Tuesday 8 April 2008

سؤال بيمغص في نفسيتي

هو الامن هدد بتوع الفضائيات بايه بالظبط؟
ياريت يشرحوا لنا بالظبط عشان نقدر نعذرهم بدل ما كل الناس نازلة شتيمة فيهم
يعني مثلا هل الامن هددهم بانه يقطع ارسالهم؟
عادي ممكن نجيبه من الاراب سات او حتى ينزلوا على الاوروبي
هل هددهم بقفل مقر القناة في القاهرة
عادي ممكن يبثوه من اي داهية في الدنيا ما الجزيرة مكتبها مقفول في العراق
وبيقدروا يجيبوا الصور اللي هم عايزينها من تصوير الموبايلات
هل هددوهم انهم يتقبض عليهم؟
بتهمة ايه؟
هم فاكرين الحكاية سهلة كده؟ مش فيه ام قانون في البلد دي؟ هو احنا امريكا؟
ما حدش يضحك لا فيه لسة شوية قانون
انا باتكلم بجد هويدا طه مثلا لو كانت وقعت في ايد امريكان ما كانتش خرجت وكانت اتقال عليها تبع تنظيم القعدة الحلوة
ولو مافيش قانون ما كانش اسلام نبيه واللي زيه كتير اتحبسوا
انا مش متفائلة بطبعي ولا متشائمة بس احب اشوف الصورة زي ماهي
برضه عايزة اعرف بتوع اعلام الفضائيات خايفين من ايه؟ واتهددوا بايه؟
هل عندهم حاجات مشينة مثلا وخايفين الامن يطلعها لهم؟ استغفر الله العظيم اللهم اخزيك يا شيطان بس برضه احنا عايزين نفهم
انا ما احبش اخد على قفايا، وبعد اللي حصل من الاعلام في الاضراب انا حاسة اني اخدت على قفايا، وثقت في ناس وقدرت ناس وطلعوا بيضحكوا عليا وفي اول محك بانوا
طيب ممكن ياخدوا فرصة ويشرحوا هم بيعملوا كده ليه؟ يمكن ما ادونيش على قفايا ولا حاجة واكون انا ظالماهم
لكن لو الحكاية كده وبس زي ما احنا شفناها ومافيش وراها عذر مقبول يبقى بصراحة بقى الإج إجك احسن برنامج
على الاقل طول الوقت متسق مع نفسه وبيقول انا رقاصة الحكومة والحكومة الطبال بتاعي
انا باحب الصراحة....مافيش احسن منها

No comments: