Thursday 1 May 2008

منع منعم من السفر

وصلتني الرسالة دي من منعم ووائل عباس:
احتجاز عبد المنعم محمود بمطار القاهرة ومنعه من السفر للمغرب لحضور مؤتمر عن حرية الصحافة في شمال إفريقيا
----
ملحوظة: البوست الجاي كمالة الحدوتة ان شاء الله
اوعوا تكونوا نسيتوها
----
اسكتو صحيح، مش امي لقيتها جاية بتقول لي: هو انت كاتبة حاجة تضحك في التهييس النهاردة؟ اصل فيه ناس بتتصل بيا بتقول لي كده..(انا مش باوري امي الجبهة خالص عامدة متعمدة) طب انا عايزة اشوفها ممكن؟
- ها؟ آه..ممكن مش ممكن ليه يا ماما؟
المهم قعدت اسوف وهي تقول لي: فين بقى؟
لحدت ما اضطريت اني اوريها البوست بصت فيه: هو ده اللي اصحابي شافوه؟
- ايوة يا ماما
قعدت تقرا شوية وبعدين قالت لي: يعني ايه برايز؟
- يعني خنقة...يعني حياتهم ضيقة زي البريزة مش نص جنيه كده وللا اتنين جنيه
تقرا شوية: هو ايه ده اللي اتنفخ واتفقع؟
- المرارة يا ماما
- طب اتنفخت ازاي؟
- ماهي المرارة قبل ما تفرقع بتتنفخ
- والله؟
- طبيعي يعني، اي حاجة قبل ما تفرقع بتتنفخ
المهم خلصت وبعدين صلت المغرب، وما اعرفش كلمت مين ابن اللذين، آمل انه ما يكونش ابويا، وقعدت تتوشوش وبعدين جات تبص لي بجنب عينها: على فكرة كلمة برايز دي طلعت قلة ادب
-ها؟ ياه...والله؟
- ايوة طلعت كلمة عيب..مين اللي علمها لك؟
- ها...با...سا..هن..هو..هف..دي كلمة شايعة يا ماما
- لا دي قلة ادب، وبعدين يا حبيبتي ما تقوليش كلام انت مش عارفة معناه قبل ما تسألي، لو اتكسفتي تسأليني اسألي مالك
!!!!
مش ممكن تكون كلمت مالك، اولا لانها مش معاها نمرته ثانيا لان مالك مايبعنيش كده، ح اشوف النمرة في الريدايل واعرف كلمت مين
ثم هي فاكرة ان عشان مالك صلح لي الكمبيوتر والعربية خلاص بقى هو الحكومة وعارف كل الكلام؟
احم
امي...معلش
---
استنوا بقية القصة في البوست الجاي ان شاء الله

No comments: