Monday 4 August 2008

اللهم اجعلنا من الارهابيين ولا تجعلنا من العقلانيين قولوا امين

امبارح كنت باتناقش مع واحد صاحبي انما ايه هاوس نيجرو من اللي الكتاب بيقول عليهم، يعني مثلا يقول لي: محمود عباس ده راجل محترم ومتعلم برة وبيعرف انجليزي...هنية ده مش بيعرف انجليزي
ومن اقواله المأثورة: حسن نصر الله حجب البنات الحلوة ولبنان بقت سخيفة واي لبناني وطني يحب ان امريكا تيجي تخلصه من حزب الله هم مالهم هم بالسياسة...لبنان مافيهاش بترول لبنان راس مالها البنات الحلوات!!!!
اخر قول مأثور له امبارح، كنت باقول له: يعني بن لادن ده بدل ما كان يموت ناس عادية وغلبانة ما ضربش قاعدة عسكرية ليه؟ ما ضربش حاجة حيوية فيها عسكريين بحيث تشل حركة امريكا ولو لفترة ايه الخيبة دي؟ هو شكهم وما عورهمش واحنا بيطلع عينا من ساعتها
فقال لي: ايه الكلام الارهابي ده؟ يعني انت ما عندكيش مانع يعمل ارهاب بس المشكلة اختيار المكان وانه ما وجعهمش كفاية
قلت له هو قال اسباب حداشر سبتمبر:
1- تدعيم الديكتاتوريات في المنطقة العربية
2- تدعيم اسرائيل
3- وجود قواعد عسكرية في الخليج
طب ما كان يضرب قواعد عسكرية مش اماكن مدنية هم المدنيين دول مافيش في ايدهم حاجة يعملوها وحياتهم وموتهم مش ح يأثروا على الوضع في المنطقة لكن العسكريين هم اللي بيضربونا وبيموتونا...هم مش من ساعة حداشر سبتمبر موتوا اتنين مليون؟ مش قبل كده موتوا مليون طفل في العراق بالحصار ومئات الالاف من الفلسطينيين ماتوا بالسلاح الامريكي اللي شايلاه اسرائيل؟
يقوم يقول لي ايه؟
يقول لي: انت واحدة ماعندكيش منطق...يعني هم عشان بيموتوكي تقومي تموتيهم؟ ماهو ده منطق الارهابيين بيقولوا مدام بيموتونا يبقى احنا من حقنا نموتهم!!!!
قلت له لا المفروض لما يموتوني اطلع صباعي الصغير واقول لهم: انا مخاصماكوا يا وحشين وزعلانة ومش ح العب معاكوا تاني
يقوم يقول لي: الناس العقلانية لما حد يستخدم ضدهم السلاح بيتحاوروا
ااااهههههههه
ربنا وزع الارزاق كل واحد ما عجبوش رزقه
ولما وزع الامخاخ كل واحد عجبه مخه
ويقول لي انت ماعندكيش منطق...منطقك ارهابي...والله؟ طب انا ما اعرفش ان الارهابيين ناس كويسين كده

No comments: