Sunday, 25 January 2009

ولا الامريكان بني ادمين اصلا

ماحدش يقول لي اصل الاعلام بيضللهم، السي ان ان قدامي اهي، بتغطي تغطية كويسة وبتاخد من الجزيرة كمان وجايبة كل العيال اللي روسهم طايرة والمحروقين والعمي وكل حاجة، وبعد كل اللي شافوه ده ستين في المية من المشاركين في استطلاعات الرأي لمشاهدي السي ان ان متعاطفين مع اسرائيل
!!!!!!!!!!
انا عايزة افهم ده على اي اساس؟ مين يعني يشوف المناظر دي ويتعاطف مع اللي بيعمل كده في الناس الا اذا كان خنزير؟
دي لو حرب تحرير فلسطين، والجيوش العربية منتصرة وعملت كده في الاسرائيليين كنت ولعت فيهم وفي نفسي
حتى المذيعة، ومذيعات السي ان ان عشان يدوا انطباع انهم موضوعيين بيفضلوا مبتسمين ابتسامة هابلة ويبقى الواحد مش فاهم هي مالها سعيدة قوي كده وهي بتقول كل المصايب دي، حتى المذيعة ام ابتسامة بلهاء فتحت بقها وقالت للراجل بتاع الاستطلاع: ليه؟ ليه يعني؟ قال لها يمكن عشان حداشر سبتمبر، الله يخرب بيوتهم على بيوت اهاليهم على بيوت اللي ماتوا في حداشر سبتمبر، ما كانوش تلاتلاف واحد اللي قتلوا قدامهم اتنين مليون وقاعدين يعوموا في دم الناس بقالهم سبع سنين ويتشفوا في غيرهم لما اسرائيل تموت لهم ناس كمان، والراجل يقول لها الناس لما اوباما قال ان اسرائيل بتدافع عن نفسها اتأثروا قوي وده لمس جواهم وتر
الهي يقطع اوتارهم هم واسرائيل في ساعة واحدة قادر يا كريم
طب ناس ربنا مديهم ناعوم تشومسكي اللي بيقول ان اوباما ما يفرقش كتير عن بوش وانت قتل المدنيين دي استراتيجية اسرائيلية نشأت مع نشأة دولة اسرائيل وانهم بيتعمدوا يعملوا كده عشان يكسروا ارادة الناس ويخوفوهم ويثنوهم عن حتى التفكير في المقاومة
وبيقول مقاومة ما بيقولش ارهاب
حمير ليه بقى؟ ايه اللي يخليهم حمير؟ يعني ناعوم تشومسكي ده بينزل عليه الوحل؟ مش بني ادم زي بقية البني ادمين؟
لا مش حمير....اشرار عشان هم عندهم ناس بتفهمهم اهو وبيتشفوا في دماء الاطفال برضه 
امال احنا نعمل ايه اللي ربنا مدينا مصطفى الفقي؟ ده احنا ابطال والله
وكل ما تكلمهم يقولوا لك: ما كل الحضارات كان عندها امبراطورية، اشمعنى احنا؟ ما انتوا كان عندكوا امبراطورية، احنا كمان عايزين امبراطورية! هو احنا بنوزع فسدق هنا؟
الامبراطوريات دايما بتموت وبيفضل ذكرها، يعني الفراعنة الناس فاكراهم بالاهرامات والتحنيط، اليونان الناس فاكراهم بالفلسفة والمنطق، الرومان الناس فاكراهم بالـ...بايه؟ بالملاحم والشذوذ الجنسي، العرب الناس فاكراهم بالجبر وعلم الاجتماع والشعر، انجلترا الناس فاكراها بالثورة الصناعية
الامريكان بقى ح يفتكروهم بايه؟ ح يفتكروهم برقصة الافتتاح اللي ابتدوا بيها الامبراطورية في الحرب العالمية التانية في هيروشيما وناجزاكي، القنبلة الذرية، والنووية، والعنقودية، والفسفورية، والدايم
حتى الكمبيوتر والموبايل والريسيفر قابلين للانفجار
يعني دي الامبراطورية المتفجرة، على الله يفرقعوا قريب بقى ويخلصونا
اسكتوا، مش قريت واحد بيقول على اوباما انه شيوعي وانه عامل زي جمال عبد الناصر؟ ههههههه والله ما اعرفش انا امريكاني في سني كده يعرف جمال عبد الناصر منين؟ بس بيقول انه بيتحدى الكونجرس وعايز يمشي خطة الاقتصاد بتاعته غصب عنهم والخطة بتاعته شيوعية وبيستغل كاريزمته ويأثر على الناس ويقولهم كلام يريحهم وفي الاخر يعمل اللي في دماغه وبيفرض رأيه في كل حاجة وعامل زي جمال عبد الناصر
هههههههه
احسن خليهم يخيبوا، هو الراجل لسة عمل لهم حاجة؟ ده ما بقالوش خمس ايام، ده حاطط خطة تسوى عمرهم، ياريت حد من البهايم هنا يعملها، احسن خليهم يرفضوها وتطبل على دماغهم، خلي الديمقراطية اللي قارفينا بيها تنفعهم، دي تغور من وشهم، وهو يستاهلهم برضه، عشان يبقى يطلع لنا يرقع صداغنا من غير مناسبة وكل ما تجيله فرصة يسب لنا ويقول لنا: لت مي بي مور كلير احنا ملزمين بامن اسرائيل
وطبعا لت مي بي مور كلير دي مش متوجهة لا للامريكان ولا للاسرائيليين لان ده مفروغ منه بالنسبة لهم، ده جاي لنا احنا وبيقول لنا: وانظر لي وفي ذلك حكمة، ماهو احنا اتبلينا بواحد الكام سنة اللي قضاهم في اندونيسيا ح تخلينا في اللا وعي بتاعه على طول وح يقضي عمره كله يبذل كل جهده عشان يتبرى مننا
طب كويس بقى انهم لبسوه في الشيوعيين خلينا احنا نخلص من البلوة اللي اتحدفت علينا دي، انا عارفة كان مستخبي لنا فين ده راخر؟   

43 comments:

مهندس مصري said...

الله أعلم بلادة الحس دي جاية لهم منين

فكرتيني بحملة المجندات الأمريكيات في العراق لإنقاذ كلاب الشوارع العراقية و توفير ملجأ آمن لهم في أمريكا

يعني حنوا على الكلاب و سلخوا البني آدميين

حسبنا الله و نعم الوكيل

مواطن مصري said...

ههه اوبما = جمال عبد الناصر= هيجلهم نكسة جديدة
لووووووووووووووووووووول


نوارة

سمعتية و هو بيشكر في الريس
و في الخطبة قال مش هندعم النظم الي بالك فيها

Anonymous said...

http://www.paldf.net/forum/showthread.php?t=352529

اخت نوارة

هذا الرابط فيه بعض الصورة المعبرة من حرب غزة الاخيرة

تنفع كتير للمدونه الجديدة

جبهة التهييس الشعبية said...

بلادة الحس جايلهم من الرفاهية يا محمد

الرفاهية بتعمل كده في البني ادمين
بتخليه حسي وشهواني وكل همه متعته الشخصية وانه يحافظ على المكاسب اللي عنده ومش مهم غيره يولع
ولو قالوا له فيه حد عايز ياخد منك النعمة اللي انت فيها مستعد يقتله بدم بارد

امال المترفين ملعونين ليه في القرآن يا محمد؟

مواطن

هههههههههههههه
لا والله، الشهادة لله عامل لهم خطة اقتصادية كويسة قوي

بس متقشفة

فيها شوية من الاشتراكية
لو سمعوا كلامه ح يلفحوا
بس هم واخدين على الدلع والتقشف ده بقى ح يضايقهم وشكلهم مش ح يصبروا عليه

احسن خليها تخرب على دماغهم عشان يحسوا بغيرهم شوية


انونيمس
شكرا على الرابط

أكون أو لا أكون said...

والله ده مشكلتنا يانواره... إن إحنا سلمنا راسنا لأمريكا... من يوم مالباشا باراك "حسين" لزمي على حسيــــــــــن لو سمحتي... أيوه من يوم ما حسين أوباما إستلم الحكم والعرب كل يوم بيعملوا مية ألف برنامج... كلهم بيتسائلوا... ماذا سيجلب للشرق الأوسط... ماذا سيغير... هل وهل وهل... قد وقد وقد... ربما وربما وربما...
الكل مسلم راسه زي الخروف لباراك...
هو خلفنا ونسينا؟

ياستي حتى فيه بحوث عملوها الأمريكان عن حياة الباشا...
بقولك كان ياكت كان في قديم الزمان إنه كـــــان مسلم...
بعدين غير دينه وصار مسيحي "متطرف" وإنتماء يهودي.

تعرفي يعني إيه أنتماء يهودي...
يعني حيخرب بيوتنا فوق روسنا...
وإحنا طبعاًِ كالعاده حنلطم... ونشجب وندين...
زي ال...

مواطن مصري said...

احسن حاجة هيخف عن البترول بتاعنا

بس انتي مقولتييش حاجة عن برنامج البيئة بتاعة دة مهم جداانو هيغرم الشركات و المصانع الي بطلع انبعثات دخان كبيرة و هيعتمد على الطاقة البديلة زي الرياح و الشمس

mado said...

خلاص عملت بنر دلال
وعملت دعاية كمان للمدونة الجديدة
ودا
لينك البنر

وبعت ليكي ميل

مواطن مصري said...

نوارةةةةةةةةة شوفي دة

http://www.youtube.com/watch?v=M5kpQNehrh4



فيديو-أيها المارون

جبهة التهييس الشعبية said...

شايفين القمر يا شباب

http://judicial-inc.biz/d,.eci3.jpg

ايه الحلاوة دي

مواطن مصري said...

http://www.youtube.com/watch?v=ogxeTxD_kZ4


Israel and the ignored UN Resolutions


حلو بردو شوفية

جبهة التهييس الشعبية said...

نزله يا مواطن

Pink said...

استطلاعات الراي لعبة الدعاية الصهيونية للتاثير علي الرأي العام. من السذاجة التصديق بحيادية مثل هذه الاستطلاعات. ينبغي ان نأخذ في الاعتبار من يملك السي ان ان و ما هي توجهاته السياسية. نظرة سريعة سوف تري ان الصهيونية تمتلك كل هذه المديا و وكالات الانباء

الامر الاخر هو ان ما ينشر علي ال سي ان ان الانترناشيونال غير ما ينشر علي النسخة الامريكية. و طبعا الاستطلاع تم في أمريكا و ليس في الشرق الاوسط.

جبهة التهييس الشعبية said...

pink

كده ربنا يطمنك
لاني فعلا قعدت شوية متنحة كده ومش عارفة افهم خالص ازاي يعني؟ ازاي ناس تشوف المناظر دي والاطفال اللي بتموت دي ويفضلوا معتقدين ان ده دفاع عن النفس

بالنسبة للانترناشونال والامريكاني
ما اعتقدش ان الفرق كبير قوي
بس بالنسبة لان استطلاعات الراي ممكن تبقى لعبة
ده فعلا كلام منطقي جدا
هم لعبتهم التأثير على الراي العام

بس معقولة يكدبوا؟
يكدبوا؟

Anonymous said...

متهمون نحن بالإرهاب

إن نحن دافعنا عن بكل جرأة

عن شعر بلقيس ...

وعن شفاة ميسون ...

وعن هند ... وعن دعد ...

وعن لبنى ... وعن رباب ...

عن مطر الكحل الذي

ينزل كالوحي من الأهداب !!

لن تجدوا في حوزتي

قصيدة سرية ...

أو لغة سرية ...

أو كتبا سرية أسجنها في داخل

الأبواب

وليس عندي أبدا قصيدة واحدة

تسير في الشارع وهي ترتدي

الحجاب

****

متهمون نحن بالإرهاب

أذا كتبنا عن بقايا وطن ...

مخلع ... مفكك مهترئ

أشلاؤه تناثرت أشلاء ...

عن وطن يبحث عن عنوانه ...

وأمة ليس لها سماء !!

***

عن وطن .. لم يبق من أشعاره

العظيمة الأولى ...

سوى قصائد الخنساء !!

***

عن وطن لم يبق في آفاقه

حرية حمراء .. أو زرقاء ... أو

صفراء ...

***

عن وطن ... يمنعنا ان نشتري

الجريدة

أو نسمع الأنباء ...

عن وطن ... كل العصافير به

ممنوعة دوما من الغناء ...

عن وطن ...

كتابه تعودوا أن يكتبوا

من شدة الرعب ...

على الهواء !!

***

عن وطن يشبه حال الشعر في

بلادنا

فهو كلام سائب ...

مرتجل ...

مستورد...

وأعجمي الوجه واللسان ...

فما له بداية ...

ولا له نهاية ...

ولا له علاقة بالناس ... أو

بالأرض ...

أو بمأزق الإنسان !!

***

عن وطن ...

يمشي إلى مفاوضات السلم

دونما كرامة ...

ودونما حذاء !!

***

عن وطن رجاله بالوا على

أنفسهم خوفا ...

ولم يبق سوى النساء !!

***

الملح ... في عيوننا ...

والملح في شفاهنا..

والملح ... في كلامنا

فهل يكون القحط في نفوسنا

إرثا أتانا من بني قحطان ؟؟

لم يبق في أمتنا معاوية ...

ولا أبو سفيان ...

لم يبق من يقول (لا) ...

في وجه من تنازلوا

عن بيتنا .. وخبزنا .. وزيتنا ...

وحولوا تاريخنا الزاهي...

إلى دكان !!

***

لم يبق في حياتنا قصيدة ...

ما فقدت عفافها ...

في مضجع السلطان...

**

لقد تعودنا على هواننا ..

ماذا من الإنسان يبقى ...

حين يعتاد الهوان؟؟

**

عن أسامة بن منقذ ...

وعقبة بن نافع ...

عن عمر ... عن حمزة ...

عن خالد يزحف نحو الشام ...

ابحث عن معتصم بالله ...

حتى ينقذ النساء من وحشية

السبي ...

ومن ألسنة النيران !!

ابحث عن رجال آخر

الزمان...

فلا أرى في الليل إلا قططا

مذعورة ...

تخشى علي أرواحها ...

من سلطة الفئران !!

***

هل العمي القومي ...قد أصابنا

وهو أبكم ؟

أم نحن نشكو من عمى الألوان

**

متهمون نحن بالإرهاب ...

أذا رفضنا موتنا ...

بجرافات إسرائيل ...

تنكش في ترابنا ...

تنكش في تاريخنا ...

تنكش في إنجيلنا ...

تنكش في قرآننا ...

تنكش في تراب أنبيائنا ...

إن كان هذا ذنبنا

ما أجمل الإرهاب ....

***

متهمون نحن بالإرهاب ...

إذا رفضنا محونا ....

على يد المغول ... واليهود

... والبرابرة ...

إذا رمينا حجرا ...

على زجاج مجلس الأمن الذي

استولى عليه القياصرة !!

***

متهمون نحن بالإرهاب ...

إذارفضنا أن نفاوض الذئب

وأن نمد كفنا لعاهرة !!

**

أمريكا ...

ضد ثقافات البشر...

وهي بلا ثقافة ...

ضد حضارات الحضر

وهي بلا حضارة

أمريكا ...

بناية عملاقة

ليس لها حيطان !!

***

متهمون نحن بالإرهاب ...

إذا رفضنا زمنا

صارت به أمريكا

المغرورة ... الغنية ... القوية

مترجما محلفا ...

للغة العبرية !!

**

متهمون نحن بالإرهاب ...

إذا رمينا وردة ...

للقدس ...

للخليل ...

أو لغزة ...

والناصرة ...

إذا حملنا الخبز والماء ...

إلى طروادة المحاصرة ...

*

متهمون نحن بالإرهاب ...

إذا رفعنا صوتنا

ضد كل الشعوبيين من قادتنا ...

وكل من قد غيروا سروجهم ...

وانتقلوا من وحدويين ...

إلى مساسرة !!

***

إذا اقترفنا مهنة الثقافة ...

إذا تمردنا على أوامر

الخليفة

العظيم .. والخلافة ...

إذا قرأنا كتبا في الفقه

... والسياسة ...

إذا ذكرنا ربنا تعالى...

إذا تلونا (سورة الفتح) ..

وأصغينا إلى خطبة يوم الجمعة

فنحن ضالعون في الإرهاب !!

متهمون نحن بالإرهاب ...

إن نحن دافعنا عن الأرض

وعن كرامة التراب

إذا تمردنا على اغتصاب الشعب

واغتصابنا ...

إذاحمينا آخر النخيل في

صحرائنا ...

وآخر النجوم في سمائنا ...

وآخرالحروف في أسمائنا ...

وآخر الحليب في أثداء أمهاتنا

إن كان هذا ذنبنا ...

ما أروع الإرهاب !!

***

أنا مع الإرهاب ...

إن كان يستطيع أن ينقذني

من المهاجرين من روسيا ...

ورومانيا، وهنقاريا، وبولونيا ...

وحطوا في فلسطين على أكتافنا

ليسرقوا ... مآذن القدس ...

وباب المسجد الأقصى ...

ويسرقوا النقوش ...

والقباب ...

**

أنا مع الإرهاب ...

إن كان يستطيع أن يحرر

المسيح ...

ومريم العذراء ...

والمدينة المقدسة ...

من سفراء الموت والخراب !!

***

بالأمس ...

كان الشارع القومي في بلادنا

يصهل كالحصان ...

وكانت الساحات أنهارا

تفيض عنفوان ...

وبعد أوسلو ...

لم يعد في فمنا أسنان ...

فهل تحولنا إلى شعب

من العميان .. والخرسان ؟؟

***

متهمون نحن بالإرهاب ...

إن نحن دافعنا بكل قوة

عن إرثنا الشعري

عن حائطنا القومي ..

عن حضارة الوردة ..

عن ثقافة النايات .. في جبالنا

وعن مرايا الأعين السوداء

**

متهمون نحن بالإرهاب ...

إن نحن دافعنا بما نكتبه ...

عن زرقة البحر ...

وعن رائحة الحبر

وعن حرية الحرف ...

وعن قدسية الكتاب !!

***

أنا مع الإرهاب ...

إن كان يستطيع أن يحرر الشعب

من الطغاة .. والطغيان ...

وينقذ الإنسان من وحشية الإنسان

ويرجع الليمون والزيتون

والحسون

للجنوب من لبنان ...

ويرجع البسمة للجولان ....

***

أنا مع الإرهاب ...

إن كان يستطيع أن ينقذني

من قيصر اليهود ...

أو من قيصر الرومان !!

***

أنا مع الإرهاب ...

ما دام هذا العالم الجديد ...

مقتسما

ما بين امريكا .. وإسرائيل

بالمناصفة !!

***

أنا مع الإرهاب ...

بكل ما أملك من شعر

ومن نثر ...

وممن أنياب ...

ما دام هذا العالم الجديد ...

بين يدي قصاب !!(جزار)

**

أنا مع الإرهاب

ما دام هذا العالم الجديد

قد صنفنا

من فئة الذباب !!

**

أنا مع الإرهاب ...

إن كان مجلس الشيوخ في

أمريكا ..

هو الذي في يده الحساب

وهو الذي يقرر الثواب ...

والعقاب !!

***

أنا مع الإرهاب ...

ما دام هذا العالم الجديد ...

يكره في أعماقه

رائحة الأعراب !!

***

انا مع الإرهاب ...

ما دام هذا العالم الجديد ...

يريد أن يذبح أطفالي ...

ويرميهم إلى الكلاب !!

**

من أجل هذا كله ...

أرفع صوتي عاليا :

أنا مع الإرهاب !!

أنا مع الإرهاب !!

أنا مع الإرهاب !!...




الرئيسية

شعر و قصائد نزار قباني

الأعمال النثرية

شعر في أغنية

كتبوا في نزار

دفتر الزوار

إهــــــداء





المرايا نت

كل شي
متهمون نحن بالإرهاب

إن نحن دافعنا عن بكل جرأة

عن شعر بلقيس ...

وعن شفاة ميسون ...

وعن هند ... وعن دعد ...

وعن لبنى ... وعن رباب ...

عن مطر الكحل الذي

ينزل كالوحي من الأهداب !!

لن تجدوا في حوزتي

قصيدة سرية ...

أو لغة سرية ...

أو كتبا سرية أسجنها في داخل

الأبواب

وليس عندي أبدا قصيدة واحدة

تسير في الشارع وهي ترتدي

الحجاب

****

متهمون نحن بالإرهاب

أذا كتبنا عن بقايا وطن ...

مخلع ... مفكك مهترئ

أشلاؤه تناثرت أشلاء ...

عن وطن يبحث عن عنوانه ...

وأمة ليس لها سماء !!

***

عن وطن .. لم يبق من أشعاره

العظيمة الأولى ...

سوى قصائد الخنساء !!

***

عن وطن لم يبق في آفاقه

حرية حمراء .. أو زرقاء ... أو

صفراء ...

***

عن وطن ... يمنعنا ان نشتري

الجريدة

أو نسمع الأنباء ...

عن وطن ... كل العصافير به

ممنوعة دوما من الغناء ...

عن وطن ...

كتابه تعودوا أن يكتبوا

من شدة الرعب ...

على الهواء !!

***

عن وطن يشبه حال الشعر في

بلادنا

فهو كلام سائب ...

مرتجل ...

مستورد...

وأعجمي الوجه واللسان ...

فما له بداية ...

ولا له نهاية ...

ولا له علاقة بالناس ... أو

بالأرض ...

أو بمأزق الإنسان !!

***

عن وطن ...

يمشي إلى مفاوضات السلم

دونما كرامة ...

ودونما حذاء !!

***

عن وطن رجاله بالوا على

أنفسهم خوفا ...

ولم يبق سوى النساء !!

***

الملح ... في عيوننا ...

والملح في شفاهنا..

والملح ... في كلامنا

فهل يكون القحط في نفوسنا

إرثا أتانا من بني قحطان ؟؟

لم يبق في أمتنا معاوية ...

ولا أبو سفيان ...

لم يبق من يقول (لا) ...

في وجه من تنازلوا

عن بيتنا .. وخبزنا .. وزيتنا ...

وحولوا تاريخنا الزاهي...

إلى دكان !!

***

لم يبق في حياتنا قصيدة ...

ما فقدت عفافها ...

في مضجع السلطان...

**

لقد تعودنا على هواننا ..

ماذا من الإنسان يبقى ...

حين يعتاد الهوان؟؟

**

عن أسامة بن منقذ ...

وعقبة بن نافع ...

عن عمر ... عن حمزة ...

عن خالد يزحف نحو الشام ...

ابحث عن معتصم بالله ...

حتى ينقذ النساء من وحشية

السبي ...

ومن ألسنة النيران !!

ابحث عن رجال آخر

الزمان...

فلا أرى في الليل إلا قططا

مذعورة ...

تخشى علي أرواحها ...

من سلطة الفئران !!

***

هل العمي القومي ...قد أصابنا

وهو أبكم ؟

أم نحن نشكو من عمى الألوان

**

متهمون نحن بالإرهاب ...

أذا رفضنا موتنا ...

بجرافات إسرائيل ...

تنكش في ترابنا ...

تنكش في تاريخنا ...

تنكش في إنجيلنا ...

تنكش في قرآننا ...

تنكش في تراب أنبيائنا ...

إن كان هذا ذنبنا

ما أجمل الإرهاب ....

***

متهمون نحن بالإرهاب ...

إذا رفضنا محونا ....

على يد المغول ... واليهود

... والبرابرة ...

إذا رمينا حجرا ...

على زجاج مجلس الأمن الذي

استولى عليه القياصرة !!

***

متهمون نحن بالإرهاب ...

إذارفضنا أن نفاوض الذئب

وأن نمد كفنا لعاهرة !!

**

أمريكا ...

ضد ثقافات البشر...

وهي بلا ثقافة ...

ضد حضارات الحضر

وهي بلا حضارة

أمريكا ...

بناية عملاقة

ليس لها حيطان !!

***

متهمون نحن بالإرهاب ...

إذا رفضنا زمنا

صارت به أمريكا

المغرورة ... الغنية ... القوية

مترجما محلفا ...

للغة العبرية !!

**

متهمون نحن بالإرهاب ...

إذا رمينا وردة ...

للقدس ...

للخليل ...

أو لغزة ...

والناصرة ...

إذا حملنا الخبز والماء ...

إلى طروادة المحاصرة ...

*

متهمون نحن بالإرهاب ...

إذا رفعنا صوتنا

ضد كل الشعوبيين من قادتنا ...

وكل من قد غيروا سروجهم ...

وانتقلوا من وحدويين ...

إلى مساسرة !!

***

إذا اقترفنا مهنة الثقافة ...

إذا تمردنا على أوامر

الخليفة

العظيم .. والخلافة ...

إذا قرأنا كتبا في الفقه

... والسياسة ...

إذا ذكرنا ربنا تعالى...

إذا تلونا (سورة الفتح) ..

وأصغينا إلى خطبة يوم الجمعة

فنحن ضالعون في الإرهاب !!

متهمون نحن بالإرهاب ...

إن نحن دافعنا عن الأرض

وعن كرامة التراب

إذا تمردنا على اغتصاب الشعب

واغتصابنا ...

إذاحمينا آخر النخيل في

صحرائنا ...

وآخر النجوم في سمائنا ...

وآخرالحروف في أسمائنا ...

وآخر الحليب في أثداء أمهاتنا

إن كان هذا ذنبنا ...

ما أروع الإرهاب !!

***

أنا مع الإرهاب ...

إن كان يستطيع أن ينقذني

من المهاجرين من روسيا ...

ورومانيا، وهنقاريا، وبولونيا ...

وحطوا في فلسطين على أكتافنا

ليسرقوا ... مآذن القدس ...

وباب المسجد الأقصى ...

ويسرقوا النقوش ...

والقباب ...

**

أنا مع الإرهاب ...

إن كان يستطيع أن يحرر

المسيح ...

ومريم العذراء ...

والمدينة المقدسة ...

من سفراء الموت والخراب !!

***

بالأمس ...

كان الشارع القومي في بلادنا

يصهل كالحصان ...

وكانت الساحات أنهارا

تفيض عنفوان ...

وبعد أوسلو ...

لم يعد في فمنا أسنان ...

فهل تحولنا إلى شعب

من العميان .. والخرسان ؟؟

***

متهمون نحن بالإرهاب ...

إن نحن دافعنا بكل قوة

عن إرثنا الشعري

عن حائطنا القومي ..

عن حضارة الوردة ..

عن ثقافة النايات .. في جبالنا

وعن مرايا الأعين السوداء

**

متهمون نحن بالإرهاب ...

إن نحن دافعنا بما نكتبه ...

عن زرقة البحر ...

وعن رائحة الحبر

وعن حرية الحرف ...

وعن قدسية الكتاب !!

***

أنا مع الإرهاب ...

إن كان يستطيع أن يحرر الشعب

من الطغاة .. والطغيان ...

وينقذ الإنسان من وحشية الإنسان

ويرجع الليمون والزيتون

والحسون

للجنوب من لبنان ...

ويرجع البسمة للجولان ....

***

أنا مع الإرهاب ...

إن كان يستطيع أن ينقذني

من قيصر اليهود ...

أو من قيصر الرومان !!

***

أنا مع الإرهاب ...

ما دام هذا العالم الجديد ...

مقتسما

ما بين امريكا .. وإسرائيل

بالمناصفة !!

***

أنا مع الإرهاب ...

بكل ما أملك من شعر

ومن نثر ...

وممن أنياب ...

ما دام هذا العالم الجديد ...

بين يدي قصاب !!(جزار)

**

أنا مع الإرهاب

ما دام هذا العالم الجديد

قد صنفنا

من فئة الذباب !!

**

أنا مع الإرهاب ...

إن كان مجلس الشيوخ في

أمريكا ..

هو الذي في يده الحساب

وهو الذي يقرر الثواب ...

والعقاب !!

***

أنا مع الإرهاب ...

ما دام هذا العالم الجديد ...

يكره في أعماقه

رائحة الأعراب !!

***

انا مع الإرهاب ...

ما دام هذا العالم الجديد ...

يريد أن يذبح أطفالي ...

ويرميهم إلى الكلاب !!

**

من أجل هذا كله ...

أرفع صوتي عاليا :

أنا مع الإرهاب !!

أنا مع الإرهاب !!

أنا مع الإرهاب !!...





نزار قباني

mehro said...

عزيزتي نوارة,
بعد متابعة حثيثة خلال الاسبوع الماضي, أقول لك تسلم البطن اللي جابتك,
بالنسبة للاستبيان موضوع البوست و بناءك هجومك على ن السي ان ان بتذيع وبتاخد من الجزيرة و و ’ لازم هنا الفت الانتباه إلى ان السي ان ان اللي احنا بنشوفها دي مش هي اللي بتنذاع في أمريكا الشمالية.
اللي احنا بنشوفها اسمها سي ان ان العالمية و دي بتذيع اخبار مختلفة كلية عن تلك الي يشاهدها الجمهور الأمريكي الذي كان الاستبيان عن رأيه.
فهم اعطوا رأيهم فيما يُعرض عليهم و ليس ما نراه نحن.
طبعا اللي بيشوفوه كلنا عارفين انه متظبط و متمنتج و متأيف على حسب مزاج صاحب المحل و الإعلانات.
للتوضيح فقط.

حرة المداد said...

نوارة تذكرت قصة مشهورة حدثت لطفلة صغيرة في نفس عمر دلال اسمها هدى كانت تتنزه مع اسرتها قرب شاطئ غزة منذ سنوات قليلة...وقامت بارجه اسرائيلية بقصفهم فقتل والدها وأشقاؤها أمام عينها وكان هناك مصور في المكان صور الحادثة وصورهاوهي تلقي بنفسها فوق جثة والدها صارخة...ياريت حد يبحث عن الفيديو دا لانه مهم ولأن هذه الفترة لم يكن هناك لا صواريخ ولا يحزنون...كان الصهاينة بتسلوا بصيد البشر كسرا للملل

حرة المداد said...

كمان فيديوا المناضلة الامريكية ريتشل كوري اللي كان صوت صراخها المريع مسموع والجرافة الاسرائيلية بتدهسها...وروايات رفاقها عن الحادث

حرة المداد said...

وجدت فيديو مؤثر لريتشل كوري داخل حلقة من برنامج (خواطر شاب 4) للاعلامي السعودي الشاب أحمد الشقيري...تتكلم عن أهل الكتاب المنصفين
اللينك
http://www.youtube.com/watch?v=YlpBpK7rGzk

حرة المداد said...

الحلقة كلها تتكلم عن مناصرين للقضية الفلسطينية من الغرب...شاهدوها هامة جدا

مهندس مصري said...

شوفي اللينك ده
http://www.blogger.com/profile-find.g?t=l&loc0=PS
3200 مدونة مكانها فلسطين على البلوجر و البلوج سبوت

ماجد said...

انا مش فاهم انتوا عاوزين الناس تحترمنا ازاى وتعاملنا كبنى ادمين من غير ما نحترم نفسنا ان اللة لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بانفسهم احنا اللى لازم نتغير مش هما احنا اللى بنعمل كدة فى نفسنا مش هما واللة احنا السبب ولا هو بقى خلاص من طبيعتنا اننا عاوزين كل حاجة من غير ما ندفع الثمن كل واحد منتظر جارة انة يدفع لة احنا بنحلم الاول نتغير احنا وصدقينى الناس لو اتغيرت حيتغير الحكام ونظرة الناس لينا هو حسنى دة منين دة فلاح قرارى اذا كان هو ولا السادات وجمال كان صعيدى يعنى اكيد احنا نستاهل كدة لان كيفما كنتم ولى عليكم
على رأى المثل يا فرعون اية فرعنك قلهم ملقتش حد يلمنى وسيبك من اوباما وبوش دى ناس بتعمل لمصلحة بلادها وبس
احنا بقى فين

kkk said...

Hi everyone, salam aleikom, I dont have an arabic keyboard.

, my friends what makes me crazy is how much the europeana nd american are without feelings, when I showed and toled them the horror od the palestinians in gaza and showed them the video of dalal and translated it my self, did you know what they said:
"aah this is war so what!"
most of them are blaming hamas for that .. I realy cant believe this.

kkk said...

Hi everyone, salam aleikom, I dont have an arabic keyboard.

, my friends what makes me crazy is how much the europeana nd american are without feelings, when I showed and toled them the horror od the palestinians in gaza and showed them the video of dalal and translated it my self, did you know what they said:
"aah this is war so what!"
most of them are blaming hamas for that .. I realy cant believe this.

جبهة التهييس الشعبية said...

انا برضه موضوع ان اللي بيتعرض عليهم صور غير اللي بتتعرض علينا دي مش داخلة دماغي ابدا

الفضائيات مش سايبة حد هي والنت

مافيش مجال لادعاء الجهل
هم عارفين ان الفلسطينيين
natives
وعارفين ان الاسرائيليين مهاجرين
وما اعتقدش ان بلد زي امريكا بنت دولتها على قتل السكان الاصليين واستجلاب المهاجرين ممكن تتعاطف مع السكان الاصليين في اي حتة تانية

اللي يعرف الحقيقة بيعرفها
انا ااعرف امريكان ماهماش ناعوم تشومسكي ولا حاجة ناس عادية
وعارفين الحقيقة بمنتهى البساطة

ومش كلهم صحفيين، فيهم بيشتغلوا في مجال البرمجة فيهم بيشتغلوا في مجالات تانية

اقصد الحقيقة مش حاطة على وشها برقع
بصوا
kkk
بيقولوا ايه؟

ماجد معاه حق
احنا لازم ناكل دماغهم ونجبرهم على انهم يحترمونا
وما نيل المطالب بالتمني ولكن تؤخذ الدنيا كدهوووو
على راي المرحومة سعاد حسني


اولمرت بيقول انه ح يحمي قادة الجيش من المحاكمات الدولية

حرة المداد said...

في البوست الماضي أرسلت لك بريدي الالكتروني لترسلي لي دعوة...ولم يصلني شئ حتى الآن ولا أجد تعليقي هناك أصلا...ايه الحكاية؟!

dodda said...

مع تكرار فتح مدونتك اول حاجه على الريق

بدأت الاحظ تنميل فى رجليه
بيزيد كل يوم عن اللى قبله!!!

هى دى بدايات شلل؟؟؟

هو كله اخبار وحشه كده علطول

هو الامل ليه شاحح اوى كده؟؟؟
حتى اوياما!!!
كله شر كده؟؟
الخير بقى بس فى الحواديت؟؟؟؟؟

جبهة التهييس الشعبية said...

حرة
بعت لك الدعوة
وصلت؟

haneen said...

استسمحك يا استاذه تنزلي اللينك بتاع البانر الخاص بالمدونه المشتركه علشان ننشروا فى مدوناتنا .. الصوره مؤثره جداً

هرطقة said...

فى فيديو كنت شفته من فترة
مذيع أمريكى عامل زى طارق علام كده
بينزل الشارع ويسأل الناس العادية أسئلة مش معقدة قوى
زى اسرائيل فين بالظبط
وديانتهم ايه
واتفرجى على الاجابات
مسخرة
الأمريكان معلوماتهم سطحية جدا جدا جدا
ولا يعرفوا أى حاجة
والمنطقة مش فى اهتماماتهم خالص
مستنية ايه من ناس بتجمع كلمة من هنا على فشرة من إياهم من صاحبه اليهودى هناك

mfn said...

What you are seeing is
CNN-Internation. It is different than what people see here.

AL3BED ELGODD said...

انا الى اعرفة ان السى ان ان عندها اكتر من عرض بمعنى ان عندهم ارسال موجة لامريكا واخر موجة للشرق الاوسط وتالت للشرق الاقصى ورابع لاوربا علشان كدة ممكن يكون الامريكان مش بيشوفو الكلام دة لانة اصلا لا يعرض فى امريكا لانهم فى السى ان ان بيتصورو ان الكلام دة ميهمش الامريكان وانا من راى ان الحل الوحيد انشاء قنوات عربية باللغة الانجليزية زى الجزيرة الدولية وهيا الى توريهم الى بيحصل لان ناس كتير جدا فى امريكا ميعرفوش اصلا ان فية دولة محتلة اسمها فلسطين ولا مكانها فين على الخريطة
اما موضوع هما بيموتو الناس بافترا لية انا متهيالى علشان المقومة تخاف بعد كدة تعمل حاجة زى ماعملو فى لبنان فى 2006 بالظبط ضربو فيهم بافترا لدرجة ان حسب اللة لما انضرب صواريخ من جنوب لبنان طلع وقال مش احنا لانهم خافو يتضربو تانى زى 2006 وبالشكل دة اى مقاومة حتخاف تضرب تانى علشان محدش يحملهم مسؤلية الشهداء المدنيين الى بتقتل فيهم اسرائيل هيا دى سياسة اسرائيل فى الضرب المفرط بمعنى بيورونا العين الحمرا علشان منعملش كدة تانى
فكرك الحل اية بقى

~*§¦§ Appy §¦§*~ said...

نواره اقري دي
http://hams07.blogspot.com/
وشوفى الفرق ما بين اللى معندهمش احساس واللى عندهم ايمان
الولد ده قابلناه هو ووالده لى المستشفى بتاعت فلسطين فى زياره الجرحي يوم الجمعه

Anonymous said...

لطيفة من المغرب
*********
حرة المداد...هذا رابط بفيديو الطفلة هدى غالية كما طلبت

http://www.youtube.com/watch?v=KfvHWR12pQg

مهندس مصري said...

قوات مصرية تتدرب في أمريكا على استخدام أجهزة الكترونية لاكتشاف الأنفاق

المختصر / ذكر مسؤولون مصريون أن قوات مصرية تتلقى تدريبات في ولاية تكساس الأمريكية على استخدام أجهزة الكترونية لاكتشاف الأنفاق وعمليات تهريب السلاح.

ونشر موقع world net daily الأمريكي على شبكة الانترنت نقلاً عن هؤلاء المسؤولين قولهم :"إن فريقاً من الخبراء الأمريكيين قد وصل إلى سيناء لمساعدة قوات الأمن المصرية على اكتشاف مواقع الأنفاق المنتشرة على الحدود بين مصر وقطاع غزة".

المصدر: فلسطين اليوم

مهندس مصري said...

اعتراف أولي.. صحفي صهيوني: هزمنا في الحرب ومنحنا نصراَ مؤزراَ لحماس
التاريخ: 27/1/1430 الموافق 24-01-2009 | الزيارات: 1265
المختصر /

المختصر / ذكرت صحيفة روسية معروفة تصدر بأمريكا بتشددها للصهيونية العالمية وسيطرة اللوبي الصهيوني عليها بمقالها بالصفحة السابعة بعنوان ( هل هذا نصر ) سيتم هنا ترجمة بعض ما جاء بهذه المقالة علما أنه بعد نشر هذه الجريدة تم سحبها من الأسواق بسبب هذه المقالة :

قال الكاتب :

إن كنا ذهبنا الى غزة لإعادة شاليط ،،،، فقد عدنا بدونه

إن كنا ذهبنا الى غزة لوقف الصواريخ ،،،، فقد زاد مداها حتى أخر يوم وزادت رقعة تهديدها

إن كنا ذهبنا الى غزة لإنهاء حماس ،،،،، فقد زدناها شعبية واعطيناها شرعية

إن كنا ذهبنا الى غزة لإحتلالها ،،،،، فقد زكرنا أن قوات النخبة لم تستطع التوغل متر داخل غزة

إن كنا ذهبنا الى غزة لنظهر أن يدنا هي العليا ،،،، فقد توقفت الحرب عندما قررت المقاومة وليس عندما قررنا

إن كنا ذهبنا الى غزة لنستعرض قوتنا ،،،،،،، فقد كان يكفي إجراء عرض عسكري في تل ابيب .

إن كنا ذهبنا الى غزة لقتل قادة حماس ،،،،،، فقد اغتلنا اثنين من بين خمسمائة قائد في الحركة .

إن كنا ذهبنا الى غزة لنكسب تعاطف عالمي،،،،،، فقد انقلب الرأي العام العالمي ضدنا ومن كان معنا صار ضدنا

إن كنا ذهبنا الى غزة لنعيد الثقة لجنودنا ،،،،،،، فقد زدناه جبنا كما زدنا مقاتل المقاومة ثقة بنفسه

إن كنا ذهبنا الى غزة لنثبت قوة الردع ،،،،،،،، فقد تبين ان السلاح بيدنا لا نجيد استخدامه على الارض بتجربتي 2006 + 2008 ولم نردع حزب الله و لا حماس وزادت تهديدات وكبرياء قادة حماس والله أعلم من القادم بعد انتشار هذه الثقافة بين شعوب المنطقة وهي ثقافة المقاومة والقدرة على الوقوف بوجوهنا ولا ننسى أنه خلال جميع لقائاتنا اثناء الحرب بهدف التهدئة لم نسمع طلب لحماس و لا مرة ايقاف اطلاق النار حتى طلبناه نحن فدعوني اسأل (( من ردع من )) ووالله اعلم يوجد الان ثمانمائة ألف اسرائيلي وهم سكان الجنوب إذا ذكرت اسم حماس أمامهم ارتجفوا وذهبوا للملاجئ (( فمن ردع من ))

ويكمل الكاتب الأهداف و النتائج التي توصلوا اليها ويختم قوله :

-إن هذه الحرب كلفت الكيان الصهيوني مبلغ عشرة ونصف تريليون دولار وهي قيمة ما تم دفعه على الحملات الإعلانية على مدى 40 عاما لتجميل صورة اليهود بالعالم فبخلال 22 يوم دمر الجيش الإسرائيلي كل هذه الحملات كما أن هذه الارقام لا تشمل المبالغ تكلفة الحرب.

-كما لا تشمل الخسائر البشرية التي تكبدناها (عسكريين بالجبهة ومدنيين من الصواريخ) قال الكاتب عنها حرفيا ( خسائرنا البشرية بالحرب على غزة أنا أعرفها وأولمرت وباراك يعرفاها وجميعا ممنوعين من التصريح عنها )

وأنهى مقاله بالقول هذه النتائج كلها تدعونا بالقول ( كفانا كذب نحن لم ننتصر).

المصدر: فلسطين الآن

e7na said...

شوفى التقرير ده

http://www.youtube.com/watch?v=T3KddLi07RA&feature=channel_page

مهندس مصري said...

حقوقي فلسطيني: 87 شخصية صهيونية سجلت في محاكم مختلفة بالعالم كمجرمي حرب
التاريخ: 27/1/1430 الموافق 24-01-2009 | الزيارات: 504
المختصر /

المختصر / أكد رئيس المركز الفلسطيني لحقوق الإنسان راجي صوراني أن جهود ملاحقة قادة العدو الصهيوني قانونيا على الصعيد الدولي قد أدت إلى تسجيل 87 شخصية صهيونية في محاكم مختلفة بالعالم باعتبارهم متهمين بارتكاب جرائم حرب وجرائم ضد الإنسانية.

وقال الصوراني في لقاء مع الجزيرة نت إن استخدام آليات القانون الإنساني الدولي أدخل الصراع الفلسطيني الصهيوني في "بعد رابع جديد يدعم الصراع السياسي والكفاح المسلح، الذي هو حق مشروع".
وأضاف إن 57 باحثا ومتخصصا في القانون "يعملون الآن على توثيق كل ما حدث من الوقائع لبناء ملفات قانونية لاستخدامها لدى النيابة العامة في أي مكان"، لأن التوثيق القانوني يحتاج وقتا وجهدا كبيرين، "لكن المؤمنين بعدالة القضية يعملون بلا هوادة في تلك الملفات".

قضايا رفعت

وضرب الحقوقي الفلسطيني -وهو أيضا عضو الفدرالية الدولية لحقوق الإنسان - مثلا بقضايا رفعها المجلس في سويسرا وبريطانيا والولايات المتحدة ونيوزيلندا وهولندا وإسبانيا "نجحت في إرباك القيادات الإسرائيلية وجعلتها تحاول حماية قادة جيشها وساستها السابقين بطرق مختلفة.
وتحاول دولة الاحتلال مساعدة أولئك المشتبه فيهم بعدد من القوانين الخاصة أو الاستشارات المتخصصة في حالات الطوارئ، بل أيضا بتزوير أوراق هويتهم، حسب قوله.

إلا أن الأثر المعنوي للقضايا يبقى واضحا حسب قوله "حيث توجد أسماء المتهمين االصهاينة بارتكاب جرائم حرب جنبا إلى جنب مع أسماء مثل الرئيس الصربي السابق سلوبودان ميلوسوفيتس والدكتاتور التشيلي بينوشيه".

ويحصل المركز –حسب الصوراني- على تكاليف تلك القضايا من دعم منظمات غير حكومية أوروبية وتعاون محامين وقانونيين من المؤمنين بعدالة القضية الفلسطينية، لكن "دعم المحامين العرب يبقى معنويا وليس لوجيستيا".

وقال الصوراني إن خطوات المركز لا تتعارض مع تحركات منظمات حقوقية وغير حكومية عديدة لمقاضاة مجرمي الحرب الإسرائيليين ولا تنتقص منها، لأن "جرائم إسرائيل كثيرة ولكن لا بد من الإشارة إلى أن كل التكتلات التي تريد اتباع تلك الخطوة، لا بد أن تحتاج إلى التوثيق القانوني الذي نقوم به".

المصدر: فلسطين الآن

حرة المداد said...

شكرا نوارة تم الاشتراك.بس سؤال هو لازم كل المواضيع باللغة الانجليزية؟

Anonymous said...

www.youtube.com/watch?v=43CaOij6zAk
كل عام وانتوا بخير

حـنــّا السكران said...

أكثر من مائة شخص يقتحمون مبنى البي بي سي في غلاسكو ..احتجاجا على رفض القناة إذاعة نداء استغاثة غزة

حرة المداد said...

لطيفة من المغرب...جزاك الله خيرا أختي على اهتمامك بس الرابط لا يعمل

tas said...

salamo 3lycom..

for the new blog

http://www.scribd.com/doc/11057596/Evidence-of-Israeli-war-crimes-in-Gaza-and-Lebanon

Anonymous said...

فين الخط الأحمر في البحر الأحمر ؟ http://bit.ly/15Lcs