Monday 31 May 2010

انتصار الدم على السيف

تحديث:
القوات الاسرائيلية كانت طالعة الاسطول معاها قائمة بالاغتيالات والاعتقالات ووليد العمري بيقول ان المحتجزين حيقايضوهم بجلعاد شاليط
انا عايزة افهم، هي اسرائيل دي هابلة؟ هابلة؟ مين الحيوان اللي قال ان الاسرائيليين اذكى ناس في العالم واستجاب للدعاية الصهيونية
مافيش اغبى من كده ابدا، والناس دي لو متفوقة علينا يبقى علينا نسلم ان عمرنا العقلي تلات شهور.. هم معاتيه؟ معاتيه؟ انا مش مصدقة نفسي
شفتوا تغطية الصحافة الاسرائيلية؟ يدعوت احرنوت وهاآرتس مجانين رسمي رسمي
جرايد صدام حسين نفسه ما كانتش بالتخلف والعته ده
لالالالالا احنا شفنا ديكتاتوريات ومعاتيه كتير وقليل، عمري ما شفت صحافة ودعاية غبية ومتخلفة لحكومة اغبى واكثر تخلفا من كده
وفعلا العالم كله قواد عشان يتعامل مع اسرائيل بوصفها دولة ديمقراطية وفيها قال ايه حرية صحافة
دول حيودونا في داهية كده، حيودوا كل المنطقة في داهية، لما اسرائيل اللي عالم كله بيتعامل معاها انها جزيرة الديمقراطية في الشرق الاوسخ مبارك حيطلع تلاتين ابونا ويطنطط  علينا كمان ويقول لنا انا مش اقل من كاظم انحنى لي انحنيت له
انا عارفة ان الكلام ده يبدو وسخ، لان مش دي قضيتنا كعرب اساسا
بس انا مش باتكلم عن قضيتنا كعرب، انا باتكلم عن المجتمع الزفت الدولي 
المجتمع الدولي ده خليط من السيرك والماخور
اتفو عليهم وعلى اشكالهم وحيضيعونا احنا... اسرائيل بعد عملتها دي لو مش كل القوى العالمية فحتتها ودعكت مناخيرها في الرصيف قولوا على الشعوب العربية يا رحمن يا رحيم، ماحدش حيعرف يفتح بقه مع اي ديكتاتورية في المنطقة
دول بيقولوا كلام شبه: زعزعة الامن العام... وقالوا كرامة اسرائيل
وربنا قالوا كرامة اسرائيل
جابوا الكلام ده منين؟ مين اللي علمهم العليمة الوسخة دي؟ 


تحديث:
نظرا للتطورات الخطيرة و الاجرامية التى حدثت صباح الاثنين
بارتكاب الجيش الاسرائيلى مجزرة وحشية ضد نشطاء دوليين و عرب
على سفن الحملة الدولية لكسر حصار غزة

قررت «كفاية» تخصيص المظاهرة
التى كانت مقررة غدا
الثلاثاء ١ يونيو ضد قانون الطوارئ

قررت تخصيص المظاهرة للاحتجاج على المجزرة الاسرائيلية
بحق النشطاء الشجعان الذين خاطروا بحياتهم لكسر الحصار الوحشى على غزة
و اعلان موقفنا التضامنى مع هؤلاء و مع شهدائهم

تحديث:
مصر استدعت السفير الاسرائيلي.. الحمد لله يارب الحمد لله الحمد لله الحمد لله
تحديث:
مؤقتا كده، النهاردة بعد صلاة المغرب فيه صلاة جنازة في مسجد الفتح اللي في رمسيس
وبكرة ان شاء الله الساعة واحدة الضهر امام مجلس الشورى فيه وقفة
----------
بدل ما انا قاعدة اعيط زي خيبتها كده 
ازاي الواحد يوصل للناس بتوع الاساطيل دول ويطلع معاهم ازاي؟
احسن رد اننا نطلع تاني في قافلة لكسر الحصار ولو موتونا يطلع ناس بعدنا تاني وتالت ورابع وكل ما يتجننوا كل ما نروح اكتر واكتر
خلي اسرائيل المجنونة تحفر قبرها بايديها
غاندي قال كده... قال المقاومة السلمية معناها انك تبقى مستعد تتقدم وانت اعزل نحو قوات الاحتلال بعد ما تشوف جثث اخواتك العزل قدامك وتتقتل زيهم وكل ما حيتقلوا منا اكتر كل ما حيتهزموا اكتر
نروح ازاي بقى انا خايبة اصلي قوي... بق بس  زي الحكام العرب
جاتني خيبة انا كمان

5 comments:

طنطـــا واى said...

وحياة ربنا يا عم نوارتنا انت راجل بوء زى البرادعى

طيب لو انتى حتعمليها انا اول واحد معاكى

بش مش تولعيها وتحسسبنا اننا عجزة ومشلولين وتروحى انتى توقفى على سلالم النقابة لغاية اتوبيس 777 ما يجى ؟؟

312asdf said...

و أنا أول من أقف أمامهم بصدر عاري
فقد مللت هوان العيش في دنيا أنتهك فيها و أعجز عن أخذ حقي
بل أعجز أن أطالب بحقي.

المشكلة أني لا أسمع عن القوافل إلا عندما يقترب خروجها و ينتهي الأمر
سأسافر تركيا مخصوص لو كان هذا يعني أن أكون معهم

نعيب زماننا

شمس العصارى said...

http://www.shorouknews.com/ContentData.aspx?ID=238896
ادى اول رد صهيوامريكى قذر على تركيا
و البقية تاتى

طنطـــا واى said...
This comment has been removed by the author.
شمس العصارى said...

عاجبنى العنوان