Monday, 22 February 2010

عموما ما تخافوش

لو لا قدر الله اخدنا مقلب مش ناوية اقطمكوا لان المرة دي كل الناس صعبانة عليا فعلا، نفسهم يحلموا
انا صاحية اهو، المرة دي بقى عاملة حسابي... وان شاء الله ربنا ما يكسرش بخاطر الغلابة
وبالنسبة للخوافين اللي زيي، يارب يطلع اللي نخاف منه ما يجيش احسن منه ان شاء الله، ولو لا قدر الله لا قدر الله لا قدر الله ما طلعش كده ما تقطموش الناس والنبي والنبي والننننننبي
المرة دي فعلا ما يستاهلوش التقطيم سوا اتحقق حلمهم وللا اخدوا على قفاهم وللا مبارك اتدخل في اخر لحظة عشان يصعقهم بالكهربا زي ما بيعمل كل مرة
وبعدين ربنا موجود، وربنا قادر على كل شيء، والناس غلابة
يمكن يكون ح يعفي عنهم بقى، والمرة دي انا معاهم، عشان هم فعلا غلابة وفعلا نفسهم يعملوا حاجة، لو حلو علينا كلنا لو وحش برضه علينا كلنا

34 comments:

عايش... ولكن !!!! said...

ربنا يستر
انا عن نفسى مبقتش بعلق نفسى بآمال ... انا بس بحاول ولو حصل يبقى خير وبركه محصلش يبقى احنا متعودين
ومتعوده دايماااااااااااااااااااا

masrawy ala tool said...

أحنا فى أسوأ مراحل الاحتلال..وعمر الشعوب ماحريتها بتجيلها على طبق من فضه وهى قاعده على القهوه مستنيه الخلاص..الراجل بنلومه انه لوحده ومعندهوش برنامج واضح.. وأيه الخطوه القادمه؟؟لازم نعرف أن كل ده فى كل الدنيا بتديرها مؤسسات..بالظبط زى صناعه النجم ,أيه اللى ممكن يقوله ويقوله أزاى ومايقولش ايه..الراجل كان بيتكلم بعفويه وسعات مكانش عارف حيعمل ايه وأيه الخطوه القادمه.
الخلاصه لو ماوقفناش جنبه ودعمنا يبقى خلاص قطار الحريه حيفوتنا وحنستنا القطر اللى بعده والله أعلم حيجى أمتى..أصل القطارات دى مالهاش موعيد وبتيجى لما الدنيا تضلم قوى

Nasr said...

even if the guy is fake, the motivation, the hope he leaves behind will be enough for a significant reform push

shaihane said...

اذا الشعب يوما أراد الحياة
فلا بد أن يستجيب القدر
ولا بد لليل أن ينجلي
ولابد للقيد أن ينكسر
ومن لم يعانقه شوق الحياة
تبخر في جوها واندثر
كذلك قالت لي الكائنات
وحدثني روحها المستتر
ودمدمت الريح بين الفجاج
وفوق الجبال وتحت الشجر:
إذا ما طمحت إلى غاية
ركبت المنى ونسيت الحذر
ومن لا يحب صعود الجبال
يعش ابد الدهر بين الحفر
فعجت بقلبي دماء الشباب
وضجت بصدري رياح أخر
وأطرقت أصغى لقصف الرعود
وعزف الرياح ووقع المطر
وقالت لي الأرض لما سالت:
يا أم هل تكرهين البشر ؟:
أبارك في الناس أهل الطموح
ومن يستلذ ركوب الخطر
وألعن من لا يماشي الزمان
ويقنع بالعيش ، عيش الحجر
هو الكون حي يحب الحياة
ويحتقر الميت مهما كبر
وقال لي الغاب في رقة
محببة مثل خفق الوتر
يجيء الشتاء شتاء الضباب
شتاء الثلوج شتاء المطر
فينطفئ السحر سحر الغصون
وسحر الزهور وسحر الثمر
وسحر السماء الشجي الوديع
وسحر المروج الشهي العطر
وتهوي الغصون وأوراقها
وأزهار عهد حبيب نضر
ويفنى الجميع كحلم بديع
تألق في مهجة واندثر
وتبقى الغصون التي حملت
ذخيرة عمر جميل عبر
معانقة وهي تحت الضباب
وتحت الثلوج وتحت المدر
لطيف الحياة الذي لا يمل
وقلب الربيع الشذي النضر

شمس العصارى said...

مش موضوع مقلب يا نوارة
اى حد بالتاكيد يتمنى رئاسة مصر
و اى حد حيجى غير المخفى ده اكيد حيعمل شوية حاجات للناس
وساعتها الناس زى ما غيرت مرة حتغير تانية و تالتة
المشكلة فى الواقع و ملابساته مبارك متحكم فى الدستور و ما يتبعه من اصدار قوانيين و فى ايده الجيش و الشرطة و معاه مصريين كتييييييير الى هما الرسماليين و الطبقات المستفيدة من الوضع الحالى
فده كله علشان يتغير عاوز معجزات مش معجزة واحدة
و انا مش بحبط الناس ولا بقدم رؤية سوداوية بس انا ضد المبالغة فى سقف الاحلام و الامنيات
تصدقى بالله انا فى قرارة نفسى بقول لما الوضع يتغير و النظام الحالى يمشى حصحى الصبح و حشم ريحة الهوا الى ساعتها - و انا متاكد - حتكون ريحته اتغيرت فعلا
حتى الهوا حنحس بانه معانا
مش عارف اقول نلتقى امتا

Anonymous said...

إنتي مش واخدة بالك إن إحنا جينا زيت !!!.
يعني إيه اللي ممكن يحصل زيادة عن اللي إحنا فيه؟

الميزة الوحيدة للوضع الحالي هي أنه لا يمكن أن يكون أسوأ.

تحياتي
أحمد توفيق

شمس العصارى said...

مقلتلناش
حصل ايه فى الوقفة التضامينية مع عمال طنطا

اشتياق said...

كل الأمنيات الطيبة للشعب المصري الكريم بأن يحقق كل ما يتمنى ..

من وجهة نظري
الشعب المصري بدأ يفقد أشياء كثيرة كان يفتخر بيها وسط الشعوب العربية وهذا بسبب نظامه الحاكم .. لهيك الشعب بدأ يتململ ويريد التغيير ..

من مصلحة الجميع أمريكا واسرائيل وحتى مصر أن يتم التغيير بهدوء وعلى كيف الأمريكان والصهاينة من قبل أن يثور الشعب المصري كثوراته الشهيرة
..
وبما إنه الشعب المصري لا يرغب كثيراً بنجل رئيسه ولا حتى المحيطين بهذا الرئيس وبما إنه يوجد خوف من وصول الاخوان المسلمين للحكم لهيك كان لازم ييجي التغيير من بعيد ..

السيد البرادعي كان عايش بأمريكا وأكيد معجب بنظامها الدستوري وطريقة الحكم فيها لهيك رح يحول مصر لأمريكا عربية بمعنى الحكومة رح تعمل كل شي يريح الشعب وينقله لحياة أفضل ولكن الشعب تقريباً رح يكون مغيب سياسياً ..

من جهة أخرى لو حقيقي الأمريكان ما بدهم النظام الحالي ولا بدهم التوريث مش رح يقدر النظام الحالي يعمل شي ..

..
كل الدلائل تشير لخوفهم من ثورة المصريين بعد ما شافوها صريحة على الفيس بوك وكل المواقع ..

ربنا معكم يا مصريين ولا تخافوا تعلموا منا ولازم تعرفوا إنه الحرية ليها ثمن الأحرار فقط هم اللي يدفعوه ..

محبتي وكل أمنياتي الطيبة لكم ..

مواطن مصري said...

http://www.youtube.com/watch?v=QfrWLh8e_tU

شفتي دة مستوى التعليم في مصر و النبي لازم تتفرجي علية

دة ممكن يتشال فيها وزير

و بيقولك سيناء بقت سينة :D

المهدى said...

أكيد مش حنخاف لأن لا يوجد ما هو أسوأ مما نحن فيه
إفتكرى بس انى أول واحد قلتلك إن مافيش توريث ولا تمديد ( الواد وأبوه اتباعوا خلاص ) وحاولت أشرحلك وجهة نظرى مرتين فى 28 أكتوبر وفى 6 نوفمبر الماضى و أعتقد أننا الأيام القادمة ستثبت وجهة نظرى وهى

1- مصر دولة مهمة للعالم كله وللقوى والمصالح الدولية والمحلية المرتبطة بها ولذلك لا يمكن تترك لعجوز يبدأ فترة ولايته الجديدة فى الرابعة والثمانون أو لإبنه معدوم الكفاءة معدوم القبول ولذلك كانت الرسالة اللى بعتوا بيها عماد أديب ومشروع الخروج الآمن وتعديل الدستور للحصول على رئيس شرعى ولو بفارق بسيط وسميت هذا المشروع مشروع شراء دولة

2-هناك طرف آخر داخلى من قلب قلب الدولة نجده دائما فى الملمات يرفض تلك الطريقة ويرفض عملية الشراء كما عارض ومنع عملية التوريث ولكنه لا يحظى بالقبول الدولى ولا يطلبه

3- مبادرة هيكل كانت رسالة للطرفين ومحاولة لبناء دولة وليس مجرد شراء حل لا يملك أحد داخليا ولا خارجيا رفضه

4- أعتقد الأن أن تلك المبادرة هى مخرج مصر وهى أيضا مخرج مبارك الأخير

عبقرينو said...

السلام عليكم
نوارة العزيزة أخبارك ايه؟؟
الرجاء نشر المقالتين فى الاسفل على اوسع نطاق اللى بيتكلموا عن العصيان المدنى وأهميته وكيفيه القيام به لأنى ده آخر حل ممكن نقوم به ولابد اننا نكون جاهزين به وعارفين خطواته
العصيان المدنى على اساس ممنهج ومنظم ومعلوم هايفرق كتير جداجداجدا ويكون له تأثير واضح غير لما يكون عشوائى
http://3abkarino.blogspot.com/2010/02/blog-post.html

http://3abkarino.blogspot.com/2010/02/2.html
تحياتى
عبقرينو

حكاية مكررة..)* said...

كل ما نريده:



رجل من أجل مصر...لا مصر من أجل رجل



..


بس



.

Anonymous said...

@ اشتياق Your conspiracy theory fails because the US and Israel have issues with El Baradie. Go and read on what the Israeli papers have been saying about him.

I wish we stop calling each others traitors for a change.

The US has an amazing constitution btw and there is nothing wrong with admiring the good things in one country but what is wrong is to copy w/o checking if it suits you. El Baradie made an excellent legal point when he pointed to how the French constitution differs from the Egyptian one because of how its practices and that is a core point that any person with limited legal knowledge understands and he mocked those who use this French origin as proof that we have a good constitution in Egypt. So, I doubt a legal expert like him would be a copy and paste person.

Anonymous said...

تعليق خارج الموضوع
وأنا بلف في المدونة لقيت لابل جلد أسود قناع أبيض
إلا إيه آخر أخباره
أنا رأيي أنه لازم يتنشر
ما تشوفي دار نشر وتنشريه
تكسبي ثواب في الناس اللي ماليهاش في النت
وعن نفسي أنا متناول عن أتعابي
ههههههه
(:
أبو أمير

Kontiki said...

ازيك يا نوارة
شبعنا فساد ومتاجرة بالدين الوطنى و المعارضة الواهية طلعوا ميتنا البلد راحت فى ستين داهية المصرى اللى حارب فى اكتوبر فقد انتمائة بيرمى نفسة فى البحر بس ما يقعدش فى البلد عايشين مواطنين درجة عاشرة اكل وشرب وخدمات وتعليم و احنا بلدنا غنية بالموارد والضرايب قاطمة وسطنا كانهم بيدفعوا الناس تمن انهم مصريين وعايشيين فى البلد
لازم نحلم بالتغيير ونحاول نحققة
مين حيستحمل كمان 30 سنة من عمرة فى العصور الوسطى المباركية
مفيش قوة تمنع ان الدستور يتغير عشان الشعب عاوز كدة كفاية بقى زهقنا من الحكومة اللى عملوا على قفانا بهوات وملايين وهم اصلا موظفين لخدمتنا احنا مش عبيد وكلة لازم يسعى ان التغيير يحصل هو حرام نحلم ان فى مصرى شريف بيحب بلدة وعاوز لها الخير
حرام نتحرك بدل ماحنا مجاهدى الكيبورد
لا
المرة دى حنتحرك
وحنغير
مش المثل الانجليزى القديم بيقول
الله يساعد من يحاولوا مساعدة انفسهم
احنا حنحاول نغير
ويا الدنيا تتعدل و تتغير
يا اما نموت واحنا بنحاول

اشتياق said...

@ Anonymous

بالنسبة لي حكيت وجهة نظري الخاصة وبالطبع أنا لا أعرف الكتير عن البرادعي وما باعرف باي دستور هو معجب يعني إذا فرنسي أو أمريكي سواء لأنه المهم في الموضوع هو التغيير .. كمان اللي بأعرفه منيح إنه دول القوى العظمى لا تنظر للشخص من زاوية واحده فقط .. بمعنى إنهم ممكن يغضبوا عليه من جهة ويكونوا راضيين من جهة أخرى مختلفة ..

اللي قصدته بالتحديد من وجهة نظري هو وجوب التغيير بما يرضي الشعب المصري ويرضي الدول العظمى حتى لا يتكرر ما حدث بمناطق السلطة الفلسطينية وقت الانتخابات..

وسواء أجى الرئيس الجديد خير خلف لخير سلف أو العكس هذا قدر الأشقاء في مصر وليس بيد المصريين أي شيء لكن ما يهمنا ويهم كل انسان إنه الشعب المصري يتذوق طعم التغيير وكذلك يخرج من الضائقة التي يحياها الآن ويقدر يعيش بأمان وسلام واطمئنان وتبقى مصر بذات المكانة اللي تعودناها من زمن بعيد ..

شمس العصارى said...

انتى رحتى فين النهاردة
يكنش اتقبض عليكى بعد تاييدك للبرادعى
ههههههههههه
استقبليه و اخرجى لتاييده و قولى على البرادعى كويس
بس ساعة الجد قولى انا اقصد البرادعى بتاع لطفى هههههههه

مواطن مصري said...

طول ما الزمالك بيكسب و الحمد الله

و الأهلي بينهار يبقى في أمل في اللبلد انها تتعدل

Israa El-sakka said...

مش متفائلة بمانيا البرادعي دي خالص

يحيى إبراهيم said...

ياريت يا نوارة .. لو تقدري تعملى اى مقابلة مع البرادعي و لو حتى بالتلفون .. تجسيلنا النبض .. احنا بنثق فيكي و في مدونتك
و انتى اكتر واحده ممكن تساعدي فعلا فى انه الناس تعرف عنه مش فى مصر بس و برة كمان.

حوار من حواراتك الجريئة .. و تقدري تستقي منه خطته للترشح و برنامجة الانتخابي المتوقع ..
و بكده عن طريق مدونتك
الدعم يزيد ..
ربنا يولي من يصلح

ياريت يا نوارة ياريت

مواطن مصري said...

Haaretz exclusive: Hamas founder's son worked for Shin Bet for years


The son of a leading Hamas figure, who famously converted to Christianity, served for over a decade as the Shin Bet security service's most valuable source in the militant organization's leadership, Haaretz has learned.

Mosab Hassan Yousef is the son of Sheikh Hassan Yousef, a Hamas founder and one of its leaders in the West Bank. The intelligence he supplied Israel led to the exposure of a number of terrorist cells, and to the prevention of dozens of suicide bombings and assassination attempts on Israeli figures.


http://www.haaretz.com/hasen/spages/1151941.html


اية قولك بقى اسرائيل بتعترف بأختراق حماس

و تجنيد عملاء من داخل حماس لصالح اسرائيل

مواطن مصري said...

هآرتس: نجل أحد مؤسسي حماس كان "جاسوسا" لإسرائيل

افادت صحيفة "هآرتس" الاسرائيلية اليوم الاربعاء ان نجل احد مؤسسي حركة حماس كان "جاسوسا" لجهاز الامن الداخلي الاسرائيلي (شين بيت) وزوده بمعلومات ساهمت في القيام بعدة اعتقالات ووقف هجمات.

وبحسب مقتطفات من مقال تنشره الصحيفة بكامله الجمعة فان مصعب حسن يوسف (32 عاما) نجل الشيخ حسن يوسف احد مؤسسي حركة حماس في الضفة الغربية ساعد جهاز الامن الداخلي الاسرائيلي على القيام بعدة اعتقالات كبرى ومنع عشرات العمليات ضد اسرائيل خلال الانتفاضة الثانية. واضافت الصحيفة ان معلوماته ادت خصوصا الى اعتقال ابراهيم حامد وهو قائد عسكري لحماس في الضفة الغربية ومروان البرغوثي الذي كان امين سر حركة فتح، وعبد الله البرغوثي وهو قائد عسكري من حماس تحمله اسرائيل مسؤولية هجمات بالمتفجرات.


http://dostor.org/politics/middle-east/10/february/24/7412#comment-28171

الدستورررررررررررر

Anonymous said...

حماس
زنننننننننننننننننن

اشتياق said...

هذا البيان صدر عن الشيخ حسن يوسف من سجن النقب الصحراوي رداً على ما نشر في الصحيفة الصهيونية ..

بسم الله الرحمن الرحيم
تصريح صحفي
صادر عن الشيخ حسن يوسف من داخل السجن بواسطة محاميه
يعلن الشيخ حسن يوسف بشكل واضح وقاطع لا لبس فيه أنه سواء صح ما نسبته صحيفة هآرتس العبرية لمصعب أم لا، فإن مصعب لم يكن في يوم من الأيام عضواً فاعلاً في صفوف حركة حماس، أو في أي من أجنحة الحركة العسكرية أو السياسية أو الدعوية أو غيرها.
وأنه منذ عام 1996 وحين كان مصعب يبلغ من العمر 17 عاماً تعرض لعملية ابتزاز وضغوط من المخابرات الإسرائيلية وعندما انكشف أمره منذ ذاك التاريخ تم تحذير أبناء الحركة منه وكان تحت رقابة والده والحركة.
وإن ما ينشر من فعاليات قام بها ضد الحركة ومجاهديها وغيرهم من أبناء الشعب الفلسطيني هو كذب صريح لا لبس فيه ولا يمكن أن يُقدّم عليه دليلاً واحداً؛ لأن علاقته بوالده كانت علاقة عائلية فقط.
ومن المعلوم للجميع أن الشيخ حسن يوسف كان يعمل في المجال السياسي والإعلامي للحركة وأن عمله كان تحت الشمس؛ الأمر الذي قطع عن مصعب معرفة أو الاطلاع على أي شيء في غير هذه الدوائر.
وإن هذه الحملة جاءت للتغطية على جرائم الاحتلال في هذا الوقت ضد شعبنا ومجاهديه وتهويد مقدساته ولإشعال الفتنة بين أبناء الشعب الفلسطيني.
وإنني أربأ بوسائل الإعلام أن تنجر وراء وسائل الإعلام الصهيوني الذي يستهدف الشعب الفلسطيني وقضيته وقادته.

وصدق الله إذا قال "لن يضروكم إلا أذى"
والله غالب على أمره ولكن أكثر الناس لا يعلمون
الشيخ حسن يوسف
سجن النقب الصحراوي
الأربعاء 10 ربيع أول 1431
وفق 24 شباط 2101

Anonymous said...

اللى أنا خايف منه أن البرادعى ده يبردع الشعب كله و يخليه يمشى ينهق

ماجد العياطي said...

باذن الله كل شئ هيبقى كويس

طول ماحنا مع ربنا صح

كل شئ هيبقى صح

ان الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا مابأنفسهم

والله تعالى معنا

تشرفت بزيارة مدونتك الكريمه

سأضيفها عندي ان شاء الله

اصلها تستاهل

مواطن مصري said...

نيومس الظاهر انك بقيت تؤمن بحماس اكثر من ايمانك بدينك


حماس بششششرررر

اشمعنى تصدقو لما هما يتهمو فتح و متصدقوش لما يتهمو حماس

مواطن مصري said...

كلمة البرادعي

لشباب مصر

http://b.static.ak.fbcdn.net/rsrc.php/z4HBM/hash/3krgnmig.swf?v=100690183300976&ev=0

مواطن مصري said...

كلمة البرادعي

لشباب مصر

http://b.static.ak.fbcdn.net/rsrc.php/z4HBM/hash/3krgnmig.swf?v=100690183300976&ev=0

Anonymous said...

أنا مؤمنة بالله أولاً ثم بإن إذا إتقال حماس حيقول المواطن

زنننننننننننننن

ههههههههه

Mohammed Maree said...

كثر الجدل والنقاش حول شخصية البرادعى ومدى جديتة فى الترشح للرئاسة من عدمة , ناسين ان المشكلة الرئيسية فى مصر ليست فى ايجاد الشخص المناسب للترشح امام مبارك او ابنة ولكن المشكلة الرئيسية هى عدم وجود الشخص المناسب الذى تلتف حولة قوى المعارضة المصرية والشعبية لمحاولة تغيير الوضع السياسى المتردى فى مصر حاليا , بالنسبة لى ترشيح البرادعى او حمدين لا يمثل اولية بقدر ما تمثل الافكار التى تم طرحها على لسان البرادعى والقوى الاخرى فى منزل البرادعى والخاصة بضرورة التكاتف لنصل الى الاصلاح المنشود ,, يقول البعض ان هذة مجرد افكار طرحت من قبل ولا جديد فى كلام البرادعى وان الائتلاف الذى شكل مشابة لأتلافات كثيرة سابقة , قد يكون كذلك ولكن اذا امعنا قليلا سنجد ان شخصية البرادعى والظروف الخاصة بة كونة رئيس سابق لمنظمة دولية وذو خلفية عملية كبيرة جعلتة الشخص الانسب لكى نتفاعل مع افكارة المطروحة ( وهى افكارنا بالاساس) ونحاول الاستفادة من ادوات البرادعى لنصل الى اقل شىء ممكن من المكاسب السياسية , وبعدها نستطيع ان نكمل سواء بالبرادعى او غيرة

Anonymous said...

و بعدين آه حماس و فتح بشر ممكن يخطئوا و ممكن يصيبوا ..

لكن اليهود هما اللى مش بشر.

هما احفاد القردة و الخنازير.

و إحنا مش بنصدقهم ..

انتا بقا عاوز تصدق .. براحتك

و انا براحتي برضه

ززززززننننننننننننن ^_^

إيه !!! فى ايه !!!

... بدلع الزن D:

LiNa Sh said...

هو الراجل لسه ماعملش حاجة ولا عارف هايبدأ منين
هو حتى لسه ما أعلنش بشكل مباشر نيته في الترشح
الناس هما اللي أقحموه ... وهو وافق مبدأياً
على التغيير والديمقراطية وبلا بلا بلا
الخطوة الأولى عشان يعرف يترشح أساساً .. هي تغيير الدستور
وهو قال أنا عايز الناس تساعدني عشان أعرف أساعدهم
يبقى دلوقتي
المفروض يحدد برنامجه وتوجهاته
ويقول للناس انتوا مطلوب منكوا كذا
ووقتها - على رأي منى الشاذلي - ماتبقوش سخنتوا الراجل وبعدين تخلوا بيه
:D
مع الأخذ في الاعتبار إن هايتحط قدامه وقدام الناس عراقيل ومطبّات وحفر قد ما تقولوا قولوا
...
الوضع متأزم بصراحة

Anonymous said...

The real question is not whether Hamas has informants working for Israel, the real question is why is Israle publishing this info now?

Hamas are humans and just like any group fighting for a cause there is a chance not all of its members are faithful.

I wish we all get over the which side are you with attitude. Both Hamas and Fath are defending the rights of their ppl and that is all we need to know to support them. I hope they and their supporters find a common place and find again their common goal.