Monday 28 April 2008

منعا للاحراج يوم اربعة مايو

دلوقت حسام الحملاوي كان كلمني وقال لي ان يوم اربعة مايو ده ح يبقى يوم الاحراج العالمي لحزب الفيس بوك، وقلت له اني كنت معترضة على اضراب اربعة مايو لاسباب عديدة منها التاريخ نفسه فيه شخصنة ومنها ان الموضوع شكله كده ح يقلب تهريج بس لما الحكاية زادت وبقت الناس تاخد افراج من النيابة ويتعمل لها تجديد اعتقال قلت لازم نعمل حاجة ومدام خلاص الناس اتفقت على اربعة مايو فليكن اربعة مايو لكن ياريت مايبقاش فيه شخصنة
بس طبعا هم مين، عملوا الغنوة البايخة دي ام دم تقيل والغريبة ان الناس انباساطت وضحكت مع انها
bad taste
وطبيعة النكتة بتاعتها شكلها خواجاتي كده، مش نكتة مصري يعني احنا لينا نكتتنا الخاصة جدا واللي مش من ضمنها التهريج القاسي ده
انما ده تهريج مستورد، وعشان ماحدش يفهمني غلط ويفتكر اني باتهم اللي عملوا الاغنية بالعمالة وللا حاجة احسن الناس بقت على صرخة واحدة انا اقصد ان طبيعة النكتة خواجاتي، يعني اللي عملوها ممكن يبقوا عيال فافي من اللي بيتكلموا عربي شبه مكسر ومعظم تكوينهم الثقافي افلام امريكاني، ما اقصدش ابدا ابدا ابدا انهم عملاء ولا مزقوقين ولا قابضين الله يخليكوا ركزوا معايا والنبي احسن كل كلمة بقت تتاخد بحساسية زيادة اليومين دولم
المهم الموضوع رجع تهريج تاني مع اننا كنا اتفقنا انه ما يبقاش تهريج
طب فيه اقتراحات اخرى من الناس اللي عايزة تحول مسار الدفة من التهريج، وتهريج بضان كمان، للجد خصوصا ان الموضوع دمه تقل قوي بعد تجديد الحبس للناس وبعد قانون حنفي
حسام بيقترح اننا نخصص يوم اربعة مايو ده للتضامن مع الاسرى اللي تم تجديد اعتقالهم، خصوصا اني عرفت من مركز هشام مبارك ان معتقلي المحلة تم تعذيبهم وصعقهم بالكهربا
حسام بيقول ان احسن يبقى فيه حاجة على الارض، انا مش عارفة ايه اللي ممكن يبقى على الارض، خصوصا ان الارض ح تبقى ملبشة امن، انا لسة مع ان الناس تقعد في البيت، حسام بيقول، ههههههههههه حسام بيقول دي فكرتني بزكريا بيقول، المهم حسام بيقول ان القعدة في البيت ح تخلي الناس تتعرض للاحراج اللي هو بيقول عليه خصوصا ان الناس مش ح تقعد في البيت ولا حاجة ومش ح يقعد في البيت غير قلة قليلة
مافيش امل غير ان يوميها تقوم عاصفة ترابية تانية
مش عارفة انا بافكر بصوت عالي، مع الوضع في الاعتبار اني انا وحسام ما كناش متحمسين قوي للفكرة من الاساس لكن مدام الفكرة اتعملت واتفق عليها الناس يبقى لازم تبقى فعالة مش تهريجية
ومع الوضع في الاعتبار ان ناس كتير في السجن
وان المحلة اتظلمت قوي من الاعلام ومن الدولة ومن الناس العادية كمان
وان الاغنية دمها تقيل وخواجاتي، نوع نكتة كده انجليزي مش عارفة، باردة
حسام على فكرة كان بيكلمني وهو نازل مظاهرة في سان فرانسيسكو للتضامن مع المحلة
انتوا ايه رأيكوا
ومش عايزين تهريج
واحنا مقصرين مع بتوع المحلة، انا اقصد المدونين، احنا مقصرين فعلا، وانا على رأس المقصرين طبعا، الموضوع نام مننا عايزين نصحصحه تاني، وانا شخصيا مقصرة مع معتقلي المحلة لاني اتلهيت في اللي كانوا هنا، وبصراحة اتلهيت في ابني
الشرقاوي يعني
طب ايه اقتراحاتكوا انا كلي اذان صاغية اهو اتفضلوا الميكروفون معاكوا
واقترحوا عليا انا كمان اعمل ايه عشان انا حاسة بالذنب تجاه المحلة

No comments: