Tuesday 15 April 2008

عااااااجل: مباحث الاداب تقتحم دار ملامح


من امتى دور النشر بتدخلها مباحث الاداب يا كلاب

دول جزمتهم اطهر منكوا يا انجاس
اتصلت بيا نايرة دلوقت حالا خطيبة محمد الشرقاوي وقالت لي ان مباحث الاداب اقتحمت دار نشر ملامح وصادرت رواية مترو ومضوا المحاسب على تعهد بانه يجيب لهم نسخ من المكتبات على مسئوليته الشخصية والعقيد اللي اقتحم الدار طلب حضور نايرة خطيبة محمد في الدور التلاتاشر في مجمع التحرير الليلة ده، عقيد في مباحث الاداب طالب خطيبة الشرقاوي في الدور التلاتاشر
كده الوساخة زادت قوي
كده فاقت الحد يا حكومة وسخة بنضارات حمرا
يلعن ابو اشكالكوا على ابونا ان سكتنا عليكوا بعد كده
واحنا بقى طالبين اقتحام وزارة الثقافة ومجلس الشورى كمان
انا مضربة يوم اربعة مايو ومطلبي في الاضراب: كشف ملفات الاداب للحكومة المصرية
انا باكتب وانا ايدي بتترعش من الغيظ وحرقة الدم
-----
توضيح: طبعا فيه حالة استقصاد لمحمد الشرقاوي عشان يقرفوه
اتصلت باحمد سيف الاسلام وهو بيقول لي ان فيه احتمال ان يكون حد حريص على "الاخلاء" قدم بلاغ ضد الرواية
انا ما قرتش الرواية بس مصطفى الحسيني بيقول لي انه قراها وان مافيهاش حاجة خالص يعني ما تجيش نص عمارة يعقوبيان ولا ربعها حتى مثلا
بس طبعا احنا عارفين ان الاخلاء سبيل على راي النيابة فمن حق اي انسان يتدخل فيها
واضح زي الشمس ان البلاغ ده واقتحام الدار من قبل بوليس الاداب حلقة في سلسة تطفيش محمد من البلد او قرفه لان المفروض ان الرقابة على المصنفات هي اللي تباشر البلاغات دي مش بوليس الاداب
ومش بطلب حضور نايرة الشيخ في الدور التلاتاشر بتاع يسرا

No comments: