Thursday 28 August 2008

اعتذار واجب

انا كنت زمان كتبت بوست عنوانه المدونة لا ترحب بالمعاقين ذهنيا، وانا ح ادور عليه واغير عنوانه لان فعلا استخدام اللفظ ده غلط كبير مني ومن اي حد بيستخدم كلمة معوق ذهنيا او عته منغولي عشان يشتم حد او يتهمه بالغباء. الغباء غباء، عادة بيبقى بارادة الانسان. لكن الاعاقة مش شتيمة وما يصحش اني كنت استخدمها في شتيمة وانا فعلا كنت غلطانة وفظة وقليلة الادب كمان اني استخدمت الكلمة دي لان المعوق ذهنيا مش غبي، ده عنده اعاقة زي اي اعاقة ومش كونه انه ممكن ما ياخدش باله بانه بيستخدم بالطريقة اللا انسانية دي، ده مش معناه اننا ما نراعيهوش زي ما بنراعي اي مصاب باعاقة تانية بس الفرق بينه وبين المعوق ذهنيا انه واعي وفاهم اللي بيتقال حواليه، حاجة فظة فعلا انا ربنا يسامحني على قلة ادبي وفظاظتي وغلاظتي دي انا اسفة لكل ام او اب عندهم ابن من ذوي الاحتياجات الخاصة وممكن اكون جرحتهم بالكلمة دي واسفة لكل واحد من المعاقين ذهنيا اني استخدمته عشان اشتم بيه واحد مضايقني

الحقيقة اللي لفت نظري للموضوع ده مينا وهو بيكلمني النهاردة وقال لي ان فيه واحدة كانت عايزة ترفع قضية على عدد من الصحفيين اللي لما يحبوا يشتموا حد يستخدموا كلمة عته منغولي ومعاقين ذهنيا وقال لي المعاقين دول انسان ولهم حقوق وما يصحش اننا نستخدمهم بالشكل ده ومينو معاه حق وانا شاكرة له انه لفت نظري الواحد بيئذي من غير ما ياخد باله والصحاب برضه لهم لازمة
يا حضرة الظابط ياللي مراقب المدونة لو سمحت هاتلي بهيج ده من تحت الارض عشان يبقى مينا يصدقني

No comments: