Tuesday 22 April 2008

جمال مبارك زعيم المنوفية الاوحد

اظن جميع جماهير الشعب شافت الحوار اللوذعي اللي اجراه عبد اللطيف المناوي مع الزعيم المنوفي الاوحد جمال مبارك
انا ما اقدرش استحمل كل المنوفية دي ولكل الفترة الطويلة دي صعب عليا بجد انا اعصابي باظت
ده بيقنعنا ان الغلا ده في مصلحتنا، ورب ضارة نافعة، ده انا شلت من عليكوا عبء، وكمان ده ح يخلي الفلاحين يزرعوا اكتر
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
يعني السادات ومبارك منايفة صحيح بس فلاحين وظباط وده ممكن يخفف من وطئة المنوفية شوية
انما جمال منوفي سيك، من غير ظابط ولا فلاح وطبعا من غير صودا ولا تلج
واتركن على جنبه وقال وهو بيبتسم وبيبص بجنب عينه: انا ممكن ما ابيعش...وممكن ارخص...ماحدش ح يقول لي حاجة
بس.....وقال كلام كتير تهت منه خالص بس الخلاصة ان بيع البلد والاسعار الغالية دي كلها في مصلحتنا يعني بس احنا اللي مش عارفين مصلحتنا كويس مصلحتنا في ايه مش عارفة، بس هي كان فيها خير اللهم اجعله خير رب ضارة نافعة وفيها "انا" شلت من عليكوا عبء مش عارفة بيقول انا ليه؟ وما اعرفش عبء ايه اللي شاله من علينا ينكن مثلا يكون فيها تكفير لذنوبنا عشان ندخل الجنة حدف او حاجة زي كده؟ يعني شال من علينا عبء حساب الآخرة بقى

انا مش قلت المنوفية تستقل ويتعمل لها جدار فصل عنصري ومنايفة تمانية واربعين يرجعوا منوفيا الكبرى؟ ويتحاصروا بحيث ما يلاقوش غير بعض وساعتها ربنا يهلك المنايفة بالمنايفة ويخرجنا احنا وكل السلايفة اللهم آمين

No comments: