بوست معبر جدا فعلا هذا الشخص وأمثاله والمحيطين به بيشوفوا المصريين دايما من ورا زجاج سياراتهم الفارهه يعني احنا كلنا كده بالنسبه لهم مجرد منظر غيرمحبب الي انفسهم المرهفه ممكن يتجاوزوة لو مبصوش من شباك العربيه او لو شغلوا نفسهم بقرايه اي جريدة
طبقاً لهندسة السكة الحديد اللي درسناها في سنة رابعة في قسم الهندسة المدنية ما ينفعش اللي بيقولوا عليه ده يحصل
الخط لو عليه إشارات كهربائية بيبقى متقسم مسافات بين الإشارات و بعضها و فيه صناديق كهربائية جنب الإشارة أول ما القطار بيعبر بجوار الإشارة فوراً بتتحول من اللون الأخضر للون الأحمر و بتدي إشارة إلكترونية للإشارة اللي قبلها فتتحول من اللون الأحمر للون الأصفر
يعني ببساطة لو القطر وقف لأي سبب ما فجأة فالإشارة اللي قبله حمراء و اللي قبلها صفراء فطبيعي أي قطار جاي بعده يشوف الإشارة الصفراء فيهدي سرعته و بعدها يشوف الإشارة الحمراء فيقف و ده قبل ما يشوف القطار المتوقف أصلاً لإنه مش محتاج يشوفه لو كانت شبكة الإشارات سليمة و شغالة
و نفس النظام متبع في شبكة إشارات السيمافورات الميكانيكية القديمة فأي قطار يتوقف يجب أن يرى القطار القادم خلفه سيمافورين على إشارة التوقف فيهدئ بعد السيمافور الأول و يتوقف قبل السيمافور التاني
واضح إن شبكة الإشارات الميكانيكية و الضوئية ما كانتش شغالة أو السواق بتاع القطار اللي ورا مش بيبص على الإشارات
10 comments:
الله بوستر راااااااااااااااااائع
تصميم بسيط ومعبر جدا"
تسلم ايدك يامحمد
بوست معبر جدا فعلا هذا الشخص وأمثاله والمحيطين به بيشوفوا المصريين دايما من ورا زجاج سياراتهم الفارهه
يعني احنا كلنا كده بالنسبه لهم مجرد
منظر غيرمحبب الي انفسهم المرهفه ممكن يتجاوزوة لو مبصوش من شباك العربيه او لو شغلوا نفسهم بقرايه اي جريدة
يعرف ايه هو عن الوجع والام الناس اللى مش لاقيه تشتغل ولا لاقيه معاش كل دو لالعالم بتدي معاش للناس علشان تحفظ كرامتهم
طبقاً لهندسة السكة الحديد اللي درسناها في سنة رابعة في قسم الهندسة المدنية
ما ينفعش اللي بيقولوا عليه ده يحصل
الخط لو عليه إشارات كهربائية بيبقى متقسم مسافات بين الإشارات و بعضها و فيه صناديق كهربائية جنب الإشارة
أول ما القطار بيعبر بجوار الإشارة فوراً بتتحول من اللون الأخضر للون الأحمر و بتدي إشارة إلكترونية للإشارة اللي قبلها فتتحول من اللون الأحمر للون الأصفر
يعني ببساطة لو القطر وقف لأي سبب ما فجأة
فالإشارة اللي قبله حمراء و اللي قبلها صفراء
فطبيعي أي قطار جاي بعده يشوف الإشارة الصفراء فيهدي سرعته و بعدها يشوف الإشارة الحمراء فيقف و ده قبل ما يشوف القطار المتوقف أصلاً لإنه مش محتاج يشوفه لو كانت شبكة الإشارات سليمة و شغالة
و نفس النظام متبع في شبكة إشارات السيمافورات الميكانيكية القديمة
فأي قطار يتوقف يجب أن يرى القطار القادم خلفه سيمافورين على إشارة التوقف فيهدئ بعد السيمافور الأول و يتوقف قبل السيمافور التاني
واضح إن شبكة الإشارات الميكانيكية و الضوئية ما كانتش شغالة
أو السواق بتاع القطار اللي ورا مش بيبص على الإشارات
شكرا يا نوراة على نشر التصميم عندك.. تصميمي بقى - حرفيا - في الجبهة :D
تم غلق الجروب المسيء للرسول صلى الله عليه وسلم
من قناة الجزيره
http://www.facebook.com/video/video.php?v=1156026933430&ref=nf
نوارة ان بقترح حملة" نعم لجمال رئيسا لوزراء بريطانيا" .
أصله راجل ملتزم
شافها من برة بس مجرد نظرة شرعية
وبعد النكاح بقى يبقى يشوف كل اللي نفسه فيه
ههههههههههههه
بس على رأي بهيج
لا يجوز ان ينكح ما نكح اباه
http://www.sharek.eg/
بحكمتك
تحتاااااااااااال علينا
Post a Comment