Thursday 21 August 2008

فين التعابين

هي اسرائيل ح تفضل تحفر كده وهي ناكشة شعرها زي المجنونة وعمالة تقول فين التعابين؟ طب احنا مالنا مخضوضين من الحفر كده ما تحفر من هنا للصبح اصلا واحد مجنون فيهم طالع يقول العجل الاحمر لسة ما ظهرش، عجل ايه؟ وابو رجل مسلوخة ايه؟ ايه جو حواديت جدتي ده؟ فيه دولة تبقى متأسسة على تخاريف ام عبده الدادا؟ ده انا لما الدادات كانوا بيحكوا لي الحكايات دي ماما كانت بتزعق لهم، يقوموا يعملوا بيها دولة؟
-----
على فكرة موضوع الحريقة ده ح يعدي زي ما اللي قبله عدى، ولو ما عداش عادي كأن مافيش حاجة حصلت انا مستنياكوا تيجي تتفوا على وشي لما تغرقوا وشي تفافة، ووالله ح ابقى سعيدة ومبسوطة بالتفافة اللي انا متأكدة انها مش ح تنزل على وشي
-----
حزب الله متفهم لنقض الجماعة السلفية لحلفها اللي التزمت بيه. انا بافتكر حلف الفضول اللي سيدنا الحسين نادى بيه لما اختلف مع احد الولاة ناسية مين وعبد الله بن الزبير تضامن معاه كان معمول مع كفار، والكفار ما نقضهوش، الناس معادن برضه. بس حزب الله متفهم بامارة ايه يعني؟
عموما الاخوان بيقولوا ان حزب الله بيحاول يأمن الجبهة الداخلية لانه متوقع حرب مع اسرائيل وعشان كده بيحاول "يتقي شر" الجماعة السلفية على حد تعبير المليجي
هي المنطقة داخلة على حرب تاني وللا ايه؟ لا والمرة دي اسرائيل مبلطجة بتدخل نفسها في السياسة الداخلية وبتقول لهم انا مش عاجبني التفاهمات دي
ياللا واحنا مالنا احنا ناس في حالنا احنا اللي بيضربنا على خدنا الايمن بنديله قفانا واشياء اخرى
وبرررررررررضه تفوا في وشي ان ما عداش موضوع الحريقة ده زي ما عدت اللي قبلها واللي قبل اللي قبلها وعلى رأي زياد الرحباني:
- بلكي بينقطع البنزين بها اليومين
- مش راح ينقطوا الاجرين (الرجلين يعني)
شي عجيب كيف ماشي وخشخش من دون خشخاش ولشو اهبل ولشو غاشي؟

No comments: