Saturday, 18 July 2009

انت ايه مشكلتك بالظبط يا مفيد يا فوزي؟

كاتب مقال في الاهرام انما ايه، لوز لوز لوز، انا والله ما بقيت فاهمة ايه اللي مزعله حاليا دلوقت؟ نموذج للكلام وعكسه ولا خطبة اوباما
انا ح اعمل حاجة، ح انشر المقال - كنوع من انواع التعذيب - ح تلاقوا الجملة وعكسها بعد شوية في المقال، عشان اسهلها ح الون جملة ما بلون معين وبعدين الون الجملة اللي عكسها بنفس اللون لان فعلا قراءة هذا المقال نوع من انواع النشاط الذهني زي ما بتحل السودوكو والكلمات المتقاطعة وتعليقاتي ح تبقى مايلة.... زي بخت البلد دي
أعطني أذنيك يا قداسة البابا‏..‏
(حرام عليك هو ناقصك؟)
بقلم : مفيد فوزي

أعتذر لك لأني يوما ما طالبتك بأن تقنن ظهورك الإعلامي وكنت أطالبك بنهج البابا كيرلس الروحي‏,‏ يبدو ـ ياسيدنا ـ أن هذا الزمان ليس زمان البابا كيرلس‏,‏ زمان السماحة الساكنة القلوب وليس زمان من ضربك علي خدك الأيسر‏,‏ فأدر له الأيمن‏,‏ كان وجودك علي الساحة ضرورة مهما بلغت عامك السابع والثمانين‏,‏ فأنت قوة معنوية روحية‏,‏ مد الله في عمرك‏,‏ ليتذكرك الشعب القبطي بما أنجزت وما لم تستطع انجازه‏,‏ وربما كنت في صمتك‏(‏ مرغما‏)!

هناك يا قداسة البابا شنودة‏,‏ مشكلة لا يحلها عناق المشايخ والقساوسة أمام عدسات التصوير ولا تحلها الكلمات الطيبة في المحافل الرسمية وعبر مآدب الوحدة الوطنية في شهر رمضان الكريم‏,‏ هناك مشكلة تطفو من حين لآخر علي السطح وتعكر الصفو‏,‏ لعلها الهاجس للكتابة لك بحبر المحبة‏,‏ فمصريتي قبل ديانتي‏,‏ وانتمائي لوطني قبل انتمائي لديني‏,‏ وأظن أنك علي علم وأعرف إلمامك بكل الأمور أن الاذاعة البريطانية سألت مستمعيها في العالم العربي ومصر علي الأخص عن انتمائهم للوطن أم الدين فجاءت النتيجة‏78%‏ انتماء للدين قبل الوطن‏,‏ ولابد أن سمعت التعليق القائل‏(‏ التعاطف مع ماليزي أكثر واقعية‏)‏ وأعرف أنك تتألم ولكن في صمت من كلمات غير مسئولة تتطاير مع أن معظم الحرائق من مستصغر الشرر‏,‏ وأنا أتفهم موقفك من‏(‏ الحرائق الصغيرة‏)‏ التي تنشب هنا أو هناك وأتفهم افتقادك لأرضية فكرية فيها ثقافة‏(‏ قبول الآخر‏)‏ تطفيء هذه الحرائق قبل أن نصبح‏(‏ لبنان‏)‏ أخري‏,‏ ولن نكون ما دمنا ننزل الي الجذور‏.‏

إن شباب الأقباط لجأوا الي مدونات النت مثل شباب آخر وأعطاهم النت كشاشة حرية التعبير أكثر من القنوات الطبيعية إعلاما وصحفا وشاشات‏,‏ وكنت أتمني‏(‏ وجودا‏)‏ إعلاميا منتظما مصريا لقساوسة هم مصريون قبل أن يكونوا أقباطا‏,‏ فالشاشة المصرية لكل المصريين‏,‏ حتي الشيخ الجندي المتنور‏,‏ هذه قناعته‏.
(الحتة دي تقريبا هو كان بيملي المقال وبعدين جاله تليفون فالسكرتير كتب مكالمة التليفون جوة المقال، كويس ما كتبش: قهوة مظبوطة يا محمد - حاضر يافندم - متشكر)
وأعرف ـ يا قداسة البابا شنودة ـ تفهمك البعيد النظر لمصر كدولة مدنية وليست دينية ومن هنا أدرك مدي الألم حين تعطيني حقوق المواطنة الحق في الصلاة في شقة ثم يقال‏(‏ إنه غير مرخص‏)‏ لها‏,‏ ومنذ متي صار للصلاة لرب الكون ترخيص رسمي؟

وفي برنامجي حديث المدينة حرية أشيد بها‏,‏ سمح بها نظام مبارك الذي فتح النوافذ والابواب‏,‏ وقد سألت في البرنامج شخصيتين مرموقتين‏,‏ هما فضيلة المفتي ووزير الاوقاف عن تعداد الاقباط في مصر وكانت الاجابات ليس لدي أرقام لأكون دقيقا هل جهاز الاحصاء الرسمي عاجز عن الارقام الدقيقة؟ هل هو من اسرار الدولةالعليا؟ لاأظن‏!‏

أذكرك ياقداسة الباب بحدوتة مصرية صغيرة وتحفظ قداستك تفاصيلها كنت قد سمعتها من السفير السياسي الراحل أشرف غربال حين رافقك لمقابلة بروتوكولية مع الرئيس الأمريكي جيمي كارتر‏,‏ وقال أشرف غربال‏(‏ عام‏79)‏ إن قداسة البابا يمثل‏3‏ ملايين قبطي في مصر وقمت أنت بتصحيح المعلومة للرئيس الأمريكي قائلا‏:‏ بل‏(11‏ مليونا ياسيدي الرئيس‏),‏ تتذكر قداستك توابع هذا التصحيح وما عانيته قداستك في زمان آخر‏,‏ مبارك طراز آخر لحاكم لا يفرق بين قبطي ومسلم‏.‏

واذا كانت المشاحنات تناولت دير أبوفانا‏,‏ فالحلول الجذرية لا السطحية تئدها تماما واذا كان دير أبوحنس قد عاد إليه اسمه الحقيقي القديم قبل تغييرها الي الياسمين‏,‏ فهذا وعي سليم أنت تمجده وتؤيده وتدعو ـ في صلواتك ـ لعدم النيل من مصر عبر‏(‏ أزقة ضيقة‏)‏ هي الجهل والقصور في الفهم والتشدد القادم بروموت كنترول‏,‏ هذه القضايا محفوظة في ذهنك المتوقد ياسيدنا قبل أن تكون ملفات بلا حراك حتي تأتي حريقة جديدة‏.
(حد يشرح لي المقتطف اللي فوق ده عشان واحدة خريجة خامسة ابتدائي)‏

ويبقي‏(‏ أقباط المهجر‏)‏ ولعلك تتفق مع بطرس غالي حين قال إنهم‏(‏ مهاجرون مصريون‏)‏ لهم قوة اقتصادية وعلمية وحضارية تسهم في انجاز مصر‏..‏الألم‏,‏ ووجب حذف اسم‏(‏ اقباط المهجر‏)‏ باستثناء قلة حاقدة فرضت عليهم حوادث معينة موقفهم‏.‏ إن حنانك وأبوتك ضرورة قومية لإزالة أي التباس عليهم ويعيدهم لأحضاننا بعد غيبة جغرافية‏.
يا قداسة البابا اغفر لهم حين يكتبون‏(‏ الكتاب المكدس‏)‏ بدلا من الكتاب المقدس‏,‏ اغفر لهم حين يؤجلون القضايا بطعم الاعناق الكاذبة والقبلات أعرف أن صمتك هو صمت الحكماء‏,‏ وانت رئيس شرعي للكنيسة الارثوذكسية في العالم مثل بابا الفاتيكان والكاثوليك‏,‏ أنت غير قابل للتحجيم أو التعتيم‏,‏ ومحصن ضد الانعزال لأنك مسئول عن الرعاية الروحية للشعب القبطي وهو ليس بملايين قليلة‏,‏ اما عن‏(‏ عدالة‏)‏ المناصب في الدولة وإسنادها لمصريين أقباط‏,‏ فهذا دور القيادة السياسية الواعية لمخاطر تجاهل النسبة والتناسب ويصل أذنيك همس الأقباط‏.‏

قداسة البابا شنودة الثالث‏,‏ أنشر خطابي لقداستك علنا بحرية في‏(‏ الأهرام‏)‏ حاضن كل التيارات الفكرية القلقة علي مصر من اندلاع نيران فتنة تأكل الأخضر واليابس ما لم يكن يقينا أن الأقباط‏(‏ مشاركون‏)‏ ولا يخضعون لمنطق الأقليات‏,‏ فالمسيحية في أرض مصر بالجغرافيا والتاريخ‏.
---------
زي ايند
-------
ايشي خيال يا ناس، يا مشاء الله، ده ايه الفتوح ده كله، ده انت لقطة، انا عايزة جملة مفيدة
وعايز البابا شنودة يقرا الكلام ده؟ على اساس انك بتروح عنه وبتقدم له فاصل كوميدي؟ المقالة دي اسبلها واشرب ميتها
انت منين يا سيد بتقول ان البابا شنودة له حق في الظهور الكتير وانك بتعتذر عشان طلبت منه الاحتجاب ومنين بتقول له صمتك صمت الحكماء؟
ومنين تقول له ده مش زمن من ضربك على خدك الايسر ادر له الايمن ومنين ترجع تقول له اغفر لهم يا قداسة البابا؟
ومنين بتقول الشعب القبطي ومنين بتقول بلدي قبل ديني؟ هي البلد دي فيها شعبين وللا ايه؟ وبعدين ترجع تقول نلغي اسم اقباط المهجر، يا سبحان الله، منظمة مسمية نفسها منظمة اقباط المهجر، طب على الاقل هم لهم حق هم مصريين اقباط وفي الهجرة انما انت بتتكلم عن جزء من الشعب المصري وتقول عليه "الشعب القبطي" وده ايه بقى؟ شعب طالع له شعب وللا ايه؟ وبعدين ترجع تقول احنا مش اقلية، الله ما ترسي لك على بر، انت من الشعب القبطي وللا انت مش اقلية؟
وبعدين زعلان من الناس عشان بتقول الدين قبل الوطن وترجع تقول مصر مسيحية جغرافيا وتاريخيا
وبعدين منين زعلان من الناس عشان بتقول انا باتعاطف مع ماليزي ومنين بتقول الكنيسة دي مش مصرية بس دي مسئولة عن كل ابناء الطايفة في كل حتة في العالم؟
انا عايزة جملة مفيدة، جملة مفيدة
النقطة الاهم من كده
اهم نقطة الحقيقة في البازل ده، منين البوليس بيهجم على الناس ويقول لهم مش مرخص لكم بالصلاة (للي مش مصريين دي مش نكتة ولا كانوا بيهزروا معاهم، عملوا كده فعلا) ومنين عصر مبارك الذي لا يفرق بين مسلم ومسيحي؟
يعني ظباط الشرطة اللي قالوا للناس ما تصلوش دول تبع نظام مين؟ هوجو تشافيز؟ الشرطة اللي استثارت الناس على المسيحيين من غير سبب وقالت لهم دول بيعملوا اجتماعات وعايزين ينصروا البلد روحوا انصروا دينكوا، دول تبع انهي دولة؟ تبع دولة الملالي الدينية؟  ثم هي الدولة الدينية هي اللي بتمنع الناس من الصلاة وممارسة شعائر الدين؟ يعني فرنسا وتركيا دول دولة دينية؟
ثم منين نظام مبارك فتح الشبابيك والمناور ومنين المفتي ووزير الاوقاف مش عارفين تعداد المسيحيين؟ يعني فتح كل الشبابيك وشباك تعداد المسيحيين هو ده اللي مستنيين لما يزيتوه؟
ثم ازاي مافيش ارضية مشتركة لقبول الاخر وازاي في نفس الوقت عمرنا ما ح نبقى زي لبنان؟ 
انا يا عم الكتكوت مش فاهمة منك ولا كلمة، ايه مشكلتك بالظبط
لما مبارك ما بيفرقش بين مسلم ومسيحي، ولما مبارك شال الشيش والازاز وركب قبنوري، ولما الاهرام بيتسع صدره لكل التيارات الفكرية
ايه مشكلتك انت بالظبط؟
وازاي الصورة وردية كده وازاي الناس بتتحرق عليها البيوت وهي بتصلي بتحريض من الامن؟ هو الامن ده اسرائيلي مثلا؟ 
وبعدين تقول له اسكت وترجع تقول له اتكلم، وتقول له خد موقف وترجع تقول له سامحهم، ثم ايه اللي دخل بتوع النت دلوقت حاليا في الحوار ده؟ وايه اللي جاب سيرة ابو حنس وياسمين ودهب وفيروز هانم؟ مالك فيه ايه؟
باقول لك ايه؟ سيب البابا في حاله ‏

30 comments:

مواطن مصري said...

اقري بين السطور يا نوارة


الموضوع الكبير و ربنا يستر

نغمة التطرف مرتفعة في البلد


منهم ل الله الي كانو السبب في نشر التطرف و الطائفية في المجتمع

شكلنا فعلا هنبقى لبنان 2

Moh'd Shaltaf said...

هههههههههه
والله مواطن مصري فعلا لزيز...عسل

بقلك اقري بين السطور

ما انتبه انك قرأتي بين الأحرف

muslima said...

السلام عليكم

فعلا الموضوع ده بقه منتشر وفى كل وسائل الاعلام

معتز الدمرداش لسة جايب فقرة مطولة عن خناقة كبيرة بين مسلمين ومسيحيين فى بنى سويف
وركز قوى على ان الخناقة شارك فيها 200 مسلم

وكلام كتير ووش كتير

ربنا يستر

................

عايزة اقول ان مفيد باين عليه بيخرف اليومين دول ومش مظبوط فعلا

ولو قريته مقاله فى اهرام السبت الماضى عن مقتل مروة الشربينى حاجة مؤسفة
صدمة كبيرة مش عارفة الاهرام ازاى ينشر مقال زى ده بعد المقال اللى زى الفل اللى كتبه فاروق جويدة فى اهرام الجمعة قبلها بيوم

الغير مفيد لخص مقتل مروة بالظبط زى ما قال فى سبب تافه وهو الخناقة على مرجيحة
وكل المقال عن المانيا الحضارة والتاريخ والمانيا اللى فيها اكتر من ديانة وتحترم الجميع

بقه هى كده يا مفيد مرجيحة
حسبنا الله ونعم الوكيل
ربنا يجازيك على ما تضمر فى نفسك من شر
انا شفتله مناظرة على الهواء مع خالد الجندى من فترة وعلانية بيهاجم المسلمين وكان ده فى برنامج البيت بيتك وكانت سابقة الحقيقة لكن خالد الجندى فحمه

لينك مقال مفيد عن شهيدة الحجاب مروة

http://www.irakna.com/index.php?
option=com_content&view=article&id=6007:2009-07-11-08-58-21&catid=4:2009-04-22-12-30-39&Itemid=9

حـنــّا السكران said...

يا عمي ما اختلفنا على خطورة التطرف و على انه مصيبة حقيقية و جدّية بتكبر يوم عن يوم و تنذر بالويل ..( و هذا التطرف نتاج هذه الأنظمة على فكرة أكتر من انه نتاج رجال دين متعصبين و بينشروا فكر متعصّب , لأن رجال الدين هؤلاء نموا تحت عباءة هذه الانظمة و أحيانا تحت اشرافها و تشجيعها و تصنيعها ـ لا تنسى انهم كانوا بيرسلوهم لأفغانستان على حسابهم . اللي عايز يروح نعطيه مصاري و تيكيت طيارة و يروح و يبقى متطرف انترناشيونال )
لكن اللي مش فاهم منه و لا كلمة .و لا فكرة .. لا بين السطور و لا تحت السطور و لا فوقها .. هو مقال مفيد فوزي .. أنا فعلا ما عرفت الزلمي شو ناوي يقول بالظبط ... بس على الأغلب انه كان ناوي يكتب مقال .. هذا هو الشيء الوحيد شبه المؤكّد .

سبهللة said...

انا ما فهمتش من المقال دة حاجة غير الشرح اللى انتى كاتباه ده
=======
الغريب بقى فى الموضوع
ان اللى يشوف الشرح بتاعك على المقال دة ما يشوفش شرحك لفيلم احكى يا شهرذاد
====
ربنا يهديكى
ههههههههههههههه

مهندس مصري said...

عجائب و طرائف و غرائب

جبهة التهييس الشعبية said...

والنبي حد يقول لي اللي ما بين السطور ايه؟

واحد عمال يلحس في جزمة مبارك وحلاوة مبارك وعدل مبارك ووطنية مبارك وبعدين يرجع يزعل

طب هو زعلان من مين دلوقت؟

لما بيقول انا مفتوح لي التلفزيون باقول فيه اللي انا عايزه، وباكتب في الاهرام اللي انا عايزه ومبارك امور وحلو

طب مين اللي غلطان
مين؟
وايه اللي مزعله بقى

هو ده اللي مش خايف وبيكتب اللي على كيفه؟ امال لو كان خايف كان عمل ايه؟

لا
هو مش خايف
هو بس مش ميال للمشاكل

مش فاهمه said...

نوارة اقسم بالله اول ما قرأت المقال الصبح عملت زيك كده و بعدين دخلت على الدستور و قريت حادثة العثور على جثه عجوز مسلم داخل دير ابو فانا و من قبلهم لما البقال القبطى و كان اسمه جون باين ولا مايكل ازاى جون و لا مايكل و فى بلد فى الريف مش عارفه المهم لما فتحوا كرش الواد المسلم و طبعا كل دول حلوين و مأطأطين ........انا نفسى الباب شنودة مرة من نفسنا يتوسط و يخرج لنا شباب الجماعات الأسلاميه زى ما بيخرج شباب الكنيسه هم مش دول شباب و دول شباب برضه ....اما مفيد فوزى ده ربنا يريحنا منه قريب

جبهة التهييس الشعبية said...

وهو يتوسط يخرج بتوع الجماعات الاسلامية ليه؟ هو لما المسيحيين بينضربوا في الصعيد حد بيتقبض عليه؟ وللا بيحلوها ودي كل مرة؟
والكنيسة تقبل وبعدين ترجع تزعل
الله
مش فيه ام قانون في ام البلد دي؟
اشمعنى لو اي حد قتل اي حد بيتحبس ولما واحد مسلم في الصعيد بيضرب وللا يقتل واحد مسيحي ما يتقبضش عليه وتتحل ودي؟
نفسي افهمها دي؟
وايه دخل الكنيسة تقبل وللا ترفض اصلا، هي الكنيسة جهة قضائية؟ وكل مرة حسني يتدخل والكنيسة تتدخل عشان يحلوها ودي؟ هي مصطبة دي وللا بلد؟
مش دي جريمة قتل عادية زي اي جريمة قتل تانية؟ مش مفروض القاتل يتسلم للعدالة بصرف النظر عن دينه ودين المقتول؟
وهو البابا شنودة يتوسط ليه عشان يطلع حد وللا يدخل حد؟ وصفته ايه عشان يقبل التسوية وللا يصر على احالة الامر للقضاء؟
ومنين عايزين مواطنة ومنين نقبل بحاجة زي دي تحصل في البلد؟
ثم الادغال اللي في الصعيد دي يعني خارج سياق الدولة وللا ايه؟

جبهة التهييس الشعبية said...

اتفضلوا

http://www.youm7.com//News.asp?NewsID=119516

احكام الاعدام بقالها مدة نازلة ترف في كل قضايا القتل
انا عايزة حد يطلع لي واحد بس اخد اعدام في هجوم طائفي قتل فيه ناس

دي مش اول مرة بيت يتحرق على ناس بتصلي
من حوالي سنة برضه عملوا كده
طب اللي عمل كده وقتل ناس مش ح ياخد اعدام هو كمان؟
المرة اللي فاتت اتحلت ودي
والمرة دي كمان ح تتحل ودي
انا عايزة اعرف ايه الودي في ناس بتتقتل؟ الضرب على الوش مافيهوش معلش
يا اما كمان بقى المسيحيين ح يشيلوا سلاح وكل واحد بقى يستخبى في الدرا وينش له واحد

وانا عايزة اعرف مين الملام في ده كله؟ مش الدولة؟
لما يبقى فيه مواطن عمل جريمة والدولة تسيبه وما تحاسبهوش بالطرق القضائية
يبقى الملام مين؟ الناس هي اللي وحشة وللا الدولة هي اللي مسئولة

وبعدين ايه بتوع الامن دول اللي كل شوية ينطوا للناس ويقولوا لهم انصروا دينكوا؟ ايه الحكاية
هم بيعملوا ايه بالظبط؟

جبهة التهييس الشعبية said...

اه ونسيت حاجة

ايه موضوع بلدي قبل ديني وللا ديني قبل بلدي؟
هو احنا متجوزين اتنين؟
ايه وجه المقارنة ما بين البلد والدين يعني؟ وخصوصا في مصر
والبي بي سي اصلا بتسألنا احنا السؤال ده ليه؟
السؤال ده يتسئل لعرب اسرائيل مثلا (مسلمين ومسيحيين)
يتسئل لمسلمين امريكا
مسلمين فرنسا

انما يتسئل للمصريين سواء مسلمين او مسيحيين ليه؟
هي مصر ح تحارب الاسلام او المسيحية؟
وللا هي داخلة معاهم في منافسة وللا متضايقة منهم في حاجة؟ وللا ح تعمل حملة ضد دين معين؟ او ح تطلع له قوانين ضده؟

ومصر مسيحية جغرافيا ازاي؟ والنبي ايه الجملة دي؟ حد يفهمني

هو الجغرافيا مالها ومال الدين؟ هو فيه بلد مسيحية جغرافيا وواحدة مسلمة جغرافيا؟ وشكلها ايه الدول المسيحية جغرافيا دي؟ ايه صفاتها الجغرافية يعني؟ حار جاف صيفا دفيء ممطر شتاء ده جو مسيحي
مناخ قاري ده جو مسلم
بارد ده جو بوذي
عادة الجزر بيبقى دينها الحمبلواظ

mido said...

هههههه

عموما المقال ده اللى يقراه


حيكفر


مش محتاجين نسأل بقى

دينك و لا بلدك

:))

جبهة التهييس الشعبية said...

جوووووووووووو
هههههههههههههههههههه
ههههههههههههههههههههههههههه
هههههههههههههههههههههه

جبهة التهييس الشعبية said...

ميدو
هههههههههههههههههههه
والله الناس كفرت من زمان ومينا قالها كلمة حكمة: عاش مبارك موحد الاديان.. كفر الناس كلها

مهندس حر said...

شوفى هوه أنا إتعلمت القراية من أكتر من 30 سنة.. و قريت كتير و قليل و الحقيقة فهمت ناس قيل عنهم مكلكعين و مقعرين.. بس أقطع دراع طنط بهيجة من لغلوغه لو كنت فهمت الراجل ده عايز إيه..

لأ بجد يعنى .. راجل فى سنه و شهرته .. بيكتب من قبل ما أى حد فينا يتولد .. و قاعد يقولك أنا لست مذيعا و أنا محاور و برقص الضيف و المشاهدين و أجيب إجوان.. و كاتب فى جريدة فخيمة ضخيمة و بيخاطب شخصية عامة ذات أهمية .. كل ده و مش قادر يدينى جملة واحدة واقفة على حيلها..

الظاهر و الله أعلم إن الراجل كاتب بالشفرة و المفروض إن البابا فاهمه.. فرأيى إننا مالناش دعوة..

ربنا يشفيه و يشفينا منه..

جبهة التهييس الشعبية said...

هو غالبا اتجنن زي عبد المنعم ابراهيم لما كان بيقول هاتي ودنك ودنك الحلوة عشان اكلها

طب انا بقى اقطع مناخيره لو البابا فهم منه حاجة

Love-Guru said...

@
Muslima
خالد الجندي أفحمه و ليس فحمه
:D ))))

مفيد فوزي خليط من النفاق و الطائفية و بصراحة الحديث الوحيد لمفيد فوزي اللي عاجبني هو ده

http://www.youtube.com/watch?v=nEerLgSqsC4

بدراوى said...

انا مش اى حاجة
حاولت اقف مع الراجل و اتفهم المقال
معرفتش
و بهرش فى راسى
و برده مفيش فايدة
المقال مش مفهوم خالص
بس مواطن بيبدع اليوميين دوووول
هههههههههههه

مواطن مصري said...

فية ناس تفضل الانتماء الديني قبل الوطني

انا من الناس الوطني قبي الديني

جبهة التهييس الشعبية said...

انا بافضل الانتماء لنادي شباب الحقانية

احمد سعيد said...

انا بقى مقريتوش

ومش هقراة

اى حاجه بتقولى قبلها

خدووووووووووو

او هعذبكم

او انا ساديه


بغمض عينى علطول ومبكملش


ههههههههههههههههااااااااااااااااااااااااااااى

mido said...

و أنا انتمائى الاول لمركز شباب بنى عبيد

:))

مواطن مصري said...

مش الزمالك شال سبعة
:(

Pink said...

أشكالية هل الانتماء للوطن ام للدين فيها مغالطة واضحة. و الادعاء ان من المسلمين من يدعون ان انتمائهم للدين قبل الوطن و ان من الاقباط انتمائهم للوطن قبل الدين مغالطة اكبر تتصادم مع حقائق التاريخ و احداث الحاضر.
و فض هذه الاشكالية يكمن في الظروف المصاحبة فاذا كان الخطر يتهدد الوطن من الخارج فالمسلم و القبطي سيكون ولائهما للوطن قبل الدين. و الحروب الصليبية و التصدي للحملة الفرنسية و غبرها من حملات الاستعمار اثبتت ذلك. و لا اعتقد بوجود مصري مسلم واحد سوف يناصر السعودية اذا اعتدت علي مصر محاولة احتلالها.

اما اذا تعرض الدين للخطر من داخل الوطن فان انتماء كل طائفة سيكون لدينها حيث ان الامر هنا امرا داخليا داخل الوطن غير المتعرض لخطر خارجي. و هذا ما اثبته الاقباط بمظاهراتهم في المناسبات التي احسوا ان دينهم يتعرض للخطر. و هذا الوضع لا يتعارض مع الانتماء للوطن الا في حالة واحدة هي الاستعانة بجهات اجنبية و استعدائها علي الوطن و هو ما فعله و يفعله بعض اقباط الداخل و الخارج. و عليه فان مقولة ان كل الاقباط انتمائهم للوطن قبل الدين فيه تعميم مخالف للواقع.

كمسلم اري من التاريخ الاسلامي ما يؤكد هذا المعني ان الانتماء يجب ان يكون اولا للوطن اذا كان الوطن يتعرض لخطر خارجي. و لعل ما فعله الرسول عليه الصلاة و السلام حين دخل المدينة و عقد مع اهلها من مختلف الديانات اتفاقا ان يتحد كل اهل المدينة للدفاع عنها اذا تعرضت لاي هجوم خارجي ما يؤكد هذا المعني فلما نقضت بعض قبائل اليهود هذا الاتفاق في غزوة الخندق استحقت عقابها

Appy said...

نعم

احمد سعيد said...

ولا اولا ولا ثانيا

ايش جاب دة لدة
وايه اللى يخلينا ندوخ نفسنا فى ترتيب اولويات الولاء

للدين الاول ولا للوطن الاول ؟؟؟


مافيش اى تعارض مابين الاتنين

لا تقاطع

ولو حصل تقاطع يبقى فيه حاجه غلط

اما تبقى دى وطنيه فشنك

او يكون دة تعصب دينى مخالف للعقيدة الصحيحه


انما لو الدين صح والوطنيه صح الاتنين عمرهم ما يتعارضو مع بعض

وانا شايف ان الناس اللى بتفرض الاشكاليه دى على الساحه ومصممه تعيد وتزيد فيها ليل نهار

شايف دول ناس بيحبوا يصطادوا فى الميه العكرة

احمد سعيد said...

وبعدين يانوارة ايه المازوخيه اللى انتى فيها دى

حد برضه يقرا مقالات مفيص فوزى


:D

مش فاهمه said...

نوارة .ماقصدته بتوسط البابا للأفراج عن شباب الجماعات الأسلاميه لأنه هو اول من استن هذه السنه فى حادثة وفاء قسطنطين التى خذلناها جميعا رحمها الله حيه او ميته عندما ثار شباب الأقباط و حدفوا المن المركزى بالطوب ووقتها لا نفعت قضايا ولا محاكم ولا نيله و الست اتاخدت من الدار للنار و لا من شاف ولا من درى ووقتها اعتكف البابا لحد ما الأقباط يخرجوا و هلم جرا ........

ست البيت said...

يا عني اقولك ايه يا نوارة يا بنت عم نجم
هي دي يا نوراة مصر

زعلان قوي جنابة والله احنا المسلمين اللي بقينا اقلية
وبعدين مفيد فوزي دا عشان نصلااني بس والله بس بيطل علينا طب تقولي ايه للكنايس المفتوحة 24 ساعة مع ان محدش فيهم بيصلي فيها
واحنا المسجد بعد دقيقة من الاقامة ما تلاقيهوش مفتوح
وصلي في بيتكم
وخادم المسجد تلاقي واقف يرتعش وداخل مصلي السيدات يستعجلني عشان يقفل المسجد واساسا الامام لسه مخلص صلاة يدوبك
شوفي يا نوارة يا جميلة
انا اعرف النصارى كويس قوي واعرف ان معندهمش قبول اساسا للآخر وهم فقط بيحاولوا يظهروا التسامح
لكن القرءان ديني وانا مسلمة
ويقول الله ( ولن ترضى عنك اليهود ولا النصارى حتى تتبع ملتهم....)
دل ملخص الموضوع
وبعدين هو مين اللي بيدي الخد الايسر مش المسلمين برضيييك
بداية من حادثة الدرب الاحمر
ومرورا بالكشح ووفاء قسطنطين اللي ردت عن دينها
يعني الست تقول انا عاوزة اكون مسلمة
البب الكبير كبير العيلة يردها للكنيسة لازم تبقى لبنان طبعا
ما دامت الحقوق لهم فقط بحجة حماية الاقليات وتدخل البتنجانات الغربية في اللاوعي الافريقي
للاطاحة بشواشي البرجوازية العليا في شوادر السمك
وبعدين هو فين ثقافة مفيد باشا كعب الغزال اللي فالقينا بيها
ولا بنته قرفانه هانم
طالعه على دماغتنا
والادهي يا نوارة عشان تعرفي ان الاخ دا كذاب من يومه ودا شيء معروف لأنه يعتنق دين بني على باطل_ودي بمحض حريته هو حر في دينه_
كان في حلقة مع عمرو أديب
وبيقولوا انا زعلان من المرشد العام للإخوان المسلمين _دقق معايا في الكلام يا نورة _
عشان بيقول القدس وقضية القدس وهى القدس دي بتاعه المسلمين لوحدهم ؟؟؟؟
دا كلامه
دا البابا شنودة بيقول _دا مفيد الللي بيقول_
احنا مش حندخل القدس إلا مع المسلمين جنب بعض
على أساس ؟؟؟؟
مش فاهمة يعني انا اصدق باباك اللي بيبيع لكم صكوك الغفران
واكذب كلام المولى عز وجل
ولا اكفر بالذي نزل على محمد
صلى الله عليه وسلم
ولا ايه بالضبط
سبحان الله
الذي يعلم ما في قلوبهم
فيجريه على ألسنتهم
_
واقرءوا مقاله عن مروة الشربيني

ست البيت said...

مش فاهمة

بجد تسلم ايديك
قولتي اللي في نفسي