Tuesday 15 April 2008

غيرت رأيي انا مضربة يوم اربعة مايو

هو انا ما غيرتوش قوي انا كده كده كنت ح اضرب مع الناس بس كنت ح اضرب وانا كارهة
بس دلوقت ح اضرب وانا حابة بعد بوليس الاداب وهايديلينا مافيش بقعة تستعصى علينا واحكام القضاء العسكري
بس ليا اقتراحات لو تسمحوا:
اولا خلاص مدام الناس قررت اربعة مايو فليكن اربعة مايو لكن ياريت ما يبقاش له علاقة بعيد ميلاد حسني لاننا ما عندناش مشكلة انه اتولد احنا عندنا مشكلة مع النظام
ثانيا: كل اضراب له مطالب، ايه مطلب الاضراب ده؟ مش معقول يعني يبقى مطلب الاضراب ان الريس ينقل من برج التور لبرج القوس مثلا،
ياريت يبقى فيه لستة مطالب واضحة وتعمم على الكل والكل ينشرها عنده ولو يتعمل بيها بوستر او بانر
انا شخصيا ح اضرب مطالبة باقالة حكومة احمد نظيف
دي نمرة واحد: الحكومة كلها تقال بما فيهم المحنطين اللي بيروح عليهم حكومات وييجي حكومات وهم متصبرين في مقاعدهم
ثانيا: ان يتم اختيار رئيس الحكومة بالانتخاب وليس بالتعيين ومن خلال برنامج انتخابي واضح وان تتم الانتخابات تحت اشراف كامل من القضاء مش القضاء العسكري طبعا
ثالثا: قبل ما الوزرات تمشي، كل وزارة تقدم تقرير كامل عن ميزانيتها مواردها وانفاقها وتنشره في الجرنال
والدولة تنشر لنا بالظبط مدخولاتها وانفاقاتها بما في ذلك كل حاجة: دخل قناة السويس والضرايب والمعونات اللي بيشحتوها على حسنا كل حاجة بالمليم والسحتوت تتنشر في الجرايد وينشروا مصارف الدخول دي برضه بالمليم والسحتوت بما فيها التشريفات بتتكلف كام والمهرجانات والمسخرة والرقص والحال المايل بيصرفوا عليهم كام ونعرف
خطة الصناعة والزراعة والتنمية
احنا بقى عايزين نعرف ايه اللي بيحصل في دين ام البلد دي احنا مش بنتنيل ندفع ضرايب؟ واخرتها بنتضرب ونتسحل وكمان نتشتم ويتقال علينا بلطجية وصيع؟ احنا بقى عايزين نعرف راسنا من رجلينا
رابعا: كل رجل اعمال، من اصغر واحد لاحوت واحد ينشروا اقرارات ذمتهم المالية ونعرف مصادر ثرواتهم، والمشاريع اللي هم عاملينها وهل هي مشاريع تنموية وللا مشاريع تعريصية، واحنا اللي نحدد اذا كنا موافقين على المشاريع دي وللا لا مش هم رجال اعمال شرفاء وفلوسهم ما اتصادرتش؟ طب احنا عايزين نعرف بقى ايه الفرق بينهم وبين اللي اتصادرت قصدي اتسرقت اموالهم
خامسا: يبقى فيه خطة استثمارات تنموية يحطها مجموعة من الخبراء واحنا نصوت عليها يا موافقين يا رافضين، وياريت يبقى فيه كذا خطة واحنا نفاضل بينها
اما بقى عن الاميين، فما تقلقوش، احنا كفيلين بان كل واحد بيعرف يقرا ويكتب ينزل يشرح لعشرة اميين الحكاية من طأطأ لسلامو عليكوا
وام البلد دي بلدنا ومش ح نسيبها، وح نخلف عيال كتير كمان، واعملوا حسابكوا اننا تمانين مليون وان شاء الله السنة الجاية نبقى ميت مليون وح نزيد مش ح نقل ومش ح نمشي ونسيب لكوا البلد تبيعوها، واللي باع ميدان التحرير يتحاكم بروح امه، ومطرح ما تحطوا راسكوا حطوا رجليكوا احنا اللي بنأكلكوا
احنا مش عبيد احساناتكم احنا اولياء نعمتكم، كلكوا من اول رئيس الجمهورية لحد اصغر امين شرطة فيكي يا مصر
احنا اللي بنصرف عليكوا من ضرايبنا وانتوا موجودين عشان تخدمونا واللي مش عاجبه يرحل عنا
احنا اصلنا مش بلد اكسلانسات، احنا بلد جرابيع، وبرضه لحم كتافكوا من خير الجرابيع
اتكلوا على الله بقى
الغازية لازم تنزل
دي مطالبي
وكل حد مشارك في الاضراب من دلوقت يكتب مطالبه وياريت يبقى فيه مجموعة سرية علنية تجمع المطالب دي
وتلحق تصيغها وتعمل لها شعار
انا باقترح شعار الاضراب: احنا اولياء نعمتكوا مش عبيد احساناتكوا
ده اقتراح
وبالنسبة لتعليق الحتة السودا والمكوث في المنزل وعدم شراء الصحف القومية فده انا موافقة عليه
الموافق على الاقتراح يتفضل برفع يده
موافقة اجماع

No comments: