرخ
هل ترى شاهدت يوما
غضبة الشطآن من قهر النخيل

الآن ترحل
أن ترى بغداد تحمل عارك المسكون بالنصر المزيف
وحلمك الواهي الهزيل

ارحل وعارك في يديك
كل الذي أخفيته يبدو عليك
ارحل وعارك .... في يديك

TAFATEFO said...

http://www.youtube.com/watch?v=PC3KAj7mV4Y

آدي الهبل ولاد الهبل

TAFATEFO said...

أنبسط

يا ستي أهلاً .. أهلاً وسهلاً ومرحباً

هو في ايه أكثر من كده رمي في الحضن يترميه السنيوره وغيره؟؟ هي إسرائيل فاكره انها هتقدر تقصف حزب الله بالطيران من غير توغل بري .. وفاكره ان أنظمة الصواريخ اللي ركبتهالها أمريكا بطاقم إداره أمريكي هتحميها .. طب أما نشوف .. عايزين نجرب النظام الصاروخي الجديد ده

امال ولاد عمنا يدفعوا فلوس على الفاضي ؟؟

مواطن مصري said...

المثل بيقول اية القط بيحب خناقة


بيهظرو مع بعض بيجرو شكل

جبهة التهييس الشعبية said...

هههههههههههههههههه

Anonymous said...

لما الواحد يدخل للتعليق باسن بيعرف يسمح التعليق بتاعه لو عايز
طب الأنونيموس اللي زي حالاتي يعمل إيه ؟
أنا بعت قصيدة فاروق جويدة مرتين خطأ
وعاوز أمسح الأولى ممكن ؟

مواطن مصري said...

الظاهر فية صفقة سلاح امريكي على ايران عاوزينهم يدخلو فلسطين و اسرائيل فقالك نمد الوقت حبة

شوفي فلم lord of war

قصة حقيقية بيتكلم عن اشهر تاجر سلاح اسرائيلي

حـنــّا السكران said...

قلتلك عملية مخاض جديدة .. محاولة أخيرة لبعث الشرق الأوسط الجديد كما أراده بوش و غونداليزا و أتباعهم .. بضرب كل فصائل المقاومة و كشف الغطاء عنها .
ـ حزب الله مكبل بقرارات الحكومة اللبنانية التي تعتبره عدوها و عدو البلد الأول . و لازالت منذ سنتين تحاول إقناع الأكثرية المسيحية ( العونيين و المردة و غيرهم ماعدا القواتو الشمعونيين) بأنهم أخطأوا في تفاهمهم مع حزب الله .. و مع أن اسرائيل تخرق القرار 1701 كل يوم إلا أن الحكومة اللبنانية و السياديين الجدد في لبنان أخوة أبو الغيط لا ينبسون بحرف واحد , إلا أنهم ينتظرون حزب الله على كل مفرق . و ينتظرون أن يطلق صاروخا واحد كي يقولوا للناس و لميشال عون : ألم نقل لكم أن هؤلاء لا يريدون سوى الدمار؟
ـ أتمنى لو يستطيع حزب الله الان أن يطلق صواريخ و أن يكون لديه الغطاء السياسي لذلك , فلا بأس من إكمال عملية الإجهاض .. إجهاض هذا المسخ المسمى شرق أوسط جديد و الذي يراد له أن يولد على جثثنا جميعا . لأن هذه العملية لو تمت .. ستكون حربا شاملة . و لن يكون لهؤلاء العبيد مكانا هنا .من السنيورة و جعجع و جنبلاط إلى رفاقهم في المنطقة ..عبيد بوش و غوندي و صبيان أولمرت و ليفني .
ـ على فكرة ..قبل أيام و بخصوص الصواريخ التي وجدت على الأراشي اللبنانية و موجههة باتجاه فلسطين المحتلة و التي اتهم فيها حزب الله قبل عدوان غزة الأخير , قال نصرالله أننا لا نخاف من أفعالنا و لو كنا وضعناها لقلنا نحن وضعناها , لكن لماذا لا تبحثون عن طرف ثالث هو اسرائيل و عملاء اسرائيل الكثر في لبنان .
ـ هذا ما يغضب نصرالله .. كل المقاومين مكشوفين أو مكبلين بواقع صنعته هذه الحكومات بأمر اسرائيل و قرارات دولية حقيرة شاركت بها هذه الحكومات لوضع اللوم على أي مقاوم يرفع بندقيته و وضعه في صورة عدو الشعب .

TAFATEFO said...

هو مسؤول الجبهة الشعبية لتحرير فلسطين طالع يتكلم ليه طالما مش عايز يقول حاجه!!!!!!!!!


المؤتمر الصحفي لرئيس حكومة تصريف الأفعال سلام فياض بشأن مبادرات وقف إطلاق النار المطروحه

http://www.youtube.com/watch?v=8Ro3MJ3peXU

TAFATEFO said...

اسمعوا بقى الرجل اللي بيتكلم ده

لا فض فوك

آل إسرائيل بتتلكك .. ما تتلكك يعني هما كانوا فالحين وعارفين يستمروا في جبهه .. علشان يفتحوا جبهه تانيه ولا تالته

:D:D:D

اسمعووووووووووه

محمد فوزى said...

الحلاليف اللي انتي حطيتي الفيديو ده اللي بيظهر حقارتهم آن الأوان أن نطلق دعوه شعبيه بعيدا عن حكومتنا المتخاذله نعلن فيها اننا نرفض إستمرار إتفاقية كامب ديفيد معهم
نرفض أن نعطيهم أمنا بأنفسنا
نرفض أن نبادل كل شيء باللاشيء
http://karismafoz.blogspot.com/2009/01/blog-post_07.html#links

Anonymous said...

hahaha, funny clip from aljazera. what they are saying is we are not afraid, and NASSRALLAH has to leave the bunker, but they really look so scared and hahahahah