Friday 2 May 2008

ربنا موجود

يارب تكونوا اتفرجتوا على الجزيرة وشفتوا سامي الحاج وهو بيتكلم وبيناشد كل الحكومات اللي لها عيال في جوانتانامو انها تعمل على استعادتهم جميعا: سواء من فقد عقله او من احتفظ به
وجد وقفي بتقول ان امريكا مش عايزة تقفل جوانتانامو عشان خايفة عليهم لبعدين ترجعهم بلادهم ويتعرضوا للتعذيب
حتى البت ضحكت وهي بتقول كده
احد شروط الافراج عن سامي ان قناة الجزيرة ما تستقبلهوش، بجد يعني انا عمري ما شفت قوة عظمى بالهيافة دي وبتتعامل مع قناة فضائية على اساس انها ضرتها
سامي الحاج كان خاسس حوالي تلاتين كيلو وراجع عبارة عن هيكل عظمي ومش قادر يتحرك ومع ذلك مكبلينه بالاغلال
واحد من زمايل سامي الحاج (زمل في السجن يعني) قال ان فيه ناس كتير اتجننت جوة، وانهم كانوا بيمنعوهم من الصلاة وبيحطوهم في اقفاص زي الحيوانات ويفتحوا عليهم التلاجة لساعات طويلة
سامي اصله كان عامل اضراب عن الطعام وهم كانوا مشترطين انه يوقف الاضراب عشان يفرجوا عنه وهو مصمم انه ما يكسرش الاضراب غير لما يفرج عنه والظاهر مخه صعيدي وتربست معاه بقى ومش هامه يموت المهم ما حدش يكسر مناخيره
ممكن اعرف هم بيعملوا في الناس ايه عشان يتجننوا؟ معلش يعني هم مش واخدين عيال فرافير دول خريجين دول عربية واسلامية يعني مبتكري التعذيب اللي على اصله، وطول عمرنا الناس ولله الحمد والمنة بتدخل السجن وتتعذب وتنتهك وتتبهدل وماحدش فيهم بيتجنن ولا حاجة وماحدش كمان من اللي برة بيبقى متوقع انه يتجنن ولا حتى بيرحموه لو عيط له شوية، لان عادشي يعني، ايه يا اخي اتعذبت لك شوية وخلاص، كنت تعيط ساعتها وخلصنا ح نقعد في الموال ده على طول؟ واظن يعني سجون الدول العربية والاسلامية ما يتوصوش، بيعذبوهم عشان يربوا رجالة صح، البني ادم يخرج من تحت ايدهم وحش
دي حتى سجون اسرائيل مش بتجنن حد يعني، انا بس عايزة افهم ايه اللي ممكن يكون عملوه اكتر من الامن بتاعنا ومن اسرائيل عشان هم بيجننوا الناس وبتوعنا لا؟ يعني هم اوسخ من الامن بتاعنا ومن اسرائيل؟ ازاي؟
انا مش عارفة هم سابوه ليه؟ يا ترى لقوا حالته الصحية ساءت وخافوا لا قدر الله يموت عندهم فبعتوه لينا
انا جات لي نوة عياط واللي نزل عليا عمالة اكلم نفسي واقول: هم فاكرين نفسهم مين عشان يعملوا في الناس كده؟ ربنا موجود
واكرر الكلمتين دول واعيط
الهي يارب نصحى من النوم نلاقي امريكا غرقت في المحيط باللي فيها بقى كلهم يلعن ميتين اشكالهم الوسخة من اول اوباما لحد ماكين ربنا يحرقهم بجاز وسخ كلهم ربنا يدوقهم العذاب اللي بيعذبوه للناس ولاد الكلب قاعدين ياكلوا في قتة محلولة ويدفعوا ضرايب عشان حكومتهم تعذب البني ادمين بفلوسهم لحد ما يتجننوا، وانا اقول ياربي بينتحروا ليه؟ احنا من امتى عندنا حد بيتنيل ينتحر هو احنا عندنا دم؟

No comments: