Sunday, 1 February 2009

ربنا يخليك يا ناعوم تشومسكي

روح يا شيخ، ربنا يسعدك، ربنا يديك الصحة وطولة العمر، ربنا يطعمك ما يحرمك، يجعل في وشك جوهرة وفي حنكك سكرة ويحبب فيك العبد والرب والحصا في الارض قادر يا كريم، الهي ما يغلب لك ولية ولا يضيمك لا دنيا ولا اخرة يا شيخ، الهي ما يحرمناش منك ولا من مقالاتك، الهي تسعد دنيا وآخرة ويكفيك شر ولاد الحرام
الهي يسعده، الهي يجبر بخاطره دنيا واخرة، ربنا ينصفه دنيا واخرة
خد من قلبي وصر يا ناعوم يا ابن ام ناعوم

36 comments:

الخوجة said...

انا قلت ايه اللى جرى نوارة عمرها ماقالت الوصلة دى.روحى ياشيخة وانتى بالف عافيه احنا هنيجى النهاردة ونقعد جنبك امام الاهرام النهاردة علشان نشحت مع بعض وندور على كاتب عربى جرىء كلهم شوية ارزائية

Anonymous said...

Hi Nawara,

pls check out this link: http://www.youtube.com/watch?v=EcGm-gxmxHw

If u wanna puplish it on :new holocaust" blog.

Thanks for your efforts,
Engy

مهندس مصري said...

كل ده مقال
دا جاب نخاشيش الموضوع

muslima said...

سلام عليكم

هى وصلة تمام

انتى جبتى الكلام ده منين


يا بحته يا هناه يا سعده

اخد شوية دعوات تمام


احب اسجل حضور ومتابعة

اصلى كنت فى المعرض

وما ادراكم ما المعرض

الحمد لله على كل حال


كنت عايزة اسجل اعجابى بخطاب الولد الفلسطينى لاوباما

مكنتش فاهمة المقدمة بتاعة كينونة الطفل الفلسطينى وتعريفه فى مقابل مصطلحات زى الارهاب والسلام


مكنتش فاهمة الربط بينهم لكن نصل الجواب بين التفاصيل فعلا معبر جدا
ويحرك الحجر خصوصا الجزء الخاص وهو بيشيل اشلاء عيلته

هو انتى اللى كاتباه يا نوارة
برافو عليك
فعلا لو انتى اللى كاتباه
ولو حد تانى بلغيه تحياتى
وانا هادعيله زى مانتى دعيتى لناعوم

Anonymous said...

و حياة ابوكي يا شيخة ترجميها و اعملي حساب للغلابة اللي زيي اللي ما يعرفوش عنجليزي

muslima said...

نوارة

انا عايزة ابعت تعليق على رسالة الطفل قوليلى الطريقة ازاى

انا باين غلطت

جيت ابعت

دوت على لينك غلط باين عليا

اللى هو

Report Objectionable Content

قوليلى الطريقة

مهندس مصري said...

فرنسا: إسرائيل تمنع دخول محطة تنقية مياه إلى غزة
التاريخ: 4/2/1430 الموافق 31-01-2009 | الزيارات: 515
المختصر /

المختصر / كشفت وزارة الخارجية الفرنسية اليوم الجمعة، أن إسرائيل عرقلت محاولات إدخال محطة لتنقية المياه إلى غزة وأنه ستجري الآن إعادة المعدات إلى فرنسا.

وقال اريك شيفاليه المتحدث باسم وزارة الخارجية: إن فرنسا شكَت إلى إسرائيل بشأن رفضها السماح بدخول المعدات وإنها لم تتلق تفسيرًا مرضيًا بعد.

وأضاف شيفاليه في مؤتمر صحفي: "جزء كبير من المساعدات سمح بدخوله (غزة) لكن لأسباب لدينا صعوبة في شرحها لم تدخل (محطة) تنقية المياه، فقررنا إعادتها".

وقال المتحدث باسم وزارة الخارجية: إن هناك حاجة ماسة لهذه المعدات في غزة التي تعاني من آثار العدوان الإسرائيلي الذي استمر 22 يومًا.

وكان المسئولون يأملون في نقلها عبر الحدود إلى غزة يوم السبت الماضي، لكنهم مُنعوا من الدخول. وكانت فرنسا استدعت السفير الإسرائيلي للاحتجاج إثر منع دبلوماسيين فرنسيين من الدخول لساعات على حدود قطاع غزة.

وقال شيفاليه: إن مصير وحدة المياه أثير أيضًا، لكن إسرائيل رفضت التزحزح عن موقفها. وأضاف: "اتخذ عدد كبير جدا من الخطوات على كل المستويات لمحاولة إدخال محطة تنقية المياه إلى غزة".

وتفرض إسرائيل حصارًا جماعيًا ظالمًا على قطاع غزة بهدف الضغط على قيادة حركة المقاومة الإسلامية "حماس"، للحصول على تنازلات مجحفة، والقبول باتفاقيات لا تتماشى مع نهج المقاومة.

المصدر: الإسلام اليوم

جبهة التهييس الشعبية said...

اوختشي
انتي بتحرجيني ليه؟

باين لزمن ولا بد تشتركي او حاجة زي كده

يابنتي انا حمارة نت
حد ياخد بايد البنية دي يا شباب

مهندس مصري said...

تقرير أمريكي: لا سبيل لوقف التهريب خلال الأنفاق لأنه مصدر الدخل الأساسي للمصريين في رفح
التاريخ: 4/2/1430 الموافق 31-01-2009 | الزيارات: 573
المختصر /

المختصر / أكد مايكل سليكمان مراسل صحيفة "نيويورك تايمز"في الشرق الأوسط في التحقيق الذي أجراه في مدينة رفح المصرية أنه علي الرغم من كل الجهود والمفاوضات الدولية لوقف عمليات التهريب من خلال الأنفاق بين مصر وقطاع غزة، إلا أنه لا سبيل لوقف هذا التهريب علي أرض الواقع لأنه في الوقت الذي تشكل عمليات التهريب إلي داخل القطاع حاجة ملحة للفلسطينيين المحاصرين داخل القطاع فأنها تمثل مصدر دخل أساسي للمصريين في رفح، حيث يعتمد اقتصادهم إلي حد كبير علي عمليات التهريب.
وأوضح سليكمان إلي أن أقتصاد مدينة رفح التي تعج بالشباب العاطلين يعتمد بشكل أساسي علي دخل التهريب من خلال الأنفاق، ونقل سليكمان عن محمد الشاعر وهو أحد الشباب العاملين في مجال التهريب عبر الأنفاق"لا نستطيع التوقف عن عمليات التهريب، فهذا هو العمل الوحيد المتاح لدينا"، كما نقل عن عايد محمد الصياح وهو صانع أثاث في رفح" الفلسطينيون علي الجانب الأخر كانوا يريدون تناول الطعام، ونحن نريد أن نأكل كذلك، لهذا السبب لدينا الأنفاق".
حيث أشار سليكمان إلي أنه علي الرغم من الهجوم الإسرائيلي الذي استمر ل22 يوما علي قطاع غزة لوقف إطلاق الصواريخ علي المدن الإسرائيلية وما أعقبه من مفاوضات دولية هدفت إلي أنهاء عمليات التهريب إلي غزة من خلال الأنفاق التي تمتد تحت الحدود بين مصر وغزة، إلا أن الناس لا يزالون يحاولون تهريب البضائع عبر الأنفاق في رفح المصرية.
وأبرز سليكمان أن مدينة رفح الواقعة في الشمال الشرقي من شبه جزيرة سيناء والتي يعيش فيها ما يقرب من 50 ألف مصري تمر هذه الأيام بحالة من التوتر، حيث أصبحت مركزا للجهود المكثفة لوقف أنشطة التهريب، من خلال انتشار الأمن بأعداد هائلة في المدينة إلي جانب أقامة بعض نقاط التفتيش حتي أصبحت أشبه ما يكون بالأراضي المحتلة.
وأوضح سليكمان أنه مع كل قنبلة اسرائيلية تسقط على الحدود، ومع كل زيادة في قوات الأمن المصرية، فإن هناك فرصا أقل لأي نوع من الحياة الطبيعية، حيث تكتظ الشوارع بالشباب العاطلين والأطفال والرجال المسنين، والجميع ليس لديه أي مكان يذهب إليه أو أي شيئ ليفعله ، بينما تلزم النساء منازلهم.
وأشار مراسل الصحيفة الأمريكية في الشرق الأوسط أن عملية التهريب كانت قبل أكثر من عام مربحة للغاية، فتهريب حقيبة واحدة من الملابس يمكن أن يحقق 200 دولار، ولكن عندما أغلقت الحدود بعد ان سيطرت حماس علي القطاع ، انخفضت الأسعار، وأصبح تهريب الحقيبة نفسها يحقق 80 دولارا فقط، ولكن مع الصراع الأخير، فقد ارتفعت الأسعار مرة أخرى، بسبب زيادة المخاطر الذي أصبح المهربون يتعرضون لها

اعتقال مهربين فلسطينيين قرب نفق حدودي وإعادة 45 آخرين دخلوا أثناء العدوان
التاريخ: 4/2/1430 الموافق 31-01-2009 | الزيارات: 421
المختصر /

مصر: مؤتمر إعادة إعمار غزة بالقاهرة في 2 مارس

المختصر / ألقت أجهزة الأمن المصرية بشمال سيناء القبض على اثنين من المهربين الفلسطينيين بالقرب من أحد الأنفاق على الحدود بين مصر وغزة، في وقت مبكر من صباح يوم أمس، في أثناء محاولتهما التسلل إلى الأراضي المصرية مسلحين، في ذات الوقت أعادت السلطات المصرية إلى غزة، ليل أول من أمس، 45 فلسطينيا، معظمهم من صغار السن، كانوا قد تمكنوا من التسلل إلى الأراضي المصرية في أثناء الحرب على القطاع، والتي استمرت نحو 23 يوما. وقالت مصادر أمنية مصرية إنه «تم القبض على المهربين الفلسطينيين فور خروجهما من نفق بمنطقة البراهمة على الحدود بين مصر وغزة». وأضافت المصادر أن «أجهزة الأمن المصرية تقوم حاليا بملاحقة سبعة فلسطينيين آخرين تمكنوا من التسلل إلى الأراضي المصرية، عبر نفس النفق في وقت سابق، للقبض على المهربين الفلسطينيين». وتابعت أن «السلطات المصرية فرضت طوقا أمنيا حول النفق فور اعتقال الفلسطينيين، وأنه سيتم سده في وقت لاحق». وكان أربعة فلسطينيين قد أصيبوا في وقت سابق من الشهر الجاري في انهيار نفقين فوقهم، على الحدود بين مصر وغزة، في أثناء محاولاتهم إصلاح النفقين اللذين تضررا جراء عمليات القصف الإسرائيلي، التي تمت لمناطق الأنفاق على الحدود بين مصر وغزة.

وسدت مصر خلال الفترة الماضية عشرات الأنفاق على الحدود بينها وبين قطاع غزة. وعادة ما تكتشف الشرطة المصرية فتحات هذه الأنفاق في مناطق الأحراش والمزارع وداخل منازل بعض المواطنين على الشريط الحدودي مع غزة. وأضافت المصادر أنه «تم أيضا إعادة 34 من المرحلين الفلسطينيين إلى قطاع غزة، ممن لا يحملون إقامات في مصر، والقادمين مختلف الدول العربية والأجنبية عن طريق المطارات والموانئ المصرية، وكانوا في طريقهم إلى قطاع غزة». من ناحية أخرى قالت محافظة شمال سيناء المصرية، المتاخمة لقطاع غزة الفلسطيني، إنها تقوم بتخزين المساعدات المقدمة للفلسطينيين في استاد العريش، وأوضح اللواء محمد عبد الفضيل شوشة محافظ شمال سيناء، أن «هناك أكثر من عشرة آلاف طن من المواد الغذائية، وباقي مواد الإغاثة المقدمة من عدد من الدول العربية، والتي وصلت عن طريق مطار العريش والميناء البحري، إضافة إلى كميات أخرى مقدمة من مختلف القرى والمدن المصرية، تم تخزينها داخل الإستاد، انتظارا لإدخالها إلى قطاع غزة عبر معبري العوجة وكرم أبو سالم».

ويرفض عدد من الدول العربية، ومن بينها قطر، إدخال المساعدات الغذائية إلى غزة عبر معبري العوجة وكرم أبو سالم، مرورا بالأراضي الإسرائيلية، وتطالب بإدخالها عن طريق معبر رفح مباشرة. وتقول مصر إن معبر رفح غير مجهز لدخول الشاحنات، وإن الأولوية في الدخول تعطى للمساعدات الطبية. إلى ذلك، أعلن المتحدث الرسمي باسم وزارة الخارجية المصرية السفير حسام زكي، أن المؤتمر الدولي حول إعادة إعمار غزة الذي تستضيفه مصر، سيعقد في الثاني من مارس 2009 بالقاهرة، مشيرا إلى أن وزارة الخارجية بدأت في إجراء اتصالات دبلوماسية مكثفة بشأن هذه المبادرة، منذ أن أعلن الرئيس مبارك عن اعتزام مصر الدعوة إلى مؤتمر عالمي للدول والمؤسسات الدولية المانحة، من أجل حشد الموارد المالية اللازمة لإعادة إعمار ما دمرته الحرب الإسرائيلية على القطاع.

المصدر: الشرق الأوسط

مواطن مصري said...

الكلام من موقع مصراوي ل اردوغان

وحول العلاقات مع إسرائيل وما إذا كانت قد انتهت .. قال أردوغان: "إن علاقاتنا مع إسرائيل هي علاقة قوية ، لكننى ضد استثمار أزمة قطاع غزة في الانتخابات الإسرائيلية المقبلة"، مضيفا "أنه ينتظر من الرئيس الجديد للولايات المتحدة باراك أوباما أن يلعب دورا عادلا في حل الأزمة الفلسطينية الإسرائيلية".

وأشار رئيس الوزراء التركي رجب طيب أردوغان إلى أن أنقرة كانت على وشك التوصل إلى اتفاق بين سوريا وإسرائيل لإجراء محادثات مباشرة في ديسمبر الماضي ، داعيا الحكومة الإسرائيلية إلى مراجعة نفسها في مسألة العلاقات مع تركيا ، وإلى عدم استغلال العدوان على غزة لأهداف انتخابية.

وقال أردوغان : "إن بلاده ونزولا عند طلب دمشق دخلت مرحلة عمل جماعي مع سوريا وإسرائيل في شكل غير مباشر ، وقامت بدور الوسيط على هذا المسار وكان الهدف هو الانتقال إلى مرحلة المفاوضات المباشرة"


يعني الراجل عنة علاقات مع اسرائيل بيحاول يعمل اتفاقية سلام مع سوريا و اسرائيل عشان الجولان ترجع الي السادات كان هيرجعهالهم


يعني طلع مع علاقات و الاسرائيلين اصدقائة لية متشتمش زي السادات

ما السادات كان هيرجع الجولان لسوريا بردو و السورين بيجرو ورا الاتفاقية من تاني


طيب و بشار من كام يوم طلع و قال انا اتمنى ان اوبما يعمل علاقات جيدة مع سوريا

اما فين الصمود و المقاومة


ولا هما بتوع كلام و فية شغل من تحت التربيزة


http://www.masrawy.com/News/MidEast/General/2009/february/1/ardoghan.aspx

muslima said...

حمارة نت

لااااااااا مش ممكن

بجد امال الشغل الكبير ده بتاع مين

نخلى الطابق مستور بقه

طيب انا منتظرة حد ياخد بايدى

اصلى زيك
تقريبا

مهندس مصري said...

الرئيس الأميركي وخدعة التغيير / أحمد عمرابي
التاريخ: 4/2/1430 الموافق 31-01-2009 | الزيارات: 712
المختصر /

المختصر / ما الفارق في توجهات السياسة الخارجية بين إدارة أوباما وإدارة بوش؟ فيما يتعلق بالعالم العربي والإسلامي ـ الذي وعد الرئيس الجديد بتحسين طبيعة العلاقة الأميركية معه ـ هناك خمس بؤر رئيسية اتخذت إدارة أوباما حتى الآن مواقف مبدئية بشأنها.

وهذه البؤر والمواقف كما يلي: العراق: رغم أن الرئيس أوباما أكد على التزامه بوعده بسحب القوات الأميركية في الأراضي العراقية في غضون 16 شهراً إلا أنه استدرك قائلاً: بعد اجتماعه مع كبار العسكريين الأميركيين ـ أن «الحكمة» تقتضي عدم التقيد بجدول زمني محدد تاركاً لنفسه خيار تأخير الانسحاب.

الصراع الفلسطيني الإسرائيلي: تحميل حركة «حماس» مسؤولية الحرب التي شنتها إسرائيل على غزة مع وعيد بإرسال قطع بحرية أميركية إلى البحر الأبيض في سياق منع وصول إمدادات أسلحة إلى حماس في قطاع غزة والتعهد في الوقت نفسه بمواصلة إمداد إسرائيل بأحدث ما تنتج مصانع تكنولوجيا الأسلحة الأميركية. فالولايات المتحدة ـ يقول الرئيس أوباما ـ تبقى ملتزمة بمتطلبات أمن إسرائيل.

إيران: سعي الإدارة الأميركية الجديدة للحيلولة دون تطور البرنامج النووي الإيراني إلى مستوى إنتاج أسلحة نووية. أفغانستان: تصعيد الحرب التي تقودها الولايات المتحدة هناك لمواصلة مطاردة تنظيم «القاعدة» في سياق الحرب الأميركية العالمية على «الإرهاب».. مع دعوة دول الحلف الأطلسي إلى إرسال المزيد من القوات.

دارفور: الإصرار على أن ما يجرى هناك هو «حرب إبادة».. وتحميل المسؤولية ضمنياً للحكومة السودانية وبالتالي تبرئة حركات التمرد المسلح. هذه هي المواقف التي تتبناها إدارة الرئيس الجديد باراك أوباما تجاه العالم العربي والإسلامي. فما الجديد إذا استعدنا إلى الأذهان أنها هي نفس المواقف التي اتخذتها إدارة بوش؟

هناك عامل جذري يربط بين إدارة اليوم وإدارة الأمس وما سبقهما من إدارات يتمثل في إسرائيل. هذا هو المرتكز الأساسي الذي تنبع منه كافة مواقف التحرك الخارجي الأميركي تجاه كافة البؤر في العالم العربي والإسلامي، فالعراق ينبغي أن يظل تحت السيطرة لضمان بقائه بمنأى عن الصراع العربي الإسرائيلي، والبرنامج النووي الإيراني يجب أن يقتل في مهده لتبقى إسرائيل القوة الوحيدة في المنطقة التي تتملك رادعاً نووياً.

وحماس ينبغي أن تصفى نهائياً كقاطرة للمقاومة الفلسطينية المسلحة، ويجب منع طالبان من استعادة السلطة في أفغانستان كقوة حاكمة ذات طابع إسلامي راديكالي يشكل قاعدة آسيوية معادية لإسرائيل، ودارفور يجب أن تبقى بؤرة قتالية لإضعاف الشمال العربي الإسلامي في السودان.

هكذا تأتي إدارة أوباما كمجرد امتداد لإدارة بوش.

المصدر: البيان

مهندس مصري said...

مسلمة
=======
علشان تعلقي لازم تشتركي في موقع أوباما
و تملأي البيانات المطلوبة كلها
و بعدها براحتك تنشأي مدونة هناك او تكتفي بحساب لمجرد التعليق فقط

أحمد said...

نوارة
مش عارف انت أعلنتى عن الموقع ده عندك ولا لأ
عايزين نشارك فى نشره و نزود اللغات اللى مترجم ليها
http://www.elfarra.org/gallery/gaza.htm

مهندس مصري said...

مسئول أمني في غزة: ضبطنا عملاء خلال الحرب ولدينا وثائق تؤكد تخابر السلطة مع العدو
التاريخ: 4/2/1430 الموافق 31-01-2009 | الزيارات: 1547
المختصر /

المختصر / كشف مسئول أمني فلسطيني في غزة أن جهاز الأمن الداخلي نجح خلال الحرب على غزة بضبط واعتقال عدد من العملاء في مناطق الاجتياحات وفي مناطق الاشتباكات واعترف جميعهم بالعمالة، مشيرا إلى أن بعضهم تم ضبطه في أثناء عمله كقوات خاصة في صفوف جيش الاحتلال.

وقال المسئول الأمني لـشبكة فلسطين الآن الإخبارية: " أن الأمن الداخلي بصفته جهاز أمني حكومي يلتزم بالقوانين ويلتزم بالإجراءات القانونية، فلا يستطيع أن يعلن أسماءهم لأن هناك بعض الإجراءات المصاحبة لها من قبل النيابة والقضاء ".

وشدد على أن أبرز ما حققه الجهاز خلال الحرب على غزة هو تأمين الجبهة الداخلية، مشيرا إلى أن الحرب كانت على صعيدين، الصعيد الأول صعيد الحدود ومقاومة الاحتلال وهذه كانت مهمة المقاومة، ثم الجبهة الداخلية وهي عيون الاحتلال والعملاء والمنفلتين المنافقين الذين يعملون كانوا في هذه الفترة عمل العملاء تحديداً.
فريق رام الله
وفيما يتعلق بتزويد قادة أجهزة الأمن السابقين بمعلومات لقوات الاحتلال خلال الحرب، قال: " لدينا الوثائق الدالة على ذلك وأن كثير من المعلومات التي اعتمد الجانب الإسرائيلي عليها في غاراته كانت معتمدة أساساً على معلومات تم توريدها من قبل بعض أعضاء الأجهزة الأمنية في السلطة السابقة".

وتابع "كثير من أفراد أجهزة الأمن السابقين عملوا عمل العملاء في تلك الفترة، بجمع المعلومات ومتابعة المعلومات ، ثم تقديمها ملفات خاصة يم إرسالها إلى شخصيات معروفة لدينا في رام الله، وهذه الشخصيات بعضها كان موجود في قطاع غزة ومتهم بالتواصل والتخابر مع المحتل الصهيوني، وهذه المعلومات كانت تصل بشكل مباشر للجانب الإسرائيلي عن طريق هذه الشخصيات".

المصدر: فلسطين الآن


أضف تعليقك | طباعة | أرسل لصديق
----------------------------------------

إسرائيل تسعى لإلغاء قوانين أوروبية لحماية قادتها العسكريين
التاريخ: 4/2/1430 الموافق 31-01-2009 | الزيارات: 473
المختصر /

المختصر / تسعى حكومة الاحتلال الإسرائيلي لإلغاء قوانين بعض الدول التي يَسْمح دستورها بمقاضاة مسئولين بتهمة ارتكاب جرائم حرب.

وذكرت الإذاعة الإسرائيلية العامة أن وزارة الخارجية ستقوم بهذا التحرُّك لمنع عدد من دول العالم ومنها بريطانيا بمقاضاة مسئولين إسرائيليين بتهم ارتكاب جرائم حرب بسبب دورهم في عمليات تصفية نشطاء فلسطينيين وممارسات أخرى.

وكان قاضٍ أسباني في المحكمة الوطنية أصدر قرارًا الأسبوع الماضي بإجراء تحقيق مع سبعة من قادة الاحتلال العسكريين لضلوعهم في اغتيال القائد في حركة المقاومة الإسلامية "حماس" صلاح شحادة عام 2002 إضافة إلى 14 شخصًا آخرين معظمهم من الأطفال.

وشمل القرار وزير البُنَى التحتية بنيامين بن اليعازر الذي شغل وزير الحرب في 2002 ومرشح حزب "ليكود" للبرلمان الإسرائيلي (كنيست) موشيه يعالون الذي كان رئيسا لهيئة الأركان، ودان حالوتس الذي شغل منصب قائد سلاح الجوّ، ودورون الموج قائد القيادة الجنوبية، السابق وجيورا آيلاند رئيس مجلس الأمن القومي في ذلك الوقت، ووزير الأمن الداخلي آفي ديختر الذي تولى رئاسة جهاز الأمن العام (شين بيت).

إلا أن الخارجية الإسرائيلية قالت: إن وزير خارجية أسبانيا ميجيل موراتينوس أبلغ نظيرته الإسرائيلية تسيبي ليفني قرار حكومته إلغاء القانون الذي أتاح رفع دعوى قضائية ضد عدد من المسئولين السياسيين والعسكريين الإسرائيليين بتهمة ارتكاب جرائم ضد الإنسانية.

وأدان بيان للوزارة قرار المحكمة الإسبانية، واعتبره "غير مقبول"، مشيرًا أن إسرائيل ستضمن حماية كافة عناصر قواتها المسلحة وستوفر لهم الحماية القانونية.

المصدر: الإسلام اليوم

مواطن مصري said...

http://www.youtube.com/watch?v=U7puJOX1sec


شوفتي كليب ريما خشيش
؟

مهندس مصري said...

ملحمة الصمود الأسطوري لـ3من مجاهدي القسام لأكثر من 50 ساعة يرويها من شارك فيها



2009-02-01

غزة-فلسطين الآن- لم يكن هناك أي اهتزاز في أصواتهم أو خطواتهم، ثلاثة مجاهدين من كتائب الشهيد عز الدين القسام، الجناح العسكري لحركة حماس، يمشون واثقين إلى هدفهم عزبة عبد ربه، و هو قوة صهيونية برية متقدمة وصلت إلى مشارف بلدة جباليا شمال قطاع غزة، وكان الهدف الذي صمموا عليه هو إبادة القوة الغازية، والحصول على أسرى منها.قصة وملحمة الصمود الأسطوري التي قام بها المجاهدون الثلاثة في وجه الآلة العسكرية الصهيونية لأكثر من 50 ساعة خلال واحدة من العمليات الميدانية التي تلت الاجتياح البري الصهيوني لقطاع غزة يناير الماضي، يرويها المواطن الغزاوي مجدي عبد ربه لمراسل "إسلام أون لاين.نت". محمد الصواف


استطاع المقاومون تفجير القوة الصهيونية، وخوض معارك شرف ضارية معها، بل واستطاعوا أن يأسروا جنديا صهيونية، وسحبه إلى أحد المنازل في عزبة عبد ربه شرقي جباليا، وصمدوا رافضين التفاوض مع العدو المتجبر.. العدو الذي ساءه ذلك.. كيف يفعل به هؤلاء الثلاثة ذلك، وهو أحد قوات ألوية النخبة في الجيش الإسرائيلي "الذي لا يقهر"؟!.

وطيلة يومي الرابع والخامس من يناير الماضي، واصلت الطائرات والمدفعية البرية الصهيونية قصف المنزل الذي تحصن فيه المقاومون بنيران جحيم صواريخها وداناتها.. لم تنته المعركة كما أراد الصهاينة.. استشهد الثلاثة وهم على أرض المعركة.. لم يستسلموا، ولم يسلموا الجندي الذي معهم.. قتلته "نيران صديقة" من القوات الإسرائيلية التي فضلت قتله على وقوعه في الأسر لدى المقاومة.

ويضم سجل الشرف في هذه المعركة أسماء كل من: محمد فريد عبد الله، ومحمد عبد الله عبيد، وإياد حسن عبيد الذين سطروا بدمائهم إحدى قصص الصمود والملاحم البطولية التي هي أقرب إلى المعجزات منها إلى الحقيقة، والتي تكشف الكثير منها بعد انقشاع غبار الحرب.

وتبدأ الحكاية

مجدي عبد ربه أحد سكان قرية عزبة عبد ربه يروي لـ"إسلام أون لاين.نت" تفاصيل هذه القصة البطولية الغزاوية والتي كان أحد أبطالها، وإن كان ذلك رغما عنه.. كيف كان ذلك؟!.. هذا هو ما يحكيه في السطور التالية...

في اليوم الثاني للهجوم البري الصهيوني على قطاع غزة بدأت الدبابات في التوغل في قرية عزبة عبد ربه التي تقع على حدود شمال القطاع بعد قصف عنيف، وأثناء التقدم وفتح طرق من خلال بيوت القرية تجنبا للمرور من الشارع الرئيسي للبلدة، كان المقاومون الثلاثة ينتظرون صيدهم الثمين ليرابط فوق حقل ألغام كان ينتظره.

ومع ساعات الصباح الأولى، وبعد أن تأكد جنود الاحتلال من خلو المنطقة من مقاومين نزلوا من مدرعاتهم، وبدءوا يتحصنون في منزل لأحد المواطنين يقابل المنزل المفخخ الذي يكمن فيه المقاومون الثلاثة من الجهة الجنوبية، كما اعتلى الجنود الصهاينة سطح مسجد القرية الواقع إلى اليسار من مكمن المقاومين.

وبعد أن اقترب الجنود من الكمين فجر المقاومون الثلاثة عددا من العبوات المضادة للأفراد في القوة الراجلة المقابلة لمكمنهم، وخاضوا معهم اشتباكا عنيفا استمر لما يقارب الساعة تمكنوا خلالها من أسر جندي صهيوني جريح وسحبه داخل مكمنهم.

بعد عدة ساعات بدأت قوات الاحتلال بإخلاء منازل قريبة من مكمن المقاومين، واتخاذ أهلها دروعا بشرية بينهم مجدي عبد ربه الذي يلاصق منزله مكان تحصن المقاومين الثلاثة.

وتحت تهديد السلاح أجبر ضابط صهيوني كان يتحدث العربية -وهو قائد الوحدة الصهيونية المتقدمة- مجدي عبد ربه على عمل فتحة في المنزل الذي تحصن فيه المقاومون، والنزول إلى المجموعة ونقل تعهد قائد الوحدة بالمحافظة على سلامتهم إن أخلوا سراح الجندي.

نزل عبد ربه للمنزل الذي يتحصن به المقاومون وهو ينادي: "أنا مجدي عبد ربه.. لا تطلقوا النار"، وأثناء نزوله على الدرج قابله أحد المقاتلين يحمل سلاحه ويتمنطق بحزام ناسف على وسطه، فأخبره عبد ربه بعرض الضابط الصهيوني، فرفض المقاومون العرض الإسرائيلي، وأبلغوا مجدي عبد ربه أن يبلغ الضابط بالانسحاب من المنطقة إن أراد الحياة لجنديه.

"إن كنتم رجالا.."

وبالفعل عاد عبد ربه لقائد الوحدة وأخبره بمطالب الآسرين، فتعرض للشتم والضرب من الضابط الصهيوني الذي أمر جنوده باصطحابه إلى المسجد الذي تحصن فيه الجنود الإسرائيليون من قبل، وبعد عدة ساعات قصفت القوات الصهيونية المنزل الذي تحصن فيه المقاومون مع الجندي الأسير، بعدد من الصواريخ.

بعدها بفترة قصيرة أخذ الجنود الصهاينة مجدي عبد ربه مرة أخرى، وطالبه الضابط مرة أخرى بالعودة للمنزل شبه المدمر، ليرى إن كان قد قتل المقاومون، ويعيد عليهم العرض السابق إن كانوا قد بقوا أحياء بعد القصف.
وبعد التهديد والوعيد بدأ مجدي بالنزول للمقاومين في الطابق السفلي كما فعل في المرة الأولى، وأثناء نزوله الحذر قابله أحد المقاومين، وكان جريحا يراقب الجنود المتحصنين في المسجد، فأعاد عبد ربه عليه العرض الصهيوني فأخبره بأن يوصل للضابط ابالحرف الواحد رسالة مفادها: "إن كنتم رجالا فتعالوا إلى هنا".

وبعد أن عاد مجدي للضابط لكي يبلغه برسالة المقاومة، وبأنهم ما زالوا على قيد الحياة، جن جنون الضابط الإسرائيلي، ورمى بخوذته على الأرض، مخاطبا مجدي عبد ربه قائلا: "أتعرف بماذا قصفناهم؟!.. بعشرة صواريخ (لاو)، كل منها يعمل على تغطية عشرة أمتار مربعة".

في هذه الأثناء بدأ المقاومون في إطلاق النار ناحية المسجد المقابل لمكان تحصنهم في المنطقة الشرقية، بعدها شرعت طائرة مروحية من طراز "أباتشي" في دك المنزل الذي يتحص به المقاومون بالصواريخ لينهار المنزل بشكل شبه كلي.

بعد عدة ساعات أرسل الضابط الصهيوني عبد ربه مرة أخرى إلى منزل المقاومين، وبنفس الطريقة وصل إليهم، ولكن بصعوبة بالغة هذه المرة ليفاجأ بأن الثلاثة على قيد الحياة، إلا أنهم كانوا قد أصيبوا بجراح بالغة؛ حيث انهارت عليهم جدران المنزل، فطلب منه المقاومون الثلاثة أن يبلغ الضابط الإسرائيلي بأنهم قتلوا وقد انهارت عليهم الجدران، وأنه لم يتمكن من سحب أي منهم.
فعاد مجدي إلى الضابط الإسرائيلي وأبلغه بذلك، إلا أن الضابط أرسل كلبا مدربا كان برفقتهم من البداية، فأطلق عليهم المقاتلون الفلسطينيون النيران، وحينها بدأ الضابط في ضرب مجدي عبد ربه، واتهمه بالكذب والخداع.

بعدها أرسل الصهاينة رجلا آخر من عائلة عبد ربه، وزودوه بكاميرا رقمية ليصور لهم "القتلى الثلاثة"، وبالفعل صور المقاومين وقد انهار عليهم المبنى ويظهرون وكأنهم قد استشهدوا.

إلا أن الوحشية الصهيونية أبت إلا أن تستكمل جريمتها؛ فأثناء خروج الرجل من المبنى كانت جرافتان تقومان بهدم المبنى بالكامل، لتنكشف بعد ذلك جثث الشهداء الثلاثة، وقد قتل معهم الجندي الصهيوني الأسير.

مواطن مصري said...

شوفي اردوغان قال اية

وحول العلاقات مع إسرائيل وما إذا كانت قد انتهت .. قال أردوغان: "إن علاقاتنا مع إسرائيل هي علاقة قوية ، لكننى ضد استثمار أزمة قطاع غزة في الانتخابات الإسرائيلية المقبلة"، مضيفا "أنه ينتظر من الرئيس الجديد للولايات المتحدة باراك أوباما أن يلعب دورا عادلا في حل الأزمة الفلسطينية الإسرائيلية".

وأشار رئيس الوزراء التركي رجب طيب أردوغان إلى أن أنقرة كانت على وشك التوصل إلى اتفاق بين سوريا وإسرائيل لإجراء محادثات مباشرة في ديسمبر الماضي ، داعيا الحكومة الإسرائيلية إلى مراجعة نفسها في مسألة العلاقات مع تركيا ، وإلى عدم استغلال العدوان على غزة لأهداف انتخابية.

وقال أردوغان : "إن بلاده ونزولا عند طلب دمشق دخلت مرحلة عمل جماعي مع سوريا وإسرائيل في شكل غير مباشر ، وقامت بدور الوسيط على هذا المسار وكان الهدف هو الانتقال إلى مرحلة المفاوضات المباشرة".


و يعني الرئيس السادات الله يرحمة كان هيرجع الجولان اهم السورين بيجرو وراهم و من كام يوم بشار قال اتمنى العلاقات تكون مع امريكا كويسة يعني امال راح فين كلام بتاع الصمود و التحدي و دعم المقاومة
السادات كان سابق عصرة الله يرحمة

http://www.masrawy.com/News/MidEast/General/2009/february/1/ardoghan.aspx

جبهة التهييس الشعبية said...

السادات ده الله يجحمه مطرح ما راح ويعمل فيه في جهنم زي اللي عمله فينا دلوقت

السادات هو السبب في انك قاعد تترعش من كل حركة وسكنة لبعدين ننضرب

السادات هو السبب في ان العالم كله نازل فشخ في حدودنا ومش عارفين نمارس سيادة غير على الفلسطينيين

السادات هو السبب في ان عشرات الضباط والعساكر بيموتوا على ايد القناصة الاسرائيليين وماحدش بيجيب سيرتهم وعاملين مناحة على ظابط موت فلسطيني فابوه موته

السادات هو السبب في اننا بقينا مسخة خلقه وامريكا صرفت خمسة وتلاتين مليون دولار عشان تحط كاميرات على حدودنا احنا

حد كان يقدر يعمل كده قبل اللي سابق عصره؟

مواطن مصري said...

يا سلام ما كان ايام عبد الناصر كان فية قوات حفظ السلام و لما اتسررع في وقت مكناش لسة مستعدين بما فية الكفاية انضربنا و دخلنا حرب و ضاعت مننا سيناء و زي الي حصل من استفزازات عربية

Anonymous said...

ههههههههههههه
انا بصراحة بستغرب من الناس اللى بتتحزب لعبناصر ولا للسادات
انا كل يوم بتأكد من صحة نظريتى فيهم
عبد الناصر......طاغية
السادات......نصااااب ومنافق ولص وخاين وزعيم عصابة ودجال
مبارك....جرثومة كفيلةبأفساد اى وسط توضع فية حتى انها كفيلة بافساد الفساد نفسة
واللة انا شايف فاروق بكل عيوبة احسن من التلاتة مع بعض

على فكرة انامش من انصار الملكية لحسن حد يفهمنى غلط


احمد سعيد

جبهة التهييس الشعبية said...

احمد سعيد
ههههههههه
هو انت لازم تنقي حد من الاربعة دول؟
ما ينفعش يولعوا كلهم بجاز؟
وبعدين ايه فاروق ده؟ ده ما يفرقش عن السادات ومبارك حاجة هو بس كانت عينيه خضرا

مواطن مصري said...

بالعكس بقى جلالة الملك فاروق كانت في عهدة تعيش مصر في حياة سياسية ديموقراطية

فين ايام الوفد الثورة الي ظلمت الملك فارق

جبهة التهييس الشعبية said...

انت يابني بتجيب الكلام ده منين؟
ها؟
بتجيبه منين؟
انت قريت اي كتاب عن تاريخ مصر قبل الثورة؟
يعني مش ح اقول لك انه كان فيه احتلال ولا فيه فساد ما يفرقش عن فساد مبارك
بس كمان خمسين سنة ح ييجي ناس يشكروا في مبارك زي ما انت بتشكر في الملك كده
حياة نيابية ايه؟
انت لو كنت عايش ايام "جلالة" الملك فاروق كان زمانك بتكنس السلالم وما بتعرفش تفك الخط
ده كان فيه حاجة اسمها حملة ضد الحفاء
ممكن تقرا شوية يا مواطن؟
ممكن؟

Anonymous said...

نوارة
بالعكس
انا بنتقد التحزب والتبعية لشخص ما
بشكل هستيرى
فما بالك لو كانت الاشخاص دول اساسا حثالة الامة
انا مش بمدح فى فاروق
بس بستغرب من العقل الجمعى بتاع الجماهير
اللى ضخم سلبيات فاروق وعملة شيطان
بينما صغر تلال الخطيئة لمن بعدة والتمس لهم الاعذار فى كل بلوة بشكل مرضى
فاروق كان لة عيوبة
بس بصراحة
برقبة التلاتة دول
انا مش عايز نرجع لفترة فاروق طبعا
وبالطبع لاى حد من اللى بعدة
بس مش عايزنا ندور فى الدائرة المغلقة
الهباب احسن ولا القطران
وبعدين مش لازم ندور على شخصية معينة ونرفع رايتها
لان كل شخصية وليها عيوبها
يبقى ناخد الصح ان وجد ونرمى الخطأ ونكون فى اذهنا النموذج اللى عايزينة
ونحاول نطبقة
انا اللى استفزنى على التعليق دة
اللى بشوفة فى مدونات بعض السادة العقلااااااء
واحد بيشتم فى الناصرجية الاوساخ
والتانى بيسب فى الحرامية بتوع الانفتاح
على راى جدتى اللة يرحمها
ماسخن من سيدى الا ستى
وتلم تنتون على تنتن الاتنين انتن وانتن
خير الكلام ماقل ودل
فية كلمة حلوة بتقول
لاتعرف الحق بالرجال
ولكن اعرف الحق
تعرف الرجال

بس مع الاسف ناس كتير مش بتفهمها او مش عايزة تفهمها
اللهم القى عبد الناصر واعوانة
والسادات واعوانة
فى الدرك الاسفل من النار
مع اصدقائهم ودفعتهم فرعون وقارون وهامان
ويااااااااااااااارب
وحياة كل مظلوم
جهز فى جهنم اسوأ عذاب
تحت دول كلهم
للى بيستعد دلوقتى وبيجهز لاقامتة الدائمة هناك
قولو ورايا
اااااااااااااامييييييييين



احمد سعيد

جبهة التهييس الشعبية said...

لا
انا قلبي ما يطاوعنيش ادعي على عبد الناصر
:(
مهما كان ده ابو الغلابة

Anonymous said...

ههههههههههههه


اااااااااااااامين





احمد سعيد

Anonymous said...

على فكرة نعوم تشومسكى دة لة كتب جامدة جدا انا بنصح اى حد عايز يفهم سياسة صح يقراها
فية برضة كتاب جامد اسمة ماذا يريد العم سام
...........
بقولك اية يانوارة معندكيش رابط للمقالة دى عربى
اصل عينى بتصدع من العنجليزى
ههههههه




احمد سعيد

جبهة التهييس الشعبية said...

حاضر والله ح اترجمها
بس انا باعمل دلوقت شغل تاني

مهندس مصري said...

شوفي الحاجة اللي على الإيميل و ردي عليا

ماهي said...

يا شيخ اتقي الله
عبد الناصر مع فرعون وهامان
؟.؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
يا اخ الاستاذ فيه فرق ان الحاكم يبقي
متبع سياسة خاطئة وبين انه يبقي عميل وحليف لليهود واخد بالك انتا؟
ثم ان عبد الناصر كان زعيم الامة مكانش وقتها حد يقدر يجلد الدكاترة
وكانت اخطائه علي قد عظمته
وبعدين بقي بصراحة الشعب المصري يموت في الذل مش بيقولوا الشعب من يصنع الطاغية والطغيان\انا خايفة لنوارة تفتكرني من عيلة الفقي/ما علينا
ب هو سؤال الاخ فاروق اكتسب شرعيته كحاكم منين اساسا علشان اناقش ان كانت فترته فيها اخطاء ولا مفيهاش
يرجع مرجوعنا لناصر دا شخصية نادرة وليها مجال مغناطيسي يخلي مثلا عم نجم يقول عنه جرح قلبنا لكن كل الجروح طابت
شخص كان ليه حلم حقيقي يا سيد سعيد
يعني انتا مثلا متقوليش ان دحلان ليه اخطاء زي ما حماس ليها اخطاء
ما هو الاخطاء مش بالكيلو دا فصيل وطني ودا عميل للعدو
نفس الكلام علي ناصر والاخوين التوأم اللي بعده

مواطن مصري said...

ناصر هوا السبب في الي احنا فية من ايام النكسة


لية متحكمش على خطأ زي النكسة دة مين المسئول انا ولا لمديرررررر



الكمفروض كان اتحاكم و اتعمل انتخبات حرة

Anonymous said...

الاخت ماهى
مانكرش ان عبد الناصر كان زعيم كبييير
وكان زعيم للامة كلها
وكانت سياستة الخارجية ممتاااااازة
اة صح
ومصر كان ليها ثقل جاااامد
عبد الناصر لم يكن عميل لليهود وللامريكان
وكان متمرد
وليس زليل
ومصر كان ليها امتداد فى العالم كلة حتى افريقيا
وفية لحد دلوقتى مؤسسات فى اعماق افريقيا اسمها ناصر
اة صح
كان راجل صاحب مشروع ورؤيا
اة
زو شعبية جارفة وكاريزما عاليه
صح
ونصير للغلابة
تماااااااام
وحبيب الشعب
بس فية نقطة
الذل والاهانة والتعذيب والقتل والسجن
دة صح
الطغيان ودولة الزعيم الملهم اللى بيشوف لوحدة اللى الشعب كلة مش بيقدر يشوفة صح؟
هتقولولى لاااااااا
عبد الناصر ماكانش وحش
دا البطانة اللى حوالية هيا السبب
دا اصل عبد الحكيم عامر وصلاح نصر ومش عارف مين
طب سؤال هو الراجل دة كان نايم على ودانة
مش حاسس باللى بيجرى فى بلدة مثلا
ومتقلوليش دا كان مغلوب على امرة
لا مكانش مغلوب على امرة
عبد الناصر لم يكن غبيا
ولم يكن ضعيف الشخصية
وكان بلوة مسيحة وعندة برضة مراكز قوى تابعة لية فى كل مؤسسات الدولة
يبقى الكلام دة مش منطقى
طب سؤال تخيلو كدة عبد الناصر قدام ربنا
هل تعتقدو ان ربنا مش هيحاسبة عما ارتكبة اتباعه
هل هذا ينفى مسؤليتة؟
لما يجى يعمل اهبل بعد 67 ويقول ايييية دة؟
كل دة كان بيحصل من ورايا؟
صلاح وعبحكيم كانو بيعملو كدة؟
منكو للة يا وحشين انتو السبب فى النكسة؟
ههههه
وبعدين بتقولولى فاروق جاب شرعية منين؟؟؟

يا سلام
طب احنا لو حسبناها كدة يبقى فاروق هو الوحيد اللى كان لة شرعية
انا ماكنتش عايز افتح فى الفرعيات دى
بس كدة هتضطرانى انكش

معروف ان النظام الملكى الملك يملك ولا يحكم
وطبعا ياتى بالوراثة وليس بانتخابات
مع دعم شعبى
والملك يعتبر رمز للوطن تماما كالعلم والشعار
ولا يجوز اهانتة تماما كلعلم والشعار ويعاقب القانون على ذلك
ودة فى كل الدول الملكية طبعا
مش مصر بس
لان اهانة الرمز اهانة للوطن
يعنى ماينفعش مثلا حد فى انجلترا يقول ان الملكة اخلاقها وحشة حتى لو كانت كدة
لانة كدة بيعيب فى انجلترا نفسها
بالظبط كدة كانك دستى على علم مصر وقطعتية

دة الملك
امال عبد الناصر اسمالله علية
جة ازاى
من انتخابات لاسمح الله؟
وماحدش يقولى تأييد شعبى وثورة
التأييد الشعبى جة بعد مامسك الحكم بعد54
ودة طبيعى فى وقت كان فية حروب
طبعا كلكم تفتكرو صدام كان عامل اية فى العراقيين
وشوفو بعد ما امريكا حاربتة الشعب التف حوالية ازاى
طبعا انا مش بقارن بين صدام وعبناصر
لحسن حد يفهمنى غلط
ثم ان ما حدث سنة 52 ليس ثورة
دى حركة انقلاب عسكرى
بكل المقاييس
لما كام كتيبة دبابات ومدفعية ومشاة يستولو على المراكز الحيوية فى البلد
دى تبقى ثورة؟؟؟؟؟
يا سلام
اة ماهو هم اللى بيكتبو التاريخ
التاريخ يكتبة المنتصرون فعلا
ولو كانت فشلت كان بقى انقلاب يقودة عملاء لدول خارجية وحفنة من الخونة

ههههههه
دا هم نفسهم اول ما عملوها مسموهاش ثورة
سموها حركة
وبعدين حركة مباركة
وبعدين حركة شعبية
وبعدين ثورة
وبعدين ثورة شعبية مباركة

بالنسبة للناس ماتحكميش على حاكم بتأييد الناس لية
اسهل شىء هو توجية الجماهير كالخراف
مع الاسف
ومبارك نفسة ممكن يخلى الناس تحلف بية
لو كان استغل شوية فرص من زمان وقدم شوية تنازلات عن مصالحة
بس هو مش فارقة معاة حكاية الجماهير دى
اسقطهم من معادلاتة واقتنع انهم مالهمش لازمة
وان الامن المركزى هيقوم بالواجب
ورضا امريكا واسرائيل هو الاهم
ياااااسادة فى حاجة فى علم النفس اسمها العقل الجمعى او الوجدان الجمعى
يعنى عقلية الجماهير ككل

ودى حاجة من السهل جدا السيطرة عليها

وقفو كدة اى حد فى الشارع واسألوة فى السياسة تلاقوة بروفسير

بينما شوفو المجموع بيعمل اية
بهايم

مع انهم زية
بس لما بيتلمو بيبقى فية عوامل تانية

نضرب لكم امثلة من التاريخ


محمد على اللى الشعب عمل البدع علشان يمسك البلد وكان هيموت علية وواجة المماليك والسلطان نفسة علشان يولوة
ازاى شخص مخادع زى دة ضحك عالشعب؟؟؟؟

عرابى اللى الناس كلها كانت بتهتف باسمة
بعد مارجع من المنفى وبعد ما الانجليز عملت غسيل المخ المحترم للناس
اتهاجم واتشتم
وبقى كوخة
دول كمان قالو او السبب فى الاحتلال
هما هماهم اللى كانو بيحافو باسمة

عباس حلمى التانى اللى كانت الناس بتحبة وكانت العيال فى الشوارع بتغنى الله حى عباس جى
اية اللى حصل بعد ما اتنفى
الكل نسية

واحد زى سعد زغلول كان فلاح وبحسة الوطنى اصبح رئيس الحكومة وباشا
يعنى زى ما ادى القضية الوطنية هى كمان ادتة اكتر

مقارنة بواحد زى محمد فريد اللى كان ابن بشوات وبسبب دفاعة عان الاستقلال مات على ارصفة اوروبا فقير جعان بعد ما صرف فلوسة علشان القضية وقعدو يدللو كام سنة علشان يلمولة شوية ملاليم تمن شحن الجثمان بتاعة علشان يندفن فى مصر
وحلنى على ما عرفو يلمو المبلغ
بالذمة ايهما كان اولى بالقدر الاكبر من التكريم سعد زغلول ام محمد فريد؟
المفروض فريد
طب هل دة اللى حصل؟؟؟؟؟

فاروق اللى مش عاجبكم
كانت مصر كلها بتهتف باسمة فى التلاتينيات لدرجة ان شعبيتة تفوقت على شعبية النحاس نفسة
وكان لو قال كلمة البلد كلها تمشى وراة
مش هو دة فاروق اللى اتقلب بقدرة قادر شيطان وابليس لعين وبتاع خمرة ونسوان
واخرتها خد بالجزمة واتسمم فى ايطاليا؟؟؟

محمد نجيب اللى هدد العرش وتزعم الانقلاب العسكرى كقائد لا كواجهه
وكانت مصر والسودان بتهتف باسمة مش هو دة اللى اتقلب بقدرة قادر فى سنة وبقى جاسوس لامريكا وخاين
واتحددت اقامتة فى المرج والناس اللى هتفت باسمة نسيتة مع انة ما اذنبش غير انة كان طيب زيادة عن اللزوم مع باقى الاربعتاشر تعبان

وعبد الناصر اللى لحد سنة 53 مكانش حد يعرف اسمة اساسا اتقلب بقدرة قادر واصبح هو زعيم الثورة

طبعا باثر رجعى......


ولما مصر اتدمرت فى 67 طلع قال خلاص انا ماشى اتحايلو علية
لا والنبى ماتسيبناش قام قال خلاص علشان خاطركم هكمل
يا سلااااااااام
ببساطة كدة
الالاف يتقتلو والجيش يتدمر وجزء من البلد يحتل وخلااص
بالذمة دة شعب عاقل
دلو وزير فى دولة محترمة ومات مواطب بسبب اهمال حد من مرؤوسية
اقل واجب بيقدم استقالتة
دة لو ماتحاكمش
بالذمة فية هبل كدة؟؟؟؟
فية فرق احنا بتقيم على اى اساس
لو على اساس نسبى يبقى السادات احسن من مبارك
وعبناصر احسن من السادات ومبارك
وفاروق على حسب اعتقادى لو كانت الفرصة احسن والوقت مناسب والانجليز واليهود مكانوش بيصطادو فى المية العكرة ايامة
كان ممكن يبقى احسن كمان

بس فية فرق اننا نقيم بين شخص وشخص
واننا نقيم بشكل مطلق
لو قيمنا بشكل مطلق يبقى البلد دى ماشافتش حاكم عدل باسثناء
ولاة الخلفاء الراشدين
ولاة عمر ابن عبد العزيز
قطز
صلاح الدين
بس كدة
وبعدين احنا لو فكرنا بالاسلوب دة
بتاع عبناصر حلو علشان نصير للغلابة وسياسة خارجية
يبقى لازم نعمل هتلر زعيم قومى

عبد الناصر جة بانقلاب بينما هتلر جة بانتخابات نزيهه

عبد الناصر احب مصر وهتلر احب المانيا اكتر من حب عبناصر لمصر

عبد الناصر كان نصير للغلابة وكذلك هتلر

عبد الناصركان اشتراكى وبرضة هتلر لو تفتكرو اسم حزبة كان الحزب الاشتراكى

عبد الناصر عمل نهضة وهتلرعمل نهضة اكبر لدرجة ان المانيا قبلة كان وصل فيها التضخم بسبب قرارات معاهدة فرساى
كانت الجزمة ب32 مليار مارك
وفكام سنة بعد هتلر اصبحت المانيا اقوى دول العالم
هتلر دخل فى حروب لاسترداد حقوق بلادة المغتصبة بعد الحرب العالمية الاولى
وكذلك عبناصر
عبد الناصر احبة شعبة وهتلر افتتن به شعبة

هتلر عادى اليهود كجنس واعتبرهم جرثومة للانسانية
وكذلك عبناصر ومحدش ييجى يقولى عبناصر كان ضد الدولة الصهيونية بس
لا دا كان بيكرة اليهود نفسهم وكذلك كل مصرى فى عهدة ودة كان كمان قبل النكسة علشان ماحدش يقولى اة دا كان بسبب النكسة

هتلر هزم بسبب دكتاتوريتة وتحالف العالم ضدة

وعبد الناصر هزم بسبب ديكتاتوريتة وتحالف الغرب ضدة

هتلر عمل نظرية تفوق الجنس الارى وعبد الناصر عمل القومية العربية
مع ان النظريتين غلط ومعروف ان اى امبراطورية تبنى على اساس عرقى يكتب لها الاضمحلال
وقال الرسول صلى اللة علية وسلم لا فضل لعربى على اعجمى الا بالتقوى


وكوووووول الهيصة بتاع المحرقة دى كانت مبالغات ومغالطات والقطار اللى كانو بيشحنو فية اليهود علشان يتحرقو
ولسة عاملين علية فيلم من سنة كان بيهربوهم منة لما يخرج من المانيا
واحلى حاجة ان الراجل اللى كان بيهربهم كان اسمة ادولف ايخمان الموساد قبض علية فى سنة 62 واعدمة فى تل ابيب بدعوى انة كان مجرم حرب
والراجل من غيظة عمل مؤتمر صحفى قبل اعدامة تحت زعم انة هيعتنق اليهودية ويعتذر عن اخطاؤة وبمجرد ما وقف قدام الكاميرا قال بعلو صوتة
انا كنت ابن ستين كلب انى كنت بهربكو يااااريتنى سمعت كلام هتلر وعلى اى حال مسير يجي يوم يطلع فية هتلر عربى بقوم بما لم نستطيع القيام بة
دة كلامة

والجنرالات النازيين اللى امريكا بتلعن فيهم كل يوم هى برضة اللى ودتهم دويلات امريكا الوسطى علشان يشيعو الفوضى هناك

طب مش كل الناس فاكرين اليابانيين فى الحرب العالمية التانية كانو بيعذبو الحلفاء وبيعاملو الاسرى معاملة وحشة
دة من الافلام صح؟
مع ان الواقع كان العكسس تماما

يا ريت يا جماعة نحكم صح بدون ما نحكم
عواطفنا لان التاريخ دة علم مش ادب
يعنى لا يخضع للعواطف بل للوقائع والتحليل
وبلاش حكاية التاييد الجماهيرى دى لانها حكاية فشنك وخصوصا هنا فى مصر
ودة مع الاسف

انا لا انكر ايجابيات عبد الناصر الكثيرة
ولكنى اتحرى الموضوعية فى الحكم
انا شخصيا لا اود رجوع عهد السادات ولا عهد عبناصر ولا عهد فاروق ولا من سبقوهم
اتمنى مجىء عهد يعيش فية مواطن واعى مثقف يعرف حقوقة وحقوق وطنة ويدافع عنها بكل قطرة من دمة
وبحاكم واعى وطنى شريف نزية يحب شعبة ويعمل على مصلحة الوطن
ولا ابالى ان كان رئيس جمهورية ولا ملك ولا رئيس وزرا ولا حتى امبراطور
دى كلها شكليات
انا عارف انى كلامى هيزعل ناس كتير
بس دى وجهة نظرى
خرجت بيها من قرائات وتجارب
قد اصيب وقد اخطىء
ولكن على اى حال اختلاف الرأى لا يفسد للود قضية
وفى النهاية كلنا فى نفس الخندق
نواجة نفس الاعداء

واحب اختم انة فية ناس كتير ادو البلد دى كل حاجة وخدو بالجزمة
وفى ناس ادوها قليل قوى وخدو كتيييييييييييير

وعلى راى عمنا
من المستحيل انك تقدر تخدع طفل صغير
لكن باهون طريقة تقدر تخدع الجماهير
لو كنت اغبى غبى تجرى وراك وتسير

عجبى


احمد سعيد

Anonymous said...

وعلى اى حال ان مستعد لمزيد من النقاش وليس الجدال ولكن ليكن فى مكان اخر غير هنا علشان منضيعش القضية الاصلية اللى مهتمين بيها دلوقتى علمدونة دى وندخل نفسنا فى فرعيات كتير
...........
وكمان علشان نوارة ابتدت تتنرفز وبتدور عالمقشة ام ايد
وفاضل شوية وتقولى غور من هنا
كتك داء فى جتتك البعيد


احمد سعيد

Anonymous said...

معلش يا نوارة انتي امنا فاستحملينا
او اجريلنا ايجار جديد
-----
شوف يا استاذ هو انا مبعرفش اجادل لظروف تتعلق ببرجي العقرب بس ما علينا
هو انا يمكن واحدة من الجمهور الغبي اللي بيقيم ناصر بعواطفه ويعد يقولك عينيه ودعني اسرح في براح ملامحك-والنبي دا كلام- انا مش فاكرة اني قلتلك

انه كان اخر الانبياء ولا اخر قنديل زيت يضئ لنا في ليالي الشتاء
ولا حتي لماذا قبلت المجئ الينا فمثلك كان كثيرا علينا
مع ان دا في راي العقرب صحيح
انا قلتلك انو كان راجل وطني

تنطبق عليه تماما كلمة عظيم المجد والاخطاء
اولا هيكل نفسه قال ان الراجل كان عارف مش بقول التعذيب ولكن المذابح اللي كانت بتحصل في عهده لدرجة ان كان فيه ناس بتجسس علي اهاليها
وانا مش عايزة اقول ان فيه مبالغات

لان 0لا يعرف الشوق الا من يكابده ولا الصبابة الا من يعانيها)واخد بالك انت

2-انا مقلتش ان ناصر بقي رئيس شرعي
انا قلت زعيم شرعي وشتان بين الاتنين
3-انا واثقة انه جه بانتخبات مزوررة وهو فيه حاجة اسمها انتخابات نزيهة يا راجل دا لو نبي مش هياخد99.9
يعني زعيم شرعي ورئيس مزور 4-

هو انا بس كنت عايزة اقولك ان كلامك عن خداع الجماهير مش حقيقي

الواحد برده يا اخي ميستهونش بالحس الشعبي لانه لو ممكن يتخدع كان اتخدع بالشاب الاسمر المؤمن اللي جلبلهم النصر وكان بيتصور علي سجاجيد الصلاه ويعملهم ارجوز لكن الناس مكانتش مصدقاه الضي اللي كان طالع من عينيه كان كداب-ختيلي بالك-
هو انا مش عارفة ليه الناس بتختصر ناصر في الاعتقالات مع ان انا يهيأ لي ان دي اكتر فترة كان لمصر كرامة فيها
6-هو انت لو قارنت في المطلق ونسبيا هتلاقي ناصر افضل زعيم وليس رئيس,ثم ان الرجل منصبش نفسه ملهم
الناس هي اللي نصبته زي بالظبط ما
عملوا ادهم الشرقاوي بطل مع انو قاتل الناس هي اللي بتعتقد ان فيه مخلص بتشديد اللام هيطب عليهم(

يا راجل دا الناس اعتبرت ان الصحفي اللي حدف بوش بالجزمة بطل بقي فيه خيبة اكتر من كده
دي بقي بعيد عنك قوة اليأس
فانت متجيش تحاسب
عبد الناصر لوحده كده عن 67
الرسول نفسه هزم في غزوات
الهزيمة هزيمة شعب مفيش وطنيه يا اخي السلاح يعني هيحارب لوحده علي راي القرضاوي

نصيحة سفيفة متحاولش تتخيل حلم عبد الناصر بيتزوج من ديمقراطية الوفد
لان ناصر عامل زي الدوا اللي ليه

narrow therapeutic window
يجيب نتيجة فعالة لكن التوكسستي بتاعته عاليه
وبعدين يعني ذنب الرجل انو كاريزمتك
يا اخي محمد قنديل كان صوته قوي لكن ملهوش قبول والناس كانت تحب حليم احنا مالنا
سيبك مني انا بهرتل
ماهي
اولي اول ابتدائي

Anonymous said...

ههههههه
لا يا ستى مش زنبة ولا حاجة
ورايك على راسى من فوق
وحصلنا الشرف يا ست ماهى
.........
وبعدين اية حكاية استاذ دى
كل واحد يعلق على تعليقى يقولى استاذ
يا جماعة انتو محسسنى انى عندى50 سنة
يا جماعة انا لسة ماشى فى 27
لسة معجزتش يعنى
دا حتى هتلاقو ناس كتير فيكم اكبر منى
ههههههههه

الحاج احمد سعيد