Wednesday, 20 May 2009

على فكرة كده عيب قوي

القنوات المصرية (الرسمية والخاصة) تاعبة نفسها على الفاضي وحتى مش بتعمل شغل مهني
1- مافيش اسرة في الدنيا كلها من اقصى الارض الى اقصاها، سواء غنية او فقيرة، تفقد طفل عمره 12 سنة فجأة  وح يبقى عندهم دماغ يتفرجوا على التلفزيون، حتى الفقرا واللي تحت القصف اللي متعودين على الموت ومصاحبينه ومتوقعينه في اي لحظة، مش ح يتفرجوا على التلفزيون لما يفقدوا طفل بالطريقة دي
بمعنى: مافيش داعي لموشح النفاق المبالغ فيه ده لأن المعنيين ما بيتفرجوش دلوقت وأغلب الظن انهم ما طلبوش من الاعلام المناحة اللي هو عاملها دي، لانهم برضه اغلب الظن مش فايقين، الراجل كان في الجنازة مش عارف يمشي ولا قادر يقف على رجليه، واللي بيعيش في رغد وسلطة الصدمات اللي زي دي بيبقى وقعها اكبر عليه من اللي عايش في ضنك طول عمره ودايما متوقع الأسوأ من الحياة، عشان كده المصريين بيقولوا الفقر حشمة، يعني غالبا كلهم دلوقت واخدين حقنة مهدئ ونايمين
2- مافيش اي مهنية في المناحة دي، يعني اذا كان ولابد مناحة اعلامية يبقى تتعمل بالاصول الاعلامية المتعارف عليها، يعني عرض اوسع لتفاصيل الجنازة، الاتصال بالمستشفى او الطبيب المعالج، الاتصال باحد المقربين للعائلة للاطمئنان عليهم اذا كانوا هم مش قادرين يتكلموا، ولو ان الاعلامي الشاطر يحاول برضه انه يتصل بيهم يمكن يعرف ياخد كلمتين ويبقى سبق، ويا سلام بقى لو عرفوا يتصلوا بالمستشفى في فرنسا، وللا الطبيب الانجليزي لمعرفة سبب الوفاة اللي لحد دلوقت ماحدش عرفه
انما ايه التخلف الاعلامي اللي هم فيه ده؟ يخلوا رويترز تكتب تقول التلفزيون المصري بيذيع اغاني دينية للاطفال؟ يعني الناس تقول علينا ايه؟ معاتيه؟ ثم مين اللي ح يفتح التلفزيون ويسمع اغاني دينية للاطفال؟ ايه الجليطة دي؟ وايه الحوارات المتخلفة دي؟
3- احنا ناس طيبين، وولاد اصول، صحيح في التلاتين سنة اللي فاتوا اخلاقنا ساءت (وانا الأسوأ اخلاقا) وطباعنا اتغيرت بسبب ما جار علينا من الزمن وغير الزمن، بس تلاتين سنة ما يضيعوش رباية سبعتلاف سنة، مهما كان احنا ناس متربية وعندنا احساس ومن ساعة ما خرجت لحد ما جيت من بين اللي اعرفهم كويس واللي ما اعرفهمش غير طشاش واللي ما اعرفهمش خالص، حتى اللي ماشيين في الشارع، ما بيقولوش غير كلمة واحدة سبحان الله كأنهم متفقين عليها: ربنا يصبره وينور له بصيرته. (نصا والله، كأنهم حفظوا الكلمتين دول مع بعض) بس ما تضايقوناش بقى، احنا ناس غلابة، وخلقنا في مناخيرنا، ومافيش مرة امشي فيها في الشارع الا والاقي ناس بتضرب بعض (على الاقل تلات خناقات ضرب من غير كلام في الرايح وتلاتة زيهم في الجاي) وراح لنا ناس في عبارة وبمنتهى الجليطة الاعلام كان بيذيع ماتش ساحل العاج من غير اي مراعاة للالف ميتم اللي في البلد، ويترقصوا ويغنوا، وراح لنا بعدهم ناس تحت صخرة، لا حد اقيل ولا حد اتحاسب ولا حتى حد قرالهم الفاتحة في التلفزيون، ومن كام سنة طار تلاتلاف في قطر، وما شفناش هشام عباس وايهاب توفيق ولا اغنية دينية واحدة 
(دول جابوا من اول دعوة ابراهيم ونبوءة موسى)
ده غير سرطان الاطفال، وضيق العيشة، والناس اللي ماشية في الشارع بوزها شبرين
اقصد يعني، احنا ناس نعرف الاصول، بس تعبانين، ومزاجنا مش تمام، على رأي مالكوم اكس
our temper is like a snake
والضغط العصبي والحياتي بيولد جوانا، غصب عننا، شوية شر ادي احنا بنحاول نكبحه، فإيه؟ ما تتكوش علينا قوي، مافيش داعي واحد يطلع يتكلم على اساس ان ده اول واخر طفل جنازته تشيع: مش ممكن، جنازة فيها سكينة غرييييييبة، كأن مافيهاش حد، مع انها كانت امم، ربنا بيدينا علامات وامارات، ليه؟ لان دي جنازة طفل
صح، دي جنازة طفل من ضمن الاطفال اللي جنازاتهم بتتشيع كل يوم (واللي احنا قتلنا منهم عدد لا بأس به في يناير اللي فات، وانا بشكل شخصي حاسة ان ايديا ملطخة بدم اطفال غزة) ومحمد علاء اكيد من اهل الجنة، وطبعا ملاك زي كل الملايكة اللي بيروحوا، وشفيع لوالديه ان شاء الله، وبلاء كبير وكل حاجة، واجره على قد المه
كلنا عارفين الحكاية دي، مش محتاجة عشرميت برنامج تلفزيوني متكلف بضرايبنا عشان تحكوا لنا الحكاية دي تاني
الله يرحمه، ويصبر امه وابوه، وحتى عمه اللي اول مرة في حياتي اشوفه في الحالة دي، ويكون في عون جده وجدته وينور بصيرتهم جميعا
كل اللي شفتهم واتكلمت معاهم النهاردة وانا منهم بندعي لهم بالصبر والسلوان وبنور البصيرة واكيد ان شاء الله الطفل ده في الجنة، مافيش داعي الاعلام يعمل زي الدبة اللي قتلت صاحبها ويطلع مننا الشر اللي اتولد جوانا غصب عننا
4- ساويرس مشغل قرآن على او تي في؟
يا جدعان ما تضغطوش علينا 

63 comments:

مواطن مصري said...

طب لما ملك السعودية و امير الامرات مات شغلو قرأن



و لما ديانا ماتت جابو الجنازة


عادي يعني



بس انتي ملاك مش


الأسوأ اخلاقا

:D D D :)))

سيف said...

@مواطن مصرى




مش عادى يا عم

مش عادى يا عم

مش عادى يا عم

مش عادى يا عم

سيف said...

@مواطن مصرى

يا ابا انت قاعد على باب المدونة

دايما اول تعليق

و يكون تعليق

من قرأ و لم يقتنع

مى said...

نوارة

ما شاء الله عليكى

ما شاء الله


سيبتى الجنازة و نقلتى على الأربعين


تصبحى على خييييييييييير

mado said...

اصلا اليوم من أولة مستفذ بطريقة غريبة.
اولا دا طفل زي اي طفل بيموت.
والجنازة كانت مستفذة .
يعني ايه يتلف في علم مصر.مين هو يعني.حته عيل لا راح ولاجه يعملو علشانة كداليه.
والي زاد وغطي الحداد ثلاث ايام الي اعلنة التفلزيون المصري.
مين هو يعني.خلاص مصر بقت عزبة ابوهم.
دا لو بطل قومي مات مش هيعملو كدا.
بس دا اكبر دليل علي ريادة الاعلام المصري وتقدمة.
انه يذيع اغاني وادعية لمدة تلات ايام.
وذي ما انتي ذكرتي الاعلام المصري معملش دا علشان شهداء العبارة او الدويقة او قطار الصعيد.
لكن الدولة كلها قامت علشان حته عيل.
حاجة وسخة .ودولة معرصة.

مهندس مصري said...

إلا بتاعة ساويرس دي رخرة
عجايب


الله يرحم الميت و يصبر أهله و فضوها سيرة بقى

mido said...

مواطن

اقروا البوست حلو اوى عن حفيد الرئيس

مهندس مصري said...

تشاد تعلن نيتها دخول الأراضي السودانية

تشاديون بالقرب من المناطق الحدودية مع السودان (الفرنسية-أرشيف)

أكدت تشاد عزمها إرسال قواتها لضرب من أسمتهم جماعات المتمردين داخل السودان الذي كان قد اتهمها بشن غارات جوية على أراضيه، رغم مناشدات إقليمية ودولية للطرفين بضبط النفس.

فقد نقل مراسل الجزيرة في إنجمينا عن مصادر رسمية حكومية أن الجيش بدأ استعداداته فعلا للتوجه للمنطقة الحدودية مع السودان، في تراجع عما كان أعلنه بوقت سابق عن انسحابه من مواقع قرب مدنية الجنينة بإقليم دارفور.

وأضاف فضل عبد الرزاق أن هذه التأكيدات تأتي استكمالا لما أعلنه وزير الدفاع بالوكالة أدوم يونوسمي الثلاثاء أن الجماعات المتمردة (في إشارة إلى اتحاد قوى المقاومة الوطنية التشادية) تعيد تجميع قواتها داخل السودان استعدادا للقيام بهجوم جديد على غرار ما جرى قبل أسابيع.

كما ذكر أن الوزير قال إن بلاده لن تنتظر هذه المرة عبور المتمردين للمنطقة الحدودية، بل سترسل قواتها لاعتراضهم وضربهم في إطار ما أسماه حق المتابعة دون انتظار أي إذن من أحد.

وقال الوزير أيضا في بيان رسمي إن المستجدات الطارئة على الواقع الميداني ستدفع بالجيش لعبور الحدود مع السودان خلال الساعات المقبلة للتعامل مع "جيوب المرتزقة".

مسلحو العدل والمساواة الذين تتهمهم الخرطوم بتلقي الدعم من تشاد (الجزيرة-أرشيف)
دعم سوداني
وأشار مراسل الجزيرة إلى أن مصادر إعلامية رسمية تشادية بثت اتصالات قالت إنها لقادة متمردين مع مسؤولين سودانيين تفيد بتقديم الدعم لتلك الجماعات، لافتا إلى أن الجيش التشادي أعلن أن مقاتلاته استهدفت عددا من مواقع المتمردين بالقرب من مدينة الجنينة في إقليم دارفور.

ووفقا لمصادر تشادية، قضت الغارات الجوية على سبع مجموعات من المقاتلين كما قامت القوات البرية باعتقال مائة متمرد بالمنطقة الحدودية، في حين وصفت الخرطوم هذه الغارات بأنها أعمال حربية لا يمكن السكوت عنها.

وتأتي هذه التطورات الراهنة على الحدود بين البلدين بعد يومين من مناشدة الأمين العام للأمم المتحدة بان كي مون الطرفين بضبط النفس، معربا عن قلقه إزاء "أعمال العنف الأخيرة والتوتر على الحدود بين البلدين".

الأمم المتحدة
وقال متحدث باسم المنظمة الدولية في تصريح الاثنين إن الأمين العام "يؤكد عدم وجود حل عسكري للوضع القائم بالمنطقة، ويحث حكومتي تشاد والسودان على الامتناع عن أي عمل قد يؤدي إلى مزيد من تصعيد التوتر بينهما".

"
اقرأ أيضا: العلاقات السودانية التشادية
"
وكان وزير الخارجية المصري أحمد أبو الغيط قد ناشد الأحد كلا من البلدين ممارسة أقصى درجات ضبط النفس، وتجنّب مواجهة عسكرية محتملة مشيرا إلى أن مثل تلك المواجهة لن ينجم عنها سوى المزيد من التعقيد للعلاقات المشتركة وإضافة عراقيل جديدة أمام جهود التسوية السياسية لأزمة دارفور.

اتهامات متبادلة
وتتهم إنجمينا الخرطوم بدعم وإيواء متمردين تشاديين قاموا بالهجوم مؤخرا على أراضيها بالمناطق الحدودية الشرقية انطلاقا من مواقع لهم غربي دارفور.

وبالمقابل يتهم السودان إنجمينا بدعم وتسليح فصائل متمردة بدارفور وعلى رأسها حركة العدل والمساواة التي تتهمها الحكومة بأنها انطلقت من الأراضي التشادية في هجومها العام الماضي على مدينة أم درمان بالقرب من الخرطوم.

المصدر: الجزيرة + وكالات
http://www.aljazeera.net/NR/exeres/8B1A6D63-6F7F-4FE4-8D6B-278CD3F1322F.htm

mado said...

وبعد كلام علي جمعة انتظري بقي الصحف القومية والاشعار الي هتتكتب في رثاء الفقيد.وعلي راي حملاوي مش بعيد اسامة سرايا يكلم عن دور الفقيد في الضربة الجوية.
وعلي العموم علي جمعة بدأ النهاردة ووراة علي طول كرم جبر بتاع روزاليوسف قال ايه بقي.
قال ياستي :
الفقيد محمد ورث طباع جده في حب الخير والبساطة وانه محب للرياضة ومنفتح للحياة.
انتظري اسامة سريا وممتاز القط وبقيه الشلة.

mado said...

وبعد كلام علي جمعة انتظري بقي الصحف القومية والاشعار الي هتتكتب في رثاء الفقيد.وعلي راي حملاوي مش بعيد اسامة سرايا يكلم عن دور الفقيد في الضربة الجوية.
وعلي العموم علي جمعة بدأ النهاردة ووراة علي طول كرم جبر بتاع روزاليوسف قال ايه بقي.
قال ياستي :
الفقيد محمد ورث طباع جده في حب الخير والبساطة وانه محب للرياضة ومنفتح للحياة.
انتظري اسامة سريا وممتاز القط وبقيه الشلة.

مهندس مصري said...

فلسطين

قذيفتا هاون على معبر ايرز ..والسرايا و أبو علي مصطفى تتبنيان تفجير جيب عسكري
الشروع ببناء مغتصبة صهيونية جديدة شمال غور الأردن بالتزامن مع "لقاء أوباما نتنياهو" .. وتحذير من مخطط صهيوني جديد لتحويل الخليل إلى حي يهودي
تقرير: ثلث الزيادة السكانية في مستوطنات الضفة مصدرها الهجرة
الإغاثة الطبية: الحرب الصهيونية زادت معاقي غزة إلى 5814 منهم 3314 ذكور و2500 إناث
إسرائيل توقع صفقة أسلحة مع الجيش النمساوي بقيمة 25 مليون يورو
دول عربية تدرس مكافأة إسرائيل لوقف الاستيطان



العراق

هجوم على قاعدة للاحتلال في الفلوجة وتدمير آليتين له في ديالي وصلاح الدين
مقتل وإصابة نحو 20 شخصا في أبو دشير ببغداد، ومقتل خمسة من الشرطة الحكومية بينهم ضابط في البصرة والموصل
الداخلية تعتقل ضابطا في الشرطة يقود عمليات قتل وانفجارات
عبارات "توراتية" وشعارات "الحروب الصليبية" في تقارير أمريكية عن العراق
مجلس الوزراء العراقي يلغي قرارات «اجتثاث البعث» خلال العام الماضي
الصدر يشكّل هيئة جديدة لقيادة تياره ويدعو أنصاره إلى إطاعتها
بريطانيا تصرف للعراقيين مبالغ مالية تعويضًا عن جرائمها البشعة
تقرير: الدفاع والداخلية أكثر الوزارات فسادا بالعراق
ما معنى كشف مقبرة أمريكية غرب العراق؟ / د. عماد الدين الجبوري



أفغانستان وباكستان

المقاومة تقتل 11 شرطيا أفغانيا متعاونا مع الاحتلال
"شبيجل": قوة طالبان تؤجل صفقة غواصات ألمانية إلى باكستان
نجاة شقيق الرئيس الأفغاني من حادث اغتيال قرب كابول
الاحتلال الأمريكي يعترف باستخدام أسلحة محظورة بأفغانستان
التحالف ضد باكستان 'تحليل البيئة الخارجية للصراع' / سلطان بن عواد البنوي



العرب

مقتل 70 صوماليا ونزوح الآلاف جراء استمرار المعارك وشباب المجاهدين تستولي على مدينة ثالثة
العثور على عملات ورقية تروج لـ "حزب الله" بين المصريين
يديعوت أحرونوت: مصر اعتقلت خلية تجسس تابعة للمخابرات الإيرانية.. مصدر مصري: إسرائيل ساعدت القاهرة في كشف خلية حزب الله
انفجار في اكبر مستودع ذخيرة للجيش المصري بالقرب من الإسماعيلية والسلطات تلقي القبض على منفذي تفجير الحسين
الديلى تليجراف: عمر سليمان رئيس مصر القادم
الجوزو يرد على نصر الله: ما قام به حزب الله ليس شجاعة ولا بطولة ولا رجولة
ديبكا: أوباما يبعث برسالة تهديد سرية لأمير قطر بشأن تقاربه مع إيران
قطر تنوي الاستغناء عن 30 ألف عامل مصري على خلفية مقالة بصحيفة مصرية
انتخابات الكويت 2009.. عاش البرلمان مات البرلمان! / محمد جمال عرفة
فصل مختلف هذه المرة في لعبة الحكومة والمتمردين في تشاد والسودان / محمد أبو الفضل



أمريكا

آراد: نتنياهو يسعى إلى إقناع أوباما بسرعة القضاء على النووي الإيراني
تقرير أمريكي: "حزب الله" يهدد إستراتيجية أوباما تجاه الشرق الأوسط
بعد الأزمة المالية.. الأمريكيون بحاجة إلى "علاج روحاني"
حرب أوباما ضد طالبان.. هل تجعل أمريكا أكثر أمنًا؟ / رون بول



المسلمون والعالم

قائد (جند الله) يطالب السنة بمقاطعة الانتخابات الرئاسية الإيرانية
كوسوفا: مجرمو الصرب يعودون إلى وظائفهم في الشرطة
أصولي مسيحي سابق "ينقض" الإنجيل



اقتصاد

مليونا برميل يوميا.. 20 مليون سعودي يستهلكون من الوقود ما يستهلكه مليار نسمة في الهند
دول الخليج تطمح إلى تعزيز استثماراتها الزراعية في باكستان مع إقبال إسلام اباد على توفير المزيد من الأراضي للأجانب



تقنية

طلاب يُصممون مشروعاً لمساعدة كبار السن والمقعدين على الطواف حول الكعبة



صحة

أشعة الشمس تخفض من الإصابة بالسكري
منظمة الصحة العالمية أكدت ظهور الفيروس في 39 بلداً.. مصر تشتبه بإصابة فرنسيين بإنفلونزا الخنازير.. وانتشار الفيروس باليابان
http://www.almokhtsar.com

جبهة التهييس الشعبية said...

انا شخصيا املي من الله ان دي تبقى موعظة وان ربنا يغيير نفسه ويحسسه بغيره
لو ده حصل يبقى الحادث ده مهم
لو ده ما حصلش يبقى وفاة عادية جدا زي الالاف اللي بيموتوا كل يوم

مهندس مصري said...

منظمة الصحة العالمية أكدت ظهور الفيروس في 39 بلداً.. مصر تشتبه بإصابة فرنسيين بإنفلونزا الخنازير.. وانتشار الفيروس باليابان

التاريخ: 23/5/1430 الموافق 18-05-2009 | الزيارات: 518
المختصر /

المختصر / واصلت السلالة الجديدة من الإنفلونزا انتشارها في العالم، إذ احتجزت السلطات المصرية بمطار القاهرة، الاثنين 18-5 -2009 اسرة فرنسية مكونة من 5 أفراد، قدموا على متن طائرة قادمة من باريس، للاشتباه فى اصابتهم بالفيروس.
وقال المتحدث باسم وزارة الصحة عبدالرحمن شاهين المتحدث لـ"العربية.نت" إن "أطباء الحجر الصحى بمطار القاهرة اشتبهوا فى اصابة الأسرة الفرنسية بفيروس "اتش 1 ان 1".
وأكد أن "الاسرة مكونة من 5 أفراد الأب والأم والابن وفتاتين. ومن خلال أجهزة الرصد القياسى فى الحجر الصحى، تبين ارتفاع درجة الابن 16 سنة والابنة 19 سنة فتم أخذ عينات دم لتحليلها وحجز الأسرة كلها فى مستشفى الحميات بالعباسية".
وأضاف شاهين "أنه من المقرر ظهور نتيجة التحاليل فى غضون الساعات القليلة القادمة وسوف تعلنها الوزارة بكل شفافية سواء ايجابية أو سلبية".

إصابات جديدة في العالم

يأتي ذلك فيما تأكدت اصابة أكثر من 100 شخص بالسلالة الجديدة من الانفلونزا (اتش1 ان1) في اليابان، وذلك بعد الاعلان عن أول حالة وفاة بسبب الفيروس في نيويورك واكتشاف أول حالتي اصابة في تشيلي.
وقالت وزارة الصحة اليابانية ان أغلب حالات الاصابة الجديدة في البلاد تركزت بين طلاب بالمدارس الثانوية، في مقاطعتي هيوغو واوساكا في غرب البلاد، لم يسافروا الى الخارج.
وأفادت تقارير اعلامية أن من بين المصابين طفلا عمره 5 سنوات، وشخصا واحدا على الاقل تجاوز الـ60 من العمر. لكن الحكومة اليابانية قررت عدم رفع مستوى التأهب المحلي الى المرحلة الثالثة، والتي تشمل اتخاذ اجراءات من بينها الحد من الاستخدام الوقائي للادوية.
وفي اليابان ذكرت وسائل اعلام أن المدارس ورياض الاطفال أغلقت أبوابها في انحاء غرب البلاد وطلب من الطلاب البقاء في المنزل لكن الحكومات المحلية نصحت الشركات بمواصلة العمل كالمعتاد.
واكد وزير الصحة في تشيلي امس أول حالتي اصابة في البلاد حيث اصيبت امرأتان عادتا مؤخرا من جمهورية الدومنيكان.
وقال الوزير الفارو ارازو ان المرأتين البالغتين من العمر 25 و32 عاما، تتلقيان العلاج، وان الحكومة تسعى للاتصال بأشخاص آخرين كانوا على متن نفس الرحلة.
وفي نيويورك قال مسؤولون طبيون ان مسؤولا بمدرسة في المدينة كان مصابا بالانفلونزا الجديدة توفي امس الاحد ليصبح اول شخص يتوفى في نيويورك بسبب الفيروس.
وقال المتحدث باسم المركز الطبي لمستشفى فلاشنغ الدكتور اندرو روبين ان ميتشيل وينير (55 عاما) توفي بعد نقله للمستشفى قبل عدة ايام مصابا بالفيروس.
وكان وينير يعمل مديرا مساعدا بمدرسة 236 المتوسطة في هوليس ببلدة كوينز في نيويورك، التي أغلقت، من بين عدة مدارس، بعد ان اصاب المرض بعض العاملين والطلاب.
وأكدت منظمة الصحة العالمية ان 39 دولة أكدت وجود حالات اصابة لديها بالفيروس الجديد، وهو مزيج من انفلونزا الخنازير والبشر والطيور.
وذكرت منظمة الصحة العالمية في وقت سابق ان عدد حالات الاصابة المؤكدة بالمرض في أنحاء العالم قفز الى 8480 فيما ظل عدد الوفيات ثابتا عن 72.

المصدر: موقع العربية نت
http://www.almokhtsar.com/news.php?action=show&id=16002

مواطن مصري said...

مادووو بلاش ششماتة دة سيدنا رسول الله


وقف في جنازة يهودي


دة روح يا مادو و ابن رئيس و اي رئيس في العالم لو ابنة مات بيلفوة ب العلم بتاع الدولة

mado said...

وبعد كلام علي جمعة انتظري بقي الصحف القومية والاشعار الي هتتكتب في رثاء الفقيد.وعلي راي حملاوي مش بعيد اسامة سرايا يكلم عن دور الفقيد في الضربة الجوية.
وعلي العموم علي جمعة بدأ النهاردة ووراة علي طول كرم جبر بتاع روزاليوسف قال ايه بقي.
قال ياستي :
الفقيد محمد ورث طباع جده في حب الخير والبساطة وانه محب للرياضة ومنفتح للحياة.
انتظري اسامة سريا وممتاز القط وبقيه الشلة.

mado said...

وبعد كلام علي جمعة انتظري بقي الصحف القومية والاشعار الي هتتكتب في رثاء الفقيد.وعلي راي حملاوي مش بعيد اسامة سرايا يكلم عن دور الفقيد في الضربة الجوية.
وعلي العموم علي جمعة بدأ النهاردة ووراة علي طول كرم جبر بتاع روزاليوسف قال ايه بقي.
قال ياستي :
الفقيد محمد ورث طباع جده في حب الخير والبساطة وانه محب للرياضة ومنفتح للحياة.
انتظري اسامة سريا وممتاز القط وبقيه الشلة.

مهندس مصري said...

يديعوت أحرونوت: مصر اعتقلت خلية تجسس تابعة للمخابرات الإيرانية.. مصدر مصري: إسرائيل ساعدت القاهرة في كشف خلية حزب الله
المختصر / قالت صحيفة "إسرائيلة" إن أجهزة الأمن المصرية نجحت، مؤخرًا، فى اعتقال تنظيم تابع للمخابرات الإيرانية كان يعمل داخل مصر.
وأضافت صحيفة "يديعوت أحرونوت" العبرية أن اختطاف المصريين الستة الذين يعملون في العراق، مؤخرًا، جاء ردًا على اعتقال السلطات المصرية لخلية التجسس الإيرانية، مشيرةً إلى أن ميليشيات عراقية، مرتبطة بالحرس الثوري الإيراني، هي التي قامت بعملية الاختطاف.
وأوضحت الصحيفة "الإسرائيلية"، أن مسئولين أمنيين مصريين، أكدوا لمصادر إعلامية لبنانية، نجاح السلطات المصرية منذ خمسة أشهر، في إلقاء القبض على خلية استخباراتية إيرانية، كانت تضم 4 أفراد تابعين للحرس الثورى الإيرانى، وتمارس نشاطات استخباراتية داخل مصر.
وأضافت أن السلطات المصرية قررت عدم إعلان القبض على الخلية للرأى العام فى مصر، حرصًا على حياة المصريين الستة المختطفين في العراق.
أربعة عناصر من الحرس الثوري الإيراني:
وكانت صحيفة "الشروق" المصرية قد كشفت، في وقتٍ سابق، أن أجهزة الأمن المصرية اعتقلت أربعة من عناصر الحرس الثوري الإيراني في شهر ديسمبر الماضي ووجهت لهم اتهامات بالتخابر.
ونقلت عن مصادر أمنية رفيعة المستوى أن الإيرانيين الأربعة دخلوا مصر خلال شهري أغسطس وسبتمبر عام 2006، بجوازات سفر مزورة على أنهم شيعة عراقيون، وأنهم جاءوا إلى البلاد لإنشاء مكتب لـ "قوات القدس" وهى فيلق تابع للحرس الثوري الإيراني.
وأضافت المصادر أن المتهمين عناصر نشطة بـ "قوات القدس"، بينما يتبع رئيسهم فرع الاستخبارات بالحرس الثوري، ويحمل جواز سفر عراقيًا باسم "محمد علم الدين" وتربطه صلة قرابة بالعميد قاسم سليمان قائد "قوات القدس".
وأكدت المصادر أن المتهمين الأربعة اعترفوا بهوياتهم الحقيقية، وأنهم دخلوا البلاد لتنفيذ مهام مخابراتية.
خلية إيرانية خططت لاغتيال مبارك:
وكانت "يديعوت أحرونوت" قد تحدثت، في وقت سابق، عن اعتقال مصر لخلية إيرانية كانت تخطط لاغتيال الرئيس المصري حسني مبارك خلال الحرب "الإسرائيلية" الأخيرة على قطاع غزة.
وأضافت الصحيفة أن جهاز المخابرات المصري أحبط العملية بعدما نجح فى القبض على الخلية التى رصد لها مبلغ مليون دولار مقابل اغتيال الرئيس مبارك.

المصدر: موقع مفكرة الإسلام

عزيز عيني said...

وكمان جنازه عسكريه ؟؟؟ بتاع ايه وليه ... وقت الجنازه صعبت عليا نفسي افتكرت اصحابي وقرايبي اللي غرقوا علي حدود ايطاليا والله من بلدنا بس اكتر من 200 شاب زي الورد راح فطيس ف عرض البحر والعجيب ان العرص اللي افتي بأنهم مش شهدا وطماعين هو نفسه اللي بيفتي بأن الفاجعه ابتلاء حسن
ودي مش شماته والله بس فعلا مش قادر اتعاطف مع اسره ظالمه من كبيرها لصغيرها

مهندس مصري said...

يديعوت أحرونوت: مصر اعتقلت خلية تجسس تابعة للمخابرات الإيرانية.. مصدر مصري: إسرائيل ساعدت القاهرة في كشف خلية حزب اللهتفاصيل مهمة و مثيرة و الله أعلم بالصدق من الكذب فيها

مواطن مصري said...

مادو بكرة هتعررف قيمة انك تفقد حد قريب

ايوشة said...

وتقريبا هيستمروا يومين تانى بالشكل ده الحداد بيكون تلات ايام يعنى هيفضلوا كده تلات ايام حاجة تحرق الدم

مهندس مصري said...

اشترط الاعتراف بيهودية إسرائيل للتفاوض مع الفلسطينيين
أوباما يتمسك بحل الدولتين ونتنياهو مع حكم ذاتي
نتنياهو تجنب الإشارة صراحة خلال لقائه أوباما إلى دولة فلسطينية مستقلة (الفرنسية)

جدد الرئيس الأميركي باراك أوباما دعوته إسرائيل للعمل من أجل التوصل لحل مع الفلسطينيين على أساس الدولتين, فيما اعتبر رئيس الوزراء الإسرائيلي بنيامين نتنياهو أن بإمكان الفلسطينيين والإسرائيليين العيش جنبا إلى جنب. وفي الوقت الذي رحبت فيه السلطة الفلسطينية بتصريحات أوباما, وصفت تصريحات نتنياهو بأنها مخيبة للآمال.

وفي أول لقاء بالبيت الأبيض طالب الرئيس الأميركي تل أبيب بوقف الاستيطان بالضفة الغربية وفقا لالتزاماتها بموجب خريطة الطريق واستغلال ما وصفها بالفرصة التاريخية لبدء المفاوضات.

من جانبه قال نتنياهو إن حكومته ترغب في بدء المفاوضات مع الفلسطينيين فورا, لكنه جدد اشتراطه الاعتراف بيهودية دولة إسرائيل.

وأضاف رئيس الحكومة الإسرائيلية أنه يؤيد حكم الفلسطينيين لأنفسهم لكن دون أن يشير صراحة إلى قيام دولة فلسطينية مستقلة, مشيرا في الوقت ذاته إلى أن بإمكان الفلسطينيين والإسرائيليين العيش جنبا إلى جنب.

أمر مشجع
وفي نفس السياق قالت الرئاسة الفلسطينية إن التزام الرئيس الأميركي بالحل القائم على دولتين "أمر مشجع". وقال الناطق باسم الرئاسة نبيل أبو ردينة إن تصريحات رئيس الحكومة الإسرائيلية "التي لم يأت فيها على ذكر حل الدولتين مخيبة للآمال".

من جانبه قال رئيس دائرة المفاوضات في السلطة الفلسطينية صائب عريقات في تصريحات للجزيرة إن أمام أوباما خيارين إما التعامل مع إسرائيل كدولة فوق القانون, أو إلزامها بحل الدولتين والسعي لسلام شامل بالمنطقة. واعتبر عريقات أن نتنياهو "يتلاعب بالألفاظ" وأنه لا يرغب بحل الدولتين.

مستوطنة جديدة
الضفة شهدت توسعا للمستوطنات القائمة رغم الاعتراضات المتزايدة (الفرنسية-أرشيف)
وبموازاة محادثات البيت الأبيض, كشف في تل أبيب عن مخطط لبناء مستوطنة جديدة على أراضي الضفة الغربية. وتقام المستوطنة في غور الأردن في مكان لمعسكر لقوات الاحتلال الإسرائيلي على بعد 20 كلم من نابلس.

والمستوطنة الجديدة هي الأولى على أراضي الضفة التي شهدت في السنوات الـ13 الماضية توسيعا للمستوطنات القائمة إضافة إلى وجود مخططات لوصل كبرى المستوطنات بالقدس, رغم المعارضة الدولية لمسلسل الاستيطان.

وقد نددت الرئاسة الفلسطينية بالمخطط الاستيطاني الجديد, معتبرة إياه رسالة تحد للرئيس أوباما. وقال نبيل أبو ردينة إن الإعلان الإسرائيلي عن المشروع "رسالة تحد تعكس إصرار نتنياهو وحكومته على المضي قدما بسياسة الاستيطان", مطالبا برد أميركي واتخاذ موقف فعال وحقيقي للضغط على الحكومة الإسرائيلية.

سقف زمني
وبالنسبة لملف إيران, رفض الرئيس الأميركي خلال اللقاء تحديد سقف زمني للجهود الدبلوماسية مع طهران, لكنه قال إن إدارته ستتمكن مع نهاية العام من الحكم على جدية الجانب الإيراني إزاء مقترحات الغرب بخصوص أنشطتها النووية.

وأعرب أوباما عن أمله في أن تحقق طهران تقدما في هذا الإطار قبل انقضاء المهلة, قائلا إنه من ضمن خيارات إدارته اللجوء لمزيد من العقوبات إذا مضت قدما في برنامجها النووي.

أما رئيس الوزراء الإسرائيلي فقال إن حكومته محتفظة بحقها في الرد "دفاعا عن النفس" إزاء أي تهديد من إيران. واعتبر نتنياهو أن "إيران تدعو صراحة للتدمير, وهذا أمر غير مقبول".

وفي وقت سابق وقبيل ساعات من لقاء أوباما ونتيناهو في البيت الأبيض, قال زلمان شوفال -السفير الإسرائيلي السابق لدى واشنطن وأحد المقربين من نتنياهو- إن الأخير سيطلب تحديد جدول زمني للحوار مع إيران لا يتجاوز عدة أشهر لوقف أنشطتها النووية.

وأكد شوفال أنه إذا لم يتم التوصل لأي تسوية مع إيران بهذا الشأن مع نهاية المهلة المحددة ستكون جميع الخيارات مطروحة على الطاولة، في إشارة واضحة للخيار العسكري.

وعزز مستشار الأمن القومي لرئيس الوزراء الإسرائيلي عوزي أراد هذا التوجه عندما أوضح في تصريح إعلامي أن إسرائيل قد تفكر في ضرب إيران "إذا شعرت بأنها مضطرة" للتعامل مع التهديد النووي الإيراني.
المصدر: الجزيرة + وكالات
http://www.aljazeera.net/NR/exeres/6D1F3733-58F0-4EAF-A976-AC40D5807C57.htm?wbc_purpose=Basic%2CBasic_Current

مهندس مصري said...

و آدي أوباما و عمايله

ديبكا: أوباما يبعث برسالة تهديد سرية لأمير قطر بشأن تقاربه مع إيران

التاريخ: 23/5/1430 الموافق 18-05-2009 | الزيارات: 1314
المختصر /

المختصر / كشفت مصادر مخابراتية صهيونية عن رسالة تهديد سرية بعث بها الرئيس الأمريكي "باراك أوباما" لأمير دولة قطر، يحذره فيها من مغبة الدور القطرى المشبوه الذى تلعبه مع إيران، وسعيها الدءوب للتقارب من طهران.
وقال موقع "ديبكا" الإخباري العبري: إن توجيه تلك الرسالة لأمير قطر الشيخ "حمد بن خليفة " كان السبب وراء إلغاء كل من وزير الدفاع الأمريكي "روبرت جيتس" والمبعوث الخاص للخليج العربى "دينيس روس" زيارتهما المقررة إلى العاصمة القطرية "الدوحة" فى الأسبوع الأول من الشهر الجاري.
وعلى ضوء ذلك – وحسبما ذكر الموقع العبري- فقد أصدر أمير دولة قطر أوامره لقناه الجزيرة الإخبارية بتغيير موقفها المعادى للولايات المتحدة الأمريكية.
تهديد أمريكي شديد اللهجة:
وأضاف موقع "ديبكا" المقرب من دوائر مخابراتية صهيونية أن الرئيس الأمريكي "أوباما" قد نقل تحذيراته، عبر رسالة سرية لأمير دولة قطر من خلال القنوات السياسية المباشرة.
وأوضح الموقع أن الرسالة جاء فيها أنه إذا ما استمرت قطر فى سياستها الداعمة لإيران، فى منطقة الخليج العربي، وواصلت تقديم المساعدات لها، لنشر نفوذها وسيطرتها، فى منطقة الشرق الأوسط، وفى دول مثل سوريا، لبنان، وأيضا لدى الفلسطينيين، فإن واشنطن لن تتوانى عن القيام بإخلاء فورى لقواعدها العسكرية الثلاث فى قطر، بما فيها القاعدة الجوية الأمريكية التى تعتبر أكبر قاعدة جوية فى الشرق الأوسط، وواحدة من أكبر القواعد الجوية الأمريكية خارج الولايات المتحدة الأمريكية.
كما هدد "أوباما" فى رسالته السرية لأمير قطر بتجميد العلاقات الدبلوماسية بين واشنطن والدوحة. وحسبما ذكر موقع "ديبكا" العبري فقد شددت الرسالة على أن هذه التحذيرات هى الأخيرة، وإذا لم يستجب الأمير القطرى للتحذيرات الأمريكية، وينفذ ما جاء في الرسالة، فان الرئيس "أوباما" سيقوم فورا بتنفيذ ما جاء فيها .
ورطة دول الخليج:
واعتبر الموقع العبري أن معنى سحب واشنطن لقواعدها العسكرية من قطر، هو أنها سترفع المظلة الدفاعية الجوية الأمريكية، عن دولة قطر بمعنى أنه فى حال ما نُفذت أية عمليات عسكرية ضد إيران، فستكون دولة قطر، ومعها باقى دول الخليج العربى، مكشوفة تماما أمام أي هجوم، وحينها ستلقى المسئولية كلها على الزعيم القطري.
ورصد ديبكا ملامح تغير الموقف القطري عقب رسالة التهديد الأمريكية فى النقاط التالية:-
* أصدر أمير قطر أوامره بتعليق مشاركة بلاده فى أية أنشطة سياسية سواء فى منطقة الخليج العربى أو الشرق الأوسط تخدم المصالح الإيرانية والسورية.
* نقل كافة الملفات الخاصة بالعلاقات بين الولايات المتحدة الأمريكية وقطر من رئيس الوزراء القطرى، المؤيد لتقارب بلاده مع طهران، إلى رئيس جهاز الاستخبارات.
* بدأ رئيس جهاز الاستخبارات القطرية على الفور فى إجراء اتصالات مكثفة لتقريب وجهات النظر بين الدوحة وكل من الرياض والقاهرة لتحسين العلاقات المتوترة خلال الفترة الماضية.
الرضوخ للتهديدات الأمريكية:
وشدد موقع "ديبكا" العبري على أن أهم ملامح التغيير فى الموقف القطري عقب رسالة التهديد الأمريكية، هي إصدار أمير قطر الأوامر لرؤساء تحرير محطة الجزيرة الفضائية، بإجراء تغيير فى محتوى برامج القناة، والحد من الخط المؤيد لإيران وسوريا و"حزب الله". وكذلك الحد من الهجوم على الولايات المتحدة الأمريكية، وعلى القوات العسكرية الأمريكية فى منطقة الشرق الأوسط ، وأفغانستان ، وباكستان.
وأنهى موقع "ديبكا" تقريره بالإشارة إلى أن رسالة التهديد الأمريكية لقطر، تأتي فى إطار مخطط أمريكي جديد لعزل إيران، عن حلفائها، فى الشرق الأوسط. وأنه قد تم بالفعل اتخاذ خطوات عقابية ضد قطر فى سرية تامة مع بداية الأسبوع الأول من شهر مايو الجاري، لكن لم يكشف الموقع عن ملامح هذه الخطوات العقابية.

المصدر: موقع مفكرة الإسلام
http://www.almokhtsar.com/news.php?action=show&id=16035

جبهة التهييس الشعبية said...

مواطن مصري
انت يابني اتخبطت في مخك؟
ازاي تقول كده؟ بتدعي على الناس؟ اولا مادو مش شمتان
بيقول حاجة مستفزة، وهي فعلا حاجة مستفزة، وكلام علي جمعة النهاردة على لي الضغط وما قدرتش اكمله
ثانيا انت زعلان من الشماتة تقوم تدعي على الناس؟ هي دي الاخلاق اللي بتعلمها لهم؟
طب ما تقول الكلام ده لمبارك نفسه: اديك عرفت قيمة الحزن لما تفقد حد قريب
ماهو ساب الناس تموت ربعمية وخمسين طفل ماتوا بسببنا
بسببنا
احنا اللي قتلناهم
انا نزلت تعليقك عشان ارد عليك
ما تدعيش على الناس عشان بيقولوا رأي مخالف ليك
ايه الديمقراطية دي بقى؟
نصيحة مني امسح انت بنفسك التعليق ده

مهندس حر said...

يا مواطن..

ما تسيبش قداسة و تمسكلنا شماتة الله لا يسيئك..

و بعدين تعالى هنا.. مين يا بنى إبن رئيس دولة محترمة لفوه فى العلم لما توفاه الله..؟

مهندس مصري said...

دول عربية تدرس مكافأة إسرائيل لوقف الاستيطان

التاريخ: 23/5/1430 الموافق 18-05-2009 | الزيارات: 910
المختصر /

المختصر / قالت مصادر صحفية إن هناك محادثات تجريها دول عربية حول إجراءات لمكافأة إسرائيل إذا ما التزم رئيس حكومتها اليمينية بنيامين نتنياهو بتجميد كامل لبناء المستوطنات في الضفة الغربية ضمن خطة أميركية لتحقيق السلام في الشرق الأوسط.

ووفقا لأوساط مطلعة على تلك المحادثات -حسب صحيفة فايننشال تايمز البريطانية التي نقلت الخبر- فإن عدة دول عربية تعكف على مناقشة خطة عمل تتضمن تعجيل الاتصالات مع إسرائيل وإقامة شبكات اتصال والسماح للطائرات الإسرائيلية باستخدام الأجواء العربية، إذا ما تمكنت أميركا من تأمين التزام إسرائيلي حقيقي بوقف الاستيطان في الأراضي المحتلة.

وتؤكد تلك الأوساط أن التنازلات العربية يجب أن تأتي عقب إعلان أميركي حول السبيل لتحقيق حل الدولتين ضمن معايير عملية تفرض على الطرفين.

وأشارت الصحيفة إلى أن هذه المناقشات العربية تأتي في الوقت الذي يلتقي فيه الرئيس الأميركي باراك أوباما ضيفه نتنياهو الذي لم يلتزم بحل الدولتين، ويصر الجناح اليميني لحكومته على المضي في توسيع المستوطنات.

في المقابل، شدد مسؤولون أميركيون على أن إدارة أوباما ستتخذ موقفا أكثر صرامة مع الحكومة الإسرائيلية بشأن قضايا تتعلق بعملية السلام، مما أثار مخاوف الإسرائيليين من إحداث شق بين الحليفين.

أكثر من 180 ألف مستوطن يعيشون في القدس الشرقية المحتلة (الفرنسية-أرشيف)

من جانبهم قال مسؤولون عرب موالون للغرب إن إدارة أوباما توفر فرصة نادرة لإنهاء الصراع العربي الإسرائيلي، ويجب دعمها إذا ما بذلت ضغوطا على حليفتها إسرائيل، وهي الرسالة التي يُعتقد أن ملك الأردن عبد الله الثاني قد نقلها إلى أوباما في واشنطن الشهر المنصرم.

ووفقا لمطلعين على المداولات العربية، فإن هذه التنازلات لا تشمل جميع الدول (22 دولة) بل تقتصر على عدد قليل منها وذلك لتجنب الوقوع في جدل مرير، كما أن هذه التنازلات لا تنطوي على مراجعة مبادرة السلام العربية.

ومن الدول العربية التي تخوض هذه المناقشات دول في الخليج وشمال أفريقيا، فضلا عن مصر والأردن اللتين تقيمان أصلا علاقات دبلوماسية مع إسرائيل.

وألمح الأمين العام لجامعة الدول العربية عمرو موسى لفايننشال تايمز إلى أنه يمكن اتخاذ عمل ما من قبل الطرفين إذا ما طرأ تغيير على الأجواء بين إسرائيل وجيرانها، محذرا من أن العالم العربي "لن يدفع أي شيء سلفا".

وذكّرت الصحيفة بأن عدد المستوطنين في الضفة الغربية قد زاد على الضعف منذ اتفاقية أوسلو للسلام عام 1993، حيث ارتفع عددهم من 116 ألفا إلى 285 ألف العام الماضي،

فضلا عن أن ثمة أكثر من 180 ألف مستوطن يهودي يعيشون في القدس الشرقية المحتلة.

المصدر: موقع الجزيرة نت
http://www.almokhtsar.com/news.php?action=show&id=16043

مهندس حر said...

زيارة بركة أوماما باينلها سرها باتع.. أنا بدأت أصدق كلامك عن زيارته للمكسيك.. قمل الدولة مش ملاحقين على الشغل تحضيرا لوليمة تليق بحضرة جنابه و كل حاجة متستفة و منفدة على إيران كما ينبغى فى الأمريكان كوزين..

أول مرة يبقى فيه طبخة بيعملها القاهرة و تل أبيب مع بعض عشان واشنطن تاكلها.. شوفتوا التحالف مع ولاد عمنا بيعمل إيه.. أدينا هنأكل أوباما الشاورمة صحن اللى النتن ماعرفش يأكلهاله ساندوتش..

مهندس مصري said...

حماس تنتقد والمنظمة تعتبر موقف أوباما مشجعا
أوباما خلال لقائه الأول مع نتنياهو (الفرنسية)

انتقدت حركة المقاومة الإسلامية (حماس) الثلاثاء موقف الرئيس الأميركي باراك أوباما في اجتماعه الأول مع رئيس الوزراء الإسرائيلي بنيامين نتنياهو وعدم ممارسته أي ضغوط. كما اعتبرت تصريحات نتنياهو تسويقا علنيا للعنصرية والتطرف.

وقال المتحدث باسم حماس فوزي برهوم، في بيان صحفي تلقت الجزيرة نت نسخة منه، إن عدم ضغط أوباما على إسرائيل لتأكيد حق الشعب الفلسطيني وفك حصاره واتخاذ خطوات عملية في ذلك لا ينِم عن تغيير جوهري في السياسة الأميركية تجاه الشعب الفلسطيني.

وأضاف أن هذا الموقف من أوباما "لا يبشر بمستقبل أفضل لشعبنا ودعم عدالة قضيته في ظل تنامي العلاقات الصهيوأميركية على حساب حقوق وثوابت شعبنا الفلسطيني".

ورأى برهوم أن زيارة نتنياهو وتصريحاته من أميركا بمثابة تسويق علني لقيام دولة يهودية عنصرية متطرفة مما يشكل أكبر خطر على الشعب الفلسطيني وعلى المنظومة برمتها.

واعتبر أن تصريحات أوباما "لا تتعدى جملة من التمنيات لا نعول عليها كثيرا وستضلل الرأي العام العالمي عن حقيقة الدور الأميركي في دعم وجود هذا الكيان الصهيوني العنصري المتطرف".

وقال إن أي "عودة للمفاوضات مع العدو الصهيوني بمثابة الخطر الأكبر على القضية الفلسطينية وعلى حقوق شعبنا وستعطي غطاء حقيقيا لقيام الدولة اليهودية العنصرية المتطرفة على أنقاض حقوق شعبنا الفلسطيني".

وأضاف أن هذه المفاوضات ستضلل الرأي العام العالمي بشكل كبير جدا مما سيؤثر سلبا على حجم التعاطف الجماهيري والشعبي والدولي مع الشعب الفلسطيني.

وطالب المتحدث باسم حماس السلطة الفلسطينية بـ"إعطاء أولوية واهتمام كبير لتقوية الجبهة الداخلية الفلسطينية وتذليل كافة العقبات أمام طريق الحوار الفلسطيني والعمل على إنجاحه وترتيب البيت الفلسطيني الداخلي حتى نواجه كافة التحديات بما فيها هذا التطرف الصهيوني المتنامي الخطير".

لا مفاوضات مع الاستيطان
ياسر عبد ربه (الجزيرة-أرشيف)
من جهته أكد أمين سر اللجنة التنفيذية لـمنظمة التحرير الفلسطينية ياسر عبد ربه أنه لا مفاوضات مع إسرائيل قبل وقف الاستيطان، وذلك ردا على نتنياهو الذي أعلن استعداده للتفاوض فورا مع الفلسطينيين.

وقال عبد ربه في تصريحات لإذاعة صوت فلسطين "لن تكون هناك مفاوضات إلا بعد وقف الاستيطان.. ولم نعد نرغب في أن نجلس مع الإسرائيليين على طاولة واحدة نتبادل فيها الأفكار بينما هم يقومون بتغيير الواقع على الأرض في القدس وفي جميع أرجاء الضفة الغربية.. هذه سياسة تمثل ذروة الخداع".

وأضاف أنه "يبدو أن هذه هي النصائح التي وجهها بعض المستشارين (إلى نتنياهو) لكي يتهرب من أي التزام سياسي، أي تحويل المفاوضات بحد ذاتها إلى هدف سياسي وليس إلى وسيلة للوصول إلى إنهاء الاحتلال. ولهذا السبب لا أعتقد أن أحدا في العالم يمكن أن يخدع بهذه المواقف".

واعتبر عبد ربه تصريحات أوباما -التي أكد فيها الالتزام بحل الدولتين وتأكيده وجود التزام على إسرائيل بوقف الاستيطان- إيجابية ومشجعة، داعيا في الوقت نفسه إلى تحويل هذه التصريحات إلى خطوات عملية.

وقال إن "السياسة الأميركية الآن أمام امتحان حقيقي.. كيف ستتحول مواقف الرئيس أوباما العلنية إلى خطوات عملية"، مشيرا إلى أن المهم هو كيفية إلزام الإدارة الأميركية نتنياهو وحكومته بوقف الاستيطان وقفا تاما وشاملا ورفع الحصار وهذا ما يجب أن نراقبه ونحث عليه".

وكان أوباما جدد دعوته إلى إسرائيل خلال لقائه نتنياهو للعمل من أجل التوصل لحل مع الفلسطينيين على أساس الدولتين، وطالب بوقف الاستيطان بالضفة الغربية وفقا لالتزاماتها بموجب خريطة الطريق واستغلال ما وصفها بالفرصة التاريخية لبدء المفاوضات, فيما اعتبر نتنياهو أن بإمكان الفلسطينيين والإسرائيليين العيش جنبا إلى جنب، لكن دون أن يشير صراحة إلى قيام دولة فلسطينية مستقلة.

وقال نتنياهو إن حكومته ترغب في بدء المفاوضات مع الفلسطينيين فورا لكنه جدد اشتراطه الاعتراف بيهودية دولة إسرائيل. وفي الوقت الذي رحبت فيه السلطة الفلسطينية بتصريحات أوباما, وصفت تصريحات نتنياهو بأنها مخيبة للآمال.
المصدر: الجزيرة + وكالات
http://www.aljazeera.net/NR/exeres/8478C06E-69E7-4CCC-9741-402F401ED99E.htm

مهندس مصري said...

أنا عمال أجيب أخبار من الشرق و الغرب في كذا موضوع مهم علشان تفضوها سيرة و تسكتوا بقى

اللي مات مات الله يرحمه

و اللي بيعملوه شلة المنافقين عادي و متوقع

يبقى نسيبنا من الموضوع ده و نتكلم في حاجة أهم أحسن

أوباما و نتنياهو و الحكومة بتاعة فياض اللي حتى فتح رفضتها

أو اي موضوع من اللي حطيتهم لكم في التعليقات اللي فاتت

و اللي انا شايف إنهم اهم من الحوار في موضوع منتهي

mado said...

مواطن
شكرا جدا علي ذوقك.

بس توضيح بسيط انا ميهمنيش الطفل دا في حاجة ومش شمتان ولا زعلان ولا فرحان.
اوكي
.
انا اتكلمت علي الشكل الاستفزازي الي تم التعامل بيه مع الموقف.
يعني ايه طفل يتلف بعلم مصر ويتعمل ليه جنازة عسكرية.
ليه يعني.
يني ايه حداد تلات ايام في التلفزيون.
دي حاجة عادية من وجهه نظرك.
لو دي حاجة عادية من وجهه نظرك.
انا شايف انه شيء مستفذ جدا وفيه استفزاز لمشاعر الناس.
تخيل كدا اهل ضحايا العبارة لما يلاقو طفل اتعمل علشانة كل دا.وهما اطفالهم الي اكلهم السمك في البحر محدش عبرهم ولا اتعمل حداد علشانهم او جنازة عسكرية.
تخيل كدا اهالي ضحايا قطار الصعيد اهالي ضحايا الدويقة.
مواطن تخيل كدا الاطفال الي كل يوم بتموت علشان مش لاقيه مكان مناسب تتعالج فيه تخيل كدا ام الطفل الي اتقتل في شها علي يد الشرطة.
كل دول احساسهم ايه لما يشوفو مظاهر النفاق المبالغ فيها دي.
بزمتك مش حاجة مستفزة الي بيحصل دا.

اما عن فقدان حد قريب من مكنتش احب انك تخلي الموضوع ياخد شكل شخصي وتشخصن الكلام.
وياريت يا مواطن يبقي اسلوبك احسن من كدا.

جبهة التهييس الشعبية said...

مهندس مصري

بس يا نكدي
منك لله يا شيخ
ايه موضوع ح يدفعوا تبرعات لاسرائيل عشان توقف الاستيطان دي؟

mado said...

نوارة بعتلك ميل علي الياهو لتالت مرة فيه الحاجة الكلام دا كان الساعة 12.
وبعتلك فليكر ميل في نفس الوقت تقريبا.
شوفي كدا وردي عليا.

مهندس مصري said...

طيب شوفي البوست ده عند لماضة
http://lamadaa.blogspot.com/2009/05/blog-post.html

ثم مش تبرعات يا بنتي ما الكلام واضح اهوه

عدة دول عربية تعكف على مناقشة خطة عمل تتضمن تعجيل الاتصالات مع إسرائيل وإقامة شبكات اتصال والسماح للطائرات الإسرائيلية باستخدام الأجواء العربية، إذا ما تمكنت أميركا من تأمين التزام إسرائيلي حقيقي بوقف الاستيطان في الأراضي المحتلة.

يعني مجرد وقف الإستيطان بدون تفكيك مستوطنات و لا حتى نية إنسحاب بقى خطوة جبارة من إسرائيل تستاهل عليها المكافأة

شفتي المسخرة

مهندس حر said...

الإخوة الفلسطينيين اللى كانوا مجتمعين عندنا فضوا القعدة فجأتن و بدون ترتيب لدرجة إن ناس منهم ما كانوش لاقيين كراسى فى الطيارات عشان يروحوا و شكل الناس بتوعنا همه اللى قالولهم ياله على بيتك إنت و هوه أو الإخوة من حماس فهموها من الكلام بتاع القبض على خلايا إيشى مصريين على فلسطينيين و لبنانيين..

الحاج أبو مازن تقولش كان قلب المؤمن دليله .. كان محضر الوزارة الجديدة من الصبح؟؟؟!!.. و كده يبقى ما فيش مفاوضات مع حماس و لا حتى فى يونيو زى ما هو مقرر..

النتن كان بيحاول يقنع أوباما إن إيران هى الأولوية و الخطر اللى لازم يتم التعامل معاه.. ما عرفش يقنعه و إضطر يتراجع خطوة فى التانية لغاية ما قال قدام الإيباك فى رسالة مصورة من القدس إنه مستعد يبدأ المفاوضات مع الفليسطينيين فورا بدون شروط..

لكن إحنا بقى لينا رأى تانى و واضح إننا اللى ها نقنع أوباما إن إيران هى الأولوية و الخطر اللى لابد من التعامل معه أولا... و لو أفلحنا أو لم نفلح يبقى أثبتنا إننا الحليف الأقرب إلى إسرائيل .. أقرب حتى من ماما أمريكا..

النظام بتاعنا بين أمارة و أثبت جدارة و فهم أى والله فهم.. سيبك من غزل الأمريكان لأنك لو كسبت إسرائيل حطيت أمريكا فى جيبك... برافو .. تصفيق حاد

ديالا said...

مهندس مصري هو فيه ياجماعه هو الكلام ده مضايقكوا في ايه ماتسيبوا الي يذيع يذيع والي يقرا قرأن يقرا علي فكره كل ده في الفاضي وملحوظه بسيطه لو انت كنت الريس كنت هتعمل كده بس عشان انت بتشوف الموضوع من بره بتقول كده اقولك حاجه احسن تاخد بيها ثواب اقرأله الفاتحه هو واموات المسلمين ولا ايه

جبهة التهييس الشعبية said...

مادو
انت يابني بتبعت على انهي ميل؟
انا الميل بتاعي
nawaranegm@yahoo.com

جبهة التهييس الشعبية said...

ما انا كتبت بوست دلوقت يا مهندس عن الموضوع ده

مهندس مصري said...

ديالا
=====
أنا إترحمت عليه
بس مش معنى إنه حفيد الريس مات يبقى حياتنا تقف
أنا بأقول نغير الموضوع
لإن كتر الكلام فيه ملوش لازمة

الله يرحمه

مواطن مصري said...

اسف يا مادو بس انا محبش ان حد يتكلم في الموت او يدعي على حد مات

ادعولة ب الهداية و الصبر

mado said...

العيب شكلة من عندي انا ببعت علي الميل
دا وبعت تلات مرات
بس تقريبا العيب من عندي في حاجة غلط.
واساسا مكنتش عارف اعلق علي المدونة امبارح .في حاجة غريبة عندي انا هبعت حالا علي الهوت ميل والياهو :(

ديالا said...

مهندس مصري عندك حق ياريت نوقف كلام في الموضوع ده نهائي لانه فعلا اخد اكبر من حجمه ومرسيه علي بجد اسلوبك الرائع في الرد والحوار وكمان بحييك عليه

عاشق مصر said...

مهندس مصري ؟؟؟
انت تعبان في الشغل الظاهر والله اعلم !
انت عامل وكالة اخبار لا تساوي الحبر الذي كتبت فيه
والاهم تقييمك للموضوع : تفاصيل مهمة و مثيرة و الله أعلم بالصدق من الكذب فيها!

الله اعلم بكل شيء، ولكن التخلف لا يحتاج الى شهادة في الهندسة لرؤيته
الحرس الثوري منظمة عسكرية لا علاقة لها بالاستخبارات الخارجية هذه المهمة تتولاها مؤسسات ايرانية تابعة لوزارة اطلاعات
ثم اعجبني جداً جداً ان الحكومة لم تعلن الخبر خوفاً على مصير ستة مصريين في العراق وعلى حد علمي لا يوجد في العراق احد من آل مبارك لتحرص مصر عليه

بالمختصر المختصر يمثل دور جامع القمامة المتخصص بالروث والاعتماد عليه في نقل الاخبار كالاعتماد على العتمة لاضاءة منزل

بدراوى said...

حضرتك شوفتى عمرو اديب
؟
اصل رغم انى و الحمد لله مش شمتان
بس هناك اسئلة مشروعة يجب ان نسألها

واحد اتصل بيه قاله طب و اللى ماتوا فى العبارة ليه مفتكرنهمش
ليه متعملش حداد ليهم
و الدنيا وقفت عشانهم

عمرو اديب قاله الموضوع مش عشان ده حفيد الريس
لأ ده عشان حفيد مبارك الذى قدم لأطفال مصر الكثير
و جه الوقت نردله الجميل
هو و زوجته السيدة الفاضلة سوزان مبارك التى خدمت الأطفال

و لا حول و لا قوة الا بالله
و ربنا يرحمه يارب و يصبر اهله
-------------------
لو عندك رد اتفضلى قوليه

mado said...

استني كدا انا كنت ببعت علي

nawara_negm@yahoo.com
معرفش جالي منين دا

معي اني كونت ببعتلك الاول علي

nawaranegm@yahoo.com

ممكن اعرف ايه الفرق.


بعتلك الميل خلاص
علي الياهو
nawaranegm@yahoo.com

جبهة التهييس الشعبية said...

بدراوي

عندي رد؟
عيييييييييييييب
انا ست محترمة وكل زواري ناس محترمين والرد على الكلام ده ما يصحش اقوله هنا


مادو
وصل اخيرا ح اشوفه وارد عليك على الميل

lastcrazyboys said...

أنا مش مؤيــد للحتـة بتاعة اللي عنده ميت ما بيسألش في للحظــات اللي زي دي في تليفزيون

هما التلفزيون بالنوسبة لهم مش زي حالاتنا ..وسيلة ترفيهية ..وماتشات ..واشتراكات للشيخ صالح عشان الأهلي رايح اليابان وجي من افغانستان

لأااا
التلفزيون هناك نبض الشارع..ماهو الميتم هينفض
:وهيبدأوا يسألوا ..وحتتتتى لو مسألوش
"سليم بيه الجعر يا فندم شغل قرآن يومين..رؤؤف هابلوللي فضل يجيب اغاني ولا كأن حاجة حصلت"
مش فيه حاجة اسمها تقارير
===
طب ده احنا اللي اسمنا "بعيد عنهم" شعب ..عندنا كده في كل عيلة ناس تخصص

فلان اتصل بس على فكرة
فلان جه خمسة ومشي
فلانة مصوتتش عدل ..خليكي فاكرة
****

انما في حكاية نجيب ..بيتهيألي كده يعني انه مش بالطريقة اللي انتوا متخيلينها ..الراجل بيحب يتك على حتة المواطنة والمشاركة
وحركة جميلة يعني زي ما الراجل البشمهندس المسيحي اللي عندنا في المنطقة معروووف بيمسي عالصغير والكبير..واول واحد يخش العزا واخر واحد يطلع ..ومنتهى الاحترام للقرآنفي القعدة..وصاحب واجب..نقول عليه مياس..منافق
!!!!!!!

مش عايز استفيض..لأني بعترف اني منحاز لعمو نجيب ..ومش عايز ده ينضح على كلامي,,وموقفي

مهندس مصري said...

ديالا
=====
شكراً يا فندم

عاشق مصر
=========
الجملة اللي حضرتك مستغربها منسوبة لصحيفة إسرائيلية و أنا ما إتعودتش أصدق جرايد إسرائيلية

و الخبر منسوب لجريدة يديعوت إحرونوت و الشروق و الحقيقة الدولية و موقع محيط و مجلة المصور

أنا علشان شاكك إن فيه أجزاء مكذوبة من الخبر اضفت تعليقي عليه ده

و عموماً
تشكر يا ذوق

ديالا said...

عاشق مصر معلش ليا تعليق بسيط اسلوبك في الحوار مع مهندس مصري مش حضاري وفيه تعبيرات جارحه شويه وبجد بحييه علي اسلوبه في الرد لتاني مره

عاشق مصر said...

انا آسف يااستاذ محمد

حضرتك فقعت مرارتي موش كفاية علينا الاعلام الميري كان ناقصنا الاعلام المخابراتي الوسخ؟!

تفضل حضرتك :
يديعوت أحرونوت: مصر اعتقلت خلية تجسس تابعة للمخابرات الإيرانية.. مصدر مصري: إسرائيل ساعدت القاهرة في كشف خلية حزب الله

المقاومة تقتل 11 شرطيا أفغانيا متعاونا مع الاحتلال

الجوزو يرد على نصر الله: ما قام به حزب الله ليس شجاعة ولا بطولة ولا رجولة

ديبكا: أوباما يبعث برسالة تهديد سرية لأمير قطر بشأن تقاربه مع إيران

قطر تنوي الاستغناء عن 30 ألف عامل مصري على خلفية مقالة بصحيفة مصرية

قائد (جند الله) يطالب السنة بمقاطعة الانتخابات الرئاسية الإيرانية

يديعوت أحرونوت: مصر اعتقلت خلية تجسس تابعة للمخابرات الإيرانية.. مصدر مصري: إسرائيل ساعدت القاهرة في كشف خلية حزب الله
المختصر / قالت صحيفة "إسرائيلة" إن أجهزة الأمن المصرية نجحت، مؤخرًا، فى اعتقال تنظيم تابع للمخابرات الإيرانية كان يعمل داخل مصر.

المختصر / كشفت مصادر مخابراتية صهيونية عن رسالة تهديد سرية بعث بها الرئيس الأمريكي "باراك أوباما" لأمير دولة قطر، يحذره فيها من مغبة الدور القطرى المشبوه الذى تلعبه مع إيران، وسعيها الدءوب للتقارب من طهران

انتبه لمصادر معلوماتك
حتى لو تسمت مفكرة الاسلام او حفلت بماتظنه دعماً للمقاومة كالمختصر
هي مجرد مواقع مخابراتية باجندة واضحة يعميك عن رؤيتها براءتك
هي مجرد اعادة لتقنية دس السم بالعسل
انت متدين حسبما مانقل لي وتدينك يلزمك بالانتباه لما تعرضه لجمهور لا وقت لديه للتأكد من مصداقيته

عاشق مصر said...

ديالا

حقك علي وتهذيب الاستاذ محمد معروف على نطاق واسع

و"اهتمامتك" معروفة لدي فشكراً على الملاحظة

الشعب لابد له من حكومه تشكمه said...

اللى زعلان ان الولد اتلف بعلم مصر...

احمد زكى وسعاد حسنى اتلفوا برضه بعلم مصر محدش سأل السؤال ده وقتها ليه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

وشئ طبيعى جدااااااااااا ان لو حفيد الرئيس بديهى انه يتلف فى العلم...

بالنسبه للتليفزيون..
سؤال لحضراتكوا وانا وانتو عارفين الاجابه

تفتكروا دى اوامر من الريس للتليفزيون ولا للقنوات الخاصه؟؟؟؟

تفتكروا الريس طلب من البيت بيتك يعملوا الحلقه دى؟؟؟؟؟؟

تفتكروا اصلا الريس دلوقتى فاضى يشوف مين عمل ايه ومين عمل حداد ولا لا؟؟؟؟؟؟

واحد من اللى كانوا فى الجنازه انهاردا قال بالحرف ان الريس راح المستشفى وودع حفيده وشافه لاخر مره وقال انا مش هقدر احضر الجنازه ولا اخد العزا ..

تصدقوا انا اول مره احس ان الريس صعبان عليا جداااااااااااااااا مع انى كنت بنتقده كتير

صعبان عليا لان تخيل لما جد يفقد حفيده ويلاقى الناس كلها فرحانه فيه...

سؤال كمان تخيلوا ان بنت اوباما او بلاش نفول على البنت

اى بنت اولى فى امريكا كانت ماتت تفتكروا امريكا كانت هتعمل ايه..وتفتكروا الجنازه هتكون ازاى؟؟؟

واديكو شوفتوا ديانا جنازتها كانت عامله ازاى؟

اللى حصل طبيعى لانكو مهما قولتو انه حد عادى او انه زى اى طفل .
الاجابه ببساطه هو حفيد رئيس جمهوريه مصر العربيه .

ولو كان طفل عادى حد يفسرلى ليه الجزيره كتبت على البانر بتاعها وفاه محمد علاء مبارك..؟؟؟
مش كل يوم زى مبتقولوا طفيل بيموت

ليه البى بى سى اهتمت بالخبر....؟؟؟

لانه بيساطه مش طفل عادى ده حفيد رئيس دوله..

جبهة التهييس الشعبية said...

عمرو اديب قال ان الدكاترة في فرنسا قالوا ان المرض اللي كان عند محمد بيتولد معاه ومش ممكن يتعرف ابدا لحد ما يوصل لسن معين ويظهر فجأة ويموت

سبحان الله

جبهة التهييس الشعبية said...

هو محمد طفل انابيب مش كده؟

ديالا said...

عاشق مصر معلش يمكن دي اول مره اشوف اسلوبك عشان كده لما شفت الكلام اتضايقت شويه بس انا متاكده باذن الله انك حد محترم وكمان ارائك محترمه

جبهة التهييس الشعبية said...

الشعب لابد له من حكومة تشكمه؟

ده كفاية اسمك؟
لولا اني متأكدة ان العيلة كلها في كرب ومش فايقين يفتحوا النت كنت قلت عليك جمال مبارك

جبهة التهييس الشعبية said...

يا اخ بتاع الشعب اللي عايز الحكومة تشكمنا اكتر ماهي شاكمانا

مين اللي شمتان في حفيد الريس؟
ومين قال لك ان الريس حاسس اننا شمتانين فيه؟
لو هو قال لك انه حاسس بكده قول له: انت مجنون يا ريس وعندك عقدة اضطهاد مع انك انت اللي مضطهد الشعب
الناس كلها كانت زعلانة عشان الولد وحتى كمان عشانك
وبتدعي لك انك تتعظ وبتدعي للولد بالرحمة

عارف ليه ياريس؟
عشان مش كل البلد منايفة

مهندس مصري said...

عاشق مصر
=========
حصل خير

أنا مش بأصدق كل اللي بأقرأه في المختصر

ثم أنا مؤمن بإن كل واحد مهما سمع
فيه عنده عقل يقدر يفكر بيه و يميز مصداقية الخبر

و لما بأكون شاكك بأحط تنويه لكده

يمكن شكل التنويه مش واضح فحضرتك ما عرفتش أنا قصدي إيه

:)

لكن نوارة فاهمة و أصل حواراتنا علطول إستكمال لحوارات سابقة

فاللي بيخش من نص الكلام بيتوه شوية

:)

حصل خير يا سيدي

و الخبر اللي ما يعجبكش شرحه تشريح

بس ناقل الخبر ملكش دعوة بيه
:)

و عموماً موقع المختصر علشان سعودي فدايماً متحامل على حزب الله و إيران لمجرد إنهم شيعة
سواء بالحق أو بالباطل دايماً متعكنن و شايل منهم
و أنا بآخد بالي من الحتة دي في المختصر
:)

عاشق مصر said...

زيتونة حامل :
ازاي زيتونة مش متجوزة :
معلش هي حامل ومش متجوزة:
:زيتونة ماليهاش في الرجالة من اصلو
:انا عارف انها ملهاش في الرجالة وهي حامل
:زيتونة ماعملتش تخصيب ولا تبرعت ببويضة
:منا عارف بس هي حامل
:زيتونة بنت فلان؟
:هي دي بعينها
:من الكفر الفلاني؟
: عليك نور في الكفر كله مافيش زيتونة غيرها

: ده ماتت وهي عندها سنتين!!
: وماله ماهي برضه ماتت وهي حامل

عاشق مصر said...

جوهر البرباغندا ماقاله غوبلز : اكذب اكذب لابد من يعلق كذبك في اذهان الناس

مافعلته قريش بالرسول الاكرم: مجنون ساحر ...الخ والعياذ بالله

وبامكاننا ان نلاحظ عدد المهاجرين مع النبي الى المدينة لنعلم مدى فاعلية الاسلوب الذي اتبعته قريش

واحدى ضيفات هتلر على مائدة عشاء شكت له سخافة اكاذيب غوبلز فسألها بدوره عن نوع احمر الشفاه الذي تستعمله، فاخبرته انه الماركة الفلانية المشهورة.
فسألها عن السبب قالت لانه افضل من غيره سألها هل تجربين غيره بانتظام وتقارنين النتائج، اجابته: بالطبع لا.
قال هذا ياعزيزتي جوهر الدعاية التكرار والادعاء بغض النظر عن صحة الادعاء من عدمه وماتبقى يقوم به العقل الباطن
وهذا مايفعله غوبلز

عاشق مصر said...

بخصوص كل انسان لديه "عقل" ويستطيع ان يميز الصدق من الكذب!!!!!!!!!!

دعونا نذهب الى المحاكم ونرى مدى فاعلية "العقل" في التمييز بين الصدق والكذب

هذا باع العتبة لجاره وذاك باع ورق كوتشينة مغلف باحكام على انه حجاب ضد الرصاص
وهؤلاء اقنعوا مرتادي موقعهم ان ماكينة الخياطة ماركة سنجر القديمة تساوي الملايين لانها تحتوي على الزئبق الاحمر

العقل ؟ شي لله ياسيدي ياعقل ياجامد

Kontiki said...

1. المهرجان الدينى الاعلامى على اساس الناس مقامات الالفات بتوع العبارة و لا القطر ولا الدويقة محدش فيهم قريب من الاسرة الحاكمة عشان حد يهتم ولا يعمل لهم حاجة الناس مقامات فى الدنيا بالفلوس و المركز و البدل و السلطة عند ربنا بس كلنا زى بعض و الفرق بينا التقوى عشان ربنا عادل احنا فى الدنيا ظلمة .
2. موشح النفاق دى طبيعى جدا من نحيتين اولا العزا واجب و كل واحد بيعمل اللى يقدر علية اللى بيبعت برقية و اللى عندة قناة وظفها لخدمة الموقف وعشان يبقى عمل اللى علية ثانيا احنا فى ارض النفاق يعنى انا مثلا كان ليا زميل ميقولش لصاحب الشغل غير تسع عشر القاب مع بعض فى جمله واحدة ( يا بشمهندس – يا دكتور – يا استاذ – يا باشا ....) ويقدمة تلات او اربع مشاريب مع بعض عادى نفاق وهو عارف وصاحب الشغل عارف انه منافق
3. الحوارات المتخلفة للتليفزيون دى علامة مميزة مينفعش تليفزيون مصرى او قناة فضائية يديرها مصريين متبقاش متخلفة انا قعدت اتفرج على فيلم الشيماء كل راس سنة هجرية لمدة 18 سنة وقعدت اشوف فيلم محمود ياسين اللى انا مش فاكرة اسمة بتاع 10 سنين كل مرة فى ذكرى حرب اكتوبر الخلاصة ان مفيش فكر ابداعى متحكمهوش قيود وعلى اية وجع الدماغ احسن حد يعمل تقرير ولا حاجة يضايق صحاب الشأن كلة عاوز يبقى فى الـسيف سايد
الانقح بقى يا نوارة ان فى ناس جاتلى فى شغلى امبارح تقولى هو بكرة اجازة رسمى ؟؟؟ نعم ؟؟ اجازة رسمى لية ؟؟ تخيلى ! بجد لا تعليق

Rania said...

عادى يا نوراة نوع من انواع التضامن و لو هتتكلمى عن اطفال غزة انتى اما كنتى بتتكلمى عنهم و بتحطى صورهم كنتى حطاهم بغرض ان فلسطين تشوفها او تشكرك حتى
كل واحد بيتضامن بالطريقه اللى عايزها و لو اتكمنا عن الطفل نفسه فاحنا قلبنا طيب و دة كان طفل و بجد لحد دلوقت و على الرغم من انتقاداتى للحاكم انما كل شوية بقول الله يكون فى عونه و فى عون اسرته و فى كل اسره فقدت غالى من اولادها
ليه مش بنترحم و بس و نبطل ننقد اى شىء و اى حاجة
انهاردة القنوات بدات فى ارسالها العادى انما امبارح اعتقد كان للكل مفاجاه و مفاجه عجيبه كمان
البقاء لله وحدة و اعتقد القنوات و القران اللى كانت بتذيعه مكنش نفاق غير انه نوع من انواع التعزيه و بس
تحياتى

mohamad said...

والله يا جماعة أنا حاسس إننا هنقرا شوية درر من كتاب الحرايد الحكومية

هتبقى من عيون أدب مسح الجوخ

ربنا ما يوري حد ويصبر أهله