Tuesday, 12 May 2009

انقسامات داخل فتح؟

هو ما كانش كفاية انقسامات بين الفصائل الفلسطينية بقى فيه كمان انقسامات داخل فتح؟
ايه الخيبة دي؟
ويل لامة كل قبيلة فيها امة

30 comments:

مواطن مصري said...

انا قولت اية يا نوارة لو تفتكري عن حماس قولت انها بداية ل انقسام فلسطين و تشتيت للقضية

و اهو كلامي بيحصل الان

جبهة التهييس الشعبية said...

وهي حماس ذنبها ايه يا مواطن؟

حماس هي كمان اللي عملت الانقسام في فتح؟

هههههههههههههههه
كان فيه مسلسل اسمه سنبل، ما كنتش انت لسة اتولدت
كان بتاع محمد صبحي
وكان بيكره جميل راتب، كان اسم جميل راتب في المسلسل لطفي
كل ما تحصل له مصيبة حتى لو اتنشل في الاتوبيس يقول: اشوف فيك يوم يا لطفي

مواطن مصري said...

القضية لافلسطينية هنتحصر في الاخر في معبر و مليشيات تتصارع على حكم و القضية نقول عليها سلامات

مواطن مصري said...

على فكرة انا كان عمري وقتها 6 سنين وقت المسلسل

:)

مواطن مصري said...

و بعدين اول الانشقاقات الي حصلت سببها حماس في غزة و حصر القضية قضية سلطة و معبر


و اموال للمليشيات بس مش لفلسطين ككل

مواطن مصري said...

اة شوفي الموضوع عن اعلام الجمهورية و اعلام الجزيرة عندي

ahmed samir said...

الانقسام ده من زمان انتي لسه واخده بالك

في الجناح اياه بتاع عباس و دحلان و فياض و شعث و غيرهم بتوع السلام السلام و نبوس الجدم و نبدي الندم

و في جناح تاني من بقايا رفاق عرفات الناس اللي شافت الويل في الاردن و لبنان
و دول علي رأسهم فاروق القدومي

و الانقسام كان واضح أكتر في حرب غزة بس يمكن انتي مختيش بالك
انتي نسيتي ان كتائب شهداء الاقصى الجناح العسكري لفتح كانت بتحارب جنب كتائب القسام الجناح العسكري لحماس
و ان قتالهم ضد الاسرائيلين بجانب حماس ده خروج عن نهج ابو مازن

يعني الجناح المسلح بتاعهم خرج عن طوعهم و مارديش يشوف غزة بتتحرق و يسكت.

TAFATEFO said...

:D:D:D:D:D

الكلمة نور said...

ظلامية

TAFATEFO said...

With the exception of the outbreak in Mexico, which is still not fully understood, the H1N1 virus tends to cause very mild illness in otherwise healthy people. Outside Mexico, nearly all cases of illness, and all deaths, have been detected in people with underlying chronic conditions.

In these early days of the outbreaks, some scientists speculate that the full clinical spectrum of disease caused by H1N1 will not become apparent until the virus is more widespread. This, too, could alter the current disease picture, which is overwhelmingly mild outside Mexico.

Apart from the intrinsic mutability of influenza viruses, other factors could alter the severity of current disease patterns, though in completely unknowable ways, if the virus continues to spread.

Scientists are concerned about possible changes that could take place as the virus spreads to the southern hemisphere and encounters currently circulating human viruses as the normal influenza season in that hemisphere begins.

The fact that the H5N1 avian influenza virus is firmly established in poultry in some parts of the world is another cause for concern. No one can predict how the H5N1 virus will behave under the pressure of a pandemic. At present, H5N1 is an animal virus that does not spread easily to humans and only very rarely transmits directly from one person to another.

TAFATEFO said...

نفهم من الفقرة الأولى .. ان دلوقتي مفيش أي أي أي داعي للخوف أو الرعب .. الفيروس صحيح بينتشر أكت من الانفلونزا وهو جديد خالص ومتوقع ان انتشاره يزيد كمان لكن ده ضعيف جداً وبيسبب أعراض ضعيفه جداً

الخوف من اللي جاي .. محدش يقدر يتنبأ بالصورة دلوقتي إلا لما يزيد انتشار المرض

الخلاصة

لسه بدري على الخوف .. محدش يستعجل

دلوقتي مفيش أي خوف ولا داعي له

مواطن مصري said...

احمد سمير من طالب الانقسام هم حماس و رفضو التصالح او الوحدة

و عاوزين الكرسي بس و معبر مش بيتكلمو عن الوطن ككل

حـنــّا السكران said...

الإنقسامات داخل المنظمات الفلسطينية موجودة من أول سنة اتولدت فيها منظمة التحرير , ثم في نهاية السبعينات إلى فترة الثمانينات , كان كل فصيل ينقسم على نفسه ليصبح فصيلين أو ثلاثة , فتح بالذات عرفت انقسامات كثيرة ( فتح الإنتفاضة و فتح أبو عمار و فتح الإسلام .. ) مش ناقص غير فتح الباب .
ـ ليس دفاعا عن حماس ( مع انه ما عندي مشكلة أدافع عن حماس ) لكن حماس لم تشهد أي انقسامات داخلية . يجب عدم تحميلها أخطاء و بلاوي الاخرين , و من لم يكن يتوقع انقسامات جديدة في فتح .. لم يكن يقرأ الحالة الفتحاوية جيدا .. فتح فيها قيادات و عناصر لا شيء يجمعهم بدحلان و مشروع عباس , سوى خوفهم من تشرذم فتح ..و يجب التفريق مثلاً بين خطاب السيد فاروق القدومي و هو قيادي كبير و أصيل و من الرعيل الأول و لم يعد إلى أراضي السلطة , و بين قيادات السلطة . هذا على سبيل المثال .. الوضع لا يمكن أن يستمر في فتح على هذا الحال ... و على العكس يا مواطن .. تشرذم فتح و خروج قياداتها الداخلية الجديدة عن الخط الأصلي للحركة , هو ما سمح لحماس بالوصول إلى السلطة عن طريق الإنتخابات .. لأنه نشأ في فتح ما يشبه المافيات التي لا علاقة لها بالخط النضالي لفتح ,و لا بهموم و متطلبات الشعب الفلسطيني , و هذا كان له تأثير كبير في سقوطهم في الإنتخابات السابقة لصالح حماس .فتح أصبحت مثل الحزب الوطني و مثل كل حزب حاكم في بلادنا العربية , و ربما لو استمرت حماس في السلطة لعشر سنوات قادمة سيحصل لها ما يحصل لفتح الان , لأن السلطة تورث التزامات سياسية تتعارض مع المقاومة في كثير من النقاط , هنا ينشأ الإنقسام .لأنه في فتح و في حماس ..هناك من أجنحة قائمة على المقاومة و لأجل المقاومة , ستصطدم مع السياسيين من نفس الحركة أكثر و أكثر كلما غرق السياسيون في اللعبة السياسية , لأن السياسة توصلك إلى الطاولة مع العدو . و عدوك هنا لا يريد لك الإلتزام بأي شيء يقترب من المقاومة و النضال , و العالم كله ضدك , إما أن تترك الطاولة و تعود إلى البندقية , أو تستمر في نهجك حتى على الطاولة , و تقع تحت حصار الدنيا كلها كما حدث لحماس .. فتح أسقطت شعرة معاوية التي كانت تربط بين نهجها المقاوم أو ما تبقى منه و بين نهجها السياسي بعد وفاة أبو عمار .. هنا كانت بداية النهاية .. عباس و دحلان و هؤلاء ( القيادات ) الفتحاوية هم من دقـّوا الإسفين في نعش الحركة , و ليس حماس , بل هم كانوا السبب في ازدياد تأثير و قوة حماس في وسط الشعب , و ليس العكس . ليست حماس هي من كان سببا في انقسام فتح .. الكلام للرفيق مواطن .

جبهة التهييس الشعبية said...

الانقسامات داخل فتح طول عمرها موجودة

بس المرة دي حميت على قلبهم قوي

لسة ح يعملوا حوار مع حماس راحوا هم اللي ماسكين في شواشي بعض

حـنــّا السكران said...

أيوه صحيح .. في مشروع بيسقط الاّن يا نوارة .. فتح الجديدة و ما يسمى ب 14 اّذار في لبنان و هذا الخط .. الاّن يتداعى بعد ذهاب المحافظين الجدد .. ما يحاوله عوكل و عباس و ملك الأردن في تنسقيهم مع بعضهم و مع نتنياهو هو محاولة لململة هذا الخراب , لأنه هذا الخط هم من بناه و قوّاه في المنطقة بالنيابة عن بوش أو بأمر منه و من جماعته .. الان يستميتون في وجع أوباما كي يعوّمهم قليلاً ..لكن هذا مستحيل .. قد يعطيهم بعض الحقن الموضعية فقط .. لأن مشروعهم لا يمكن أن يعيش , حلفائهم الإسرائيليون هم من ينهيه و ليس فقط خط المقاومة أو إيران .. هم ينسقون مع نتنياهو , و في ذهن نتنياهو أشياء أخرى تماما ..تتعداهم و تقضي عليهم هم أنفسهم .. هم يريدون الحياة الاّن .. التنفس .. و لو اصطناعيا ,, كأن يضع أوباما فمه على فمهم و ينفخ قليلاً .. في خطاب موجه للعالم الإسلامي .. لا أدري عن أي عالم إسلامي يتحدثون .. و هم خارج كل العوالم ..العالم الإسلامي في جهة و هم في جهة ..هم عوالم ( باللهجة المصرية _ زي عوالم شارع محمد علي ) و العالم الإسلامي و العربي شيء اخر .

جبهة التهييس الشعبية said...

كان لازم تشوفوا نظرات بيبي لعوكل

بيبص له بانبعاج كأنه شايف قدامه كائن فضائي

جبهة التهييس الشعبية said...

بالمناسبة يعني اوباما راخر حايس ومتدهول يعني ح ينجدهم ازاي؟ طب ينجد نفسه

حـنــّا السكران said...

أمريكا في حالة ضياع يا نوارة .. قد يبدو هذا الكلام كبيرا .. لكن الوحش الأمريكي الذي أرعب العالم قصقص جوانحه و أنيابه بنفسه .. صرف أمواله و أموال العرب على الحروب العبثية و الان ينازع للعودة إلى الحياة ..أنا لا أتكلم عن مشروع مواجه له انتصر عليه .. بل هو أسقط نفسه ..ما فعله بوش و المحافظون الجدد بأميركا لم يكن ليقدر على فعله أعدى أعدائها .. أوباما بياخد دور ( الشحات المشارط ) تعرفي المتل ده ؟ بيوهم الناس ان امريكا لا زالت كما هي و عليهم الخضوع أو على الأقل المهاودة .. و من ناحية تانية مش قادر يعادي جهراً حتى طالبان ..
ـ المصيبة و الكارثة العظمى .. هي تعامل العرب مع أميركا الان .. يعني بالغصب عن عين أم أمريكا لازم تكون سيدة عليهم و دايسة على رقابهم ..بيستجدوها ترجع قوية و تدوس عليهم أكتر و أكتر ..و بالاخر قالوا : طب خلاص .. لو بالكلام .. تعالوا بهدلونا و خوّفونا لو بالكلام .. عشان ممكن يخافوا خصومنا كمان و ده الهدف ..
ـ خدي هالكلمتين مني يا نوارة و تذكريهم كويس و لو ربنا عطانا عمر رح نذكّر بعضنا من هنا لسنتين يمكن أقلّ يمكن أكتر بكام شهر .. أوباما مش رح يكمّل ولايته .. يا إما رح ينقتل ..يا إما رح يتسبب بحرب عالمية تالتة .. لأن أوباما بالاّخر ..جاي عشان يملأ وقت ضايع في تاريخ امريكا الحديث .. و أعتقد ان نهاية أمريكا رح تكون على إيده .. على عكس ما خططه الذين أتوا به ...

ـ الوضع الإقتصادي هو من يرسم خطى أوباما هذه الأيام .. لا يهمه عوكل و لا حد في الدنيا .. عايزين بس ما تحصل فضيحة و تنزل الناس للشوارع في أمريكا ..من البطالة و الجوع ... و ده رح يحصل .. أوباما الاّن بيقطـّع وقت ..جاي يسمّ‘ عوكل و رفاقه كلمتين حلوين عشان العيش و الملح بس .. و من ناحية تانية بيقول لإيران و سوريا ,إحنا عايزين نتفق بس أرجوكم خلـّوا جماعتكم في فلسطين و لبنان و العراق ,...يهدوا شوية ..

ـ انت مش شايفة الملك الأردني حايص و لايص ؟ هو فاهم القصة .. و بيحاول يخرج بأقل الخسائر الممكنة ..لأنه الأردن ممكن يختفي من الوجود لو اتفقت أمريكا مع ما يسمى بالخط الممانع في المنطقة ..الأردن رح يصير الدولة الفلسطينية الجديدة ..هو فاهم ده و عارفه .. طبعا هالموضوع لازلمه شرح طويل ( الدولة الفلسطينية الجديدة ) .

3ishreen said...

لا يمكن أن تقرأ أن حماس سبب إنقسامات فتح دون أن تضحك عالياً. إنقسامات فتح يا أخ مواطن قديمة قدم فتح نفسها. فتح كانت تلد كل يوم تنظيم جديد وما زالت تمر بتلك الإرهاصات ولكنها الأن في نقطة مفصلية لأن الانقسام الجديد لا يمكن أن نطلق علية إلا فتح الخيانة أو فتح الانتهازية. هو الخط الجديد خط ابو مازن و دحلان وشعث وما شابههم. فتح تتحول تدريجيا إلى حـ تـ ف , وهو الاختصار الحقيقي لـ حركة التحرير الفلسطينية. حماس من جانب آخر إستغلت هذا الضعف وايضا إستفادت من سخط المواطن الفلسطيني على فتح لتفوز بفوزها الساحق في الانتخابات ( بالرغم من اختلافاتنا مع حماس ودخولها إنتخابات مبنية على إتفاقية أوسلو الهزيلة, إلا أنني أجد صعوبة فيلوم حماس على تشرذم فتح المتأصل في دمها منذ ولادتها... ولا يجب أ، ننسي أن حماس فازت في أنتخابات عامة مما يعني فوزها في الضفة الغربية وغزة وليس كما يحاول البعض الإيعاز بأن غزة حمساوية والضفة فتحاوية,,,, إخواني لا يجب الوقوع في هذا الفخ ااذي نعرف جيداً من يحاول ترويجة.... خرج الناس للإنتخابات وفي نيتهم تأديب فتح ورجالها بسبب فساد 15 سنة في الحكم... غزة الفقيرة والتي كانت وما زالت تعيش على أموال المساعدات ظهر فيها 500 ملتي مليونير في أول عشر سنوات من حكم السلطة في غزة وكلهم من جنرالات فتح وقادتها... لذلك خرج الناس للإحتجاج على فتح وأختار الاغلبية حماس دون التفكير في مردودات هذا الاختيار
أما حصر القضية في معبر يا أخ مواطن أظن الرئيس المصري أدري بتلك القضية, ولا داعي حتى لمحاولة الخوض والتفسير ... يجب على ذاكرتنا أن تكون بمستوى الأحداث ولا يجب علينا العودة بالتاريخ لأسبوع أو شهر ومحاولة إظهار الأدلة والبراهين عن بعض مواقفنا لن الصراع مع إسرائيل بدأ في 2006 , لان صراعنا معهم بدأ منذ عقود والاحداث في هذا الصراع تتشابك مع بعضها لذلك علينا الحذر من محاولات العدو إختذال الصراع وتغيير بوصلتة إلى مجرد بعض القضايا المتفرقة متل , الدعم لإعادة البناء ( الذي لن يحصل على فكرة) رغم كل المهاترات التي رأيناها وعلى فتح معبر ( يقولون أن فكرة تضييق الخناق على حماس وشعب غزة هي فكرة من دحلان نفسة) نصح بها أصدقائة بتل أبيب ,
أما بالنسبة للقضية الفلسطينية كما نعرفها , فلم أسمع أي من قادة فتح الاشاوس يتحث عنها او حتى تلميحاً , الا يكفي ان نتنياهو جاء لهم بكل اللائات المعروفة له ولغيرة ومع ذلك خيارنا وفقوسنا الاستراتيجي لم يتغير , السلام والانبطاح فقط, خيار من لا يملك لا خيار ولا موز بإيدة... تحياتي وأسف إن أطلت

lastcrazyboys said...

اديكي انتي اللي غملتي زي سنبل ..وشــاغلة بالك بسي لطفي ..قصــدي أوبــاما
ولو انك خيبتي ظني ..لأني كنت مستني أشوف تحليل بيقول انه له يد ضلعت في الانقسام حتى يتسنى له .............."وطبعا مش هتغلبي وتوجدي تلاتلاف نظرية مؤامرة من اللي يخلوا الاصطباحة ملوكي"..إلا بالحق

هو ابن المدير ..كان بيعمل ايه مع الجماعة بتوع كفر ابو مانجو
احنــا عارفين انــه بيعشقهم من زمان
بس هما هنا مابيلعبوش مع تيزي اوزو يعني

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

!!....ابن المدير بيؤازر المنجاوية

Pink said...

و مين يقدر يساعد الفلسطينيين اذا كان قادتهم منقسمين علي انفسهم و استغرقتهم صراعات السلطة.

المؤمنون (آية:53): فتقطعوا امرهم بينهم زبرا كل حزب بما لديهم فرحون

Dr.Online said...

يا استاذ مواطن
لو قسمنا الفسطينيين نصين فتح و حماس

و بعدين قسمنا فتح نصين نص مع عباس باشا

و نص المقاتلين في هذا الجناح

و لقينا ان حماس + نص فتح المقاتل (اللي ايده في النار)

كل دول ليهم رأي

و هما اصحاب القضيه

حضرتك بقا متعاطف مع الربع , دا لو كانو ربع اصلا

اللي قاعدين في المكاتب و القصور و بيلفو ياخدو فلوس من العالم مش عارفين بتروح فين


يا ترى ليه يا مواطن؟


ليه يا مواطن؟

مهندس مصري said...

حنا السكران
=============
الله ينور عليك يا بني
قلت كل اللي أنا كنت عايز أقوله

Dr.Online said...

يا استاذ مواطن
لو قسمنا الفسطينيين نصين فتح و حماس

و بعدين قسمنا فتح نصين نص مع عباس باشا

و نص المقاتلين في هذا الجناح

و لقينا ان حماس + نص فتح المقاتل (اللي ايده في النار)

كل دول ليهم رأي

و هما اصحاب القضيه

حضرتك بقا متعاطف مع الربع , دا لو كانو ربع اصلا

اللي قاعدين في المكاتب و القصور و بيلفو ياخدو فلوس من العالم مش عارفين بتروح فين


يا ترى ليه يا مواطن؟


ليه يا مواطن؟

مواطن مصري said...

دكتور اون لاين
راجع كلامي هتتلاقيني قلت ان فلسطين اتقسمت ل امارات امارة فتح و حماس

و كلهم بيتاجرو بدماء الشعب الفلسطيني

انا لا اتضامن مع فتح ولا مع حماس انما اتضامن مع الشعب الغلبان

@عشرييين

رائيك اتعودنا علية من الي بيقدسو حماس

اولا اسئل انت حماس عن المعبر و كما قلت رائي عن المعبر و انا لست مع فتحة على البحري مثلما تطالب حماس و مثلما هاجمت حماس و الاعلام الموجهة لتضليل الشعب على اعتبار نحن مصر من احتلت فلسطين و تحاصر غزة


ثانياًُ حماس لم تأتي بأنتخبات فقد جائت بانقلاب و ضربت النار على فتح و من يعارض حماس


ثالثاً عشان الواحد زهق من فتح و حماس يولعو بجاز


الشعب المصري اولى

نصلح الشعب و مصر و بعدين نفكر في غيرنا

مواطن مصري said...

دكتور اون لاين اصحباب القضية هما الشعب مش مليشيات تتصارع على السلطة سواء كانت حماس او فتح

Dr.Online said...

معلشي يا مواطن

لكن اعتقد ان فتح و حماس ااتنين تمثيل للشعب

يعني فيه ناس فتحاويه و ناس حمساويه و حتى اللي مبينتموشي حركيا للاتنين

بيبقو بيساندو او بيتعاطفو معاهم

اصل لو مش هنعتبر و لا فتح و لا حماس فلسطي

امال نتكلم عن مين او نكلم مين؟

Dr.Online said...

http://www.almasry-alyoum.com/article2.aspx?ArticleID=210700

تلاميذ وزملاء «رايس» فى الجامعة يطالبون بمحاكمتها كمجرمة حرب

3ishreen said...

أستاذ مواطن
أنا لا أقدم حماس لمسرح السياسة أو المقاومة هما بقوموا بذلك لوحدهم لديهم نجاحات ولديهم إخفاقات وهما أحرار في إتخاذ قراراتهم اللي بيعتقدوا أنها صحيحة وإحنا لينا حق الإعتراض أو الموافقة, لكن من الخطأ القول أنو حماس سبب تشتت فتح ومن الخطأ أيضاً القول أنو حماس جاءت على ظهر الدبابات للحكم ( لانهم أصلا معندهمش دبابات) وكذلك لأنهم جاءوا بإنتخابات إنتخابات الكل قال عنها نزيهة ( لأنو يستحيل حركة معارضة تقوم بتزوير إنتخابات طبعاً) وبعدين مين جاب سيرة بناء مصر وشعب مصر وكأن قول الحق و الفصل بين حماس وفتح له شأن أو يمنع بناء مصر وشعب مصر يا أخي ,,,, تهديد إسرائيل لمصر ولغيرها من الدول العربية والاٍسلامية لن يوقفة حتى خنوع أخر بندقية فلسطينية أو لبنانية لهم,,, تهديد إسرائيل للمنطقة ينبع من مشروع صهيوني يتمترس خلف الديانة اليهودية عذراً
والمعبر برضو مش حنتكلم عن المعبر, على فكرة حماس اكتر المستفيدين من المعبر يا سيد مواطن, والشعب الغلبان اللي انتي بتقول انت واقف معاه هو اللي متضرر من قفل المعبر وحماس ولا حاجة هاممها... الفلوس والعتاد والاسلحة تهرب من المعبر وكذلك المخدرات والحبوب والمصايب الزرقة تهرب من المعبر , يعني الشعب الغلبان اللي سيادتك بتدافع عنة مش مستفيد وأنا من غزة وبقولك أهة إحنا مش مستفيدين من الانفاق وياريت من بكرة يتم هدمها جميعاً وبدنا إياك يا ريت تفتح المعبر ومش على البحري ولا على الغربي لا إعتبرة معبر دول زي أي معبر بينكم وبين ليبيا أو إسرائيل او السودان مثلاً إحنا ما بنطالبكم تدخلوا أسلحة عن المعبر ( أصلا إمتى مصر دخلت أسلحة عن المعبر ) لا إحنا بنقول إنة المعبر بس يمر منه طعام وكساء ومواد البناء والتجارة العادية زي أي دولتين جيران وبعدين عزيزي المواطن محاصرة حماس أثبتت فشلها وبعد 3 سنين من فوزهم بالانتخابات في الضفة وغزة مازالوا لاعب سياسي بالمعادلة ( رغم إختلافنا معهم) لا يمكننا أن ننكر أن الحصار لم يُسقط حكم حماس في غزة كما إعتقد البعض
تحياتي

مهندس حر said...

إنقسامات فتح القديمة كتيرة جدا.. و حدوث إنقسام فى الوقت الحالى طبيعى أكتر من أى وقت فات لأن القيادة اللى بتتكلم رسميا بإسم فتح و إسم منظمة التحرير و إسم الشعب الفلسطينى كله أصبحت أقرب من أى وقت فات لإنها تمضى على إتفاق حل نهائى .. و ماتتصوروش إن عدم وجود مفاوضات معلنة معناه إن مافيش مفاوضات فعلا.. يعنى هى أوسلو كانت معلنة..

مركب فتح بتغرق فليسطينيا و أصبح من اللازم لكل واحد مش عايز يغرق معاها إنه يخلع..

اللى زعلان عشان الوفاق الفلسطينى كده إتعطل ما فيش داعى يزعل قوى لأن الوفاق المزعوم ده كان شبه مستحيل و لو إتحقق هايكون مرفوض إسرائيليا و بالتالى مش هايحقق أحد أهم أهدافه و هى رفع الحصار عن غزة .. و لو حتى إسرائيل قبلته - فى حالة إنه جاب حكومة محايدة خالية من أعضاء حماس - يبقى مؤقت و هش لغاية ما أى إنتخابات جاية هاتجيب على الأقل عدد مقاعد لحماس يسمحلها بدخول حكومة وحدة وطنية و ده لو فرضنا إن كل اللى حصل فى الكام سنة اللى فاتوا قلل من شعبية حماس..

ما فيش جديد حقيقى فى الموضوع .. بقايا فتح خسرت جزء تانى من شرعيتها و غالبا خسرت فرصتها فى تحقيق نتيجة لها قيمة فى أى إنتخابات جاية - ده لو إتعملت
بما فى ذلك إنتخابات الرئاسة - برضه لو إتعملت

من ناحية التسوية - إسرائيل هاتفضل تزعق و تقول : أكلم مين لما أحب أكلم الشعب الفلسطينى.. و ده كلام للإستهلاك الأمريكى و أمريكا هاتاكل منه بكل رضا و مافيش حاجة خالص..

من ناحية حماس همه رهانهم مش على الوفاق الفلسطينى طول ما شروطه ضد ثوابت المقاومة اللى مش فاضل غيرها .. رهانهم على إن حصار غزة لا يمكن يستمر إلى الأبد و إن شعبها هايستحمل .. بس ياريت الناس اللى بتعيط و تقول مش حرام كده هى اللى تستحمل و تقوم بدورها الحقيقى لفك الحصار..