Tuesday, 27 April 2010

برادعي تايه يا ولاد الحلال

خير اللهم اجعله خير؟
هو ناوي يرشح نفسه رئيس مصريين المهجر في امريكا؟ وللا التانيين مستحميين وواكلين واحنا عفشين مثلا؟ 
هو بيعمل ايه في امريكا بالظبط؟ بيدي محاضرة ويقابل المصريين اللي في امريكا عشان يغنوا اغاني ام كلثوم القديمة ويعيطوا ويعملوا طعمية معفنة ما تتاكلش؟ 
ده حتى مش عايز يستغلنا ويبرشط علينا.. يستغلنا احنا راضيين، مستعفنا ما كان يقول، معلش احنا معفنين نعمل ايه طاه؟ جعانين واقصى احلامنا 1200 جنيه حد ادنى ومتربين من التلوث ووشنا محبب ومجدر من المية الوسخة اللي بنشربها
نعمل ايه طيب؟ ماهو لما ربنا يكرمنا ان شاء الله حنحلو وعينينا تخضر وشعرنا يصفر ثم احنا لقينا مية نضيفة وما استحميناش؟ 

25 comments:

لورنس العرب said...

ما قلنا من زمان
هو لا هايمسك ولا هايتنيل وهو عارف كمده كويس
الموضوع وما فيه أن أمريكا شايفه أن ايمن نور خلاص اتحرق
وهاتستخدم عمنا البرادعي عشان يكون ورقة الضغط القادمه على مبارك او ابنه
يعني البرادعي بيمثل دور الكومبارس في الفيلم الهندي
وهو عارف كده كويس جدا وراضي بالدور طالما هاتيجي من وراه مصلحه

Ideas 4 Egypt said...

أعتقد إنه شخص جبان غير مستعد للنزول مع الناس فى الشارع - لذلك خذل أولاد 6 إبريل وتركهم للأمن يسحلهم بينما هو بيحضر شنطه لسفرياته الطويلة المعتادة - أكتر طريق حافظه فى مصر هو طريق المطار - حتى دكتور الفيوم اللى إتعذب بسببه ماهنش عليه يزوره يشد من أزره - شخصية بالندالة دى ماتصلحش تقود تغيير ولا أمة ولا حتى سيارة - ينزل مصر أيام معدودة مثل أى سائح جاى يتفرج علينا وبعدين عالمطار عدل - صعبان عليا أوى شبابنا اللى بيضيع وقته على شخص لايستحق الإهتمام أصلاً

مصر مليئة بالرجال اللى متربيين فى حواريها ومعجونين بترابها ومستعدين يحموها بأرواحهم - مش خواجات بيخافوا من الشارع وياي مش عايزين يوسخوا هدومهم

SpoiledEgy said...

I dnt see what is the point of your post. He did go to a couple of places in Egypt and apparently will be heading to the Southern parts of the country when he is back home. Is it so bad that he decided to introduce himself to Egyptians in the US? Isnt it a smart move to try and gain the support of Egyptians in Europe and the US, since they wont be subjected to problems because of their support, unlike the case with Egyptians in other Arab countries and even in Egypt itself? Those Egyptians could also put pressure on the Western governments to at least not support the current regime.
Does the fact that an Egyptian happens to be abroad makes him/her less of an Egyptians? or less aware of the problems of the country? or less eager to see our country better?!!

ahmed samir said...

عارف ان حكاية سفره لأمريكا دي مضايقاكي
لكن عندي وجهة نظر مختلفة شوية

البرادعي أحد مطالبة هو السماح بالانتخاب بالرقم القومي و السماح للمهاجرين بالتصويت في السفارات

و بالتالي لازم يتواصل مع كل الشرايح اللي بيستهدفها منها المصريين برة مصر
دي نقطة

النقطة التانية :: فاكرة مقال ابراهيم عيسى اللي قال فيه ان الحزب الوطني و أحمد عز شخصيا بيدفعوا فلوس لـ لوبيات معينة في امريكا عشان تسوق للنظام و بالاخص للبيه الصغير ننوس عين امه

البرادعي بزيارته لأمريكا و تواصله مع المصريين اللي هناك بينسف كتير من جهود البيه و حزبه لتسويقه برة و دي حاجه مش وحشة بالعكس دي حاجه كويسة

تخيلي لو حصلت مظاهرة واحدة في واشنطن مثلا بتقول يسقط يسقط حسني مبارك شوفي حيكون تأثيرها اد ايه خصوصا ان هناك مفيش امن مركزي يضربهم و لا امن دولة يعذبهم و لا يقدر مبارك انه يطلب من امريكا ترحيل الجالية المصرية هناك

و غير كدة انتي دايما بتقولي ان احنا المفروض منعتمدش على حد و نغير بنفسنا و ادي الراجل برة و مع ذلك بسم الله ما شاء الله
شباب 6 ابريل و غيره شغالين و اجتماعات جمعية التغيير حصلت من غيره و بيتم التجهيز للاعتصام

يعني الناس بتتحرك بيه او من غيره
هو عنده سهولة حركة فبيستغلها للتواصل مع المصريين برة و الباقي بيتحرك هنا مفيش مشكلة
:)

lastcrazyboys said...

ما شاء الله ..الايميل اللي تنبأتي بيه وصلني

انتي عديتي ..وهنسميكي "المبروكة" بعد كده
وطبعاً الصـور مش باينة في اللي هبتعولك


علماً انه كان مرفق بالبيان المعلوم ..رجاء لا تدعه يتوقف عندك

V
V
V
=========
في سؤال لأحد أقاربي الذي يحاول الحصول على شهادة الدكتوراه عن الموضوع أدهشني انه اختار هتلر النازي فقلت له كل الشخصيات الإسلامية خلصت فلم يبق سوى هذا السفاح ؟ فضحك وقال وماذا تعرف عن هتلر؟؟
فأجبته بأنه قتل و احتل واعتبر الألمان فوق البشر وأشاع الدمار ...الخ.فقال من أين لك هذه المعلومات ؟ قلت من التلفاز طبعا.. فقال طيب الانكليز فعلوا أكثر من ذلك وكذلك اليابانيين أيام الحكم الإمبراطوري فلماذا العالم ينقم على هتلر لحد اليوم ويسخر من النازية وكأنها موجودة لحد الآن بينما نسي جرائم اليابانيين بعد انتهاء حكم الإمبراطور وجرائم الانكليز ضد الاسكتلنديين و جرائم نظام جنوب إفريقيا فور انتهائها ؟؟؟
فقلت لا ادري نورني أنت .. فقال هناك سببين هما

lastcrazyboys said...

---
وتكلمة الايميل
==
وقد حصلت على معلومات بجهدي في النت

القرآن في احد خطابات هتلر

أراد الزعيم الالماني ادولف هتلر أن يلقي خطاباً للعالم يوم زحفت جيوشه الى موسكو , يملأ به المكان والزمان ، فأمر مستشاريه باختيار أقوى وأجمل وأفخم عبارة يبدأ بها خطابه الهائل للعالم .. سواء كانت من الكتب السماوية ، أو من كلام الفلاسفة ، أو من قصيد الشعراء ، فدلهم أديب عراقي مقيم في ألمانيا على قوله تعالى :

( اقتربت الساعة وانشق القمر ) ..

فأعجب (ادولف هتلر) بهذه الآية وبدأ بها كلمته وتوج بها خطابه .ولو تأملنا هذه الآية لوجدنا فخامة في اشراق .. وقوة في اقناع .. وأصالة في وضوح .

هذا ويذكر ان ادولف هتلر يذكر في كتابه ( كفاحي ) والذي كتبه في اثناء احتجازه في السجن عام 1924الكثير من عبارات القرأن الكريم منها ( حتى يلج الجمل في سم الخياط) في وصفه لليهود وعدم امكانية اصلاحهم وهدايتهم .

قـَسّم ادولف هتلر :: اقسم بالله العظيم هذا القسم المقدس
ّّّّّّ

القـَسّم الذي ادخله ادولف هتلر على القوات المسلحة الالمانية بعد ان اصبح القائد الاعلى للقوات المسلحة الالمانية بعد ان دمج منصب رئيس الجمهورية ومنصب المستشارية معا والذي كان يقسم به قادة هتلر عند تخرجهم من الكلية العسكرية او دورات الضباط السريعة .


(( أقـَسّم بالله العظيم هذا القـَسّم المقدس ، ان اكون مطيعا لكل ما يصدره لي زعيم الرايخ الالماني وقائد شعبه ادولف هتلر القائد الاعلى للقوات المسلحة . وان اكون مستعدا كجندي شجاع للتضحية بروحي في اي وقت من اجل زعيمي )).


المصدر :
سلسلة قادة الحرب - كتاب ادولف هتلر- صفحة 38 - ترجمة كمال عبد الله - الصادر عن المكتبة الحديثة للطباعة والنشر في بيروت الطبعة الاولى 1974

ّّّّّّّّّّ
رفض ادولف هتلر شرب "البيرة" الخمر كعلاج وصفه له احدى الاطباء حينما كان هتلر يعاني من توتر شديد في اعصابه نتيجة الظروف القاهرة التي مرت بها المانيا قبيل نهاية الحرب . وسبب امتناعه عن تناول الخمر كدواء .. هو قوله :
ّّّّّّّّّّ
( كيف يمكن للمرء ان يحتسي الخمر كدواء وهو لم يحتسيه طيلة عمره ) .

حيث كان شرابه المفضل هو الشاي المعلب باكياس الشاي الجاهزة .. فلم يشرب ادولف هتلر الخمر طيلة حياته .

المصدر :-
((... وهنا يقول البعض بأن الدكتور موريل قد وصف الخمر كدواء لهتلر ولكن في الحقيقة هذا ليس بصحيح أبدا فهتلر لم يقرب الخمر أبدا في حياته والسبب في ذلك أخلاقه النمساوية وهذه الصفة كانت من أكثر الصفات التي جعلت الشعب الألماني يُعجب بـ هتلر،
ّّّّّّّّّّّّّ
الحملة النازية لمقاطعة التدخين ..
ّّّّّّّّّّّّّّّ
كان الزعيم الالماني ادولف هتلر يحث رجاله ومساعديه على ترك التدخين ووعد كل من يترك التدخين بهداءه ساعة مطلية بالذهب وفعلا كان قد اوفى بعهده للكثير ممن استطاعوا ترك التدخين .. وهذه احدى صور الحملة النازية لمقاطعة التدخين .

ّّّّّّّّّّّ
الحاج أمين الحسيني مع جندي ألماني مسلم من أصل بوسني
ّّّّّّّ
جندي آخر يعلق صوره مفتي القدس
ّّّّ
وهذه صورة للشيخ أمين الحسيني يحيي الجنود الألمان المسلمين
ّّّّّّ
في الختام

وما نقلت من صور موثقه ليس من أجل الدفاع عن هتلر وإنما لكشف تزوير الحقائق لمن عادى الصهيونيه

lastcrazyboys said...

1-موقفه من اليهود اللذين انتقم منهم بدافع ديني و صمم على تدمير المخططين لإقامة دولة في فلسطين و المحرقة اليهودية معروفة حيث قرر هتلر إبادة اليهود لأنهم خطر سيهدد العالم يوما ما .
2- موقفه من الإسلام فبعد دراسة هتلر للتاريخ القديم و الأمم المسيطرة على العالم ركز على دور العرب حيث كما قال إن هناك ثلاث قوى متحضرة احتلت العالم هم الفرس و الروم و العرب أما الفرس و الروم فقد كونوا حضارة ثم قوة ثم استعملوها لغزو العالم عكس العرب الذين كانوا " عصابات همجية " احتلت العالم ثم بعدها كونوا حضارة ومميزات حضارتهم أنهم لم يفرضوا حضارتهم و يلغوا حضارة الآخرين بل أضافوها إلى غيرها من الحضارات فكانت الحضارة الإسلامية دليل على تحضر أهلها..ثم أعجب بها الدين فطبع المطبوعات التي تعرف الناس بالإسلام و وزعها على جيشه ليطلوا عليها و خصوصا الغير مسلمين رغم ظروف الحرب المادية .

و أعطى المقاتلين الألمان من المسلمين الحق بالصلاة في أي مكان وفي أي وقت مهما كانت الظروف فكانوا يصلون جماعة في ساحة برلين وهتلر ينتظر حتى يكملوا صلاتهم ليلقي بعدها خطاباته للجيش النازي

ّّّّّّّ
وكان يجتمع برجال الدين العرب ويسمع منهم عن الدين و سيرة الصحابة وكيف كانوا يتصرفون

وحث المشايخ أن يكونوا مع جيشه أسوة بالقساوسة فيدعون غير المسلمين و يحثوا المسلمين على قتال اليهود .

وهذه المعلومات استنادا إلى دراسة احد أقاربي التاريخية جمعها من عدة مصادر ورفض تزويدي بأي منها إلا بعد أن ينهي أطروحته حتى لا تسبب له مشكلة في المناقشة من باب جمع معلومات من النت دون بحث و جهد أما الصور فهي مشاعة للجميع و يمكن نشرها على حد قوله علما أنني لست مختصا لست مختصا في التاريخ ..

عبد الزهراء المصري (علي الحسيني) said...

"الصحة" تفصل الموظفة التى كشفت فساد "هايدلينا"
------------------------
أصدرت وزارة الصحة قرارا بفصل المحاسبة بديوان الوزارة سهير الشرقاوى، التى كشفت فضيحة شركة هايدلينا الشهيرة، وذلك بعد انقطاعها عن العمل ورفضها تنفيذ قرار بنقلها إلى مستشفى الصحة النفسية بالعباسية.

جاء قرار الفصل بعد ثلاث سنوات من الخلاف الدائر بين الموظفة (التى حصلت على جائزة مكافحة الفساد من جماعة مصريين ضد الفساد) والوزارة، وقررت سهير الاعتصام يوميا داخل مقر المجلس القومى للمرأة من السادسة صباحا حتى 3 ظهرا اعتراضا على قرار فصلها، مؤكدة أن قرار الاعتصام سيستمر حتى تحصل على حقها من وزارة الصحة، والتى نقلتها من قسم المراجعة والحسابات إلى مستشفى الصحة النفسية بالعباسية، ورفضت تطبيق النقل، وأقامت دعوى أمام القضاء الإدارى للاعتراض على قرار النقل، وحصلت على حكم لصالحها، إلا أن اللواء أحمد فرج المدير الإدارى لوزارة الصحة رفض تنفيذه، وأصر على تنفيذ قرار النقل الذى أعقبه الفصل بدعوى الانقطاع عن العمل.

محمد نجم said...

ابن مصر المدلع@
البوينت اننا زهقنا من البلاستيك !
الراجل حيرشح نفسه هنا ويتخبه 80 مليون
رايح ينيل ايه في امريكا؟
مين المهاجرين السيس دول اساساً؟
هم ليهم صوت ولاهم فالحين بس يتظاهروا مثال"اقباط المهجر"

انا بعد الهطل الي بقيت اقراه يومياً وانه كل شوية كاتت علي بره
حدور علي مرشح تاني

يعني الواد يفجر نفسه ولا يعمل ايه:@ مافيش مرشح عدل في البلد :@

أبو أمك said...

يمكن الراجل متعود على المارلبورو الامريكاني وماقاش هنا وراح يجيب علبة
عشان مايغيبش علينا كتير تاني..لما يرجع حد يبقى يقوله يجيب من
On the Run

مواطن مصري said...

سبحان الله انا بستغرب للناس الي بتهاجم البرادعي الان و كانت متفقة معاة

البرادعي عندة التزاممات مشترك في لجنة بتاعت المسابقة لي بيعطي مليون دولار ل اي رئيس يخرج بنظام ديموقراطي في افريقيا

ثانيا يا نوارة قولنا مش مهم لون القط المهم ياكل الفئران

و ثالثا يا نوارة لكل شيخ و لية طريقة
و رابعا كلامك ممككن اكسلانت ناو ناو او عبد الله كامل ياخدو في اي مقال

احنا عاوزين نوحد مش نفرق

مواطن مصري said...

مدونة العميل الخائن موريس صادق http://nacopticas1.blogspot.com/

مواطن مصري said...

صحيفة إسرائيلية: غضب في تل أبيب بعد وصف أبو الغيط لها بدولة العدو


أشارت صحيفة «يسرائيل هيوم » الإسرائيلية أمس إلي حالة من الغضب تسود الأوساط السياسية بتل أبيب بسبب التصريحات التي أدلي بها أحمد أبو الغيط ـ وزير الخارجية المصري ـ مؤخراً واصفا إسرائيل بأنها الدولة العدو.

http://dostor.org/politics/middle-east/10/april/26/14529


من جهة اخرى، وردا على سؤال عما اذا كان يحمل رسالة من اسرائيل، قال وزير الخارجية المصري، "لا احمل اي رسائل الى شقيقة عربية من طرف عدو".

ابو الغيط : قضية صواريخ سكود اكاذيب تدعو الى الضحك


http://www.masrawy.com/News/MidEast/AFP/2010/April/24/1357716.aspx

مش ملاحظ ابو الغيط اتغير

طنطـــا واى said...

لورنس العرب
Ideas 4 Egypt

كلامكم - فقط - كلام ناس محترمين فاهمين اللعبة ماشية ازاى

=======================

تعليق قريتة وعجبنى

( البرادعى صنم قريش عملتة الصبح وعبدتة الظهر وحتاكلة بالليل )..؟؟

amr565 said...

تصديقا علي تعليق الاستاذ لاست كريزي بوي الذي قال في كلامه الجملة دي..
كانوا " عصابات همجية " احتلت العالم ثم بعدها كونوا حضارة ومميزات حضارتهم أنهم لم يفرضوا حضارتهم و يلغوا حضارة الآخرين بل أضافوها إلى غيرها من الحضارات فكانت الحضارة الإسلامية دليل على تحضر أهلها..
دي سلسة اجزاء من برنامج وثائقي الماني عن فضل الحضارة الاسلامية علي العالم حتي لا يشعر المسلمين بالحقارة والدونية ويعلمو كيف كانوا مع الاسلام وكيف اصبحوا مع البتنجان
http://www.youtube.com/results?search_query=%D8%B9%D9%84%D9%88%D9%85+%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85+%D8%A7%D9%84%D8%AF%D9%81%D9%8A%D9%86%D8%A9&aq=f

شريف طلال said...

نواره
كلامك مش فى صالح أى حد دلوقتى غير الحزب الوطنى دون قصد منك طبعاً
الراجل نوع جديد من المناضلين
صوره المناضل ألى بيحرض على المظاهرات
و صوره المناضل ألى بيخرض على ثوره حمراء
و المناضل ألى هيقضى طول عمره فى المعتقل
دى صوره قد لا تأتى بثمارها فى وضع مصر الحالى
البرادعى ليه سكه تانيه هيا الى هتاكل مع النظام المصرى
الراجل ليه مسئوليات دوليه كتير و مناصب دوليه ألتزاموا بيها هو ألى بيديله أهميته الدوليه ألى بدورها بتحميه من النظام المصرى و بسببها النظام المصرى لو عمل قرد لا هيقدر يعتقله ولا يجى جنبه و ده لو مات موته ربنا فى مصر الدنيا هتقوم على النظام المصرى
و بعدين هو بيستخدم ضغط داخلى زى تأسيسه للجمعيه الوطنيه للتغيير
و ضغط خارجى زى الدول ألى بيروحها و بيسوق لقضيه المعارضه فى مصر و بيكسب المصرييون فى الخارج فى صفه
عامتاً أى هجوم مننا عليه مش فى مصلحتنا حتى لو أعتبرناه فوق مستوى النقد مؤقتاً بس لسبب واحد
البرادعى لو بقى رئيس جمهوريه هنقدر نغيره كمان 5 سنين من حكمه اما لو جمال مبارك او الحزب الوطنى مسكوا الحكم مش هنقدر نغيره الا لما يموت
على الاقل ده سبب كافى يخلينا نخلى البرادعى فوق مستوى النقد لبضعه شهور فقط على الاقل عشان مفيش حد دلوقتى فى مصر يقدر يجمع المعارضه غيره

إبراهيم أبوسيف said...

في الحقيقة لا يبدو من كلامك سوى جعجعة من لا يرى عيبا لكنه يريد أن ينقد

هل تظنين أو يظن عاقل أن على من يرغب بصدق في الحرية لمصر أن يسير إليها عبر طريق نوارة ؟؟

هل لا يوجد في مصر فئات غير عمال نوارة ؟؟

ألا تظنين أن على أي انسان يدعي أنه قد يقدم حلا للأزمة المصرية أن ينفتح على كل فئات المصريين على اختلافها ومن لا يستطيع أن يفعل ذلك فهذا قصور لديه ؟؟؟

هل المصريون بأمريكا ليسوا مصريين وليست لهم أي حقوق ؟؟

ألا يبدو نقدك العنيف لتصرفات البرادعي تجاه المصريين بالخارج متعنتا وغير عادل ؟؟

هل تتخيلين أن مصر ستنتفض بمجموعة من الوقفات المقتصرة على المثقفين وأصدقائهم ولا يعلم بها أحد من الغالبية العظمى للشعب بل ولايشارك بها على مدى أكثر من خمسة أعوام على التوالي ؟؟

أععتقد أن مثل أسلوبك الساخر الغير منطقي والذي يغطي بسخريته اللاذعة ضعف منطقه وانعدام عقله لا يمكن بحال من الأحوال أن يصنع نهضة حقيقية بمصر بل ولا حتى يأتي بالحرية لها

إبراهيم أبوسيف said...

في الحقيقة لا يبدو من كلامك سوى جعجعة من لا يرى عيبا لكنه يريد أن ينقد

هل تظنين أو يظن عاقل أن على من يرغب بصدق في الحرية لمصر أن يسير إليها عبر طريق نوارة ؟؟

هل لا يوجد في مصر فئات غير عمال نوارة ؟؟

ألا تظنين أن على أي انسان يدعي أنه قد يقدم حلا للأزمة المصرية أن ينفتح على كل فئات المصريين على اختلافها ومن لا يستطيع أن يفعل ذلك فهذا قصور لديه ؟؟؟

هل المصريون بأمريكا ليسوا مصريين وليست لهم أي حقوق ؟؟

ألا يبدو نقدك العنيف لتصرفات البرادعي تجاه المصريين بالخارج متعنتا وغير عادل ؟؟

هل تتخيلين أن مصر ستنتفض بمجموعة من الوقفات المقتصرة على المثقفين وأصدقائهم ولا يعلم بها أحد من الغالبية العظمى للشعب بل ولايشارك بها على مدى أكثر من خمسة أعوام على التوالي ؟؟

أععتقد أن مثل أسلوبك الساخر الغير منطقي والذي يغطي بسخريته اللاذعة ضعف منطقه وانعدام عقله لا يمكن بحال من الأحوال أن يصنع نهضة حقيقية بمصر بل ولا حتى يأتي بالحرية لها

حـنــّا السكران said...

شوفوا عبدالله الأشعل , قال انه رح يترشّح .
منكم و فيكم و ما في أطيب من قلبه و صاحب مبدأ .

هيئته البرادعي مش طايق القعدة بمصر . بيغيب بيغيب و بيرجع يقول أنا البرادعي يا حسني و بيرجع يختفي .
و حسني مطنّشه عالاخر و لا حاسب حسابه .
هو البرادعي فاكر نفسه بالسويد ؟ حتى لو كان بالسويد , إذا ما تواجد أمام ناخبيه 18 ساعة باليوم سواء من خلال الميديا أو عالأرض في نشاطات .. بيتركوه و بيروحوا لعند غيره .

heba said...

يا نوارة هو كان لاقي حرية هنا عشان يتكلم ويعمل ندوات ومعملش .. هناك بيسيبوه يتكلم وما بيقبضوش على اللي بيحضروا ويسمعوه .. أما هنا بيقبضوا على الشباب اللي بيوزعوا بيان معاً سنغير .. يبقى عايزاه يتكلم هنا ازاي ؟؟ خليه يا ستي يبدأ بأي حاجة يمكن الناس تتشجع

سماء الحرية said...

قضت محكمة أمن الدولة العليا طوارئ اليوم الاربعاء بالسجن لمدد تتراوح بين ستة أشهر و25 عاما على 26 متهماً بمد يد العون للمُحاصرين فى غزة
!!!!
القاضى الذى أصدر تلك الأحكام هو المستشار عادل عبد السلام جمعة
صاحب السجل الطويل , من أول قضية جريدة الشعب و أحكامه على صحفيها الذين تصدوا لفساد وزارة والى
إلى قضية اليوم
مروراً بقضايا الإخوان و أيمن نور و سعد الدين إبراهيم و صحفى المصرى اليوم
فسجله الحافل دفع كمال أبو عيطة إلى استدعاء التراث المصري الساخط على السلطة في زمن المماليك وتأليف هتاف خاص به أطلقه في كل المظاهرات التي شارك فيها وهو يا جمعة يا وش النملة.. مين قال لك تعمل دي العملة

ختاماً: علينا أن نعلم أن عادل عبد السلام جمعة هو القاضى الذى يتولى "أو وُليَ" الآن الحكم فى قضية هشام طلعت مصطفى
!!!!!!!!

للحصول على لينكات لهذا الموضوع ما عليك سوى كتابة أسم المستشار المذكور على محرك البحث حتى تحصلوا على ما يضيق به المكان من روابط , و يضيق به الصدر من مآسي

مواطن مصري said...

إبراهيم عيسى يكتب: وهكذا فالرقابة مزورة كالانتخابات تماما!!
الأربعاء, 28-04-2010 - 1:09 | إبراهيم عيسى المقال الأسبوعي

http://www.dostor.org/%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84-%D8%A7%D9%84%D8%A3%D8%B3%D8%A8%D9%88%D8%B9%D9%8A/10/april/27/14566

دي مقالة ابرااهيم عيسي


هل من مصلحة امريكا تواجد نظم ديموقراطية حقيقية في المنطقة؟
Monday, April 26, 2010

http://stories-from-my-life.blogspot.com/2010/04/blog-post_26.html

دي مقالتي قبل مقالة ابراهيم عيسي

مش فاهمه said...

حد فاكر الزينى بركات

بالمناسبه حد شاف احمد عز فى CNN

حسن على said...

سماء الحرية : تسلم ايدك يا أخى

مش فاهمه said...

مناظرة البرادعى و أحمد عز فى الCNN
بس بجد هو أحمد عز اللى ناويين يجيبوه ولا ايه

http://videohat.masrawy.com/view_video.php?viewkey=123eb7b76e757ff4a0b0