Friday 9 May 2008

تضامنوا مع الناس اللي انا ما اعرفش عنهم حاجة

من فترة اتصل بيا استاذ اسمه رامز، وقال لي انه عايز يعمل حملة لمساندة المعوقين وذوي الاحتياجات الخاصة والكلام عن مشاكلهم
وسألني اذا كان ممكن اتضامن معاه وللا لا
قلت له طبعا، بس انا ما عنديش معلومات عن الموضوع ده ولا عندي تصور او فكرة او احصاءات ولا حتى اعرف ايه مشاكلهم
وبما ان حضرتك مطلع على الموضوع ده فانا باقترح عليك انك عليك انك تعمل الاتي:
تعمل مدونة وتكتب عليها المعلومات وانا مستعدة اتبنى الحملة واشرد للبشرية
قال لي ما باعرفش اعمل مدونة قلت له دي زي الايميل قال لي معلش اعذريني انا مش باعرف اعملها ممكن اقابلك
اه قوي قوي
قابلني في استقبال التلفزيون ووراني صورة مشروع مختصر جدااااااااااااا ومصغر جداااااااااااااااااااا ومافيهوش اي معلومات ولا احصاءات ولا حتى تصور عن ايه هي مشاكل ذوي الاحتياجات الخاصة
قلت له طيب هات المشروع انزله عندي في المدونة
قال لي دي نسختي الوحيدة
قلت له طيب اكتبه على الكمبيوتر وابعتهولي على الميل
ما باعرفش اكتب على الكمبيوتر (مع انه سبحان الله عرف يكتب يشتمني في التعليقات)
طب صوره وادهوني
ولا حاجة
لا عايز يعمل مدونة ولا عايز يتعلم يعمل مدونة مع ان اي عيل ماشي في الشارع يعرف يعملها، خصوصا انه عنده ميل وعليه فهو اكيد يعرف يعمل اكاونت للمدونة
ولا عايز يديني معلومات ولا مستندات ولا مشروع
وعايزني اتبنى قضية ما اعرفش عنها حاجة خالص
وكل شوية اقبالك
مرة قابلته في التلفزيون
ومرة قابلته في نقابة الصحفيين
وكل مرة يقول نفس الكلام واقول له نفس الكلام
اديني معلومات
طب ابعتها لي
طب صور الورق اللي عندك واديهولي
كل ده مش ممكن وما اعرفش وما اقدرش والاعذار واهية
وفي الاخر دخل لي المدونة كتب لي كلام مالوش راس ولا رجلين عن اني باتخلي عن اللي بيطلب مساعدتي واني انسانة كدابة وعلى فكرة بكرة تكريم كريم البحيري ما اعرفش ايه دخل كريم البحيري، وعلى فكرة انت مدونتك انت ومينا ونورا ووائل عباس وجيمي مدوناتكم كلها مالهاش لازمة وانت مجرد بتسلوني ولو عايزة البلد تبقى احسن لازم انت تحاولي تريحي اللي حواليكي
اه والله قال لي كده
طبعا كون ان مدونتي مسلية دي حاجة تسعدني وتخليني اطير في السما
الناس كلها بقت مملة دلوقت
بس اريح اللي حواليا ازاي؟ اعمل مدونة بدالهم واضرب الودع واعرف هم عايزين يكتبوا ايه بالظبط من خلال البلورة السحرية بتاعتي واكتبه انا؟
طيب يا سيد رامز
التعليقات قدامك
احلق حواجبي واعملها تاتو لو نزلت لي معلومات عن الحملة الهلامية اللي حضرتك عايزني اتبناها
اتفضل الميكروفون معاك
اكتب المعلومات في التعليقات وانا مستعدة قدام كل الناس اهو اتبنى القضية واخدها على عاتقي
اتفضل..مش عرفت تكتب تعليق تشتمني فيه وتدور على المدونات تشتمني ؟ اتفضل بقى
مدام عرفت تتكتب تعليق يبقى اكيد تعرف تعمل مدونة
ومع ذلك، ماشي يا سيدي ما تعملش مدونة انا ح اعمل الحملة، واعملها مدونة مخصوصة واحنا اتكتب علينا سجايرنا تبجى واحدة بس جول لي اي حاجة م اللي ربنا كتبها علينا دلوقت اهو في التعليقات وانا انشرها واعمل على اساسها حملة
اتفضل
----------
ايها الاخوة الصياديون، اللي منكم يعرف رامز او يعرف تفاصيل عن المشكلة ياريت يبعت لي بس اي حاجة وانا مستعدة اتبنى الحملة دي، فعلا دي اكيد مشكلة كبيرة لاننا في مصر مش بنعامل السليم كويس فما بال ذوي الاحتياجات الخاصة، كمان اللي عندهم اعاقات في الدولة النامية اللي زينا بيبقوا قوة انتاجية معطلة لانهم عندهم القدرة والكفاءة انهم ينتجوا كتير وباصرار وبجودة لان ربنا بيعوضهم عن اعاقاتهم بملكات كتير كويسة لكن للاسف في مصر والدول النامية ما بيبقاش فيه اي اهتمام بيهم وبالتالي احنا اللي خسرانين اكتر منهم فلو حد عنده اي معلومات او احصاءات او مشاريع او اي حاجة م اللي ربنا كتبها علينا يقول لي او يبعت لي حتى ان شالله في التعليقات بخصوص معاناة المعاقين وذوي الاحتياجات الخاصة في مصر بالتحديد وانا مستعدة اعمل بقية الشغل، اجمع مشاريع مرمية على النت عن كيفية استغلال كفاءات المعاقين في الانتاج، بس انا ما عنديش معلومات بخصوص مصر
وحقك على راسنا يا حاج رامز بس لاغيني، قول لي اي حاجة

No comments: