Saturday, 11 September 2010

عايزين صباع تاني ولا كفاية عليكوا كده؟

هههههههههههههههههههههههههههههه 
حط الانكل ع الركبة تبقى اهبل من دي ركبة
ايه الخبر ده؟ وبعدين ينفع نعرف اخبار بلدنا من القدس العربي؟ انا الخبر ده مكيفني اخر حاجة، ولا باصدقه ولا باكدبه، بس عامل لي دماغ وعشان كده حانشره مش بس حاسيب لنك
الليلة عمالة تحلو.. وانا عمالة اكرهكوا كلكوا كل يوم اكتر من التاني، عشان اللي يسيب نفسه يبقى ممسحة لشوية مخرفين يعملوا في دماغه زي الناس ما يستاهلش غير الاحتقار
خدوا.. 
(انظر الصباع في البوست قبل السابق)
نجل شقيق البابا شنودة أشرف على تصويرها
ظهور كاميليا شحاتة في شريط فيديو تؤكد فيه مسيحيتها لا ينهي الجدال الطائفي في مصر
القاهرة - 'القدس العربي' ـ ـ من حسام ابوطالب: ظهرت الخميس عبر شريط فيديو زوجة راهب دير مواس كاميليا شحاتة لكن ظهورها لم يسفر إلا عن مزيد من الغموض والارتباك ووفقاً لتصريحات خاصة لـ'القدس العربي' نقلاً عن هاني عزيز المستشار الخاص للبابا شنودة الثالث وعضو الأمانة العامة للحزب الحاكم فإن نجل شقيق البابا الكاهن بطرس جيد كاهن كنيسة العذراء بحي الزيتون شمال القاهرة هو الذي قام بتصوير الشريط الذي ظهرت فيه المرأة التي تحولت لأشهر إمرأة في مصر. (اشهر امرأة في مصر ههههههههههههه يا فضيحتنا وسط الامم المتحدة)
وقد فوجئ المصريون أمس بالشريط الذي تظهر خلاله كاميليا شحاتة زوجة كاهن دير مواس لتؤكد أنها باقية على ديانتها دون تغيير، وتظهر في الفيديو وخلفها صورة السيد المسيح، وتتحدث لمدة 11 دقيقة، وتروي قصتها بالتفصيل وحرصت على أن تقوم برسم علامة التثليث كناية عن تشبثها بالمسيحية.


ونفت كاميليا أنها قد تعرضت لأي نوع من الضغوط أو التعذيب من جانب الكنيسة، فالكنيسة - حسبما قالت - تحمل لواء التسامح والعفو والمحبة، ومن المستحيل أن تتعامل مع أبنائها وفق منهج التعذيب كما أكدت تمسكها بحياتها الأسرية والاجتماعية مع زوجها القس تادروس سمعان وابنها أنطون وأشارت إلى أنها لن تتخلى عن الأسرة.
وفي أول رد على الشريط نفت الكنيسة المصرية أي علاقة لها به وشدد الأنبا مرقص على أن الكاتدرائية موقفها ثابت ولن تهتز إزاء أي ضغوط تمارس عليها من أي جهة.(هههههههههههه الجبن سيد الاخلاق، امال مين اللي مصورها؟ ما الراجل قايل اهو ابن اخو البابا شنودة اللي مصورها، انا بقى اقول لكوا، هم قالوا مش حنظهر كاميليا، جات الدنيا اتقلبت كده، قاموا قالوا في نفسهم، طب نصورها ونطلعها بس نسرب الفيديو عشان ما يبقاش شكلنا وحش واننا رجعنا في كلامنا، واهي تبقى ظهرت، واحنا في نفس الوقت ما رجعناش في كلامنا، عمار يا مصر)
بينما قال سلفيون ونشطاء يهتمون بالقضية إن الشريط مفبرك وان المرأة التي تقمصت شخصية زوجة الراهب كومبارس وقد أراد الذين قاموا بتصوير الشريط تبديد الغضب المتنامي بين الرأي العام. (ايوة صح هي كومبارس واحنا شفناها في فيلم دعاء الكروان بتمثل دور الباشمهندز، لا بالصلاة ع النبي لاقيين على بعض اخر حاجة، واحد يعمل عملة ويقول مش انا يا بيه، والتاني فتاي وبيتكلم بثقة كده على حاجة هو ما يعرفهاش، طب قولوا حتى مش متأكدين لو هي طلعوها على الهوا مثلا، عشان الواحد ما يفتيش بس، ده كل واحد فيهم بيتكلم على اساس انه جوزها وحافظ وشها وجتتها حتة حتة.. والله حرام، انا باحط نفسي مكانها والناس عمالة تمقق في خلقتي كده وتتكلم على دقني وكتافي، كل ده وسلفيين؟ امال لو كانوا مديري كباريه الوردة الحمرا كانوا عملوا ايه؟ ولا معينين ستات هي اللي تعمل الشغلانة دي؟)
وحذرت الكنيسة من تكرار تلك المظاهرات واثرها السلبي على الوحدة الوطنية، معتبرة في الوقت نفسه أن البابا شنودة، بابا الاسكندرية وبطريرك الكرازة المرقسية، خط أحمر لا يجوز الاقتراب منه. (لا والله.. يعني المظاهرات دي مش حتتكرر خالص؟ لا في جامع ولا في كنيسة؟ هي الوحدة الوطنية دي بتطلع وقت اللزوم بس؟ ولا مظاهرات الكاتدرائية ما بتأثرش على الوحدة الوطنية؟ اه اه، عشان العدد اقل يعني، طب وايه خط احمر واخضر دي؟ هههههههههههههههه خط احمر بمناسبة ايه يعني؟ عند البراميل مثلا؟)
وقد رفض كبار رجال الكنيسة الأرثوذكسية التعليق على تكرار المظاهرات المطالبة بظهور كاميليا، وأكد مرقص أن الكنيسة 'لن ترضخ لمطالب ظهور كاميليا في وسائل الإعلام'. (ده احنا جامدين قوي، احنا مش حنرضخ، احنا بس حنسرب فيديو)
واعتبر قضية كاميليا 'شأناً كنسياً خالصاً'، وحذر من خطورة 'العبث بأمن الوطن'، مؤكداً أن البابا شنودة والكاتدرائية 'خط أحمر لا يمكن المساس به'. وهو ما أكد عليه عدد من القساوسة.(يالهوي ياما؟ هي الست شأنا كنسيا ازاي؟ ثم هو مين اللي عمل هلولة من الاساس؟ واحدة طفشت من جوزها زي اي ست مصرية صميمة عملتوا بوليكة على الموضوع، هو مين اوحى اساسا للناس انها اسلمت غير الكنيسة؟ وطلع لنا بقى ابو يحيى وابو معتز وابو جلمبو كل واحد يقول على يااااادييييي)
وقد عمت حالة من الفرح في الشارع القبطي فور ظهور كاميليا وقال أحد مستشاري البابا: إننا نهدي ذلك الشريط للأخوة المتظاهرين من المسلمين بمناسبة عيد الفطر
وفي تصريحات خاصة لـ'القدس العربي' أشار الداعية أبو يحيى بطل قضية كاميليا والذي كان قد استقبلها وتوجه بها نحو الأزهر لتشهر إسلامها قبل أن يختطفها أشخاص تابعون للأجهزة الأمنية وفق شهادته قال (إن الشريط الذي جرى تداوله مفبرك ولا يمثل الحقيقة وشدد على أن المرأة التي ظهرت فيه ليست كاميليا وقد عرفت ذلك منذ الوهلة الأولى).(اه طبعا ما انت خبرة، هي عشرة يوم ولا اتنين؟ ده ياما كلت شاي وبسكوت مع كاميليا، بامارة ما نسيت تصور اقرارها بالاسلام)
وأشار أبو يحيى الذي اعتقل فور إعلانه إسلام كاميليا ثم أفرج عنه لاحقاً إن رجال الكنيسة يعيشون مأزقاً ولا يعرفون كيف يتصرفون بسبب تنامي الغضب في اوساط الرأي العام المطالب بفتح ملف المتحولات للإسلام اللواتي تم تسليمهن للكنيسة وعلى رأسهن كاميليا ووفاء قسطنطين.
ومن المقرر أن تنطلق اليوم مظاهرة ضخمة أمام مسجد مصطفى محمود بعد صلاة العيد ينظمها حقوقيون وناشطون وسلفيون يطالبون الكنيسة بالإفراج عن كاميليا
وكان مصدر كنسي مقرب من البابا شنودة، أكد في وقت سابق أنه لن يسمح لكاميليا شحاتة، بالظهور العلني مجددا حتى لو حدثت مظاهرة كل يوم، لأنه لن يرضخ لضغوط أحد'.
كما رفض أساقفة المجمع المقدس التعليق على ما نشرته عدة مواقع إلكترونية مؤخراً حول إسلام كاميليا شحاتة، وارتدائها النقاب، فضلاً عن حفظها بعض أجزاء القرآن الكريم بعد إشهار إسلامها.
واعتبروا أن هذا 'شأن عائلي لا يستحق كل هذه الضجة (الطم؟ الطم؟ هو مش الراجل جوزها قال الحقوني مراتي مخطوفة؟ وخلا الناس تتجنن ونزلوا الكنيسة يعملوا مظاهرة؟ لما هو شأن عائلي كان ليه البالو ده كله؟)، وأكد مصدر بالمجمع المقدس أن البابا شنودة قرر بشكل نهائي منع ظهور كاميليا في الإعلام لأجل غير مسمى، كما تم إرجاء إيداعها أحد الأديرة مؤقتاً، على أن تستقر في أحد دور الخدمة بعين شمس فترة من الزمن.(بس اسكت.. حياخدوا بعضهم ويطلعوا على عين شمس يفلوها حتة حتة)
كانت عدة مظاهرات اندلعت في القاهرة وعدد من المحافظات، تطالب بظهور كاميليا حية أو ميتة (ههههههههههههه حية او ميتة؟ هي عليها تار؟)، فقد نظم نحو 500 من النشطاء المتضامنين مع كاميليا شحاتة، وقفة احتجاجية، مساء أمس الأول، عقب صلاة التراويح في الليلة الختامية بمسجد عمرو بن العاص . وشدد هؤلاء على ضرورة تحرير كاميليا.(خمسمية بس؟ طب كويس،اتلمت شوية بدل الالاف اللي كانوا بيطلعوا)
وحاصرت عشرات السيارات التابعة للأمن المركزي المسجد، وحاولت قوات الأمن منع المصلين من المشاركة في المظاهرة، وفرضت طوقاً أمنياً حولها لمنع انضمام الأعداد الغفيرة من المصلين في ليلة 27 رمضان.
وأعلن النشطاء (كلمة النشطاء دي اتبهدلت خالص) خلال المظاهرة اعتزامهم تنظيم مظاهرة رابعة عقب صلاة عيد الفطر بمسجد مصطفى محمود، الجمعة المقبل، مهددين بالدعوة إلى 'مظاهرة مليونية فى ميدان العباسية لمحاصرة مقر البابا شنودة بالكاتدرائية' (حقة لو حصلت مظاهرة مليونية عشان التفاهات دي يا شعب مش عايزة ابص في خلقتكوا تاني)، إذا استمرت الكنيسة في 'تعنتها ورفضها إظهار كاميليا'. وطالب المتظاهرون البابا شنودة الثالث، بابا الإسكندرية، بطريرك الكرازة المرقسية، بـ'الإفراج' عن كاميليا وإظهارها لتعلن بنفسها ما إذا كانت مسلمة أم لا.
هذا وقد اعلنت فايزة احمد من جانبها ان ياما القمر على الباب نور قناديله
وقد صرح ابو يحيى ان اللي ما يحبناش ما يلزمناش وقال ان المسيحيين بربر وامازيغ
بينما اكد البابا شنودة ان المسلمين شعب لقيط وكفاية طبطبة كفاية تحسيس
ومن المعروف ان حرب ستة وخمسين كانت بسبب افضال المسلمين على المسيحيين بينما حرب تلاتة وسبعين كانت من ضمن افضال المسيحيين على المسلمين
ههههههههههههه
ده الجزائريين داعيين علينا دعوة ولية ساعة مغربية، عشان اول مرة المسلمين والمسيحيين يتفقوا في مصر كان على الجزائر ياعيني
البلد اتجننت وبقت برخصة وشهادة مختومة وممضي عليها من اتنين موظفين
يالا البسوا بقى انتوا الاتنين تستاهلوا بعض والله العظيم  

60 comments:

محمود المصرى said...

بسم الله الرحمن الرحيم

طيب بالله عليكى انتى مش كنتى مقتنعة انها اسلمت ؟
لكن برضه اؤكد ان القضية مش قضية كاميليا او غير كاميليا , لما الناس زعلت ايام وفاء قسطنطين قلتى اصلها مزة طيب اهى كاميليا مش مزة ولا حاجة البوست اللى فات اتكلمتى عن تقسيم السودان ومصر رغم ان لما الشيخ الغزالى اتكلم فى الموضوع دا من اربعين سنة طلعوه اهبل وقابض من السعودية , بالذمة مش حصل؟
هل تنكرى ان طريقة تعامل الكنيسة المصرية منذ وصول نظير جيد انقلبت مية وتمانين درجة عما كانت عليه قبل وصوله ؟ وبلاش الكلام عن ان السلفييين هما كمان بيهيجوا الناس لأن ايام اول حادثة فى 71 كان الاسلاميين فى السلخانة , لكن عموما نعتبر ان السلفيين هما السبب وان دماغهم مش قادرة تستوعب النظرة الشاملة للأمور وان الكنيسة والمسيحيين مظلومين وطافحينه وبيفضفضوا , فى رأيك ايه الحل؟

جبهة التهييس الشعبية said...

اه انا استنتجت انها اسلمت، بس ابو يحيى ده ما عندوش دليل على كلامه
الدليل الوحيد هو كلام الكنيسة نفسها وغسيل مخها المغسول

والست طلعت في فيديو
ما تقدرش تجزم انها مش هي
وانا شخصيا ما اقدرش اجزم انها هي

وماحدش اكد ولا نفى انها هي

انما ان الرأي العام ينشغل بالحسنة في دقن كاميليا ده كتير، كتير قوي

طبعا الكنيسة موقفها زي الخرا وتصرفاتها زي الخرا

ورد فعل المسلمين اخرى واخرى

ده يا اخي حتى مش عارفيت تتلائموا شوية

وبتتصرفوا بغباوة لو لكوا حق خسرتوه

والله زي ايام الجزائر بالظبط

بالنسبة لوفاء قسطنطين انا قلت كده لان المسلمين كانوا بيستعبطوا اخر حاجة بموضوع وفاء ده

يعني مثلا سبعة يتقتلوا قدام الكنيسة قوم بدل ما الناس تدين الحادث تقول: اين وفاء قسطنطين

يعني هم موتوا سبعة ابرياء عشان وفاء قسطنطين؟ ولا لغوشة وخلاص

الكنيسة طائفية وبتأثر على المسيحيين وبتخليهم هم طائفيين

السلفيين طائفيين وبيأثروا على المسلمين وبيخلوهم طائفيين

بذمتك ودينك سبعين مليون طائفي قدام عشرة طائفيين الخلاصة مين المسئول؟

الطبيعي ان العدد الاكبر هو المسئول

والا بقى انت تدين حداشر سبتمبر؟

لا.. انا بقى ما ادينش حداشر سبتمبر، عشان حداشر سبتمبر كانت رد فعل لسياسة امريكا، ومش محل حكم اخلاقي لانها رد فعل

وهي رد فعل لان امريكا هي الاقوى والطبيعي ان الاقوى هو اللي يحمل المسئولية الاكبر والاضعف تصرفاته ردود افعال

محتاجة نباهة دي؟

الحل اننا نلايمها شوية يا اخ محمود

قضية زي قضية كاميليا دي اخدت منحى طائفي واخدت اكبر من حجمها

التناول الطبيعي لقضية زي دي هو احتجاز مواطنة رغما عن ارادتها

المفروض الطبيعي ان الناس تقدم بلاغ للنائب العام ولو حتتظاهر تتظاهر عند النائب العام

على الاقل يا اخي عشان لو فيه مسيحيين معترضين على سياسة الكنيسة يعرفوا يتظاهروا معاكوا، حيتظاهروا معاكوا ازاي وانتوا في الجامع؟

انتوا برد فعلكوا ده خليتوا مافيش مسيحي قادر ياخد موقف في صف قضيتكوا لان انتوا اعتبرتوها شأن اسلامي زي ما الكنيسة اعتبرتها شأن مسيحي بالظبط

منين بتدينوا الكنيسة على تصرف ومنين بتتصرفوا زيها؟

ماهي الكنيسة كمان قبل كده ادانتكوا على تصرفات ودلوقت بتتصرف زيكوا

وانتوا الاتنين بقيتوا حاجة مقرفة اخر حاجة

انتوا بطريقة تناولكوا للقضية حطيتوا المراكز الحقوقية في موقف محرج وخليتوهم خايفين يدخلوا معاكوا ومافيش الا جمال عيد وحسام بهجت بس اللي اتكلموا في القضية دي من الحقوقيين

انا مش بالتمس للساكتين من الحقوقيين اعذار، هم كمان طلعوا نصابين ولاد كلب

بس انتوا لو كنتوا اتعاملتوا مع الموضوع بعيدا عن الطائفية وقابلتوا طائفية الكنيسة بالتمسك بالقانونية كنتوا احرجتوا بقية الحقوقيين وخلتوهم ينضموا لكم غصب عنهم واللي يخلع ما يبقاش له عذر

انما الحقيقة جمال عيد وحسام بهجت، وبالذات جمال عيد لانه دخل بتقله في الموضوع، دول عملوا عملية انتحارية انهم تدخلوا في الموضوع وهو طائفي بالشكل ده

والمسيحيين اللي ضد تصرف الكنيسة ما عرفوش يعملوا حاجة

عارف ليه؟

عشان حضراتكوا في الجامع بتتكلموا عن عظمة السادات اللي اشعل الفتنة الطائفية وعن السلاح اللي في بدروم الكنيسة وعن حلم الدولة القبطية اللي بعينكوا

مين مسيحي مهما كان ضد الكنيسة حينضم لكوا؟

انتوا قفلتوها على نفسكوا، ورديتوا على طائفية الكنيسة بطائفية اقوى

وانا قرفت

ايه الحل ما اعرفش

الحل ان ربنا ياخدني ويريحني

ماهو مش ممكن حياخد تمانين مليون
ياخدني انا اسهل

سواح في ملك الله- said...

عايز الحل يااخ محمود ننهي المهزله دي ولكم دينكم ولي دين ياسيدي مشكلتنا ان احنا بنصدق الاشاعات ولانتحقق من جديه الامور والمنظر بقي سئ جدا

جبهة التهييس الشعبية said...

http://www.facebook.com/notes/bwls-rmzy/ayn-kamylya-ya-mhrjwn/158426407507709

قهوة كتكوت said...

يا نهار اسود يا نوارة
انتى تحطيلهم خازوق سليمان الحلبى مش صباع!!

هو مافيش حد فى البلد دى شايف ان
الكنيسة وشيوخ السلفيين هايولعوها وقاصدين؟؟

الامبراطور البابا شنودة بيخطط لمصيبة هو واللى معاه
والسلفيين لبيساعدوه علشان يولعوا فى البلد
وطبعا مظاهرة مليونية و قلة مندسة فيها تولع فى الكاتدرائية ومصر تشعلل
قشششششششششششششششششششطة
ده جنان رسمى

جبهة التهييس الشعبية said...

صدقت صدقت
قاصدين قاصدين قاصدين قاصدين
ومش من دماغهم
جاية لهم اوامر

محمود المصرى said...

بسم الله الرحمن الرحيم

مقدمة :انا لا كنت من منظمى المظاهرات ولا من المشاركين فيها وهذا تقرير لواقع وليس تنصلا من مسئولية او تبرؤ من ذنب لكن فى نفس الوقت ازعم انى كنت قريب جدا من الشباب المسئول عن المظاهرات والتحركات واعرفهم من سنوات واظن نفسى اعرف دوافعهم كويس .

حضرتك اتكلمتى فى كذا نقطة احب اعلق عليهم :
اولا بالنسبة لكاميليا احنا كدة متفقين لا نقدر نقول انها هى ولا انها مش هى وكلام الكنيسة نفسها زى ما تفضلتى فى اول الازمة وقبل ابو يحيى وابو محمد وغيرهم كان يدفع الواحد دفعا الى الجزم بأنها اسلمت , اما مصداقية ابو يحيى فهذه قضية اخرى لكن فى نفسى شىء احب ان اقوله وهو كون ان واحد يمتلك كل هذه الوثائق الشخصية والصور الخاصة صعب اوى يكون مدعى او كذاب لكن عموما دا رأيى الشخصى وانا متأكد ان رأيك لا يبعد كثيرا عن رأ]ى فى هذه النقطة .

النقطة الثانية وهى الفعل ورد الفعل :
انا اتفق معاكى ان فعل الكنيسة سىء ورد فعل المسلمين سىء ايضا , لكن انا اتصور ان سوء فعل الكنيسة انما ناتج عن سوء نية وسوء رد فعل الشباب ناتج عن سوء ادارة وسوء تخطيط ودا اللى تفضلتى بتوضيحه .

النقطة التالتة بالنسبة لوفاء قسطنطين انا اشكرك على هذا التفسير , لكن علشان خاطرى مش دايما جلد الذات بيكون فعال ممكن يأتى برد فعل عكسى , يعنى مش لما تشوفى رد فعل غريب زى رد الفعل على حادث نجع حمادى تقولى دانتوا فيكوا وفيكوا , ودا طبعا مجرد رجاء واعتقد انه سيلقى قبول لديكى مادام هدفك الاصلاح .

النقطة الرابعة وهى طائفية الكنيسة والسلفيين :
انا مقتنع ان الكنيسة لها خطة مستقلة سواء وجد سلفيين او لو يوجد , وزى ما قلت فى الرد اللى فات ان التيار اللى حكم الكنيسة من واحد وسبعين دخل سلك الرهبنة بهدف سياسى وليس هدف روحى واعتمد سياسة صدامية مغايرة تماما لسياسة كل البطاركة طوال 1400 سنة واكيد حضرتك مدركة للبعد دا كويس اوى .
اما السلفيين فأنا متأكد انك شايفاهم طائفيين , ولكن السبب اعتقد فى اختلاف المنطلقات , يعنى السلفيين بتياراتهم المختلفة لديهم مفهوم الامة وليس مفهوم الدولة , لكن عموما موقفك من السلفيين ليس مقصورا على هذه القضية .

النقطة الخامسة وهى طريقة التصرف :
هو طبعا التظاهر فى المسجد هايمنع المسيحيين من التضامن وكمان هايمنع الحقوقيين من التضامن - وان كنت ارى ان امتناعهم له اسباب اخرى - لكن حضرتك لو تذكرى ان اول وقفة كانت امام نقابة المحامين وليس فى مسجد , وتم تقديم بلاغات للنائب العام وتم حفظها فى نفس اليوم , فكان لابد من الانتحاء بالقضية منحى اخر وهو الحشد الجماهيرى لتشكيل رأى عام ضاغط , وطبعا الحشد دا ماكانش ممكن تكوينه الا فى المسجد .
اما المقاربة اللى حضرتك تفضلتى بيها وهى انها مواطنة مصرية اختطفت فهى مقاربة جيدة لكن هل تعتقدى حضرتك ان الشباب لو كان اعتمدها كان حد هايلتفت للقضية ؟
الفكرة كانت ببساطة فى اذهان الشباب مادام الكنيسة بتبلطج بالمسيحيين والمظاهرات فى الكنيسة يبقى احنا كمان نبلطج بالمسلمين والمظاهرات فى المساجد علشان النظام يشعر بالتوازن .

محمود المصرى said...

النقطة السادسة وهى مقارنة المسلمين بأمريكا :
هل حضرتك شايفة ان حال المسلمين فى مصر زى حال امريكا فى العالم ؟ يعنى المسلمين اكثرية عددية فعلا , لكن اكثرية عددية فى الفقر ومعدلات البطالة والمعتقلات ,واول اعداء المسلمين فى مصر هما النظام الحاكم اللى المسيحيين بيحسبوه على المسلمين زى الشيعة والاكراد ما حسبوا صدام على السنة رغم انهم شافوا منه ايام اسود من قرن الخروب , اعتقد ان دى مقارنة ظالمة , لكن لو فى نظام حكم يعبر عن الشعب بجد والمسيحيين تجاوزوا او تطاولوا انا معاكى ان المفروض ان المسلمين يحتووهم ويستحملوهم ويقولوا معلش وايه الى مزعلكم , لأنهم هايكونوا ماسكين بزمام الامور ومسئولين فى نفس الوقت , لكن دلوقت ماعتقدش ان المسلمين يقدروا يعملوا كده لأنهم مش متحكمين فى اقدارهم .

النقطة الاخيرة وهى الحل :
انتى قلتى حلين الاول اننا نليمها شوية والحل التانى ان ربنا ياخد تمانين مليون , وطبعا مافيش حاجة بعيدة على ربنا , لكن انا شايف ان الحل يكمن فى معالجة اصل الداء وهو النظام واستبداله بنظام يعبر عن الشعب ويكون محل ثقته ساعتها المسلمين هايزول منهم كل بعد طائفى ولو كان لسة فى ناس طائفيين فيهم وبيحرضوا على الطائفية هاينعزلوا ومش هايلاقوا اللى يسمع لهم , لكن الحقيقة ان الطائفية فى المسلمين انا اراها فى احيان كثيرة ضرورة حياتية لمنع مسخ هوياتهم , انا علاقاتى الانسانية مع المسيحيين ممتازة للغاية وعلاقات ود وصداقة وجيرة ولا نستحى ان نتكلم فى الاديان بدون تطاول ولا انفعال , لكن لما المسيحيين يطلعوا بربطة المعلم بيركبنى ميت عفريت لأن بشوف لستة مطالب تخرج الواحد من دينه .
فى النهاية انا سعيد بالحوار الهادىء

الاخ سواح

ماختلفناش عن المبدأ دا والله , لكن صدقنى التشابك فى القضايا المطروحة اعقد بكثير جدا من ان يحل بمبدأ لكم دينكم ولى دين .
هذا المبدأ القرانى يحل نوع معين من القضايا لكن القضايا الاخرى تنطبق عليها مبادىء اخرى .
تحياتى

عذرا لو فى تكرار فى الردود لأن عندى مشكلة

محمود المصرى said...
This comment has been removed by the author.
جبهة التهييس الشعبية said...

هو انا طبعا مش حارد على العريضة دي كلها :)
بس في المجمل يا اخ محمود انت طائفي ومش عارفة حاسس ولا مش حاسس

بس غالبا حاسس لانك شايف انها وسيلة محمودة للحفاظ على الهوية
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

على كده عنصرية الفرنسيين عنصرية محمودة للحفاظ على الهوية لان فعلا الاسلام بينتشر وحاسين ان ثقافتهم بتتمسخ

طيب اذا كنت شايف كده مش عارفة اقول لك ايه

انا شايفة الطائفية والعنصرية وكل اشكال السلوكيات اللي منبعها الكراهية طاقة سلبية وتدميرية للذات قبل ان تكون للاخر

بالنسبة لموضوع جلد الذات

ذات مين؟

لاااااااا انا ماليش دعوة بيكم

ما ليش دعوة بيكم من ايام الجزائر، باكلمكوا كده عشان اخلص ضميري من ربنا

لكن انا مش متوحدة مع حد فيكم، لا مسلمين ولا مسيحيين الحقيقة

لاني مش شايفة مسلمين ولا مسيحيين انا شايفة قبيلتين متصارعتين والحقيقة فيه قبيلة اضعف وبتلجأ لوسائل ملتوية لان دي طبيعة الضعيف لما ما يبقاش عنده عضلات يحاول يستخدم اساليب اخرى يدافع بيها عن نفسه

والقبيلتين كل واحد حاطط صنم مسميه باسم ديانة وعمال يلف حواليه ويشعل حرب البسوس على تفاهاته

ثانيا

مافيش اي محاولة للتفكير العلمي؟ يعني ما عندكش حيادية ولا عدالة بما انك قررت ان الطائفية دي حاجة كويسة

طيب مافيش تفكير علمي؟

تفترض افتراضات كده وافتراضات كلها خطيرة من غير دليل علمي واحد؟

يعني طائفية المسيحيين وراها مخطط وسوء نية وولاد كلب اوساخ
وطائفية المسلمين سببها انهم غلابة ومساكين وعلى نياتهم

يا سلاااام

ده على اساس ايه بقى؟ مافيش انسانية في الحكم على البشر، مافيش عدالة في الحكم على البشر طيب يبقى فيه ادلة في حكمك عليهم

دخلت جوة قلوبهم وعرفت انهم متآمرين؟ هم لهم بلد تانية غير البلد دي؟

انتوا بالصلاة ع النبي عندكوا عالم اسلامي طويل عريض

هم مالهمش غير البلد دي

وامريكا عايزة تغير طايفتهم عشان تبقى عارف، وهم بيخافوا من الامريكان عشان رغبة المبشرين الامريكان ونشاطهم في تغيير طايفة الارثودوكس

مالهمش حتة تانية غير هنا ومالهمش صالح غير يعيشوا هنا في امان وسلام

جبهة التهييس الشعبية said...

اما بالنسبة لان الحاكم غير منتخب وديكتاتور ومفروض على الناس

يعني هو مفروض على المسلمين ومش مفروض على المسيحيين؟

المسلمين ما انتخبوهوش والمسيحيين هم اللي انتخبوه؟

ما اللي ساري عليكوا ساري عليهم

ما الفقر والبطالة وطلعان الدين ساري عليكم وعليهم

ما الديكتاتورية سارية عليكم وعليهم

ده هم عليهم ضغط مضاعف كمان

ضغط مبارك

وضغط شنودة اللي لا عايز ياخد لهم حقهم، ولا عايز يسيبهم في حالهم

مختطف كاميليا؟ ده مختطفهم كلهم، ولما يعوزوا يعملوا طلاق مدني يهددهم بانهم ما يتصلاش عليهم، ولما يعوزوا يحرروا محضر ضد اعتداء يمنعهم، ولما يعوزوا يشتغلوا في عمل وطني يطلع دينهم

وكابس على انفاسهم وبيضغط عليهم بالدين وماسكهم من ايدهم اللي بتوجعهم

ده غير الافترا بتاع مبارك الطبيعي على الشعب كله

جالك منين انهم اشرار وبقرون وديل؟

ايوة طبعا انتوا اقوى لانكم اكبر عددا

ورعبتوهم وعبتوا حتى شنودة بكام مظاهرة في كام جامع

وانا مش فاهمة ايه وجه السعادة والتشفي لما تحسوا انكم رعبتوا ناس اقلية

يا اخي انت مش مسلم سلفي؟ طيب انتوا مش بتقولوا عليهم اهل ذمة

دي معاملة يتعاملها ناس في ذمتكوا؟ ربنا ما يحكمكوا على ولايا ابدا

اهو فيه ناس بقى عايزة مواطنة ومساواة عشان ما تتحكموش فيهم كده

وانتوا بقى مش عارفين تغيروا مبارك فبتطلعوا غلكوا فيهم؟ على اساس ان مبارك ده جوز خالتهم مثلا؟

ما بدل ما تتشطروا عليهم اتشطروا على النظام اللي انت بتقول عليه سبب ميل المسلمين للطائفية

وانا موافقة على كلامك ده جدا

وموافقة جدا على ان اختيار اي حد بالانتخاب حيحسن الاجواء وما يخليش اي حد عنده مشاعر طائفية عدائية لانه اصلا مش حيبقى عنده خوف

الطائفية تنبع من الخوف

وانا فاهمة ان المسلمين خايفين، بس انت بتنفسوا عن خوفكوا في المكان الغلط

هم مش امريكان، ولا هم مبارك، ولا هم اي حاجة غير شوية ناس على حد تفسيراتكم انتوا للاسلام في ذمتكوا في ذمتكوا، طلعتوا دينهم وجننتوهم وفشيتوا غلكوا فيهم

طيب يعني مدام الديكتاتورية هي السبب في الاحتقان الطائفي وانت عارف كده كويس

العشرتلاف شملول اللي طلعوا في الجوامع عشان واحدة ست مالهمش فيها حاجة ما طلعوش ليه عشان يخلعوا مبارك ويطالبوا بانتخبات حرة ونزيهة.

الاعداد المهولة دي والاصرار المبالغ فيه على التظاهر اليومي لو كان اتعمل عشان يشيل مبارك كان شاله

لكنه اتعمل عشان عايزين يشوفوا واحدة واديهم شافوها

على الله يكونوا مبسوطين بقى

اخيرا:
ما حدش سأل نفسه لحد دلوقت، ازاي امن الدولة هو اللي سلمها وازاي امن الدولة هو اللي فتح الجوامع للمتظاهرين

بقى الالاف دي لو طلعت عشان تغير الدستور في الجوامع كان الجامع اتفتح لهم؟

يا ميلة بختك في ولادك يا بلد

عم مينا said...

انتي ليه بتعملي فيا كده؟
الناس هتقضي علي البلد و هي مش ناقصة أصلا.. يعني مش كفاية علينا حسني و المحروس ابنه.. لا كمان كنيسة بتفسد كل يوم أكتر من اللي قبله و قيادات بقت تتعامل مع موضوع أسلمة واحدة و كأن الموضوع يمس شرفهم ورجولتهم شخصيا
و الناحية التانية شوية عيال سيس مش فارق معاهم الانتهاكات اللي بتحصل للمواطنين كل يوم بس أما الموضوع بقي يخص مزة هتسلم بقي كل واحد فيهم عملي أنه مدفع عن حرية العقيدة
الله يحرقهم كلهم في يوم واحد

جبهة التهييس الشعبية said...

نفسي افهم ليه مافيش رجالة من عندكوا بيسلموا؟

هو احنا مالناش نفس يعني؟

:)

انا مستعدة اطلع في مظاهرة عشان مز مسيحي اسلم

khalil said...

بس في المجمل يا اخ محمود انت طائفي ومش عارفة حاسس ولا مش حاسس
الحوار ممتع ومن غير الواحد ما يقرأاصل الموضوع يشبع ....حجتك قوية ومترتبة ومقنعة ...االلة ينور سكتك

mido said...

انت كاتبة حط الانكل على الركبة تبقى اهبل من (دى ركبة) ؟؟

انت قاصدة تكتبى دى ركبة ؟
اصل هى دروجبا مش دى ركبة
,:D

لامؤاخذة ده تعليق جانبى يعنى

أبو عمر - الصارم الحاسم said...

محمودالمصري

شفت يا اخ محمود...زللت وقلت رد فعل المسلمين سئ وبرضه ما عجبش نوارة
:)

بقى رد فعل المسلمين سئ يا راجل يا طيب
؟؟؟؟

هو فعلا سئ...لانهم المفروض ياخدوا موقف اكثر قوة



قهوة كتكوت

اسلوبي عصبي لان نوارة اسلوبها هستيري اوي اوي وعصبي اكثر الف مرة من اسلوبي

والله مش حابب اني اتكلم كده بس شوف الالفاظ اللي هي بتستخدمها - وهي حرة دي مدونتها وحسابها على كلماتها دي عند ربنا وهو حساب عظيم وثقيل


نوارة

معلش ان شاء الله مش هتشوفي وشي كتير بعد كده....لاني زهقت - زغردي
:))

ليه بنيجي عندك - بغض النظر عن التصنيف اللي عمر ما كتير مننا حطه في دماغه - لان مدونتك شئنا ام ابينا مهمة حتى وان كان فيها حاجات مش عجبانا ...زي جرنان الاهرام كده وان كنتي طبعا افضل من الاهرام كفكر ومتهيألي ناس كتير توسمت فيكي انك بتعرفي تحكمي على الامور بشكل كويس من حاجات تانية بتكتبيها ...لكن عن نفسي غيرت الفكرة دي خلاص

اما كونك بتقوليلي عشان اكشفك قدام نفسك في موضوع الحيادية ووخداني كمثال لعدم المحايدين...يا حاجة انا مش محتاج حد يكشفني قدام نفسي لاني الحمد لله مقتنع بما افكر به

لو الحيادية تعني اني انكر معلوم من الدين بالضرورة واطعن في تفسيرات متفق عليها وواضحة لكل ذي عينين في القرآن وانكر احاديث صحيحة ثابتة على آخر الزمن بعد 14 قرن لاني محرج او مستغرب منها فأنا مش محايد بهذه الطريقة

الحيادية والعدل في ديني بما هو موجود الآن وبما هو مثبت في الكتاب وصحيح السنة اراه كافيا جدا

وتصرفات الطرف التاني - اللي انتي نفسك مستغربة وهتشدي شعرك منها - بتؤكد لي صحة موقفي وصحة ما اؤمن به

احنا مش هناكلهم ولو هنعمل كده ربنا هيحاسبنا حساب عسير في الآخرة.....لكن لو سيبناهم هما واتصرفنا معاهم بحياديتك انتي هما هياكلونا...والعينة مما يحدث لكاميليا وكرستين ووفاء بينة

ربنا ينتقم من كل ظالم وكل متواطئ وكل مستكبر عن الحق في فكره وعقله

اللهم أرنا الحق حقا وارزقنا اتباعه وأرنا الباطل باطلا ووفقنا اجتنابه

محمود المصرى said...

بسم الله الرحمن الرحيم

اولا انا ماتهمتش المسيحيين ان ليهم مخطط انا قلت الكنيسة وخصصت فصيل معين داخل الكنيسة وليس كل الكنيسة كمان , هل لما اتهم فصيل كنسى بانه يمتلك مخطط ابقى طائفى؟
ثانيا انا ماعنديش ادلة قطعية لكن عندى قرائن وذكرت اهمها وهى طريقة تعامل هذا الفصيل وادارته للأزمات بطريقة الصدام , وكمان لو تابعنا نشأة هذا التيار اصلا هانلاقى انه داخل الكهنوت بهدف سياسى وليس هدف روحى ولا حضرتك شايفة غير كده؟ وشواهد اخرى كثيرة .
ثالثا بالنسبة لنظام مبارك هو فعلا قامع الشعبين , وانا لا انكر هذا ولما ضربت مثل صدام والعراق اعتقد كان مثل واضح جدا , لكن الفكرة ان الضغط لما يزداد على المسيحيين يلجأوا للكنيسة , وفوق هذا يحمل المسلمون اوزار هذا النظام , يعنى المسلمين بيتهموا بجناية الجانى عليهم هو دا قصدى .
رابعا قصدى بجلد الذات ليس هو انك بتجلدى ذاتك لكن عاوزة اللى قدامك يجلد ذاته علشان يتراجع عن غلطه ودا مش دائما بيكون فعال دا كان قصدى , لكن ايه موضوع انا مش معاكم من ايام الجزائر؟ طيب ايه رأيك ان كثير من الاخوة فى الجزائر اللى تواصلت معاهم ايام الازمة لم يذكروا لمصر مكرمة الا لأثنين ابو اسحق الحوينى ومحمد حسان , وطبعا هما سلفيين :d
خامسا بالنسبة للتغيير انا اوضحت موقفى منه , ومتفائل خير ان الامور هاتتحسن .
اخيرا انا ماقلتش ان الطائفية وسيلة محمودة للحفاظ على الهوية لكن كلامى كان واضح انها ردة فعل طبيعية فى ظل الظروف التى نعيشها , لو المسلمين حالهم افضل وردوا بنفس ردة الفعل ساعتها تبقى ردة فعل مدانة لأن مالهاش مبرر , لكن مش واحد بيلاقى دينه بيتحارب فى كل وقت وبكل طريقة ويلاقى ناس طالعة تقول الغى المادة التانية والغى ان مصر عربية والغى الدين الاسلامى من المدارس والحجاب ايه لازمته وووو فلازم يرد طائفيا على مطالب طائفية ,انا ماقلتش ان دا الرد الامثل او الحل انا فسرت طريقة الرد , لكن انا شايف ان الرد الامثل يكون بعلاج اصل الداء وهو النظام .
اتمنى ان يكون كلامى واضح ولو فى اى غلط انا ماعنديش مشكلة اتراجع عنه .

محمود المصرى said...

بسم الله الرحمن الرحيم

اولا انا ماتهمتش المسيحيين ان ليهم مخطط انا قلت الكنيسة وخصصت فصيل معين داخل الكنيسة وليس كل الكنيسة كمان , هل لما اتهم فصيل كنسى بانه يمتلك مخطط ابقى طائفى؟
ثانيا انا ماعنديش ادلة قطعية لكن عندى قرائن وذكرت اهمها وهى طريقة تعامل هذا الفصيل وادارته للأزمات بطريقة الصدام , وكمان لو تابعنا نشأة هذا التيار اصلا هانلاقى انه داخل الكهنوت بهدف سياسى وليس هدف روحى ولا حضرتك شايفة غير كده؟ وشواهد اخرى كثيرة .
ثالثا بالنسبة لنظام مبارك هو فعلا قامع الشعبين , وانا لا انكر هذا ولما ضربت مثل صدام والعراق اعتقد كان مثل واضح جدا , لكن الفكرة ان الضغط لما يزداد على المسيحيين يلجأوا للكنيسة , وفوق هذا يحمل المسلمون اوزار هذا النظام , يعنى المسلمين بيتهموا بجناية الجانى عليهم هو دا قصدى .
رابعا قصدى بجلد الذات ليس هو انك بتجلدى ذاتك لكن عاوزة اللى قدامك يجلد ذاته علشان يتراجع عن غلطه ودا مش دائما بيكون فعال دا كان قصدى , لكن ايه موضوع انا مش معاكم من ايام الجزائر؟ طيب ايه رأيك ان كثير من الاخوة فى الجزائر اللى تواصلت معاهم ايام الازمة لم يذكروا لمصر مكرمة الا لأثنين ابو اسحق الحوينى ومحمد حسان , وطبعا هما سلفيين :d
خامسا بالنسبة للتغيير انا اوضحت موقفى منه , ومتفائل خير ان الامور هاتتحسن .
اخيرا انا ماقلتش ان الطائفية وسيلة محمودة للحفاظ على الهوية لكن كلامى كان واضح انها ردة فعل طبيعية فى ظل الظروف التى نعيشها , لو المسلمين حالهم افضل وردوا بنفس ردة الفعل ساعتها تبقى ردة فعل مدانة لأن مالهاش مبرر , لكن مش واحد بيلاقى دينه بيتحارب فى كل وقت وبكل طريقة ويلاقى ناس طالعة تقول الغى المادة التانية والغى ان مصر عربية والغى الدين الاسلامى من المدارس والحجاب ايه لازمته وووو فلازم يرد طائفيا على مطالب طائفية ,انا ماقلتش ان دا الرد الامثل او الحل انا فسرت طريقة الرد , لكن انا شايف ان الرد الامثل يكون بعلاج اصل الداء وهو النظام .
اتمنى ان يكون كلامى واضح ولو فى اى غلط انا ماعنديش مشكلة اتراجع عنه .

محمود المصرى said...
This comment has been removed by the author.
سواح في ملك الله- said...

السلام عليكم استاذه نواره مش شايفه ان انتي اللي عايزه تتكلمي في موضوع كاميليا ده وخلاص يااستاذه نواره لو سمحتي راجعي ردودي من ساعه مابدادتي الكلام في موضوع كاميليا في كل البوستات مش هتلاقي اي اختلاف عن اللي قلته كل اللي بيتقال دلوقت توقعته بالحرف

محمود المصرى said...

بسم الله الرحمن الرحيم

اولا انا ماتهمتش المسيحيين ان ليهم مخطط انا قلت الكنيسة وخصصت فصيل معين داخل الكنيسة وليس كل الكنيسة كمان , هل لما اتهم فصيل كنسى بانه يمتلك مخطط ابقى طائفى؟
ثانيا انا ماعنديش ادلة قطعية لكن عندى قرائن وذكرت اهمها وهى طريقة تعامل هذا الفصيل وادارته للأزمات بطريقة الصدام , وكمان لو تابعنا نشأة هذا التيار اصلا هانلاقى انه داخل الكهنوت بهدف سياسى وليس هدف روحى ولا حضرتك شايفة غير كده؟ وشواهد اخرى كثيرة .
ثالثا بالنسبة لنظام مبارك هو فعلا قامع الشعبين , وانا لا انكر هذا ولما ضربت مثل صدام والعراق اعتقد كان مثل واضح جدا , لكن الفكرة ان الضغط لما يزداد على المسيحيين يلجأوا للكنيسة , وفوق هذا يحمل المسلمون اوزار هذا النظام , يعنى المسلمين بيتهموا بجناية الجانى عليهم هو دا قصدى .
رابعا قصدى بجلد الذات ليس هو انك بتجلدى ذاتك لكن عاوزة اللى قدامك يجلد ذاته علشان يتراجع عن غلطه ودا مش دائما بيكون فعال دا كان قصدى , لكن ايه موضوع انا مش معاكم من ايام الجزائر؟ طيب ايه رأيك ان كثير من الاخوة فى الجزائر اللى تواصلت معاهم ايام الازمة لم يذكروا لمصر مكرمة الا لأثنين ابو اسحق الحوينى ومحمد حسان , وطبعا هما سلفيين :d
خامسا بالنسبة للتغيير انا اوضحت موقفى منه , ومتفائل خير ان الامور هاتتحسن .
اخيرا انا ماقلتش ان الطائفية وسيلة محمودة للحفاظ على الهوية لكن كلامى كان واضح انها ردة فعل طبيعية فى ظل الظروف التى نعيشها , لو المسلمين حالهم افضل وردوا بنفس ردة الفعل ساعتها تبقى ردة فعل مدانة لأن مالهاش مبرر , لكن مش واحد بيلاقى دينه بيتحارب فى كل وقت وبكل طريقة ويلاقى ناس طالعة تقول الغى المادة التانية والغى ان مصر عربية والغى الدين الاسلامى من المدارس والحجاب ايه لازمته وووو فلازم يرد طائفيا على مطالب طائفية ,انا ماقلتش ان دا الرد الامثل او الحل انا فسرت طريقة الرد , لكن انا شايف ان الرد الامثل يكون بعلاج اصل الداء وهو النظام .
اتمنى ان يكون كلامى واضح ولو فى اى غلط انا ماعنديش مشكلة اتراجع عنه .

سواح في ملك الله- said...

تظاهر اكثر من الفي متظاهر يهود ومسيحيين ومسلمين في امريكا من اجل بناء المركز الاسلامي في امريكا علي بعد خطوات من برجي 11 سبتمبر وبيجرموا الاضطهاد الديني للمسلمين واحنا هنا لسه بنتكلم في كامليا ياجماعه عيب الوليه اتجرست

أبو عمر - الصارم الحاسم said...

كام حاجة كمان قبل ما امشي...وااتمنى الناس تقراه بموضوعية وعقلانية بعيدا عن الخناقات


ليه الناس اتظاهرت في المسجد ولم تتظاهر اما مكتب النائب العام

على ما اذكر ان اول مظاهرة للاخوة السلفيين كانت امام مكتب النائب العام

ثانيا...باقي الماظهرات كانت في مساجد بعد اوقات التجمع المعروفة - صلاة جمعة وصلاة تراويح وصلاة عيد - لحشد اكبر عدد من الناس في المظاهرة ولتوعية وتعريف الناس اللي نايمة على نفسها بالمشكلة وده لخلق اكبر رأي عام ضاغط ممكن على الكنيسة المستبدة وعلى الحكومة الهزيلة الغائبة وده طبعا شئ صحيح وسليم ومشروع تماما

وطبعا المسجد ليس دوره روحي فقط في صحيح الاسلام بل دوره شامل لجميع مناحي الحياة دينيا واجتماعيا وسياسيا وتعليميا واعلميا وعسكريا ايضا - الناس اللي فاهمة دينها فاهمة ده كويس

كون بقى انهم يتهموا بالطائفية بعد كده فده كلام لا محل له من الاعراب

ولو حب اي من الاقباط انهم يتظاهروا في صف المسلمين داخل حدود المسجد يتفضلوا محدش هيمنعهم


عم مينا

سؤالك مهم جدا واثرت نقطة انت غائبة فعلا عن العبد لله في الموضوع ده...ليه كل الحوادث مرتبطة بنساء ومفيش رجالة في المواضيع دي

لكن اما امعنت التفكير وادعوك لفعل المثل هتجد اصلا ان شرارة الحوادث بتبدا هنا من الكنيسة وليس من المسلمين....اصلا اللي بيثير المظاهرات كل مرة في الحالات دي هي الكنيسة وهما اللي بيحركوا الامور وبيدعوا ان البنات اتخطفوا - وطبعا باين لكل ذي عينين الآن ان كل هذه الادعاءات بالخطف كاذبة ووهم عيش فيه بعض القساوسة عامة ما يسمونه بالشعب القبطي لاغراض معينة

فسؤالك ما تسألوش للمسلمين...روح اسأل الاباء في الكنيسة

وثق ان الموضوع ده لو حصل مع رجالة فالمسلمين برضه هيكون رد فعلهم ان شاء الله بالمثل ووقتها متهيألي نوارة هتجيلها الفرصة تتظاهر زي ما تتمنى من اجل مز مسيحي - حسبي الله ونعم الوكيل في الكلمة دي وربنا يا يهدي او يهد مطلق اللفظ ده على اخواتنا العفيفات الطاهرات المتحولات للاسلام


احب كمان افكر الناس بالفيديو ده وياريت يشوفوه

http://www.youtube.com/watch?v=qp5SC7Ear40

ويشوفوا القوة والثبات اللي بتتكلم بيهم

ونفس القوة والثبات في فيديوهات الاختين ماريان وكرستين وفيديو فتاة الاسماعيلة ماري


شوفوا بقى القوة والثبات اللي بتتكلم بيه كرستين وقارنوه بالفيديو بتاع كاميليا شحاتة اللي كانت كل علامات الكذب الظاهرية باينة عليها - اضطراب واحتقان للوجه والعينين واهتزاز الجسم وعدم ثباته وانخفاض الصوت

وزي ما قلت قبل كده شوفوا بدقة الدقيقة 2:48 وهي بتنفي قيام الكنيسة بالتعذيب وكيف ان عينيها وقتها هربت لأسفل ولم تستطع مواجهة الكاميرا...وهي علامة كذب معروفة جدا لكل من قرأ اي حاجة في علم النفس الجنائي

http://www.youtube.com/watch?v=e-85SDgtAWE&feature=related



ادعوكم ايضا لقراءة النقاش في الحوار ده اللي تقريبا قيل فيه كل ما يمكن ان يقال


http://www.facebook.com/note.php?note_id=498815753708&cmntid=498861873708

أبو عمر - الصارم الحاسم said...

كام حاجة كمان قبل ما امشي...وااتمنى الناس تقراه بموضوعية وعقلانية بعيدا عن الخناقات


ليه الناس اتظاهرت في المسجد ولم تتظاهر اما مكتب النائب العام

على ما اذكر ان اول مظاهرة للاخوة السلفيين كانت امام مكتب النائب العام

ثانيا...باقي الماظهرات كانت في مساجد بعد اوقات التجمع المعروفة - صلاة جمعة وصلاة تراويح وصلاة عيد - لحشد اكبر عدد من الناس في المظاهرة ولتوعية وتعريف الناس اللي نايمة على نفسها بالمشكلة وده لخلق اكبر رأي عام ضاغط ممكن على الكنيسة المستبدة وعلى الحكومة الهزيلة الغائبة وده طبعا شئ صحيح وسليم ومشروع تماما

وطبعا المسجد ليس دوره روحي فقط في صحيح الاسلام بل دوره شامل لجميع مناحي الحياة دينيا واجتماعيا وسياسيا وتعليميا واعلميا وعسكريا ايضا - الناس اللي فاهمة دينها فاهمة ده كويس

كون بقى انهم يتهموا بالطائفية بعد كده فده كلام لا محل له من الاعراب

ولو حب اي من الاقباط انهم يتظاهروا في صف المسلمين داخل حدود المسجد يتفضلوا محدش هيمنعهم


عم مينا

سؤالك مهم جدا واثرت نقطة انت غائبة فعلا عن العبد لله في الموضوع ده...ليه كل الحوادث مرتبطة بنساء ومفيش رجالة في المواضيع دي

لكن اما امعنت التفكير وادعوك لفعل المثل هتجد اصلا ان شرارة الحوادث بتبدا هنا من الكنيسة وليس من المسلمين....اصلا اللي بيثير المظاهرات كل مرة في الحالات دي هي الكنيسة وهما اللي بيحركوا الامور وبيدعوا ان البنات اتخطفوا - وطبعا باين لكل ذي عينين الآن ان كل هذه الادعاءات بالخطف كاذبة ووهم عيش فيه بعض القساوسة عامة ما يسمونه بالشعب القبطي لاغراض معينة

فسؤالك ما تسألوش للمسلمين...روح اسأل الاباء في الكنيسة

وثق ان الموضوع ده لو حصل مع رجالة فالمسلمين برضه هيكون رد فعلهم ان شاء الله بالمثل ووقتها متهيألي نوارة هتجيلها الفرصة تتظاهر زي ما تتمنى من اجل مز مسيحي - حسبي الله ونعم الوكيل في الكلمة دي وربنا يا يهدي او يهد مطلق اللفظ ده على اخواتنا العفيفات الطاهرات المتحولات للاسلام


احب كمان افكر الناس بالفيديو ده وياريت يشوفوه

http://www.youtube.com/watch?v=qp5SC7Ear40

ويشوفوا القوة والثبات اللي بتتكلم بيهم

ونفس القوة والثبات في فيديوهات الاختين ماريان وكرستين وفيديو فتاة الاسماعيلة ماري


شوفوا بقى القوة والثبات اللي بتتكلم بيه كرستين وقارنوه بالفيديو بتاع كاميليا شحاتة اللي كانت كل علامات الكذب الظاهرية باينة عليها - اضطراب واحتقان للوجه والعينين واهتزاز الجسم وعدم ثباته وانخفاض الصوت

وزي ما قلت قبل كده شوفوا بدقة الدقيقة 2:48 وهي بتنفي قيام الكنيسة بالتعذيب وكيف ان عينيها وقتها هربت لأسفل ولم تستطع مواجهة الكاميرا...وهي علامة كذب معروفة جدا لكل من قرأ اي حاجة في علم النفس الجنائي

http://www.youtube.com/watch?v=e-85SDgtAWE&feature=related



ادعوكم ايضا لقراءة النقاش في الحوار ده اللي تقريبا قيل فيه كل ما يمكن ان يقال


http://www.facebook.com/note.php?note_id=498815753708&cmntid=498861873708

أبو عمر - الصارم الحاسم said...

كام حاجة كمان قبل ما امشي...وااتمنى الناس تقراه بموضوعية وعقلانية بعيدا عن الخناقات


ليه الناس اتظاهرت في المسجد ولم تتظاهر اما مكتب النائب العام

على ما اذكر ان اول مظاهرة للاخوة السلفيين كانت امام مكتب النائب العام

ثانيا...باقي الماظهرات كانت في مساجد بعد اوقات التجمع المعروفة - صلاة جمعة وصلاة تراويح وصلاة عيد - لحشد اكبر عدد من الناس في المظاهرة ولتوعية وتعريف الناس اللي نايمة على نفسها بالمشكلة وده لخلق اكبر رأي عام ضاغط ممكن على الكنيسة المستبدة وعلى الحكومة الهزيلة الغائبة وده طبعا شئ صحيح وسليم ومشروع تماما

وطبعا المسجد ليس دوره روحي فقط في صحيح الاسلام بل دوره شامل لجميع مناحي الحياة دينيا واجتماعيا وسياسيا وتعليميا واعلميا وعسكريا ايضا - الناس اللي فاهمة دينها فاهمة ده كويس

كون بقى انهم يتهموا بالطائفية بعد كده فده كلام لا محل له من الاعراب

ولو حب اي من الاقباط انهم يتظاهروا في صف المسلمين داخل حدود المسجد يتفضلوا محدش هيمنعهم


عم مينا

سؤالك مهم جدا واثرت نقطة انت غائبة فعلا عن العبد لله في الموضوع ده...ليه كل الحوادث مرتبطة بنساء ومفيش رجالة في المواضيع دي

لكن اما امعنت التفكير وادعوك لفعل المثل هتجد اصلا ان شرارة الحوادث بتبدا هنا من الكنيسة وليس من المسلمين....اصلا اللي بيثير المظاهرات كل مرة في الحالات دي هي الكنيسة وهما اللي بيحركوا الامور وبيدعوا ان البنات اتخطفوا - وطبعا باين لكل ذي عينين الآن ان كل هذه الادعاءات بالخطف كاذبة ووهم عيش فيه بعض القساوسة عامة ما يسمونه بالشعب القبطي لاغراض معينة

فسؤالك ما تسألوش للمسلمين...روح اسأل الاباء في الكنيسة

وثق ان الموضوع ده لو حصل مع رجالة فالمسلمين برضه هيكون رد فعلهم ان شاء الله بالمثل ووقتها متهيألي نوارة هتجيلها الفرصة تتظاهر زي ما تتمنى من اجل مز مسيحي - حسبي الله ونعم الوكيل في الكلمة دي وربنا يا يهدي او يهد مطلق اللفظ ده على اخواتنا العفيفات الطاهرات المتحولات للاسلام


احب كمان افكر الناس بالفيديو ده وياريت يشوفوه

http://www.youtube.com/watch?v=qp5SC7Ear40

ويشوفوا القوة والثبات اللي بتتكلم بيهم

ونفس القوة والثبات في فيديوهات الاختين ماريان وكرستين وفيديو فتاة الاسماعيلة ماري


شوفوا بقى القوة والثبات اللي بتتكلم بيه كرستين وقارنوه بالفيديو بتاع كاميليا شحاتة اللي كانت كل علامات الكذب الظاهرية باينة عليها - اضطراب واحتقان للوجه والعينين واهتزاز الجسم وعدم ثباته وانخفاض الصوت

وزي ما قلت قبل كده شوفوا بدقة الدقيقة 2:48 وهي بتنفي قيام الكنيسة بالتعذيب وكيف ان عينيها وقتها هربت لأسفل ولم تستطع مواجهة الكاميرا...وهي علامة كذب معروفة جدا لكل من قرأ اي حاجة في علم النفس الجنائي

http://www.youtube.com/watch?v=e-85SDgtAWE&feature=related



ادعوكم ايضا لقراءة النقاش في الحوار ده اللي تقريبا قيل فيه كل ما يمكن ان يقال


http://www.facebook.com/note.php?note_id=498815753708&cmntid=498861873708

أبو عمر - الصارم الحاسم said...

حكاية ان الاسلام مش هيزيد والمسيحية مش هتنقص وعشان كده كبروا دماغكم هي من الافكار الخاطئة المأثورة

نعم الاسلام مش هيزيد والنصرانية مش هتنقص...وحديث النبي صلى الله عليه وسلم مشهور...يأتي النبي- اي نبي وليس محمد صلى الله عليه وسلم- و...معه الرجل ويأتي النبي ومعه الرجلان ويأتي النبي ومعه الرهط - اقل من العشرة.......الى آخر الحديث... وهذا لا ينفي عنهم صفة الحق بالطبع ولا ينقص من اجورهم بل احيانا يزيد

لكن اين حق الشخص نفسه في عبادة الله عبادة صحيحة وتوحيده والايمان به

اين حق كاميليا ووفاء وماريان وكريستين وكريستين وغيرهم وغيرهن ممن يختبئون بدينهم من بطش الكنيسة الارهابية

الاسلام نزل تشريع كامل في جهاد في سبيل الله وجزية ونظام حكم فقط ليضمن في اول هدف من اهدافه حرية معرفة الفرد بدين الله و حرية تحول الشخص للاسلام ولعبادة ربه

يبقى مفيش داعي نفكر في الموضوع من منطلق ان من يدافعون عن هؤلاء الان يدافعون من باب العصبية والقبلية بل الموضوع موضوع عقيدة وفريضة وهي حرية الاسلام وحرية عبادة الله عبادة صحيحة

أبو عمر - الصارم الحاسم said...

ياترى اتظاهروا ليه اصلا من البداية واتهموا المسلمين بخطفها واسلمتها قسرا...راحت فين بداية الموضوع وليه انتهى بما يدين من بدأوه اصلا...ممن ادعوا باختطافها وقلبوا الدنيا كذبا كالعادة...وياترى اما انتهى كده فيه حد هيتحاسب
؟


وايضا...نقطة صحة العقيدة وصحة العبادة وحريتهم اهم الف مرة من لوحة اتسرقت واهم من حالة اقتصادية متردية - ولا انفي اهمية الحالة الاقتصادية لكن ترتيب الاوليات



بالنسبة لنقطة ترتيب الاوليات هي نقطة عقائدية في المقام الاول...

...لم خلق الله الانسان ؟....لعبادته وهو يملك حق الاختيار بين ان يكون مؤمن او كافر ومؤمن ايمان صحيح او مؤمن ايمان غير صحيح - مشرك - ثم من ضمن هذه العبادة اصلاح الارض واعمارها

اذا الاصل هو عبادة الله عبادة صحيحة ثم منه يترتب عليه كل شئ

ولذا فان نقطة العقيدة وحرية
العقيدة في ترتيب الاولويات اهم

وارفض هنا اتهام الحكومة باشعال الموضوع للالهاء....الاقباط في مصر الان معروفين بهذه المظاهرات السخيفة كلما تحولت فتاة للاسلام بحجة اختطافها وهم يعلمون انها لم تختطف والموضوع ده - المظاهرات - شغال بقاله سنين وحصل عشرات المرات

الحكومة هنا لم تشعل الموضوع لغرض ما لكنها فشلت فشلا ذريعا كالمعتاد - فهم عباقرة في الفشل - في فرض سيطرتها القانونية والدستورية وتفغيل هذه السيطرة واعادة الامور الى نصابها الصحيح

مهندس مصري said...

فيه رجالة مسيحيين بتسلم
بس الكنيسة مش بتهلل علشانهم و تعمل مظاهرات فبيعدي الموضوع من سكات
بس أنا فاكر لما عملوا مظاهرة من حوالي 4 شهور في مركز تبع بني سويف علشان ولد عنده 18 سنة أسلم و راحوا حدفوا القسم بالطوب و قالوا لازم تطلعوا لنا الواد
لأنهم كانوا فاكرينه مستخبي في القسم
و اصابوا بجروح 3 عساكر و ضابط
و ما مشوش غير لما 3 قساوسة فتشوا القسم حتة حتة مع نائب مدير أمن بني سويف و طلعوا طمنوا ال 500 متظاهر و مشوهم

khaled said...

يعنى ينفع أسلوب دفن البلاوى أو رمى الوساخ تحت السجادة ويبقى كل واحد يروح لحاله
خلاص كامليا ظهرت وقالت أنا كويسة يبقى الموضوع أنتهى
طب يا عالم يا هوه طظ فى الكنيسة وطظ فى أبو يحى وطظ فى السلفيين أجمعهم
بس الست اللى الله أعلم حالها أيه دى مين اللى هيقف معاها
يعنى خلاص بنتعلق فى أى قشة علشان ترجعلنا عقدة النقص لأننا مسلمين
هو بالفعل أحساس بالدونية
حاسين أن أصلنا واطى ومش عارفين نتبرء منه فبنحاول ندارى أو وساخة تترمى علينا تحت السجادة

doudou said...

أيوه دول محتاجين ميت صباع و صباع
ياولاد المجانين يا ولاد المجانين يا ولاد المجانين يا ولاد المجانين يا ولاد المجانين
هي دي حادثة تستحق كل ده واحدة أسلمت و اتعذبت من الكنيسة أو لم تسلم ليه نقلبها فتنة و نبقى لعبة بيحركونا
أنا أعرف أبو واحدة أسلم و هو شاب صغير في الصعيد و حبسوه و عذبوه بس لما أصر سابوه و فيه أمثلة كتير بلاش هبل بقى كفاية علينا الجوع و العطش اللي داخلين عليه ربنا يستر و يصلحنا قبل فوات الأوان و ياريت السلفيين يسكتوا بقى خالص

اخر المناضلين المحترمين said...

يا بنت الكلب يا جاموسه
انتي متخيله ان فيه مسيحي يثلث ربه يقدر يتظاهر ضد كنيسته
غبيه وبنت كلب ومعدومه الثقافه والخبرة
يا بجرة كل مسيحيين مصر موافقين مويدين ساجدين شاكرين لابوكي شنودة
يا جاموسه انتي ممكن تشتمي وتسبي وتلعني اي شيخ اسلامي لكن النصاري محترمين مع قياداتهم الكنسيه
عارفه ليه يا جاموسه
عشان متربيين ومؤمنين بعقيدتهم مش زيك واخدين دينهم كلمه ع البطاقه
فهمتي يا بجرة
كسمك بجد حمارة
خسارة ان جاموسه زيك يبقي ليها صوت في جريدة زي الحنتور

قهوة كتكوت said...

يا عم مينا:
المشكلة مش فى خطف كاميليا....المشكلة فى الكنيسة ولهجتها يعنى ايه خط احمر؟؟
هى مفاوضات بين اعداء ولا ايه؟؟
ما تشوفولكوا حل علشان شيوخ السلفيين دول يخرسوا شوية بجد زودوها اوى


نوارة:
لا فيه كذا مز بس الظاهر الامن والكنيسة ما بيتشطروش غير على النسوان
:)

محمود المصرى said...

بسم الله الرحمن الرحيم

يا ابو عمر
انا قلت ان رد الفعل سىء والسوء ناتج عن سوء الادارة والتخطيط , ولو تحب ممكن نتكلم فى الموضوع دا بأستفاضة سويا.

thelethal2@yahoo.com

أبو عمر - الصارم الحاسم said...

آه وكمان

بالنسبة لابو يحيى وشكوى الامم المتحدة

فرق كبير بين ما فعله - وانا شايف انه غلط من وجهة نظر عقائدية والله اعلم - ولكن فرق بين ما فعله وبين ما فعله نصارى مصر

هو لا رفع علم دولة معادية ولا رفع صور الخنزير رئيسها ولا هتف لهم انهم ييجوا يحتلوا مصر ولا حرض على بلده كدولة وشعب كما فعل نصارى مصر في كاتدرائيتهم الام في العباسية

هو عمل شئ موجود في القانون الدولي

غير انه بيدافع عن شئ عادل وحقيقي ...اما ما فعله نصارى مصر من استعانة بالخارج فكان دفاع عن قضية كاذبة ليس لها اصل

أبو عمر - الصارم الحاسم said...

وبعدين نقطة السلفيين اتملوا في وشها ومستغربة انهم ما بيغضوش البصر

انتي اللي متعرفيش احكام مثل هكذا أمور



هديكي مثال من السيرة

سيدنا علي بن أبي طالب قال لمن حملت رسالة التحذير لقريش في قصة حاطب ابن ابي بلتعة وقت فتح مكة يبقى دوري عليها - قال لها لتخرجن الكتاب او لننثرن الثياب
يعني هيفتشها تفتيش ذاتي يعني


المثال مش منطبق على حالتنا طبعا لكن غرضه توضيحي لما يمكن ان تصل اليه الامور طالما هناك ضرورة


فيه ضرورات يا حاجة ....الدنيا مش ماشية بالرومانسية دي...هذا لا يعني الاستهبال في مثل هكذا امور لكن الضرورااااات

عم مينا said...

مليان رجالة بيسلموا.. والله علي قفا من يشيل.. و ده اللي بيثبت ان الموضوع مش ديني بس.. ولكن المشكلة الأساسية هي الثقافة الوسخة اللي بتعامل الست علي انها قاصر حتى لو كان عندها 50 سنة.. المرأة في مجتمعنا هي الفضيحة.. أي حد عاوز يعاير أي حد بيعايره بامه أو اخته
أما أمن الدولة حب يوسخ مع البرادعي مدورش علي صور لابنه بيحشش مثلا.. لكن جابوا صورة لبنته بالمايوه

بالنسبة بالكنيسة هما فعلا بيلعبوا بالنار و هيولعوها.. مشكلة الكنيسة دلوقتي قريبا جدا من مشكلة الاخوان أما انتقلوا من مجرد الدعوة للعب بالسياسة
و المشكلة هنا مش في الكنيسة.. المشكلة في غياب الديمقراطية.. لان ده اللي بيجبر كل مجموعة انها تحاول تكون جماعة ضغط علي النظام علشان ينعم عليهم بشوية من مطالبهم.. فانت مطالب أنك تثبتله كل شوية أنك قوي علشان مطالبك تستجاب

أما بالنسبة للحساسية المفرطة في المواضيع دي بالذات فالحقيقة ان مفيش دخان من غير نار.. كان فيه فترات كان بيحصل فيها خطف فعلا لبنات مسيحيين.. صحيح الموضوع ده شبه انعدم بس هو لسة علق في ذهن الاقباط.. و علشان كده بيبقي سهل قوي تصديقهم للاشاعات دي

قهوة كتكوت said...

http://www.facebook.com/event.php?eid=111882958869432&ref=mf

أبو عمر - الصارم الحاسم said...

كان فيه فترات كان بيحصل فيها خطف فعلا لبنات مسيحيين.. صحيح الموضوع ده شبه انعدم بس هو لسة علق في ذهن الاقباط

*********

الكلام ما يطلقش بشكل مرسل كده من باب انت ما تعرفش..انت ايش عرفك ...الله اعلم...يمكن بيحصل

لأ

اذكر امثلة ووقائع مثبتة مش اي كلام مرسل

وقائع حقيقية حصلت في العصر الحديث لفتيات نصرانيات اختطفن لغرض طائفي - مش جنائي - واجبرن على اعتناق الاسلام قسرا

أبو عمر - الصارم الحاسم said...

وبالنسبة للمرأة...والله لو كان في اي شريعة تانية بتعامل المرأة على نها سبة وعار فدي مشكلتكم \ مشكلتهم

اما في صحيح الاسلام - صحيح الاسلام وليس ما يطبق اليومين دول - الرجال قوامون على النساء والنساء هن الطرف الاضعف المحتاج للرعاية والحماية بشكل أكبر

ولا يكرمهن الا كريم ولا يهنهن الا لئيم

أبو هاجر said...

إلى النجمة بنت النجم ألف تحية من الجزائر
هذه أزمة وطنية و الحل الحقيقي لا يكون إلا وطنيا ديمقراطيا وفي ظل الدولة الأمنية يتعذر الحل الوطني. و الحل الحقيقي يبدأ من بناء الدولة الوطنية الديمقراطية حيث تتحقق المواطنة الحقيقية التي يصبح عمادهاالمواطن
الصالح و ليس المواطن المؤمن عندها ينتهي الحديث عن المزة المسيحية أو المزة المسلمة التي تخرج في مظاهرات تطالب بمز مسيحي. ملاحظة من فترة قرأت مقالا جميلا جدا لأنيس منصور شرح فيه معنى المزة وهي كلمة عربية فصحى

جبهة التهييس الشعبية said...

ايه ده؟ هو تعليق الشتيمة نزل؟

والله العظيم عملت له سبام بس الظاهر لما رحت امسح السبام غلطت ونزلته

طيب خلاص

ربنا عايز ينزله.... عشان تشوفوا السلفيين لما بيغيروا اكاونتاتهم بيقولوا ايه؟

ههههههههههههههههه

قشطة

والله العظيم تلاتة والله العظيم تلاتة والله العظيم تلاتة

عمري في حياتي ما اتشتمت الشتايم دي من حد غير من تلاتة وسبحان الله التلاتة شبه بعض الخالق الناطق: امن الدولة، وائل عباس، والسلفيين

doudou said...

المصريين طينة واحدة
يعني متزعلوش قوي من المسحيين اللي بيستنجدوا بماما أمريكا و الزفت رئيسها(يعني لو المسلمين المصريين خدوا الفرصة هيعملوا كده) غير ان ده تغذية للفتنة و احنا بقى ماشاء الله علينا نمثل المخدوع المثالي زي ما بيقول الكتاب بالضبط بناخد على قفانا و نقول كمان
أحب أقول إن عادي ممكن مسلمين مصريين و حقوقيين مثقفين بيستنجدوا بست الدنيا ستهم أمريكا انما الشعب المطحون اللي في الوحل و مش عارف يرفع راسه يشوف أي حاجةمحدش بيسأل فيه واحنا بنرغي و نتكلم عن واحدة أسلمت و حقوق الإنسان في اختيار الديانة إنما ولامؤاخذة فين حق الإنسان انه ياكل و هو لسه محتفظ بكرامته من غير ما يشحت و يفقد آدميته و احساسه() . وبعدين ليه آخر المناضلين المحترمين بيقول كلام غير محترم و بيشتم بطريقة الغفرا هو فيه حد لسه بيقول ياجاموسة ياااه ده من أيام الشتيمة الجميلة

حياة الظل said...

ابلة نوارة
ولا اقولك بلاش اتعب حالي واتكلم
باي

Ahmad said...

علي فكرة ياأستاذة نوارة هو تعليق صغير بس
مش معني ان فيه مصايب زي التوريث وتزوير الانتخابات وبيع الغاز وووو... أكبر بكتير(في الظاهر الدنيوي) من إسلام واحدة ثم ارغامها علي الارتداد أو قتلها أو احتجازها بدون وجه حق
أن احنا نهون من المصيبة والخيييييييييبة التقيلة دي
لما يبقي بلد الأزهر الشريف المحل الأول لإشهار الإسلام عاجز عن أنه يحمي من يشهر اسلامه سواء بقي باقتناع أو حتي لحساباته هو الشخصية يبقي ده مش مصيييييييييييبة في رأيك؟؟
هل سمعتي تعبير (يصدون عن سبيل الله من أمن) في الأية الكريمة قبل كده ولا لأ؟؟
والمفروض يعني ان احنا نهدي برضه ونبقي عقلانيين ونقول دول عايزين يغطوا ع التوريث ويضمنوا أصوات الكنيسة علي قفانا ياإما نبقي هبل وقطيع ووووو وو ززززززززززززننن!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

جبهة التهييس الشعبية said...

انا مبسوطة ان محمود والصارم لقوا بعض
ربنا يهنيهم

بالنسبة لمينا

انا ما فهمتش منك موضوع خطف البنات المسيحيات ده يا مينا

خطفهم عشان يسلموا؟ ده حقيقة ازاي يا مينا

البني ادم بيتختطف عشان يدفع عليه فدية بيتخطف عشان يتقلب في الصيغة والفلوس اللي معاه بيتخطف عشان يغتصب حتى

لكن يغير دينه لما يتخطف توماتيكي توماتيكي كده ازاي يا مينا

ده خيال علمي، ماحدش بيغير دين حد بالخطف

عم مينا said...

يا نوارة أنا ما اقصدش خطف بمعني انهم بيكتفوا واحدة و يحبسوها في شقة.. أنا قصدي خطف بنات قصر ماكملوش 16 و 17 سنة و اسلامهم في مقابل الزواج أو فلوس أو الاتنين.. الموضوع ده كان منتشر جدا في اواخر التسعينات بس طبعا ايامها ماكانش فيه ولا نت و لا جرايد مستقلة فمكانش الموضوع بيتعرف على في نطاق الكنيسة و كانت متداولة جدا ما بين الاقباط و ده اللي خلق في تفكيرهم فكرةان أي واحدة بتختفي انها مخطوفة بغرض اسلامها
أنا مش ببرر التخلف اللي وصلوا الاقباط.. أنا بس بحاول احلل الأسباب اللي وصلتهم لكده
زي بالظبط ما فيه مسلمين فاكرين ان فيه مؤامرة لتنصير مصر.. و ان فيه بيوت مجمعين فيها الاف البنات المتنصرة و ده طبعا مش حقيقي بس هو ناتج لحالات تنصير بتحصل فعلا..
مفيش دخان من غير نار... 

Rateb said...

بس بجد القضية قضية سلفيين مش قضية المسلمين كلهم انا معرفش حد مسلم مركز في القضية غيرهم وموقف دار الافتا كان ذكي بس محدش سمع الكلام

وعموما السلفيين اثبتوا فشل وقلة خبرة لا يستهان بيهم في الموضوع ده

السلام عليكم said...

الاخ ابو عمر بارك الله فيك كلام منطقى جدا بس الناس دى عايزه تتنها تلف حوليين نفسهالا ويقولك المسلميين الجدد معندهمش اخلاق

طيب انتم يا مثقفيين يا قدامى المسلميين وصلتنا اخلاقكم

السلام عليكم said...

هو على فكره السلفى لما يحب يشتمك حيغير الاكونت بتاعه ليه علشان يخدع ملك الشمال مثلا

طيب ماهو عارف ان ما يلفظ من قول الا لديه رقيب عتيدوانتى ليه حاسه ان كلامك ده مستفز للسلفيين بس
يعنى انا مش سلفى لكن كلامك كله يجافى المنطق ازاى تبقى مسلمه ولا يعنيك شان واحده ممكن تكون اسلمت وواتخطفت وبتتعذب لا ومش بتسكتى لا بتعيبى على اللى بيهتم
فرحانه قوى ان الكنيسه طلعت شريط طيب يا فالحه يا بتاعه لانسانيه طيب ماالكنيسه محتجزه المواطنه كاميليا شحاته ووعلى فكره ممكن اى حد يحتجزك ويطلع عينك ثم يسجلك شريط بتشكرى فيه فى السادات وتترحمى على ايامه

مهندس مصري said...

المصدر الأصلي لمعلومة بيانات الشريط المفبرك: قارئ للمصريون من دير مواس يدعى خالد شوقي و هو يدعي أنه جار لهذه الفتاة المدعية أنها كاميليا، وهذا نص تعليقه

خبر عاجل : هذه بيانات هذه الفتاة الكاذبة وهي جارتنا
خالد شوقي - مصر دير مواس المنيا | 09-09-2010 19:06
الاسم : مريم ميلاد سلامه الجنسية : مصرية السن : 20 سنه المهنة : ربة منزل محل الميلاد : 25 شارع الحرية مركز دير مواس المنيا المؤهل الدراسي : دبلوم تجاره الحالة الإجتماعية : متزوجة من السيد / مينا عبد المسيح السيد أنجبت منه ولدين وبنت إيهاب ، هاني ، كريستين

http://www.almesryoon.com/news.aspx?id=38775

مهندس مصري said...

الصارم الحسام
============
لم أعب على تعليقاتك و لكنني طلبت من صاحبة المدونة أن تعقب على نص تعليقاتي أنا فقط و ليس غيري عندما ترد عليا

قهوة كتكوت said...

عم مينا:
انت مصدق الكلام اللى انت بتقوله؟؟

على فكرة فيه احيانا دخان من غير نار

جبهة التهييس الشعبية said...

قهوة كتكوت

هو يقصد التغرير بفتاة قاصر

بس ده ما اسموش خطف

ده اسمه التغرير بفتاة قاصر

زي البت اللي طفشت مع صاحبها وقعدت يومين وبعدين حبت ترجع لاهلها راحت مشرحة جسمها وفتحت دماغها ورجعت لاهلها قالت لهم فيه ناس خطفتني واغتصبتني وطلعت مع وائل الابراشي وكانت حاجة تقطع القلب

وفي الاخر اتقبض على الواد اللي معاها واعترف انهم كانوا بيقضوا يومين حلوين مع بعض وهي اللي عملت كده عشان كانت خايفة من اهلها والبنت لما اتواجهت بيه اعترفت

ودي كانت مسلمة

وكان ممكن لو كانت مسيحية كان اتقال انها اتخطفت عشان تتأسلم بالعافية

هو اللي بيحصل ان عيلة خمستاشر ستاشر سنة بتصاحب واد مسلم وتطفش معاه، ويا اما اسلمت عشان تراضيه ويتجوزها يا هو اتحجج لها عشان يتهرب منها بانها مسيحية ومش حيقدر يتجوزها فحبت تزنقه فاسلمت

وزي اي واحدة بتهرب مع واحد، بيعاملها وحش ويقرفها في عيشتها فبتعوز ترجع لاهلها تاني فترجع تقول لهم انا كنت مخطوفة

واي اسرة في الدنيا، اي اسرة، ما تحبش تصدق ان بنتهم مش متربية
تحب تصدق ان بنتهم انضحك عليها

طبعا الايقاع بفتاة قاصر والهروب معاها دي جريمة

لكن ما اسموش خطف ولا اسلمة
ولا مخطط اسلامي لاسلمة المسيحيات

زي ما الكنيسة كده ما عندهاش مخطط للتنصير

لو عندها مخطط يبقى مخططها الوحيد انها تعرف تسيطر على المسيحيين اللي عندها

انا مش عارفة الاتنين دول عايشين مع بعض ازاي كده وهم كل واحد فيهم فاكر التاني عايز يقضي عليه؟

ده جحيم ده

مش حيعدلهم غير تحصل لهم مصيبة هم الاتنين وتيجي امريكا تعمل فينا زي العراق والسودان عشان يفوقوا ويعرفوا ان الله حق

البلد رايحة في داهية

والمرة دي رايحة في داهية بايدين ولادها

أبو عمر - الصارم الحاسم said...

الاخوة السلام عليكم ومحمود المصري ومهندس مصري وقهوة كتكوت...ربنا يكرمكم جميعا


ما قال قهوة كتكوت....كتير بيبقى فيه دخان من غير نار

اللي بيكذب على ربنا مش بعيد يكذب في اي حاجة تانية...وما باتكلمش على عامة الناس هنا


يعني واحدة صاحبت وهربت مع صاحبها .....هتتوب في آخر الكام يوم الحلوين وتتحول للاسلام وهي عارفة اللي مستنيها اما ترجع
!!!

وما شاء الله صاحبها ده داعية اسلامي كبير...عامل حسابه من البداية انهم هيقضوا كام يوم وبعدين هيكفر عن ذنبه بالدعوة الى الله وأسلمة البنية

فيلم هندي مش كده...وما ينفعش يخش على عقل اي شخص متوسط الذكاء مش ناس مثقفة واعية وفاهمة وواسعة الاطلاع


في الحالة دي- الحالة النادرة دي اللي من الخطا القياش عليها كل الحلات اللي ظهرت مؤخرا ..دي جريمة جنائية يا سادة مش طائفية....والقساوسة اللي بيحركوا العامة المفروض انهم عندهم مخ ويعرفوا يفرقوا بين الجنائي - واللي هو موجود في الناحيتين مسلمين ونصارى وعند المسلمين اكتر بحكم الاغلبية العددية - وبين ما هو طائفي واللي هو مش موجود اصلا الا في امخاخ من يكذبون على العامة من القساوسة ...القساوسة اللي كذبوا المرة دي وكل مرة مؤخرا كما اتضح بتهييج العامة وإوهامهم ان كل البنات اللي اختفوا اتخطفوا لأسلمتهن قسرا

اللي بيحصل - احيانا - ومش كل الحلات زي ما بيوهموا نفسهم ...هو ان البنت ممكن فعلا تكون احبت شخص مسلم....واقتنعت بدينه او ما اقتنعتش...ولعادات نصارى مصر اللي مش موجودة عند اي مسيحيين غير في مصر ولاغراض عصبية طائفية ممنوع مثل هذا الزواج فبتهرب معاه وتتجوز

تتجوزززززززز

تتجوزززززززز


مش بتصاحب وتعشق في الحرام وتهرب زي ما بيهموكم والبعض بيوهم نفسه


تتجوززززززز

جواز مش محرماه المسيحية لكن الكنيسة حطت له قاعدة - وهي قاعدة غير مكتوبة حتى - ان مثل هذا الجواز مرفوض

وما ينفعش القياس علينا كمسلمين ونقول اشمعنى بقى لو واحدة مسلمة عملت كده بتقولوا حرام ويطبق عليها الحد...لان عندنا نصوص ثابتة وواضحة ومعروفة يا سادة في القرآن وفي السنة

ولان ديننا هو الصحيح بنص قرآننا
واحنا مؤمنين بكده ...يا مؤمنين

ومنخليش دعوى الحياد يجرفنا

العدل موجود ومتوفر في ديننا وفرض علينا

بما يناسب طبيعة البشر وبما يناسب الواقع

لانه كلام ربنا اللي خلق البشر وعارفهم...وعارف كيف بيجنحوا للصد عن الحق حبس الايمان - وعلى اعيننا نرى ونتكلم عنه الآن

يا مؤمنين

قهوة كتكوت said...

من الاخر كده الاتنين مخهم مقفل
وحله عند النائب العام من الاخر
بس انتى عارفة صعب قوى موضوع تقسيم مصر ده من غير احتلال
تلاقى المسلم من دول داخل
عندك او عند غيرك وكاتب درر عن النصارى الاشرار الوحشين
وينزل بعد كده يخرج مع جورج صاحبه يروحوا السيما.....عارفة؟ بيفكرونى بجيكل وهايد
بس والنبى لو بتحبى ربنا بلاش الكتابة الساخرة فى الموضوع ده لانها بتجيب نتايج عكسية
وواحدة واحدة مع السلفيين علشان يفهموا
لما واح ما يسمعش اى حاجة عن دينه فى المدارس وبعدين يسمع شيخ من بتوع السلفية بيصدق كلامه على طول
وبيقفل دماغه عن اى كلام تانى
البرمجة دى محتاجة تتكلمى واحدة واحدة معاهم وتوصليلهم ان الاسلام مش
بس ابن تيمية وابن عثيمين
وان دى اراء مش قران
بجد والله صاعبانين عليا
اما بقى المسيحيين فايشوفولهم حد فى الكنيسة دى ويشوفوا يقدروا
يغيرواالاشخاص اللى خربوها ازاى
علشان اى حد حايدخل البلد دى هايدينا احنا الاتنين بالجزمة

عم مينا said...

نوارة

انتي معاكي حق أنا يمكن ماستختدمتش اللفظ الصح من الاول.. بس يمكن علشان ده اللفظ اللي بيستخدم أكتر في الاوساط المسيحية
المهم اللي كنت اقصده ان اللي كان بيحصل أي كان اسمه فهو شيء بيعاقب عليه القانون
ومن هنا حصل فقدان الثقة عند المسيحيين لان عمر ماكان بيحصل أي نوع من العقاب وكان كتير المواضيع بترمخ عليها

بالنسبة للاخ الصارم الحاسم.. أنا بس لفت نظري الجملة دي من كلامك "ولعادات نصارى مصر اللي مش موجودة عند اي مسيحيين غير في مصر ولاغراض عصبية طائفية ممنوع مثل هذا الزواج فبتهرب معاه وتتجوز"

انت بتجيب الكلام ده منين؟ مين قالك ان بقية المسيحيين بيقدروا يتجوزوا من أي ديانات اخري؟؟ هو أي فتى وخلاص؟

و بعدين أنا بتقبل الكلام عن حرية الانسان في اختيار دينه و الكلام الجميل ده من أي حد بس معلش لحد السلفيين وبتقف في زوري
يعني أنا مسيحي و مؤمن في حق كاميليا في تغير دينها من دون أي ضغوط من الكنيسة أو غيره و لو كنت دلوقتي في مصر مستعد اني أنزل مظاهرة لاعلان ده
حضرتك بقي لو فيه واحدة مسلمة عاوزة تتنصر هل هتمعل الليلة اللي انت عاملها دلوقتي؟

mustafa said...

بتقولى على حاجة زى ده هايفة!!!!!!والله انت اللى .....المهم ان كل واحد مفكر نفسه المفكر العبقرى وهو الذى ينقذ البلد من الفتنة الطائفية بتحامله على المسلمين بالرغم من فجاجة افعال المتطرفين النصارى (هبلة ومسكوها طبلة) لو انت اتخطفتى ان شاء الله ما تزعليش لو الناس نفضتلك وقالوا واحدة ومش مهم عشان الوحدة الوطنية بين المسلمين واللى بيجيبوا سفن سلاح من اسرائيل وبيتحاموا بامريكا!!!!!!!!!!!!!!

جبهة التهييس الشعبية said...

مصطفى

مش انت برضه اللي كنت بتدخل تشتمني عشان بادافع عن الجزائر؟

روح يا شيخ

ربنا يسخطك رجل كنبة اسطنبولي

mustafa said...

والله انا عمرى ما اتكلمت فى موضوع الجزائر وانا ما كنتش موافق على زفة الاعلام الرسمى ساعة الجزائر وبلاش هروب من الموضوع ايه اللى دخل الجزائر دلوقتى...انا بتكلم عن واحدة مخطوفة فى الكنيسة وبيعملولها غسيل مخ نقوم احنا ندخل السلفية فى اى حوار وانا والله العظيم ما سلفى ولا حاجة لكنى والله صعبانة عليا جدا بجد حرام حرام
ومع انى من محبى قراءة مقالك يوميا فى الدستور الا انى رأيتك فى هذا الموضوع بالذات لم تتسمى بالموضوعية يعنى لما موضوع يكون المسلمين هما اللى غلطانين فيه بنسلخهم فى الكلام لكن لما تكون الكنيسة هى اللى غلطانة ندخل المسلمين برضه فى الحوار وانا هنا بتكلم على الكنيسة ولا اتحدث عن اخواننا فى الوطن

mustafa said...

ونقطة كمان انت بتقولى ان ابو يحيى لم يأت بأى دليل على كلامه!!!!!!امال الوثائق اللى معاه ده جابها منين ده ناشر وثيقة جوازها وصورة بطاقتها وبطاقة ابوها وامها وجوزها ...وصورها فى المدرسة والكنيسة والكلية واوراق المدرسة بتاعتها ....وحاجات تانية مش فاكرها دلوقتى...ازاى ابو يحيى هايجيب الحاجات ده كلها من غير ما هى تديهالوا !!!!اوعى تقولىلى زى جابر القرموطىىىىى ان الحاجات ده ممكن تسرق!!!!هههههه كوميدى اوى الاخ ده يعنى ابو يحيى بقى سوبر مان وسرق الحاجات ده وجوزها ما بلغش عن الحاجات اللى اتسرقت