مع كامل احترامي وتقديسي وتبجيلي واعزازي
رجل الدين دوره انه يبقى قدوة صالحة ويبقى مثال للتضحية والايثار والتطبيق العملي لتعاليم الدين مش دوره انه يطلع تلاتين ابو الناس ويكفرهم
لما كنا في دورة عن التدوين وحقوق الانسان في الشبكة العربية لمعلومات حقوق الانسان محمود عبد الفتاح قال لنا: ح نعمل من الحاضرين مجموعتين وح اديكوا موقف وشوفوا كل مجموعة تحله ازاي الموقف هو عبارة عن مركب فيها مريض بالايدز وعاهرة ومحامي وقاضي وطبيب ورجل دين مسيحي ورجل دين مسلم، المركب ح تغرق ولازم يرموا اتنين من المركب ح ترموا مين؟
المجموعة الاولى كان فيها مينا والمجموعة التانية كان فيها انا وناس تانية
المجموعة اللي كنت فيها اجمعوا على القاء مريض الايدز والعاهرة، قلت لهم بس العاهرة من حقها فرصة يمكن تتوب، ومريض الايدز من حقه فرصة يمكن حد يلاقي له علاج والمفروض ان رجلين الدين بيوعظوا الناس بالايثار والتضحية وحب الخير للناس والاستشهاد في سبيل حياة اسعد للاخرين يبقى مفروض اكبر واقوى موعظة حقيقية يعملوها انهم يضحوا ويرموا نفسهم عشان غيرهم يعيش اعتقد ان ده ح يهز بقية الناس اللي في المركب ويمكن العاهرة تعيد حسابتها ويمكن القاضي والمحامي والطبيب يتقوا ربنا اكتر لما يرجعوا بلدهم
ومريض الايدز يزداد ايمانه بالله ورضاءه بقضائه الغريبة اني ما اخدتش ثانية واحدة عشان اقنع كل المجموعة اللي بصمت بالعشرة على كلامي (المجموعة كان فيها سودانية واماراتي وكويتي وشاب مصري عنده ستاشر سنة وكلهم وافقوا قبل ما اكمل الجملة)
وفوجئت لقيت المجموعة التانية ضحت برجلين الدين بس من وجهة نظر تانية: احنا نعرف ربنا كفاية ومش محتاجين حد يعرفهولنا ...عايزين يخلصوا منهم يعني
انا مش عايزة اخلص منهم، انا عايزاهم يا اما يبقوا قد المسئولية اللي حطوا نفسهم فيها ويبقوا مثال حي للمواعظ اللي بيقولوها للناس يا اما يعتزلوا الناس لحد ما ربنا يصلحهم
لحد دلوقت مافيش فتنة ولا كارثة الا كان وراها رجال دين
صحيح مش دايما، يعني مثلا مقاومة الاحتلال الفرنسي خرجت من الازهر، مقاومة الاحتلال الانجليزي خرجت من الازهر والكنيسة
بس لما يبقى فيه احتلال ح نبقى نجري عليهم...يرحمونا بقى من استظرافهم والنبي
ده بمناسبة الدم الطاهر والحيوانات اللي مفروض نعطف عليهم
رجل الدين دوره انه يبقى قدوة صالحة ويبقى مثال للتضحية والايثار والتطبيق العملي لتعاليم الدين مش دوره انه يطلع تلاتين ابو الناس ويكفرهم
لما كنا في دورة عن التدوين وحقوق الانسان في الشبكة العربية لمعلومات حقوق الانسان محمود عبد الفتاح قال لنا: ح نعمل من الحاضرين مجموعتين وح اديكوا موقف وشوفوا كل مجموعة تحله ازاي الموقف هو عبارة عن مركب فيها مريض بالايدز وعاهرة ومحامي وقاضي وطبيب ورجل دين مسيحي ورجل دين مسلم، المركب ح تغرق ولازم يرموا اتنين من المركب ح ترموا مين؟
المجموعة الاولى كان فيها مينا والمجموعة التانية كان فيها انا وناس تانية
المجموعة اللي كنت فيها اجمعوا على القاء مريض الايدز والعاهرة، قلت لهم بس العاهرة من حقها فرصة يمكن تتوب، ومريض الايدز من حقه فرصة يمكن حد يلاقي له علاج والمفروض ان رجلين الدين بيوعظوا الناس بالايثار والتضحية وحب الخير للناس والاستشهاد في سبيل حياة اسعد للاخرين يبقى مفروض اكبر واقوى موعظة حقيقية يعملوها انهم يضحوا ويرموا نفسهم عشان غيرهم يعيش اعتقد ان ده ح يهز بقية الناس اللي في المركب ويمكن العاهرة تعيد حسابتها ويمكن القاضي والمحامي والطبيب يتقوا ربنا اكتر لما يرجعوا بلدهم
ومريض الايدز يزداد ايمانه بالله ورضاءه بقضائه الغريبة اني ما اخدتش ثانية واحدة عشان اقنع كل المجموعة اللي بصمت بالعشرة على كلامي (المجموعة كان فيها سودانية واماراتي وكويتي وشاب مصري عنده ستاشر سنة وكلهم وافقوا قبل ما اكمل الجملة)
وفوجئت لقيت المجموعة التانية ضحت برجلين الدين بس من وجهة نظر تانية: احنا نعرف ربنا كفاية ومش محتاجين حد يعرفهولنا ...عايزين يخلصوا منهم يعني
انا مش عايزة اخلص منهم، انا عايزاهم يا اما يبقوا قد المسئولية اللي حطوا نفسهم فيها ويبقوا مثال حي للمواعظ اللي بيقولوها للناس يا اما يعتزلوا الناس لحد ما ربنا يصلحهم
لحد دلوقت مافيش فتنة ولا كارثة الا كان وراها رجال دين
صحيح مش دايما، يعني مثلا مقاومة الاحتلال الفرنسي خرجت من الازهر، مقاومة الاحتلال الانجليزي خرجت من الازهر والكنيسة
بس لما يبقى فيه احتلال ح نبقى نجري عليهم...يرحمونا بقى من استظرافهم والنبي
ده بمناسبة الدم الطاهر والحيوانات اللي مفروض نعطف عليهم
No comments:
Post a Comment