Wednesday 7 May 2008

ام زينب بتقول الرز غلي جنيه

تحديث من
m5m
السمك زاد سعره بين 2 و 3 جنيه
الجمبرى زاد 4 جنيه الصغير

لبن جهينة زاد 50 قرش الكيلو
الجبنة الرومى زادت

و بيقولوا السجاير زادت
:)
هو عشان بيحافظ على صحته ما بيشربش سجاير، انا عشان مدخنة، فايوة السجاير زادت، والسجاير المستوردة مش موجودة في السوق، الروثمانز مختفية تماما، الفايسروي قليلة وزادت، ليلة مراد (ال ام) زادت نص جنيه امبارح
بكرة ان شاء الله ح اسأل ام زينب على القوطة والبصل والزيت وبقية الخضار وربنا يستر
------
لسة قافلة معاها دلوقت وبتقول لي انها كانت في السوق النهاردة (سوق مساكن الزلزال في المقطم) والرز (بكل انواعه من اول الممتاز لحد اخلع سنانك بالظلط) غلي جنيه مرة واحدة
وبتقول لي الناس كلها ماشية في السوق تكلم نفسها وتقول: حسبي الله ونعم الوكيل، ربنا يجوعه زي ما جوعنا
سكتت ام زينب شوية وبعدين قالت لي: طب انت خريجة جامعة وبتعرفي في الترنت كوم (ملحوظة: ام زينب عندها وهم اني مهندسة كمبيوتر، حاولت اقنعها اني متخلفة تكنولوجيا بس هي مش مصدقة) تفتكري ايه اللي ممكن يحصل بقى بعد الغلا ده كله؟ الناس مش عايزة الفلوس اللي هو صرفها للموظفين...ينفع يرجعوها ويرجع الاسعار زي ما كانت؟ وللا تفتكر ايه اللي ح يحصل بقى؟
قلت لها: والله يا ام زينب ما اعرفش ايه اللي ح يحصل، بس انت بتقري الحوادث (ملحوظة تانية: ام زينب ما بتقراش غير الحوادث واخبار الفنانين وكانت المتابعة الوحيدة لبرنامج خلف الاسوار وتعرف اسامي كل الكومبارس، والممثل اللي ام زينب ما تعرفش اسمه يبقى اكيد مالوش اهل اصلا، ولا حتى مكتوب في السجل المدني)
قالت لي: انت بتاخديها بضحك بس انا باقرا الحوادث عشان اعرف الناس عايشة ازاي
قلت لها: طب بيني وبينك شهر يا ام زينب، في ظرف شهر ح تقري عن حوادث عمرك في حياتك ما كنتي تتخيلها
قالت لي: يا ساتر يا رب، على كده بقى اقلع البت زينب الخاتم
قلت لها: لو تقدري تلبسيها هدوم وسخة ومقعطعة اعملي كده
===
دي اخبار الرز
من سوق مساكن الزلزال
اللي عنده اخبار عن اي سلع غذائية تانية غليت يقول لنا

No comments: