Tuesday 6 May 2008

انت عملت ايه يا حسني؟

ها؟ عملت ايه؟
بعبصتنا صح؟ بعبصتنا؟ ليه يا حسني؟ ليه كده؟ بتبعبصنا ليه يا حبيبي؟ ليه؟ احنا ناس كويسة تعمل معانا كده ليه؟
معلش بقى معلش استحملوني الليلة دي عشان انا من ساعة ما عرفت الخبر ده وانا في حالة جنان
فحتلاقوني كل شوية طالعة كده لوحدي
قلت ادخل انام واكفي شيري خري ما عرفتش، طول ما انا حاطة راسي على المخدة حاسة ان قفايا عمال يورم
والله العظيم حاسة اني اتسكعت على قفايا في مديان التحرير الساعة تلاتة الضهر وكل الناس شافتني وانا باتسكع على قفايا
بالظبط نفس الاحساس اللي جاني لما كنت عندي تمن سنين وكنت في جنينة الحيوانات وبالاعب النسناس واكله وهو عمال يلعب معايا واول ما اديته ضهري شد لي شعري بعنف والناس كلها ضحكت عليا، انا فاكرة اياميها حسيت باحراج فظيع وكنت عايزة اعيط ومن كتر الاحراج كتمت عياطي وقعدت اضحك
انت عملت كده ليه يا حسني؟
عملت كده ليه بجد؟ احنا عملنا لك ايه؟
سبعة وعشرين سنة تحت قانون الطوارئ وساكتين
تعذيب في اقسام الشرطة وساكتين
جوع وفقر وساكتين
بقينا قفا وملطشة للي رايح واللي جاي وساكتين
عملنا لك ايه؟ احنا غلطنا في ايه بجد كلمني زي ما باكلمك
ليه بتدعك مناخيرنا في الرصيف؟
ليه بتذلنا كده؟ ما كنتش عملت علاوة يا اخي
بتذلنا ليه وتكسر نفسنا؟
انت بتستمتع بالحكاية دي؟ بتنبسط يعني؟
مالك؟ احكي لي مشاكلك، او مشاكلنا ماهو اكيد فيه سر اشرحهولي
ومسلط علينا ابو وش زي الحمار ده استغفر الله العظيم اهي كلها خلقة ربنا كان بيكلمنا النهاردة في مجلس الشعب وهو قرفان مننا
انت طالق العرص ده علينا ليه؟ ليه؟ بتعمل كده ليه فهمني
انا عايزة افهم حد يفهمني
انا فاهمة شيكولزية هتلر وموسوليني وصدام وحتى نيرون
بس مش عارفة افهم الريس بتاعي
انجليزي ده يا مرسي؟

No comments: