Friday, 30 January 2009

عناوين القنصلية التركية لتوجيه خطاب شكر لاردوغان

احنا شكرنا شافيز والمفروض نشكر اردوغان عشان الناس بس ما تحسش اننا البعدا خنازير وجلودنا سميكة وبنستمتع بالجزم على دماغنا وماحدش يتصدر لنا بعد كده، كفايا الفضايح اللي عاملها الحكام العرب، الناس لازم تحس اننا مساندينهم
هم عليهم من ده بايه؟ اذا الحكام العرب نفسهم ماسحين بينا البلاط واحنا راضيين
يبقى على الاقل نشكره عشان ما يندمش ان هو قال كلمة حق في صفنا
عنوان القنصلية البريدي في مصر اهو
معلش، انا عارفة اننا بقينا عاملين زي الباز افندي في ابن حميدو آه، عمالين نكتب في عرايض آه
بس الحمد لله ان اخيرا فيه ناس حست بينا آه، ولازم ما يندموش انهم حسوا بينا آه
الهي ربنا يعركوا ويفضحكوا ياللي في بالي اكتر ما انتوا مفضوحين آه
تركيا عايزة تدخل الاتحاد الاوروبي، ومع ذلك الراجل جازف عشانا ومافيش حد في تركيا (لا من يمين ولا من شمال) قال له: واحنا مالنا احنا، اولها فلس واخرها طين ما احنا ياما عملنا عشان فلسطين، مش دول العرب اللي اتآمروا مع الانجليز علينا؟ (على فكرة الكلام ده صحيح، العرب اتآمروا مع الانجليز على الخلافة آه)...وكلام المنايفة اللي بنسمعه ليل نهار هنا في بلد حدودها لزق في حدود فلسطين...آه
اشمعنى كل الناس عندها كرامة آه، واحنا البعدا عندنا البواسير آه
انا مش فاهمة احنا جنس ملة ابونا ايه؟
آه
آه
آه

22 comments:

Anonymous said...

نوارة
مين من العرب عمل او بيعمل زي اردوغان?

بصى للصور اللي في الموقعين دول و هو بيزور المسجد الاقصي و كمان و هو بيبكي من منظر المصابين من غزة

http://www.arabicdream.com/forums/--t51767.html

http://www.alriyadh.com/2005/05/03/article61631.html

علي فكرة انا بعت ايميلات لكل السفارات و حاتصل بسفارة تركيا في امريكا النهاردة الجمعة اشكرهم و اشكر اردوغان ..

د.احمد جلال

Dr.Online said...

فكره ممتازه

Anonymous said...

معلومات عن البطل أردوغان حفظه الله من على الفيسبوك :
ولِد أردوغان فى ريزة و لكنه انتقل مع عائلته عام 1967 الى اسنطبول عندما كان عمره 13 عاما. قضى معظم طفولته بائعا للسميط فى أزِقَة اسطنبول حتى استطاع الانضمام الى مدرسة من مدارس الامام-خطيب الدينية. تخرّج بعد ذلك من جامعة مرمرة، كلية الاقتصاد و العلوم الادارية قسم الادارة. لعب أردوغان فى شبابه كرة القدم فى حي شعبي كمحترف تقريبا ل16 عاما. حصل أردوغان على شهادة الدكتوراه الشرفية من جامعة ساراييفو فى آذار-مارس عام 2008.


بداية العمل السياسي:

تولى أردوغان منصب عمدة اسطنبول من آذار-مارس 1994 حتى تشرين الثاني-نوفمبر 1998 عندما كان عضوا بحزب الفضيلة المرؤوس حينذاك من قِبَل رئيس الوزراء الأسبق نجم الدين أربكان، و شهدت المدينة تحت عموديته ازدهارا كبيرا.
بعد اغلاق حزب الفضيلة عام 1997 و تأسيس حزب الرفاة بدلا منه كان أردوغان من أقطاب الحزب المعروفين.



أردوغان فى السجن:

فى عام 1999 حُكِم على أردوغان بالسجن مدة عشرة أشهر بتهمة التحريض على الكراهية الدينية بعد قرائته لجزء من شعر "دعاء العسكر" و التي قال فيها:
"المساجد ثكناتنا، و القباب خوذاتنا، و المآذن حرابنا، و المؤمنون جنودنا"
قضى أردوغان أربعة أشهر من مارس حتى يوليو 1999 ثم تم الافراج عنه.



حزب العدالة و التنمية:

بعد اغلاق حزب الرفاة أسس أتباع أربكان حزب السعادة و لكن أردوغان و رفيقه عبد الله كـُل انشقا عنهم و أسسا حزب العدالة و التنمية الذي حصل على 34% من أصوات الناخبين فى انتخابات عام 2002
فى خلال فترته رئيسا للوزراء حقت تركيا نموا اقتصاديا ملحوظا رفع ناتجها القومي من 200 مليار الى 500 مليار دولار و جعل اقتصادها من أكبر 15 فى العالم، و فى عام 2005 فُتِح باب المفاوضات رسميا مع الاتحاد الأوربي لانضمام تركيا اليه.
شهدت أيضا الفترة الأولى لحزب العدالة و التنمية دبلوماسية قوية جدا نجحت فى انهاء معظم الخلافات التي كانت قائمة بين تركيا و العديد من الدول مثل اليونان و روسيا.
فى عام 2007 ارتفعت نسبة الأصوات المؤيدة لحزب العدالة و التنمية الى 47% فى الانتخابات البرلمانية و بعد معارك ضارية مع الجيش و القضاء تم انتخاب وزير الخارجية آنذاك عبد الله كـُل رئيسا للجمهورية.



فى آب-أغسطس من عام 2008 واجه حزب العدالة و التنمية قضية مرفوع أمام المحكمة الدستورية التركية بتهمة أنه أصبح محورا للأنشطة المعادية للعلمانية التي هى من أسس الجمهورية التركية، الا أنه نجا من محاولة الاغلاق.
لا يزال رجب أردوغان رئيسا للوزراء فى تركيا اليوم و تتمتع تركيا فى فترته الثانية بدور دبلوماسي كبير فى القوقاز و آسيا الوسطى و البلقان و المنطقة العربية.


يتوقع أن تكوت تركيا من الاثني عشر دولة الكبرى فى العالم بحلول عام 2010
(G12)

«۩AhMeD 3LLaM۩» said...

معايا في الجامعه شباب اتراك
تعرفت عليهم مخصوص عشان اقولهم كلمه واحده
الراجل بتاعكم راجل جدع
الواد من غلاسته ضحك و قالي
((عارف ))

شوفتي لما الراس الكبيره بتشرف
الواحد بيفتخر بيها في اي مكان

بس هوه مش كان المفروض موسي يمسك في ديل اوردغان ويخرج معاه
ولا ايه يخربيت كده بقي

نور الاسلام said...

صح عندك حق يا نواره بس الناس بتحب تريح نفسها وتاخد الاسهل ....فتروح تقول الكلام ده علشان تريح ضميرها وتقول يعنى طب انا هعملوهم ايه؟ كفايه الى احنا عملناه
مع انى اهلنا فى فلسطين استحملوا كتير قوى ......فعلى الاقل لو مش هأقدر انصرهم بشىء ......فبلاش اقول كلام يسىء ليهم علشان اريح ضميرى!!!!!

Mahmoud said...

جنس ملة أبونا جِبِلَّات لا مؤاخذة..
بس أنا عندي اعتقاد ان أردوغان مهتم بالدرجة الأولى بإرضاء كل من ضميره وشعبه وده ليس من قبيل التقليل من أهمية الحدث بل بالعكس..الرجل محترم وبيعمل ما ينبغي عمله بناء على أسس معينة لا بناء على تعاطفات معينة..
حطي نفسك مكان الناظر إلينا -احنا العرب- من مكان أردوغان أو أي مكان تاني في العالم الخارجي أعتقد هاتشوفي إننا أقل وأحط -لا مؤاخذة- من أن يضحي هذا العالم الخارجي باستراتيجيات أو موازنات متعلقة بالأمن القومي الخاص بشعبي من أجل قوى عاطلة وغير مؤثرة.. اللي هي احنا..
أرجو ألا يفهم هذا الكلام بشكل سلبي كعامل محبِط.. هو من باب التقدير الواقعي للموقف.

Anonymous said...

نرجو بعد المشاهدة الاتصال بالمحطة الامريكية وشكرها على موضوعيتها وصدقها .. خاصة وان المحطة تتلقى حاليا مئات الاتصالات من اصدقاء اسرائيل ممن اعترضوا على بث البرنامج

هذا هو رقم هاتف المحطة
2129752006

وهذا هو الرابط للبرنامج

http://www.cbsnews.com/video/watch/?id=4752349n

مهندس مصري said...

بعت الرسالة ليهم و حطيت لنك مدونتك علشان بتوع القنصلية يقرأوا إنتي كاتبة إيه ؟

مصر 30 said...

للأسف بالرغم إنها مش أول مرة بس فعلا كده أصبح من المؤكد إننا أخدنا مقلب محترم فى السيد عمرو موسى و إنه لم يكن أكثر من ظاهرة صوتية و إنه فى النهاية موظف ... أما بالنسبة لشكر أردوغان فده أضعف الإيمان و ربنا يكرمنا مرة و نشكر الحكومة المصرية على أى حاجة ...

ثورة الياسر said...

مساء الخير يا نوارة
مشكورة على جهودك والله
انا فتشت في اللينك الي حاطاه في الموضوع بس للاسف ما لقيتش دولتنا موجودة بين الدول عشان اشكر اردوغان
بس لاقيت اسرائيل هي المذكورة بدل بلدنا
معلش مهو احنا صحيح مش معترف بينا
يلا ما علينا لما يبقوا يعملولهم سفارة عندنا واشوف بلدي بمحلها بين البلدان نبقى نشكره
تقبلي مروري ... ودمتي بود ...

wess said...

gatko sab3a w seteen khaiba 3la khaibetkom

مهندس مصري said...

ياريت كل المشتركين في مدونة العدالة الآن المحرقة الجديدة

يعرفوا إنها مدونة باللغات الأجنبية فقط و عن القضية الفلسطينية فقط
و غير مسموح بنشر أي بوستات تخالف ذلك و خصوصاً البوستات الشخصية لإن دي مكانها مدوناتنا الشخصية

dawar said...

ياستار يارب من الفضايح اللى ورا بعضها

فضايح بالجملة

انا لقيتها هنا
ياترى هيقولوا ايه

بياخدوا الاكل بتاعنا يودوة كمان اسرائيل زى الغاز

فضايح بالجملة من الجزيرة شركة مصرية تزود جيش إسرائيل بالأغذية إبان حرب غزة
http://dawar-anas.blogspot.com/2009/01/blog-post_7770.html



ولا دى هيقولوا ايه


ياساتر يارب

أخيرا بدأ كشف المستور اللى حذرنا منه وبفضيحة هو انتو عندكم دم ولسه

http://dawar-anas.blogspot.com/2009/01/blog-post_30.html

مهندس مصري said...

جيش دحلان.. الخطر القادم! / خالد حسن
التاريخ: 2/2/1430 الموافق 29-01-2009 | الزيارات: 2175
المختصر/

المختصر / لا أظن أن حركة جهادية وتوجها مقاوما، واجها جيشا من العملاء، كما هو حاصل اليوم مع حركة حماس، والتيار المقاوم في غزة عموما.

مع توقف القصف ستواجه حماس التحدي الأكبر، حرب العملاء: "ستخرج قيادات حماس وسينشط رجال الاستخبارات العسكرية والشين بيت ومعهم رجال محمود عباس ومحمد دحلان على الأرض ما سيسهل على الطيران الإسرائيلي اصطياد الرؤوس الكبيرة وإلحاقها بسعيد صيام ونزار ريان"..، هكذا تحدث عسكريون في الكيان الصهيوني، وأضاف أحد ضباطهم: "قطف رؤوس الحماسيين واحدا تلو الآخر، ستكون هديتنا إلى الأمهات اللواتي فقدن أبناءهن في هذه المهمة"، وهم واثقون تماما من خدمات وشراكة "أحسن ضابط استخبارات في جيش الاحتلال الإسرائيلي، إنه محمد دحلان (أبو فادي)، وأفضل جهاز استخبارات إسرائيلي يعمل على الأرض في قلعة غزة، هو جهاز الأمن الوقائي وجهاز المخابرات العامة...وعناصر محمد دحلان لعبوا دورا حاسما في هذه المعركة ضد حماس، وخسروا العشرات من عناصرهم، بعد أن أكتشفهم المقاتلون بواسطة أفخاخ أمنية نصبوها لعملاء دحلان - عباس أثناء قيامهم بإرشاد الطائرات إلى المقرات والمخازن السرية وإلى منازل بديلة يسكن فيها رجال حماس والجهاد".

نعم جيش لحد أو دحلان، لا فرق، مهمته الآن أخطر وأهم، إنه تحويل الهزيمة الإسرائيلية إلى نصر مبين (بتصفية قادة المقاومة، واستهداف الشخصيات المحورية في حركة حماس)..وهذه صنيعة عملائنا ومتآمرينا في الإعلام والسياسة والحروب، التغطية على جرائم النازيين الجدد، وتحويل هزائمهم إلى مكاسب واستحقاقات..وحتى مبادراتنا (كالمبادرة العربية) إنما هي للتغطية على علاقات ـ مباشرة وغير مباشرة ـ مع الكيان الصهيوني، وإمداد حبل الود السري والعلني..

لا يجد الصهاينة أفضل من دحلان، ومن على شاكلته، عسكريا، وياسر عبد ربه، إعلاميا ودعائيا وصخبا وضجيجا، في تسويق طلباتهم وتحقيق ما عجزوا عنه هم بأنفسهم.. أليسوا مناضلين؟ وبعضهم رافق عرفات في سنوات حروبه، وخلد كفاحه على صفحات الحياة اللندنية! وله كتاب يسندونه في الشرق الأوسط وغيرها، بل ويخدمون أسياده.. فهم يجمعون بين النضال والسوابق التحريرية والعمالة بتغطية من مصر وتمويل عربي مبين؟

وبعضنا يمارس تسترا عليهم، حفاظا على هيبة ولاة الأمور!، وآخرون من كتابنا ووعاظنا وشيوخنا، ينزه بني جلدته وبيئته عن تهمة العمالة حتى لا نقاتل خارج حدود المعركة ولا نفتح على أنفسنا جبهات لا قبل لنا بها، لكن لا أحد من هؤلاء دلنا على طريقة، ليس للتخلص من عملاء دحلان وعباس في غزة، فهذه مسألة يحسمها العسكريون، وإنما للاجتماع على طاولة واحدة وبرنامج عمل واحد، وفينا وبيننا خيرة ضباط العدو؟

نعم ليس لحماس أن تشتط ويعلو صوت الرصاص لحسم أي إشكال داخلي مع فتح، وقد أخطأت في بعض التعاملات وصور التعاطي مع امتدادات فتح في غزة، والتشوهات هنا وهناك قد تسيء إلى الكيان بأكمله، وما أطاح بكثير من التجارب الإسلامية السياسية (الجزائر والسودان مثلا) والعسكرية (أفغانستان..) إلا تضخم المنطق الانتقامي وتوسع رقعة الحروب الداخلية على حساب التفاهمات والتسويات والمصالحات.. ولكن أيضا لا نبالغ في تقدير الموقف المطلوب ونحلق في أجواء المصالحات دون تمهيد وتسوية وتعبيد للطريق.

عندما يكشف قائد المنطقة الجنوبية من الجيش الإسرائيلي عن خطة تتضمن حركة اقتحام كان من المفروض أن يتولى كبرها ألف وخمسمائة من عناصر محمد دحلان، المعسكرين داخل الحدود المصرية، بانتظار انهيار حركتي حماس والجهاد والتيار المقاوم في فتح ، ليجتاح رجال دحلان المزودين بالسلاح الثقيل والمحمول غزة على عربات مدرعة مصرية، منطقة رفح ومن ثم خان يونس، ومن ثم يتزامن وصولهم إلى مدينة غزة مع قيام رجال فتح - عباس دحلان بانتفاضة داخل المدينة لطرد ما يبقى حيا من المسلحين"، ما المطلوب فعله؟ حكومة وحدة لإعادة إعمار غزة، فلتكن، لكن على أي أساس؟ ومع من؟ وبأي ثمن؟ لترتب فتح بيتها وتطهر صفوفها، على الأقل مستوياتها القيادية، ثم لها أن تحكم وليس فقط أن تتصالح مع حماس، إذا اختارها الغزاويون.

ما بين مختطفي فتح وحماس، يتجاوز الإشكالات التقنية ومشاريع إعادة الإعمار ومن يحكم ومن يشرف، إنه امتداد للخلاف بين مشروعين متصارعين منذ أمد بعيد، والذي يطالب حماس بطي ملفات الماضي العالقة مع فتح، وتتجاوز خيانات التيار الدحلاني ومخططاته السابقة والحالية واللاحقة، يعيش وهما خارج وطنه كما عاشه داخل بلده.

المصدر: مجلة العصر

Anonymous said...

نوارة انا احترمك وأقدرك لكن عتابى عليكى الان هو اختيارك للفظ المنايفة بيقولوا لمعلوماتك الشخصية وأرجو عمل دراسة من ناحيتك أغلب المعارضين للسلطة وللنظام فى مصر من المنايفة وأنا منهم بل لو راجعتى ملفات الاحزاب المعارضة لوجدتى ان مؤسسى حزب العمل المعارض ومعظم اعضاؤه من المنايفة لذلك أنا أعترض على وصفك المنايفة وأرجو ألا تضعينا فى سلة واحدة مع اللى مايتسمى والشاذلى وغيره

جبهة التهييس الشعبية said...

مهندس مصري

مين االلي كتب بوستات شخصية؟

انا بقالي شوية ما دخلتش ولما دخلت دلوقت ما لقتش حاجة

امسح اي حاجة تلاقيها مش مناسبة يا مهندس انت ادمن

جبهة التهييس الشعبية said...

ههههههه
انونيمس اللي زعلان على المنوفية
طب معلش يا استاذ يعني ماهو فيه منايفة شرفاء وكل حاجة
بس انت مش ملاحظ اننا من حقنا نبعبع شوية
ده انتوا حاكمين البلد بقالكوا تسعة وتلاتين سنة
:)))
وعموما ده في اطار التهريج يا عم
مافيش منوفي اصيل بيزعل من الكلام ده

الخوجة said...

دانتى نوارتنا كلنا وزى الشمس
ولايهمك غالبية ان لم يكن كل المنايفة بيحيوكى ويحبوكى ويقدروا موهبتك
معلهش ياانونيمس انته لسه ماتعرفش النوارة
دى عقلية نادرا مايجود لنا بها الزمان
دى لما تكبر كمان تلاتشر سنه هنسميها ام المدونين
دى الشيخة
فعلا بنت بمئة رجل تصدق كل ده ولما نقابلها ولم نتعرف عليها الا من وراء الكيبورد
ربنا يديكى الصحة والعافية
ونتمنى لك وللجميع الخير وربنا يكرم ويعملوا ادارة بالخارجية لدراسة اراء مدونة نوارة نجم وقرائها العباقرة
لأن الواحد يصحى وينام ولايتابع اخبار انما يتابع صاحبة الرأى النزيه
نوارة التحدى
التى ترفض ان تكون مجرد بنت عادية
انما بلفظنا احنا بنت حلال مصفى
فخر والدها ووالدتها واخوانها واخواتها
ربنا معاكى ويوفقك وموفقين خير ان شاء الله
صحيح ياستاذة انتى هتشاركى باجتماع بكرة للجنة دعم شعب فلسطين

Anonymous said...

شركة مصرية تزود جيش إسرائيل بالأغذية إبان حرب غزة

http://aljazeera.net/NR/exeres/AA9793FE-E45E-41EC-BA9D-493406A6C28A.htm

يجب التعريض و فضح هؤلاء الخنازير

Pink said...

The Fifth Annual Israeli Apartheid Week March 1 - 8, 2009

35 international cities and shy Arabic contribution.

http://www.apartheidweek.org/

saidprof said...

أخيراً شعرنا بمسئول مسلم عنده نخوة وغيرة على اخاونه المستضعفين
وليس الشماتة والفرح فيما حدث لهم بل والمساعدة في القضاء على المقاومة واهلها

جزاه الله خيرا وزاده من الشجاعة والاخلاص

الخنساء said...

الرابط الموجود فيه ايميل قنصلية تركيا في السعودية خطأ وعملت بحث في جوجل لقيت ايميل للسفارة وبرضوا خطأ ومالقيت غيرهم
بس لقيت الفاكس تبع السفارة وان شاء الله أرسلهم

شكرا ع الفكرة