Tuesday 22 April 2008

ربنا يحميك يا بلال

بلال دياب: الجامعة زي الفل والعملية التعليمية زي الفل ورغيف العيش والديمقراطية موجودة والحديد موجود، طيب مصر حزينة ليه يا ريس؟ والشباب معتقلين ليه من يوم ٦ أبريل؟ افرج عن مصر يا ريس.. افرج عن مصر يا ريس.
ربنا يحميك يا بلال انت وكل اللي صقفوا

اصلهم مسكوه في اخر الجلسة وبعدين سابوه
بس ح يحطوه في دماغهم، هو وكل اللي صقفوا، والقاعة كلها صقفت، وانا كمان باصقف اهو ....اهو...اهو
ح تقبضوا على مين وللا مين بقى؟
ح تقبضوا على البلد كلها؟
انا والله عندي حل، ممكن تسيجوا مصر كلها بسياج حديد عشان مافيش سجن ح يساع الشعب كله، فاحسن اقلبوا مصر سجن، مع الاشغال الشاقة المؤبدة، هو انا مش قلت لكوا قبل كده احنا مش بلد اكصلانصات؟ ارحلوا عنا بقى انتوا اكصلانصات واحنا جرابيع، وانتوا خسارة فينا
حد عنده صورة بلال دياب، عايزين نحط صورته عشان تبقى عينا عليه، احسن يتئذي وللا حاجة
وهو ما عملش حاجة غريبة هو سأل السؤال اللي كلنا بنسأله: مصر حزينة ليه؟ افرج عن مصر يا ريس
المصيبة ان الموكوس مش يقوم يمشي او يغير الموضوع من الاحراج
لا قال قال له ايه: قال له انا زي اللي صفقوا لك بس انا "حاسس" بنبرة سخرية في كلامك
ههههههههههههههههه
الراجل ده خريج هندسة؟ عشان تعرفوا ان فوبيا المجموع الكبير اللي عند الدكاترة والمهندسين دي مالهاش اي اساس
مع كامل الاحترام يعني لكل المهن التمثيلية
اهو اهو...مهندس واتصالات كمان اللي هو اصعب قسم في الهندسة وبيقول له: حاسس بنبرة سخرية، لا سمح الله، في كلامك
يا حبيييييييييييييبييييييييييييي
لا وقال له رغيف العيش اللي بتقفوا في الطابور عشان تاخدوه ده وبتتبطروا عليه فيه ناس مش لاقياه
كان ناقص يقول له: اتبطروا عشان النعمة تزول من وشكوا يا كفرة
وطبعا طبعا زي ما انتوا عارفين حرس الجامعة اخد بلال نص ساعة بس عشان يتأكد من اوراقه
بس يعني مش عشان حاجة تانية ولا حاجة لا سمح الله
الواد ده لو ما نجحش السنة دي ح نعمل هيصة وزمبليطة في الصالون، هو اداب القاهرة مش عارفة قسم ايه
عايزين ندعبس ونحط عينا عليه احسن يتهور ويضربهم بوشه على ايدهم وللا حاجة

No comments: