Saturday 12 April 2008

بدل اضراب التهريج

يعني مش لو كان الناس اكتر من ستة وتلاتين كان الوضع اختلف؟ بدل لعبة اضراب عيد ميلاد الريس البايخة دي واللي احلق شنب احمد نظيف لو نجحت مش لو كان عدد اللي راحوا المحلة بالميات وللا يا سلام لو كان الف وللا الفين مش كان الوضع اختلف؟
انا بصراحة مش من عادتي ان اطلق دعاوى لان دي مسئولية كبيرة وانا ما اقدرش اتحملها انا اخري اتحمل مسئولية نفسي والبي الدعاوى اللي انا شايفة انها صح حتى لو مافيش غيري اللي ح يلبيها زي اضراب ستة ابريل
بس المفروض ان الاضراب ده خطوة، لو كانت نجحت من غير تصعيد كانت تتكرر لكن بما ان حصل تصعيد وفيه ناس هم لوحدهم تحملوا نتيجة الاضراب، سواء المعتقلين دلوقت او اهل المحلة - من المعتقلين والمحاصرين - يبقى المفروض اللي دعا للاضراب كان عامل حسابه ان يبقى فيه خطوة تانية
مش عامل حسابه وماشي كظماني؟ معلش ما جراش حاجة ما الدولة خطتها دلوقت اللا خطة واحنا عادة شعب ماشي كيفما اتفق بالبركة كده
طيب اللي عمل الدعوة للاضراب ليه ما عملش دعوة ان الكل يروح المحلة، ويبقى معاهم مجموعة من المثقفين والفنانين والقوافل الطبية والصليب والهلال الاحمر والبشرية كلها تروح معاهم بحيث يبقى العدد يا سيدي بالميات بلاش بالالاف
وده يفضل يتكرر كل يوم
ما قلتش ليه من الاول؟ عشان انا مش باتحمل مسئولية الناس ولا حاطة نفسي في موقع زعامة، انا على استعداد اتحمل مسئولية قراراتي الشخصية لابعد الحدود بس غير كده انا مش زعيمة ومش ناوية ابقى زعيمة ولا مؤهلة للزعامة، والزعامة مالهاش علاقة بالسن ممكن عيل عنده تمنتاشر سنة ومؤهل للزعامة اكتر من واحد عنده تمانين سنة
:p
وفي كل الاحوال وفي كل مراحلي السنية انا مش مؤهلة للزعامة عشان ادعو لحاجة زي دي واتحمل مسئولية الناس اللي ح تروح
اروح لوحدي واقول اني رايحة، اروح مع ناس قالت انها رايحة، لكن ما ادعوش الناس وانا مش متأكدة اني اقدر احميهم او اتحمل مسئوليتهم
انا مش موافقة على اضراب مايو
انا مش موافقة على اضراب مايو
انا مش موافقة على اضراب مايو
انا مش موافقة على اضراب مايو
ولو اجمع عليه الناس ح اضطر اشارك فيه وانا كارهة
والاقتراح البديل ان يتم التوافد على المحلة باغثات ومعونات مادية ومعنوية وباعداد كبيرة ومعاهم ناس شخصيات يعني
ويتعمل حملة من دلوقت اسمها انقذوا المحلة او اي حاجة بقى
المفروض انها اتأخرت قوي
والاكيد ان اللي ح يروح مش ح يعمل مظاهرة طبعا ولا وقفة احتجاجية، الناس مش ناقصة قرفنا يعني ولا ناقصة مزايدتنا اللي عايز يقف وللا يقعد يبقى في مدينته ما يروحش يرمي بلاه على الناس
القوافل المتوافدة على المحلة المفروض انها رايحة للمساندة والمساعدة المادية والمعنوية والطبية وخلافه
ويبقى فك حصار وتقديم واجب عزاء واغاثات انسانية عشان الحكومة ما يبقاش لها حجة
يا سيدي اي حد يروح من المواطنين العاديين اللي هم لا تبع جمعية ولا دكاترة ولا حاجة يقول انا داخل اتبرع بالدم داخل اعزي
المهم ان العدد يبقى كبير وهادي
هادي
عشان ما يعملش مشاكل للناس اللي احنا رايحين لهم واللي مش عايز يبقى هادي يتخانق في مدينته
ده اقتراح، اقتراح للدراسة مش دعوة وانا مش متحملة مسئولية الناس ولا شايلاهم في رقبتي انا ما اقدرش على حاجة زي دي
لكن اضراب مايو اضراب تهريجي وانا مش موافقة عليه
وحاسة ان الناس مش ح تتفاعل معاه
ومع ذلك على عكس ما الاخوان عملوا: ح اشارك فيه بالرغم من اني معترضة غصبن عن بوزي: ح اقعد في البيت واعلق الحتة السودا ومش ح اشتري الصحف القومية لاني اصلا مش باشتريها ولا حتى باشوفها على النت هو انا مستغنية عن مرارتي
ومش موافقة
مش موافقة
مش موافقة
مش موافقة
مش موافقة
مش موافقة

No comments: