Monday, 16 March 2009

السلام بالاكراه وبطلان كامب ديفيد

بقلم / محمد سيف الدولة
لماذا كل هذا الخوف من أمريكا واسرائيل ؟

كان هذا هو السؤال الاكثر ترددا بين الناس فى مصر اثناء العدوان الأخير على غزة ، يتدالونه فيما بينهم وسط خليط من مشاعر الدهشة ، وعدم الفهم ، والغضب من موقف الادارة المصرية .
وانتهى العدوان ، ولكن ظل السؤال قائما ، وهو سؤال عمره اكثر من ثلاثة عقود كاملة ، منذ توقيع اتفاقيات كامب ديفيد والتى تحل ذكراها الثلاثون هذا الشهر .
والاجابة الصحيحة والقاسية فى نفس الوقت على هذا السؤال هى :
نعم إن مصر الرسمية مكرهة على كل ما تفعله منذ حرب 1973 ، فلقد قبلت وقف اطلاق النار تحت الاكراه ، ووقعت اتفاقيات السلام تحت الاكراه ، والتزمت بها ، ولا زالت ، تحت الاكراه ، وأن حياتنا جميعا منذ ذلك الحين تجرى وتدور تحت الاكراه الامريكى والصهيونى .
والاكراه يفسد الارادة ويبطل التصرف .
وعليه فإن اتفاقيلات السلام المصرية الاسرائييلية وكل ما ترتب عليها باطلة بطلانا مطلقا طبقا للمبادىء القانونية العامة وطبقا لاحكام القانون الدولى .
وفيما يلى التفاصيل ، نستهلها بالتذكرة بما تناولناه عن كامب ديفيد عبر العديد من المقالات :
أهم مساوىء كامب ديفيد :

§ سحبت مصر من الصراع ضد العدوين الصهيونى والامريكى
§ مما اطلق يد اسرائيل لتعربد كما تشاء فى المنطقة .
§ اعترفت باسرائيل وتنازلت لها عن فلسطين 1948
§ اضعفت المقاومة الفلسطينية ، وجعلتها تقف منفردة وحيدة فى مواجهة الآلة العسكرية الصهيونية
§ وضعت سيناء رهينة دائمة فى يد اسرائيل ، تستطيع ان تعيد احتلالها فى اى وقت تشاء
§ اعادت صياغة مصر عسكريا وطبقيا واقتصاديا وسياسيا وثقافيا على مقاس أمن اسرائيل
§ وضعت مصر ومن فيها تحت قيادة ورحمة الولايات المتحدة الامريكية
§ اعطت الضوء الاخضر لكل القوى الطائفية فى المنطقة للانفصال عن الامة ، وتاسيس دويلات كردية وشيعية وسنية ومارونية وقبطية وزنجية على نموذج الدولة اليهودية " اسرائيل "
§ ضربت وحدة الصف العربى التى تجلت فى أعلى صورها فى حرب 1973

اسباب البطلان

تنص اتفاقية فيينــا لقانون المعاهدات الصادرة في سنة 1969 في المادة رقم 51 :
" ليس لتعبير الدولة عن رضاها الالتزام بمعاهدة والذي تم التوصل إليه بإكراه ممثلها عن طريق أعمال أو تهديدات موجهة ضده أي أثر قانوني. "
كما تنص فى المادة رقم 52 من نفس الاتفاقية على آن :
" تعتبر المعاهدة باطلة بطلانا مطلقا اذا تم ابرامها نتيجة تهديد باستعمال القوة او استخدامها بالمخالفة لمبادىء القانون الدولى الواردة في ميثاق الامم المتحدة "
خلاصة المادتين السابقتين أن الإكراه الواقع على الدولة أو على ممثلها لتوقيع أى اتفاقية يبطلها بطلانا مطلقا .
و تنطبق نصوص المادتين على حالة مصر فى الفترة من 1973 حتى 1979 ، وبالتحديد فى الوقائع التالية :
وقائع الاكراه

اولا ــ إحتلال سيناء :


الاحتلال الصهيونى للاراضى المصرية عام 1967 وما بعدها هو استعمال للقوة بالمخالفة لمبادىء القانون الدولى الواردة فى ميثاق الالامم المتحدة وبالتحديد فى الفقرة الرابعة من مادتها الثانية التى تنص على :
يمتنع أعضاء الهيئة جميعاً في علاقاتهم الدولية عن التهديد باستعمال القوة أو استخدامها ضد سلامة الأراضي أو الاستقلال السياسي لأية دولة أو على أي وجه آخر لا يتفق ومقاصد "الأمم المتحدة"..

ثانيا ـ سيناء رهينة :
حالت الولايات المتحدة دون ان يصدر مجلس الامن قرارا ينص على الانسحاب الفورى من الاراضى المحتلة عام 1967 بدون أى قيد أو شرط ، فى سابقة هى الأولى من نوعها فى تاريخ الامم المتحدة .
وبدلا من ذلك اصدروا القرار رقم 242 الذى تعامل مع سيناء وغيرها من الاراضى المحتلة كرهينة لدى اسرائيل ، تعيدها الى مصر بشرط الاعتراف بها والسلام معها.


ثالثا : دعم امريكا للعدو الصهيونى فى حرب 1973 :
قال الرئيس انور السادات في 16 اكتوبر 1973 " أن الولايات المتحدة ... اقامت جسرا بحريا وجويا لتتدفق منه على اسرائيل دبابات جديدة وطائرات جديدة ومدافع جديدة ، وصواريخ جديدة والكترونات جديدة "…
و قال فى 16 سبتمبر 1975 " انه في ليلة 19 من اكتوبر 1973 كان بقى لى عشرة ايام اواجه امريكا بذاتها ".

رابعا ــ تهديد كيسنجر للسادات عن الثغرة :

اعترف السادات فى حديثه لمجلة الحوادث اللبنانية عام 1975 : انه عندما أخبر كيسنجر يوم 11 ديسمبر 1973بأنه قادر على القضاء على الثغرة ، رد الأخير :
" ولكن لابد آن تعرف ما هو موقف امريكا ..اذا اقدمت على هذه العملية فستضرب ."
وهو ما دفع السادات ، كما يدعى ، الى التفاوض وقبوله إعادة 90 % من قواتنا التى عبرت الى مواقعها قبل العبور ، وهو ما كان له بالغ الأثر على النتيجة النهائية لوضع القوات المصرية طبقا للملحق الامنى فى اتفاقية السلام عام 1979
(بس هو قال ان خطة القضاء على الثغرة كانت ح تضحي بولاده، وبعدين رجع قال اصل قالوا لي ح يضربوني! يعني هو ما قضاش على الثغرة عشان ح تضحي بولاده وللا عشان ح يضربوه؟)
خامسا ــ التهديدات العسكرية الاسرائيلية قبل زيارة القدس 1977 :

ففى خطابه امام مجلس الشعب المصرى في 26 نوفمبر 1977 بعد عودته من القدس جاء الاتى :
" في جلسة مع وزير الدفاع الاسرائيلى عزرا وايزمان توجه الى بسؤال 0 لماذا كنت تريد آن تهجم علينا في العشرة الايام الماضية ؟
قلت له ابدا 00بداتم انتم مناورة وعلى طريقتنا بعد حرب اكتوبر وباسلوبنا اسلوب الدول المتحضرة التى تعرف مسئولياتها حينما بداتم مناوراتكم بدا الجمسى مناورته ايضا بنفس الحجم00 قال آن تقارير المخابرات كلها امامى اهه (وعرضها ) تقول بانكم كنتم ستضربونا ضربة مفاجئة وكان في شدة العصبية0000هذا هو الحاجز النفسى الذي اتحدث عنه 000منذ عشرة ايام وهم في شدة العصبية "
(على مين يا بتاع هالفريكيكو هاطلع يا بتاع هالفريكيكو)
سادسا ــ تهديد كارتر للسادات :

فى كتابه " الاحتفاظ بالايمان " المنشور عام 1982 ، ذكر الرئيس الامريكى جيمى كارتر ، انه عندما علم ان السادات قرر الانسحاب من المفاوضات فى كامب ديفيد والعودة الى القاهرة فإنه تصرف ما يلى :
" لسبب ما ، استبدلت بملابسى ملابس اكثر رسمية ..."
" شرحت له النتائج بالغة الخطورة التى تترتب على انهائه المفاوضات من جانب واحد ، وان عمله سيضر بالعلاقة بين مصر والولايات المتحدة الامريكية ، ....وان مسئولية الفشل سيتحملهاهو "
"وكنت جادا الى أقصى حد وكان هو يعرف ذلك . الواقع اننى لم اكن جادا فى اى يوم من حياتى اكثر من ذلك ..."

انتهى كلام كارتر .
(خاف الله خااااااااااااف الله)
بعد هذا اللقاء صرح السادات لأعوانه أنه :" سيوقع على أى شىء سيقترحه الرئيس الامريكى كارتر دون يقرأه " .
(طب ما انا عارفاك طب ما انا شايفاك والفرفرفرفر على مين يا بتاع هالفريكيكو)
سادسا ــ التهديد الأمريكى الصريح لمصر :

فى 25 مارس 1979 قبل يوم واحد من توقيع الاتفاقية ، تسلمت مصر رسالة من الولايات المتحدة الامريكية تتضمن مذكرة تحمل عنوان " مذكرة التفاهم الامريكية الاسرائيلية " جاء فيها :
" 1- حق الولايات المتحدة في اتخاذ ما تعتبره ملائما من اجراءات في حالة حدوث انتهاك لمعاهدة السلام او تهديد بالانتهاك بما في ذلك الاجراءات الدبلوماسية والاقتصادية والعسكرية .
2- تقدم الولايات المتحدة ما تراه لازما من مساندة لما تقوم به اسرائيل من اعمال لمواجهة مثل هذه الانتهاكات خاصة اذا ما رئى آن الانتهاك يهدد امن اسرائيل بما في ذلك على سبيل المثال ، تعرض اسرائيل لحصار يمنعها من استخدام الممرات المائية الدولية وانتهاك بنود معاهدة السلام بشان الحد من القوات و شن هجوم مسلح على اسرائيل . وفى هذه الحالة فان الولايات المتحدة الامريكية على استعداد للنظر بعين الاعتبار وبصورة عاجلة في اتخاذ اجرءات مثل تعزيز وجود الولايات المتحدة في المنطقة وتزويد اسرائيل بالشحنات العاجلة وممارسة حقوقها البحرية لوضع حد للانتهاك .
3- سوف تعمل الولايات المتحدة بتصريح ومصادقة الكونجرس على النظر بعين الرعاية لطلبات المساعدة العسكرية والاقتصادية لاسرئيل وتسعى لتلبيتها ."

سابعا ــ التهديدات الامريكية الصهيونية بشأن الأنفاق والحدود مع غزة :

وهو ما نراه ونعيشه يوميا من تهديدات من اعضاء فى الكونجرس والادارة الامريكييين بقطع المساعدات اعن مصر ، بالاضافة الى حملات التفتيش الدورية على الحدود المصرية ، من قبل لجان من المهندسين الامريكيين وموظفين بالسفارة الامريكية ورجال الكونجرس .
(ما يقطعوها السيدة في ضهرهم يقطعوها....ما تيجي تفتشني فتش)
ثامنا ــ التصريحات الرسمية المصرية :

منذ اليوم التالى لتوقف اطلاق النار فى 22 أكتوبر 1973 وحتى يومنا هذا فى مارس 2009 ، والادارة المصرية ورجالها واعلامها يؤكدون بمناسبة وبدون مناسبة على ان الغاء كامب ديفيد يعنى الحرب . وكان آخرها تصريحاتهم تلك التى صدرت اثناء العدوان الأخير .


الخلاصة :

ان العدو الصهيونى بدعم من الولايات المتحدة الأمريكية ، قد قام بإحتلال سيناء فى عام 1967 مع أراضى أخرى ، ومنعت أمريكا مجلس الأمن من اصدار أى قرار ينص على الانسحاب دون قيد أو شرط ، وربطت الانسحاب بالاعتراف باسرائيل وتوقيع اتفاقية سلام معها . فلما رفضنا ذلك وقررنا تحرير الارض بالقوة ، وقفت امريكا دون ذلك وسرقت منا النصرالعسكرى بدعمها لقوات العدو ، وتهديد رئيس الجمهورية حتى وقع المعاهدة ، ولم تكتفى بذلك ، فاستمرت فى تهديداتها لنا على امتداد أكثر من ثلاثين عاما . الأمر الذى يؤدى الى بطلان كل هذه الاتفاقيات بطلانا مطلقا بموجب احكام القانون الدولى ، ويجردها من أى مشروعية .
* * *

القاهرة فى 5 مارس 2009
--------
انا مش عارفة لو كنت مكان بتاع الفريكيكو كنت عملت ايه؟ يعني كنت تنحيت وقلت يا جدعان انا مش عارفة اتصرف انا عليا ضغوط؟ يمكن انا شخصيا يعني بطبعي لما احتاس باستنجد باللي حواليا يساعدوني ويشوروا عليا
بس انا مش فريكيكو، انا حيالله الواد دقدق
طب اتخانق مع مخاليق ربنا كلهم ليه؟ هم زهقوه بس هو حد بيعمل تحالفات على اساس انه زهقان وللا مش زهقان؟
احاول احط نفسي مكانه تاني... انا خلقي ضيق
بس على فكرة انا مش ح ابقى فريكيكو ولا ح اترشح لمنصب الفريكيكو طول عمري
وبعدين هم التانيين كان لهم حق يزهقوه لان طائرات ميج انضربت على الارض، يعني يوم ما يمسحوا بينا البلاط بصراحة لهم حق، حد يعمل العملة دي؟
انا مش عارفة
بس بصراحة بيقول لك لكل نصيب من اسمه، انا مش لاقية لهم اي نصيب من اساميهم
لا ناصر الله يرحمه انتصر
ولا السادات حافظ لنا على سيادتنا
ولا مبارك فيه ريحة البركة
احنا ما عندناش اي حاجة من دي، احنا كان عندنا حسب الله بعضشي اللي ربنا هده زي ما هد السلم لملم لملم، وبتاع الفريكيكو هطلع يا بتاع الفريكيكو طب ما انا عارفاك طب ما انا شايفاك الفرفرفرفررررررر، وعووووووووووكل اللي مسيطني

75 comments:

مهندس مصري said...

هههههههههههههههههههه
هو كان سلام بالإكراه

إتحول بعد كده لركيزة اساسية لنظام الحكم و إنجاز يتفاخر بيه

Appy said...

ينصر دينك يا شيخه اصل لما كتبت البوست عن الكنكه بتاعت ديفيد دي ناس افتكرتنى مجنونه البتاعه دي فيها حاجات كتير اوي يا نواره تدينا الحق فى تغيرها بس اللى يفهم ويعمل

TAFATEFO said...

هو أ؟ محمد سيف الدوله هو المهندس اللي اتكلم في \ىخر ندوة تكريم السفير إبراهيم يسري يوم صدور حكم وقف تصدير الغاز؟؟ هو رجل محترم جداً

بس اتفاقية كامب ديفيد مش محتاجه كل الكلام ده لإلغاءها .. لأن في العديد من حالات الخرق من الجانب الإسرائيلي .. ده غير ان المعاهدة (تقريباً) فيها ما يقضي بمراجعتها .. ده غير ان لو في حد عدل عايز يعلن الحرب على إسرائيل .. يقدر ببساطة يعلن انسحابه من الاتفاقية .. وأمريكا كده كده من قبل الاتفاقية وهي دعمت إسرائيل وحاربت معاها .. ودي مش هتكون حاجه جديده

معتقدش ان إسرائيل أصلاً قارة على دخول أي حروب أو احتلال أي أرض .. الدفاع بقى أقوى والصواريخ مداها زاد والجبهات بقت كتير

الخوف الحالي من المواجهة الأمريكية الإسرائيلية مهواش خوف عسكري .. هو خوف على الكرسي

=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

ولو انها إساءة أدب وتطاول مني .. بس التعليقات الحمراء اللي في وسط المقال ----- فوق الوصف

التعليق الأحمر على سبب عدم إقدام السادات على تصفية الثغرة ----- جداً جداً جداً

التعليق النهائي الأحمر آخر البوست فيه غلطه

ناصر خرب وكذب وانهزم وأهدر سيادتنا اللي كان ليه فضل كبير في استرجاعها بجلاء القوات الانجليزية

والسادات انتصر لكنه فشل في استرداد السيادة كاملة

أعتذر مرة تانية

mido said...

امال بيقولوا السادات شخصية قوية ايه ؟ و كاريزما ايه؟ ده الراجل شخط فيه كش علطول!:)

مواطن مصري said...

التعليق الأحمر على سبب عدم إقدام السادات على تصفية الثغرة ----- جداً جداً جداً

التعليق النهائي الأحمر آخر البوست فيه غلطه

ناصر خرب وكذب وانهزم وأهدر سيادتنا اللي كان ليه فضل كبير في استرجاعها بجلاء القوات الانجليزية

والسادات انتصر لكنه فشل في استرداد السيادة كاملة

أعتذر مرة تانية


و الله معاك يا طفاطيفو في هذا الرأي


و ايضا لا يمكن الغائها هل لدينا خطة بديلة الان ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

هل يقف معانا العرب و هيخلعو زي 67

اناا ضد الغاء كام ديفد انما مع مراجعة بنودها من جديد


ملحوظة على جمب الطريق عبد الناصر هو السبب في احتلال سيناءءءءءءءء و الكذب على الشعب


يبقى انتصر ازاي؟؟؟


المعونة الامريكية لعلمك بيقولو انها اتخفضت

احمد سعيد said...

والله الكلام دة مدى السادات اكتر من حقه

السادات هو المسئول الاول عن القرارات المتخلفه اللى بوظت الحرب

وهو اللى امر بيها

ودى قرارات متطلعش من طالب مستجد بكليه عسكريه


ومافيش مسئول مهما كان غبى ممكن ياخد قرارات بالغباء دة


انا بحمل السادات المسؤليه الكامله عن اخطاء حرب 73

واللى لولاها
كان زمان الموقف اتغير

حتى لو كانت امريكا مدتلهم الف جسر جوى


يعنى بوظها وبعدين اتلكك بالبوظان اللى هو السبب فيه

فراح حضن اليهود

يااااااسلام


وقال مجبر قال

لا مش مجبر
بمزاجه ونص


وعلى فكرة

وزير الدفاع الحالى كان قائد الكتيبه اللى ابتدت منها الثغرة

دا للعلم

Anonymous said...

فين الاكراه دا بس يا اخوانا الراجل ضيع علينا نصر كنا مستنيينه بقالنا الف سنه روح يا شيخ كده ياريت تكون قريت حديث مراتك مع النيويورك تايم مش هي دي اخلاق القرية ابدا يا ابو الانوار دي قلة حياااااااااا

Ahmad Tawfik said...

لا كان عندنا واحد له نصيب من إسمه فعلاً .
اللواء محمد نجيب عليه رحمة الله كان فعلاً نجيب ، لولا شوية الصياع بتوع مجلس قيادة الثورة.

جبهة التهييس الشعبية said...

احسن يا طفاطيفو

احسن

جبهة التهييس الشعبية said...

وعموما يا مصطفى انت تستاهل في المرتين

المرة دي ومرة دفاعك عن الاعيان
يعني بتدافع عن الاعيان والسادات
تفتكر ربنا ح يعمل فيك ايه غير كده؟

مواطن مصري said...

ت هو المسئول الاول عن القرارات المتخلفه اللى بوظت الحرب

وهو اللى امر بيها


يا احمد يا سعيد


عبد الناصر هو سبب النكسة هو سبب ضياع سيناء


السادات هو من أرجع سيناء الي مصر

مواطن مصري said...

لولا اتفاقيت السلام لكان الان العالم يعاني من حرب عالمية ثالو و كان زمانهم عندنا في القاهرة

جبهة التهييس الشعبية said...

الحمد لله

الحمد لله يارب
الحمد لله الحمد لله الحمد لله

اللهم لا شماتة

مواطن مصري said...

يمكن مراجعة بنودها انما الغاء الاتفاقية في هذا الوقت هيدخل مصر مخاطر احنا مش عاملين حسابها

TAFATEFO said...
This comment has been removed by the author.
TAFATEFO said...
This comment has been removed by the author.
soaad fakoory said...

تعليقا على تعليق احمد سعيد من ان السادات اللى توجه لغرفة العمليات
فى السادس من اكتوبر وقاد الحرب فى حضور احمد اسماعيل والشازلى مدة خدمته
فى الجيش لا تزيد عن خمسة سنوات فى سلاح الاشاره كمان وايامهاكانت الاشاره تليفون مانافيلا لانه اتخرج فىنهاية

1و938 وفى عام1943اشترك فى قتل امين عثمان ورجع الجيش عام50 اىان وتسبب بجهله فى الثغره وبخيانته فى انهاء دور مصر العربى والدولى..اه يامصر

TAFATEFO said...
This comment has been removed by the author.
جبهة التهييس الشعبية said...

لا معلش يا مصطفى

افتراءات دي تهمة كبير قوي
انا ما بافتريش على حد وما تآخذنيش انت ما عندكش معلومات وواضح انك واخد القصص من حكايات جدتي "ايام ما كان الدنيا فيها بركة وكان الرغيف آآآآآآآد كده" معلش اقرا مذكرات سعد زغلول وشوف معاملته مع الانجليز شكلها ايه؟ وسيبك من انه كان قمارتي

اقرا مذكرات هدى شعراوي (وهي ابوها كان من الاعيان) وشوف مشوها تكلم نفسها ازاي وشوف رفض مجلس الاعيان اللي عاجبك لمشروع القانون اللي جمعيتها حطته عشان حقوق العمال والفلاحين اللي لو واحد فيهم صباعه اتقطع كان بيترمي في الشارع من غير اي تشريعات تحميه
وهدى شعراوي اتخانقت معاهم كلهم بما فيهم سعد زغلول اللي رمى كل حاجة على قفاها ولما رجع مصر ادا اللجنة بتاعتها بمبة عشان كانت عايزة حقوق للعمال والفلاحين وعشان "ما بقاش الا النسوان المجانين كمان اللي يقولوا لنا نعمل ايه؟" ده كلام اتقال في مجلس الاعيان اللي عاجبك
ما كانوش بشوات محترمين ولا حاجة دول كانوا غجر وقلالات الادب
انت واضح انك ما قرتش محاضر الجلسات بتاعتهم

واقرا محاضر جلسات المجلس وشوف السفالة وقلة الادب وهم بيتكلموا عن الشعب المصري ويقولوا عليه مجموعة من الصعاليك والكلام ده مثبت في محاضر الجلسات

واقرا مذكرات محمد فريد بقى نفسه وشوف بيشتم في الاعيان ازاي وهو نفسه كان عين اعيان وعشان كان راجل محترم مات مفلس وازاي بيتكلم عن تعاونهم مع الانجليز عشان يوصلوا للمجلس

واقرا كتاب كبار ملاك الاراضي الزراعية للدكتور عاصم الدسوقي وشوف الاستعباد

ومجلس الاعيان اللي كان متعاون مع الانجليز وقالوا في محضر الجلسة ان الفلاح المصري "دنيء الطبع لا يعمل الا بالكرباج" والكلام ده اتنشر في نشرتهم
يعني مش بس ما حذفهوش من محاضر الجلسات ده كمان نشروه في النشرة بتاعتهم

وحاربوا كل مشاريع حقوق العمال والفلاحين وحقوق الترشح والانتخاب للمواطنين لانهم "مجموعة من الصعاليك والمتسولين" ومشاريع القوانين اللي اتنفذت بعد الثورة ما كانتش اختراع عبد الناصر ولا حاجة

دي كانت مشاريع متقدم بيها هدى شعراوي والجمعية بتاعتها ونبوية موسى وطلعت حرب

واقرا بالمناسبة بقى مذكرات نبوية موسى وشوف بتقول ايه على اعيان المجلس وبتوصفهم بالخونة والمنافقين

انت بقى قاعد تسمع حواديت من ناس كانوا اعيان وبيجملوا صورتهم

ما طبيعي يقولوا كده على نفسهم

لكن عايز تحكم يبقى تحكم بالقوانين اللي كانت موجودة

راجع القوانين اللي كانت موجودة وطلع لي بند واحد فيه اي علامة من علامات الديمقراطية اللي انت بتقول عليها

والحركة الوطنية اللي انت بتتكلم عليها كانت بتتحارب من الاعيان لان ده ضد مصالحهم والكلام ده مثبت في كتب التاريخ

واللي كان منهم بيطلع وطني وهم اتنين بس طلعت حرب ومحمد فريد الاتنين ماتوا مفلسين ومش لاقيين حق الكفن

اما السادات

فماذا اقول بعد كل ما قد قيل

حتى جيمي كارتر قال: الاسرائيليين كانوا بيحبوا انور السادات جدا ولو كان اترشح في الانتخابات الاسرائيلية كان نجح باكتساح

اذا شايف ان دي حاجة تشرفك انت حر

بس دي حاجة تعرني وتخلي رقبتي قد السمسمة

وبدل ما تقعد تكتئب عشان خاطر غزة وتشتم فينا

خليك بقى انت موضوعي وحقاني وقول لي مين السبب في عوكل ياخد الموقف ده

واذا شايف عذر للسادات يبقى الاولى انك تعذر عوكل

الراجل اترمى علينا واحنا موروطين في الاتفاقية دي

ح يعمل ايه يعني؟

يبقى ما يصعبش عليك بقى بتوع غزة واننا قفلنا الباب في وشهم
خليك متسق كده
يا اما اتفاقية كامب ديفيد حلوة وليس في الامكان ابدع مما كان يبقى بقى لازم نلتزم بيها وانشالله بتوع غزة دول يولعوا بجاز وسخ

يا اما عمال تعيط على بتوع غزة اعرف مين اللي عمل فيهم وفينا كده

بدل ما تشتم في المصريين وتقول احنا زبالة
لا احنا مش زبالة
احنا موروطين

وعلى فكرة كلام مواطن مصري مش ليك
كلامه معاك

احسن احسن احسن

احمد سعيد said...

مواطن مصرى
...............

راجع مذكرات الفريق سعد الشاذلى
اللى اتحبس بسببها


ولو تعرف حد شارك فى الحرب ابقى اسأله

احمد سعيد said...

نوارة
...........

محاضر الجلسات والمذكرات والكلام دة كله


انتى بتجيبيه منين؟؟؟؟؟

يا ريت تعرفينى اسماء الكتب دى وبتتباع فين



معلش انا عارف انى رخم

انما ماينفعش نمر من امام النهر من غير ما نشرب

مش كدة برضه؟؟؟

TAFATEFO said...

تطور المؤسسات النيابية 1866 إلى 1952م
تعد هذه الفترة هي أخصب الفترات في تطور الحياة النيابية في مصر، حيث شهدت قيام المؤسسات النيابية الحقيقية التي يتم انتخاب أعضائها بشكل مباشر من جانب الناخبين، والتي تمارس سلطات نيابية حقيقية في مواجهة السلطة التشريعية، كما شهدت هذه الفترة أيضاً قيام الأحزاب السياسية التي تنافست فيما بينها من أجل الفوز بمقاعد المجلس النيابي، مما أثرى الحياة السياسية على وجه العموم والبرلمانية بصفة خاصة خلال هذه الفترة التي شهدت العديد من التطورات، والتي يمكن إبرازها في التطورات الرئيسية التالية:
إنشاء مجلس شورى النواب
شهد عام 1866 الخطوة الأهم في تطور الحياة النيابية في مصر بإنشاء «مجلس شورى النواب» في عهد الخديوي إسماعيل فهذا المجلس يعدأول برلمان يمتلك اختصاصات نيابية، وليس مجرد مجلس استشاري تغلب عليه الصفة الإدارية. وقد صدر المرسوم الخديوى بإنشاء المجلس في نوفمبر 1866، متضمنا اللائحة الأساسية واللائحة النظامية للمجلس.
وقد تضمنت اللائحة الأساسية للمجلس ثماني عشرة مادة اشتملت على نظام الانتخابات، والشروط القانونية الواجبة للياقة العضو المرشح، وفترات انعقاد المجلس، وتضمنت سلطات المجلس (التداول في الشؤون الداخلية، ورفع نصائح إلى الخديوي)، وتأثرت لوائح المجلس بشدة بالنظم البرلمانية المعمول بها في أوروبا في ذلك الوقت، خاصة الهيئة التشريعية الفرنسية.
وكان المجلس يتكون من 75 عضواً منتخباً من قبل الأعيان في القاهرة، الإسكندرية، ودمياط، وعمد البلاد ومشايخها في باقى المديريات الذين أصبحوا بدورهم منتخبين لأول مرة في عهد الخديوي إسماعيل. إضافة إلى رئيس المجلس الذي كان يعين بأمر من الخديوي، وكانت مدة المجلس ثلاث سنوات ينعقد خلال كل سنة منها لمدة شهرين، وقد انعقد مجلس شورى النواب في تسعة أدوار انعقاد على مدى ثلاث هيئات نيابية، وذلك في الفترة من 25 من نوفمبر 1866 حتى 6 من يوليو عام 1879م.
ومع مرور الوقت اتسعت صلاحيات المجلس شيئاً فشيئاً، وبدأت تظهر نواة الاتجاهات المعارضة، وقد ساعد على هذا التطور انتشار أفكار التنوير على يد مجموعة من كبار المفكرين والكتاب إضافة إلى ظهور الصحف في ذلك الوقت مما عزز المطالب الشعبية بإنشاء مجلس نيابي له صلاحيات تشريعية ورقابية أوسع، وانعكست هذه المطالب في عام 1878 عندما أنشئ أول مجلس وزراء في مصر (مجلس النظار). وأعيد تشكيل البرلمان حيث منح المزيد من الصلاحيات وإن ظلت بعض الأمور خارجة عن اختصاصه، مثل بعض الشؤون المالية.
وفي يونيو 1879 أعدت اللائحة الأساسية الجديدة لمجلس شورى النواب تمهيداً لعرضها على الخديوي لإصدارها، وهي اللائحة التي جعلت عدد النواب 120 نائباً عن مصر والسودان، وكان أهم ما تضمنته اللائحة: تقرير (المسؤولية الوزارية)، ومنح سلطات أكبر للمجلس في النواحي المالية.
غير أن الخديوي توفيق الذي عُين في 26 من يونيو 1879 رفض اللائحة، وأصدر أمراً بفض المجلس. ولكن المجلس ظل رغم ذلك يعقد جلساته حتى يوليو 1879.
مجلس النواب المصري
كان من بين المطالب الأساسية للثورة العرابية التي اندلعت في 9 من سبتمبر 1881 تشكيل مجلس للنواب، وبالفعل أجريت الانتخابات لمجلس شورى النواب طبقاً لأحكام لائحة المجلس الصادرة في سنة 1866؛ انتظاراً لقيام الحكومة بإعداد مشروع قانون أساسي جديد يتم عرضه على المجلس لإقراره، وقد افتتح المجلس الجديد الذي سمي «مجلس النواب المصري» في 26 ديسمبر عام 1881. وقدمت الحكومة مشروع القانون الأساسي، وصدر الأمر العالي به في 7 من فبراير عام 1882، وجعل هذا القانون الوزارة مسؤولة أمام المجلس النيابي المنتخب من الشعب، والذي كانت له أيضاً سلطة التشريع، وحق سؤال الوزراء واستجوابهم، وأصبحت مدة مجلس النواب المصري خمس سنوات، ودورة الانعقاد ثلاثة أشهر.
وهكذا أرسيت قواعد الممارسة البرلمانية في مصر على نحو تدريجي، إلا أن ذلك لم يدم طويلاً، حيث انعقد مجلس النواب المصري انعقاداً عادياً واحداً منذ 26 ديسمبر 1881 إلى 26 مارس 1882، ثم قامت بريطانيا باحتلال مصر عام 1882 وألغت القانون الأساسي، وصدر في عام 1883م ما سمي بالقانون النظامي الذي كان انتكاسة للحياة النيابية في مصر.
مجلس شورى القوانين
تضمن القانون النظامي الصادر عام 1883 تكوين البرلمان المصري من مجلسين هما (مجلس شورى القوانين) و(الجمعية العمومية)، كما أنشأ هذا القانون مجالس المديريات التي كانت وظيفتها إدارية لا تشريعية، ولكنها كانت تختص بانتخاب أعضاء مجلس شورى القوانين.
وقد تكون مجلس شورى القوانين من 30 عضواً منهم 14 عضواً معيناً، من بينهم رئيس المجلس وأحد الوكيلين، و16 عضواً منتخباً منهم الوكيل الثاني للمجلس، وكانت مدته 6 سنوات.
أما الجمعية العمومية فكانت تتألف من 83 عضواً منهم 46 عضواً منتخباً، والباقون أعضاء بحكم مناصبهم، وهم أعضاء مجلس شورى القوانين، وسبعة وزراء، ويرأس الجمعية العمومية رئيس مجلس شورى القوانين، وقد انعقد مجلس شورى القوانين والجمعية العمومية في الفترة من عام 1883 حتى عام 1913، في 31 دورة انعقاد على مدى خمس هيئات نيابية.
الجمعية التشريعية
في يوليو عام 1913 تم إلغاء مجلس شورى القوانين والجمعية العمومية، وتم إنشاء الجمعية التشريعية التى تكونت من 83 عضواً، منهم 66 عضواً منتخباً، و17 عضواً معيناً، ونص القانون النظامي الصادر في أول يوليو عام 1913 على أن تكون مدة الجمعية التشريعية ست سنوا ت.. وقد استمرت الجمعية من 22 من يناير 1914 إلى 17 يونيو 1914، حيث نشبت الحرب العالمية الأولى وأعلنت الأحكام العرفية في مصر.
ثم في ديسمبر 1914 أعلنت بريطانيا الحماية على مصر، وتم تأجيل انعقاد الجمعية إلى أجل غير مسمى، وفي عام 1915 أوقف العمل بأحكام القانون النظامي إلى أن ألغيت الجمعية التشريعية في أبريل 1923.
التطور البرلماني في ظل دستور 1923
عقب انتهاء الحرب العالمية الأولى اندلعت الثورة المصرية في عام 1919 مطالبة بالحرية والاستقلال لمصر، وإقامة حياة نيابية وديمقراطية كاملة، وأسفرت هذه الثورة عن صدور تصريح 28 فبراير 1922 الذي اعترف بمصر دولة مستقلة ذات سيادة (مع وجود تحفظات أربعة) ، كما تضمن إنهاء الحماية البريطانية على مصر، واستناداً إلى هذا الواقع الجديد تم وضع دستور جديد للبلاد صدر في أبريل عام 1923، ووضعته لجنة مكونة من ثلاثين عضواً، ضمت ممثلين للأحزاب السياسية، والزعامات الشعبية، وقادة الحركة الوطنية.
ذلك الدستور الذي مثل نقلة كبيرة على طريق إقامة الحياة النيابية السليمة في مصر حيث انه صدر بعد الاعتراف الرسمي من قبل بريطانيا بأن مصر دولة مستقلة ذات سيادة، وهو الأمر الذي لم يكن متوفراً من قبل.
كما أنه وضع الأسس الرئيسية للحياة النيابية التي ما زال معمولاً بها في مصر حتى اليوم، فالدستور نص على وجود مجلسين نيابيين لا مجلس واحداً، كما نص أيضاً على انتخاب كامل أعضاء أحد المجلسين (مجلس النواب) انتخاباً مباشراً من جانب جمهور الناخبين، كما أنه نص أيضاً وللمرة الأولى وبشكل صريح على المسؤولية التضامنية للوزارة أمام مجلس النواب الذي أصبح من حقه سحب الثقة من الحكومة.
وإذا قلنا إن مجلس شورى النواب الذي أسسه الخديوي إسماعيل كان متأثراً إلى حد كبير بالتجربة البرلمانية الفرنسية التي كان الخديوي إسماعيل نفسه مبهوراً بها، فقد جاء البرلمان المصري الذي أفرزه دستور 1923 متأثراً إلى حد كبير بالتجربة البرلمانية لبريطانيا، وهذا أمر طبيعي في ظل وجود احتلال بريطاني جاثم على صدر الشعب المصري لأكثر من أربعة عقود وقت إقرار هذا الدستور.
وقد أخذ دستور عام 1923 بالنظام النيابي البرلماني القائم على أساس الفصل والتعاون بين السلطات، ونُظمت العلاقة بين السلطتين، التشريعية والتنفيذية، على أساس مبدأ الرقابة والتوازن، فجعل الوزارة مسؤولة أمام البرلمان الذي يملك حق طرح الثقة فيها.. بينما جعل من حق الملك حل البرلمان، ودعوته إلى الانعقاد، ولكنه أعطى للبرلمان حق الاجتماع بحكم الدستور إذا لم يُدع في الموعد المحدد.
كما أخذ دستور عام 1923 بنظام المجلسين، (الشيوخ والنواب)، وبالنسبة لمجلس النواب نص الدستور على أن جميع أعضائه منتخبون، ومدة عضوية المجلس خمس سنوات، أما مجلس الشيوخ فكان ثلاثة أخماس أعضائه ينتخبون، وبقية الأعضاء يأتون بالتعيين، وأخذ الدستور بمبدأ المساواة في الاختصاص بين المجلسين كأصل عام، مع بعض الاستثناءات.
وقد تزايد عدد أعضاء المجلسين من فترة لأخرى، حيث كان الدستور يأخذ بمبدأ تحديد عدد أعضاء المجلسين بنسبة معينة من عدد السكان، حيث بدأت التجربة وعدد أعضاء مجلس النواب لا يتجاوز 214 وانتهت وعدد أعضائه 319.
وإذا كان البرلمان الذي نص عليه الدستور الصادر عام 1923 خطوة متقدمة على طريق الحياة البرلمانية والنيابية في مصر، إلا أن الممارسة على أرض الواقع جاءت مشوبة بالعديد من السلبيات، فتراوحت الحياة السياسية خلال الفترة من 1923 1952 ما بين فترات مد ديمقراطي محدودة، وفترات انحسار نجمت عن تدخل من سلطات الاحتلال والقصر شغلت معظم هذه المدة، الأمر الذي أسفر عن حل البرلمان نحو عشر مرات، فوق ذلك شهد عام 1930 صدور دستور جديد للبلاد، استمر العمل به لمدة خمس سنوات كانت بمثابة نكسة للحياة الديمقراطية إلى أن عادت البلاد مرة أخرى إلى دستور عام 1923، وذلك في عام 1935.

احمد سعيد said...

وبعدين على فكرة
السادات دة اكذب اهل مصر

طيب ماهو زى ماكان فيه جسر امريكى لاسرائيل

كان فيه جسر روسى لمصر


وقوله انه وقف الحرب علشان هو مش قد امريكا وان كيسنجر هددة

برضه مردود عليه

لان الروس هددوا امريكا انها لو اتدخلت فعليا لصالح اسرائيل
هيتدخلوا هما كمان لصالح مصر

وزى ما امريكا رفعت حاله الاستعداد القصوى لقواتها فى العالم كله

برضه روسيا رفعت درجت استعداد لقواتها وكمان القواعد النوويه


دا غير ان كان فيه حاله استياء عام ورفض مطلق داخل امريكا لاى تدخل عسكرى فعلى فى سيناء

لان جرح فيتنام كان لسه مبردش


يعنى ماكانوش هيعملوا حاجه اكتر من الجسر الجوى


عرفتوا بقى انه نصاب ومنافق وحرامى ودماغه مناطق موبوئه

احمد سعيد said...

يعنى قالولك الدفاع الجوى هيأمن اربعتاشر كيلو شرق القناة

مافيش طيارة اسرائيليه هتعتبهم

يعنى فارس لفارس

وقالولك ان اسرائيل متقدرش تستحمل حاله التعبئه اكتر من 3 شهور


هتنهار بالكليه


يعنى سيادتك هتاخد الاربعتاشر كيلو وتقف

تتحصن مكانك


يعنى الوضع هيتقلب


ولو هاجموك هتبقى خسايرهم خرافيه

وفعلا الهجوم الرئيسى ليهم احبط وخسروا خساير مهوله


ولو وقفوا مكانهم

3شهور بس


كانت المعركه برضه هتنتهى


اييييييييييييييييه اللى خلاك تدى اوامر بتطوير الهجوم

احمد سعيد said...

يعنى بالعقل

ازاى تخلى قواتك تتحرك تحت رحمه طيران العدو


طبعا الطيران المصرى كان لا يقارن بالاسرائيلى


واخدينلى بالكم


طب بالعقل كدة


واحد بيعمل كدة


عامدا متعمدا



تفتكروا قصدة ايه ؟؟؟؟


غبى مثلا؟؟؟

طب هى دى محتاجه ذكاوة ؟؟؟؟

ولا بيتعمد يستغبى ويدمر قواته

علشان بعد كدة لما يرمى السلاح ويلجأ للمفاوضات

يبقى بطل قومى

ومعاة الف حق


منه لله
منه لله

بدراوى said...

أ/ نوارة

شكراً على هذه التدوينة المفيدة
و التى كشفت حجم الأكاذيب اللى احنا عايشين فيها

بس مبدأياً كدة

لا يمكن الغاء الإتفاقية أصلاً
لأن اسرائيل ممكن فعلاً تحاربنا
و لكن يمكن تعديل بنود الإتفاقية

و بعدين اسرائيل لا يهمهما قانون دولى و لا قانون مركز شباب كفر مصيلحة حتى

اسرائيل برة الليلة كلها

عايزانا نخاطب اسرائيل و نقولها انتى اتفاقيتك معانا ضد القانون الدولى
هههههههههههههههههههههههههههه

و بعدين عايز أسأل سؤال

احنا ليه بقالنا 30 سنة
فى فشل ذريع
دول جنبنا فى 20 سنة
حققت نهضة اقتصادية
و اجتماعية

و احنا بقينا فى الضياع
ليه كدة
؟

بدراوى said...

أ/ نوارة

ياريت تقرى المقال ده
و لو قدرتى تنشريه
على اساس ان مدونة حضرتك
معروفة لناس كثير

ده مقال لبلال فضل عن اختراق اسرائيل لبنود معاهدة السلام
مهم اوووى المقال ده

http://belal-fadl.blogspot.com/2009/01/1812009.html

جبهة التهييس الشعبية said...

احمد
محاضر الجلسات موجودة في كتاب كبار ملاك الاراضي الزراعية

بتاع عاصم الدسوقي
وعاصم الدسوقي له كتب كتير من ضمنها رسالة الدكتوراه بتاعته
مستشهد بمحاضر الجلسات والقوانين اللي كانت موجودة وقتها

فيه بقى مذكرات الاتي:

سعد زغلول
طلعت حرب
هدى شعراوي
(مذكرات مهمة لانها مبقوقة ولاعنة ابوهم واحد واحد بنظام ما عدا طلعت حرب ومحمد فريد)
ومذكرات نبوية موسى
ومحمد فريد

سعد زغلول كاتب على نفسه كلام عجب عجب عجب عجب عجب عجب عجب عجب

جبهة التهييس الشعبية said...

اه ومذكرات طلعت حرب
برضه مشوه يكلم نفسه

جبهة التهييس الشعبية said...

المقطوعة الموسيقية اللي ناقلها مصطفى ما اعرفش بقى جايبها منين

ده كلام مرسل ينفع اكتبه دلوقت حالا على عهد مبارك واكتب احسن منه كمان
وانه اهتم بالثقافة وكان دور مصر قيادي في فترته

ولقد بدأ عهد السيد الرئيس محمد حسني مبارك حين واجه عدة مشاكل داخلية وخارجية
فبدأ ببناء البنية التحتية لشبكة المواصلات (انشئ في عهده مترو الانفاق والميكروباصات كمان) وشبكة المجاري وشبكة التليفونات الارضية حيث طور شبكة الاتصالات
كما تمتعت في عهده الصحافة بالحرية الكاملة وصدرت العديد من الصحف المستقلة في عهده
اهتم بالثقافة وبنى دار الاوبرا، كما اهتم بالتطوير التكلنولوجي وانشئ في عهده القمر الصناعي المصري والقرية الذكية
وسع الرقعة الزراعية واستصلحت العديد من الاراضي الصحراوية في عصره
فتح الابواب امام الاستثمارات الاجنبية والوطنية مما ادى الى ازدهار الاقتصاد في عهده
اهتم بحقوق المرأة والطفل
واسس المجلس القومي لحقوق المرأة والطفل وصدرت تشريعات كثيرة لحماية الطفل وتمكين المرأة فأصبحت المرأة في عهده قاضية لاول مرة في تاريخ مصر
اهتم بتحسين الوضع المعيشي للمواطن المصري ووضع خطة للنهوض بالعشوائيات التي كانت قد انتشر في فترة السبعينات
كما تمتع عهده - قدس الله سره بعد ما يقدس سرنا جميعا - بالحرية والديمقراطية فقد نشطت في عهده الكثير من مؤسسات المجتمع المدني
وتمتعت الحياة البرلمانية بحرية غير مسبوقة حيث دخل البرلمان المصري 88 من اعضاء جماعة الاخوان المسلمين المحظورة
كان اول رئيس مصري يسمح بدخول منافسين له في انتخابات الرئاسة


على الصعيد الخارجي

اعاد العلاقات المصرية العربية التي كانت مقطوعة
واعاد لمصر سيادتها وريادتها
احتفظ بموقع مصر كقوة معتدلة في المنطقة
حافظ على امن مصر الداخلي والخارجي حيث كانت المنطقة تعج بالصراعات والحروب وتمكن هو من عدم اقحام مصر في حرب والحفاظ على امنها

تمتعت مصر في عهده باقوى علاقات مع العالمين العربي والغربي بما يحفظ لمصر سيادتها وامنها
تمكن من حماية مصر من المد الشيعي الصفوي

















طب ما الراجل كويس اهو
امال بيقولوا عليه عوكل ليه؟

جبهة التهييس الشعبية said...

وطبعا مش ح ننسى نشاط حركة المدونين وشباب المستقبل

mido said...

حتى لاقى مصطفى جايب المقطوعة دى من الويكيبديا
:))

احمد سعيد said...

على فكرة يا نوارة انتى ومصطفى

انتوا الاتنين صح

فعلا الفترة دى كانت من احسن الفترات اللى عاشتها مصر من ايام محمد على

دا ان لم تكن احسنها على الاطلاق

وبرضه كان فيها كم هائل من الوصوليه والانتهازيه

بس يا نوارة مش كل الاعيان كانوا ولاد كلب

الوسط اللى انتى بتتكلمى عليه دة
كان اغلبه من الممارسين للسياسه

بس كان فيه فى المقابل ناس تانيه فى الاقاليم مثلا
لاليها دعوة بالسياسه ولا دياولو

وكانوا قمه فى الاخلاق والصلاح

انا شخصيا اعرف مناطق فى الاقاليم اهلها لسه لحد الان فاكرة الناس دى بالخير



وبرضه فترة ما بعد الثورة كان ليها مميزات كتير

ونصفت الغلابه

بس برضه عيوبها كانت اكتر

بل كانت لا تطاق


يعنى من الاخر
لو حسبناها بشكل مطلق

هنقول ان البلد دى ماشفتش يوم واحد عدل

ولا حكومه واحدة عدله


انما لو فكرنا فيها نسبيا

هنلاقى ان مصر مثلا ما بين 1919 و1942 تقريبا

كانت احسن بكتير
سياسيا
يعنى كحريه رأى

واقتصاديا لو بصيانا من الجانب الزراعى

واجتماعيا برضه

طبعا عسكريا لأ
دة مقارنه بالعهد الستيناتى للثورة

وبرضه فترة الخمسينيات او بدايات الثورة
كانت احسن بكتير
من الثورة ابتداء من نهايه الخمسينات وطالع
كان التخريف والهبل اشتغل على ودنه
والسلبيات كانت اكتر من ان تحصى


اما بقى لو قارننا الفترتين دول باللى احنا عايشينه دلوقتى


يبقوا الاتنين جنه نعيم

مواطن مصري said...

نوارة ما مجلس قيادة الانقلاب قال كلام و كلام على الملك فاروق و تلات تربع الكلام الي قالوة طلع في الاخر مغلوط

TAFATEFO said...

اللهم لا اعتراض

يا يا ست الناس .. أنا حذفت التعليقات علشان دي المشكله الأبدية اللي بتواجه أي زوجين

ان كل واحد بيتكلم في ناحية

الكلام لا كان عن الأعيان .. ولا على توجههم .. ولا عنصريتهم .. ولا قلة أصلهم .. ولا سفالتهم .. ولا على أي حاجه من كده

الكلام عن أداء المجلس النيابي ودوره التشريعي والحياة الحزبية والمناخ الديموقراطي .. قبل الثورة وبعدها

حضرتك قلتي ان الشعب مكنش ممثل تمثيل حقيقي .. وان الترشيح والانتخاب كان حكر على طبقة معينة .. وانهم كانوا بينظروا نظرة دونية للعمال والفلاحين

وأنا بصراحه شايف ان ده متغيرش نوعاً ما (وان كان زمان كانت الناس بتتعلم وتتعالج ومنهم اللي بياكل ويشرب من ريع الوقف اللي كانوا بيوقفوه الأعيان لعمال الخير .. واللي في بعض الناس لسه بتنعم بأثره .. بس كل الكلام ده بره الموضوع)

حضرتك الكلام مش عن مذكرات ولا سلوكيات ولا عن قناعات .. ولا عن منجزات عصر شخص

ده أداء ودور البرلمان أو المجلس النيابي المصري .. وهل الحياة السياسية والحزبية قبل الثورة أو بعدها كانت أفضل .. وكما دأبت نوارة نجم على القول
من المعضلات توضيح الواضحات

لأعود وأكرر .. اللهم لا اعتراض

جبهة التهييس الشعبية said...

احمد

بص يا احمد
انا لما باتكلم عن مجلس الاعيان مش باتكلم عن افراد ولا اشخاص

عشان بس اللي جده كان من الاعيان ما يزعلش

انا باتكلم عن نظام وتشريعات

يعني التشريعات كانت سايبة الناس تحت رحمة الاعيان
يا يطلعوا طيبين ويأكلوهم بواقي اللحمة

يا يطلعوا ولاد كلب ويدفنوا اللحمة بعد العزومة عشان لو الفلاح اكل اللحمة ح يتسعر

التشريع في ذاته كان تشريع في منتهى الحقارة
مش مسموح لاي حد من غير الاعيان انه يترشح للانتخابات
ومش مسموح لاي حد انه ينتخب
ولما مشروع القانون اتعرض
على فكرة مشروع القانون ما كانش ان الفلاحين والعمال والغلابة ينتخبوا لا سمح الله ولا يترشحوا لا قدر الله

ده بس كان مشروع بيقول: لو واحد خريج جامعة ومش عنده اطيان ولا املاك يبقى من حقه يترشح لانه معاه سلاح العلم

بس
دي كانت الفكرة يعني

وعنها وع اللي عملوه في المجلس
والشرشحة وقلة الادب والسب واللعن في الشعب المصري الصعلوك المتسول الجاهل الارعن ذلك الببغاء الذي عقله في اذنيه اللي مافيهوش امل في التمدين اللي اللي اللي

تقولش اعيان من حوش بردق
والله لادور على الكتاب واطلع لكوا منه كام مقطوعة فنية كده من اللي قلبكوا يحبها

TAFATEFO said...

أما عن رائعة حضرتك الفنية عن العهد المبارك

فأذكر ان حضرتك مره قولتي ان حضرتك والشهيد مالك مصطفى تنتابكم المخاوف من أن يأتي أحدهم بعد مبارك ويتحدث عن عصره كما تحدثت سيادتك

ده اسمه تخريف

لما يقعد واحد 28 سنه في الحكم .. علشان يعمل مترو وده مش انجاز .. وينضف محطات الأوتوبيس .. ويلغي الأوتوبيس النهري .. ويتبني في عهده سان ستيفانو وسيتي ستارز .. يبقى ده اسمه تخريف

ممكن تتكلمي بقى عن أداء ودور المجلس النيابي وعن الحياة السياسية في العهد الناصري أو الساداتي أو المبارك

TAFATEFO said...

أحمد بك سعيد

مش كل الأعيان ولاد كلب

نواره هانم نجم

عشان بس اللي جده كان من الاعيان ما يزعلش

zipping

جبهة التهييس الشعبية said...

اولا انت ما تقدرش تنكر صوت الشعب اللي عبر عنه شعبان عبد الرحيم: حسني مبارك راجل ذوق مشى المترو تحت وفوق

وطبعا تخريف

بس ان شاء الله انا اموت قريب قوي
وانت ربنا يديك الصحة وطولة العمر وتسمعوا بعنيكوا وتشوفوا برجليكوا الناس اللي ح تشكر في زمن حسني مبارك وتتحسر على ايامه زي ما انت ومواطن مصري كده بتتحسروا على ايام الملك وتقولوا كان فيه ديمقراطية واحنا كان عندنا احتلال
طب على الاقل دلوقت مافيش احتلال عسكري

مواطن مصري said...

ملحوظة مش كل الاعيان ولاد كلب حرامية و مش كل الاغنياء الان حرامية زي ما بيتقال



زي مش كل الفقراء بلطجية

احمد سعيد said...

ياااااااااا جماعه

بس شويه موضوعيه


بلاش الشغل الانتقائى دة


التاريخ مش سبت خضار ننقى منه الطازة ونرمى اللى ميعجبناش


هنتكلم عن فترة يبقى نتكلم ونقول ما لها وما عليها

صح ولا انا غلطان؟؟؟


وبعدين يا نوارة معلش

سؤال برىء

الفلاح كان عايش ازى فى الاربعينيات مثلا؟؟

كان بياكل ايه ويشرب ايه


وفى الستينيات ايه اللى اتغير فيه


وقارنى بين الاتنين دول بعد كدة

وبين الفلاح والعااامل كمان
فى العهد المبارك

TAFATEFO said...

هو حد اتحسر على أيام الملك؟؟

يا ست الناس .. الملك حل البرلمان بدل المره عشرين

والبرلمان كان ضد الملك وكان بينهم صراع على السلطات

يا نواره هانم تاني

الكلام مش عن أشخاص ولا حقب ولا زعامات

الكلام أداء المجلس النيابي ودوره التشريعي والحياة السياسية والحزبية .. قبل الثورة وبعدها

ربنا يدي حضرتك الصحة وطولة العمر .. حسك في الدنيا

:P:P:P:D:D:D:D:D

TAFATEFO said...

ومش التخريف ان ممكن ييجي حد يقول كده .. اللي هيقول كده يبقى بيخرف

احمد سعيد said...

وبعدين على فكرة

انا جدى كان موظف بطربوش ومنشه
وجزمه بيضا


مكانش من الاعيان

TAFATEFO said...

@أحمد سعيد

جزمه بيضا؟؟

ياي بلتشي أوي

جبهة التهييس الشعبية said...

يا احمد يا سعيد
ويا مواطن ومصطفى عشان انتوا الاتنين رأيكوا واحد
:P
لا انا ولا انتوا شفتوا بعنيكوا الفلاح في الاربعينات والخمسينات والستينات
فوالنبي بلاش حواديت جدتي بتاعة الدنيا كان فيها بركة والرغيف كنا ناكل فيه اسبوع ما يخلص وطعمه ملبن ملبن كده ملبن

احنا الفيصل ما بينا القانون
التشريعات المثبتة في السجلات والاوراق
مافيش حاجة تشهد على زمن ما عشتوش غير الحبر والورق

الحبر والورق بيقولوا ان مافيش تشريع واحد يوحد ربنا قبل الثورة عن حقوق العمال، العامل اللي يصاب في اثناء العمل يترمي زي الكلب
والله بقى صاحب العمل طلع راجل طيب وما رماهوش

اسخم وانيل
لانه كده عبد احساناته
مالوش قانون يحميه
مالوش تأمين صحي
مالوش مكافئة نهاية خدمة
مالوش معاش
ملوش حاجة ابدا

وكذلك في علاقة المالك والمستأجر قبل الثورة
الاجري في الارض يشتغل زي الحمار
ياخد قرش، ياخد طبق جبنة قريش وقوطاية ياخد خروف مشوي ياخد عشرتلاف جنيه
والله مستأجر الارض ومزاجه والضغوط اللي عليه برضه لان عليه ايجار لازم يدفعه وحصة من المحصول

ومافيش قانون يوحد ربنا يضمن للاجري انه لو اشتغل في الارض وبعدين خرطوه للوز انه يقدر يروح القسم ويقول الحقوني
مافيش تشريع اصلا

المجلس النيابي
المترشح (بنص القانون) لازم املاكه تبلغ نصاب معين
مافيش فلاحين ولا ستات بينتخبوا

ده الواقع اللي عليه القانون اللي مكتوب بالورقة والقلم وثابت بالمستندات

ح ييجي واحد بقى واقف له عبد الناصر بالعرض وللا واحد معجب بافلام عبد الوهاب القديمة

يقول اللي هو عايزه

بس القوانين والتشريعات مثبتة بالورق ما تقدرش تنكرها

ما تقدرش تعرف حال الفلاح احسن من كلام جدو عبده زارع ارضه امتى؟

تبص في القانون وربنا مديلك عقل وانت تعرف مين احسن

لما يبقى فيه تشريعات تحمي العمال والفلاحين وللا لما يبقوا متسابين لكل واحد وضميره

هييييييييه يابني
اصل الناس كان عندها ضمير ما كناش نكتب ورق ابدا كان الحاج عبفتاح كلمته احسن من ميت عقد

ده اسمه تخريف زي ما مصطفى بيقول

TAFATEFO said...

والللللللللله العظيم الكلام لا على حال المواطن ولا على الظروف المعيشية ولا على الدخل ولا على الحكام ولا الحضارة ولا كل الكلام ده

أنا آسف .. أبوس الجدم وأبدي الندم

يا جماعة الخير

انتوا بتدخلوا المواضيع في بعضها ليه؟؟

وبعدين هو في أصلاً خلاف ان الثورة نصفت الغلابة؟؟

الغلابة والفقراء قبل لثورة كانوا لا تعليم ولا صحة ولا أكل ولا أي حاجه .. وجت الثورة غيرت المعادلات دي تماماً "نصفت الغلابة" وخلتهم "شموا نفسهم" .. مفيش في ده كلام

لولا الثورة مكانش الفقير اتعلم ولا اتعالج .. ومكنش اتملك الفلاح أرض .. أي نعم ظهرت المشكله الأبدية وهي ان النظريات تختلف عن التطبيق .. لكن محدش يقدر أبداً ينكر منجزات الثورة

لكن تاني الكلام كان عن الحياة السياسية والأداء النيابي لمجلس النواب .. والحياة الحزبية قبل وبعد الثورة .. ودي مفيش غير نوارة نجم في التاريخ المعاصر اللي بتقول انها كانت بعد الثورة أفضل

انما لا خلاف عن ان متوسط الدخل للمواطن ارتفع بعد الثورة .. وانه لقى التعليم والعلاج وغيره

زي محدش ينكر ان الحريات تلاشت وان الديموقراطية المزعومة لم يكن لها وجود بعد قيام الثورة

جبهة التهييس الشعبية said...

وعلى فكرة نفس الكلام ينطبق على عبد الناصر والسادات
انا ما عشتش ايام عبد الناصر عشان اعرف
بس المثبت بالمستندات والوثائق ان الراجل ده ادا اراضي لملايين الفلاحين بتتاخد منهم دلوقت وادا حقوق لملايين العمال اللي بيتوفروا دلوقت وعلم ملايين من اولاد الفقرا في التعليم المجاني اللي بيخرب دلوقت
وكمان حبس الالاف وعذب الالاف واتهزم هزيمة نكراء في سبعة وستين وجنازته متصورة والغلابة كلهم بيعيطوا عليه ويقولوا ابونا مات

وانتوا ما عشتوش ايام السادات وما شفتوش لبس فرقة حسب الله اللي كان بيلبسه وهلفطاته في خطبه اللي كان بيهلفطها اللي كانت بتخلي عيلة في اولى ابتدائي زيي تضحك لحد ما عينيها تدمع
لكن واقع الامر انه عمل انفشاخ اقتصادي فشخ البلد فعلا وحقا وصدقا ويقينا
وان الفساد انتشر في وقته وتورط فيه اخوه عصمت السادات نفسه
والمثبت بالوثائق انتشار الاغذية الفاسدة واكل الكلاب
وانه مضى على اتفاقية مهببة زي وشه بندفع تمنها لحد دلوقت

ماحدش يحكم على حاجة ما شفهاش من غير وثائق وادلة ويسمع كلام ده وكلام ده
تاني زي ما قلت لكوا
الفيصل هو القانون
ومش معقول ابدا يبقى فيه ناس بتدافع عن فترة البلد كانت فيها تحت الاحتلال

اسوأ مراحل اي بلد في الدنيا وهي مستقلة احسن من احسن مراحلها وهي تحت الاحتلال
والا عاجبكوا بقى حال العراق دلوقت؟ ماهو فيه بقى حرية صحافة في العراق وفيه انتخابات مش زي ايام صدام

يبقى العراق دلوقت تحت الاحتلال احسن؟

ايام الملك البلد كانت تحت الاحتلال

نقطة ومن اول السطر
خلاص
لو كان بيأكل الناس لوز وجوز وبينيمهم على ريش نعام يغور بالاحتلال بتاعه

مواطن مصري said...

من الاخر يا نوارة لكل رئيس مميزات و عيوب

لا يوجد شخص ابيض اوي او اسود اوي

مواطن مصري said...

اة ب النسبة للعراق انا متوقع ليها مستقبل ديموقراطي ال 10 سنوات


القادمة

TAFATEFO said...

اسوأ مراحل اي بلد في الدنيا وهي مستقلة احسن من احسن مراحلها وهي تحت الاحتلال

صح

جبهة التهييس الشعبية said...

مواطن مصري متوقع مستقبل باهر للعراق
:)
عايزين ايه بقى؟

TAFATEFO said...

سيبيلي أنا الطلعة دي بعد اذنك

يا ريت يا جنرال مواطن تكلمنا عن أسباب تفاؤلك بالمستقبل الديموقراطي لدولة العراق الـ 10 سنوات القادمة .. وهل التوقع ده حصل بعد ما قريتلها الفنجان ولا فتحتلها الكوتشينه؟؟ ولا يكونش ليك في النجوم؟؟

اتفضل الميكروفون معاك

مواطن مصري said...

سيبك من دة خبر حلو اوي
مشجع عراقي يقتل لاعبا بالرصاص ليمنعه من إحراز هدف
بغداد (رويترز) - قالت الشرطة الاثنين إن مشجعا عراقيا قتل لاعبا من الفريق المنافس بعد ان اطلق النار عليه عندما كان يحاول تسجيل هدف التعادل في الدقائق الأخيرة من مباراة لكرة القدم.

ووقع اطلاق النار في مباراة اقيمت يوم السبت الماضي بين فريقين محليين في الحلة التي تبعد 100 كيلومتر جنوبي بغداد.

وقال ضابط كبير في الشرطة رفض نشر اسمه لرويترز "بمجرد انفراد اللاعب حيدر كاظم بحارس المرمى واقترابه من ادراك التعادل لفريقه أطلق مشجع من المتفرجين النار عليه."

وأضاف "اعتقلنا المشجع على الفور لكن اللاعب توفي لسوء الحظ."

http://www.yallakora.com/arabic/news/details.aspx?id=75380&Catid=1&region

مواطن مصري said...

هو توقع مش اكتر ممكن يكون في محلة او يطلع في شنك و الله اعلم

:))

احمد سعيد said...

يعنى هو التاريخ بيتاخد من التشريعات والقوانين ؟؟؟؟

مااظنش

اة ممكن نستعين بيها علشان تكمللنا الصورة


انما تبقى هيه عنينا اللى بنشوف بيها؟؟؟؟

معلش

اعترض


طب على كدة بقى اللى هييجو بعدنا

لما يشوفو دستورنا العسل

وان المواطن له وله ومن حقه ويملك ويستطيع ومش عارف ايه

يقولوا بقى ان ايام عوكل كانت عسل

مش كدة ولا ايه

وبعدين انتى افترضتى اجابتى على سؤال الفلاح ثم رديتى عليها

هو ان قولت حاجه من دة؟؟؟

وبعدين انا راضى ذمتك

الفلاح الامى اللى كان عايش من ستين سنه

كان يهمه ايه

انه ياكل احسن اكل ويشرب احسن شرب وعيشته تبقى كويسه ويربى ولادة احسن تربيه ويكون محترم ومحدش يتطاول عليه او يظلمه والحكومه تراعى ارضه وزرعه وتساعدة


صح

ولا انا غلطان


ودة مطلب المواطن العادى لحد دلوقتى

شعبنا مع الاسف عمرة مااهتم بالسياسه

مش بيفكر فيها الا لما تمس لقمه عيشه

ودا غلط طبعا

فمعتقدش انه كان هيفكر فى انتخابات ولا دياولو

ولو فكر فيها هيبقى علشان خاطر لقمته برضه

انا ما انكرتش انجازات عبد الناصر الهايله للفلاح والعامل

وانه وقف فى صفهم علطول الخط

وانه سياسته الخارجيه كانت نشطه جدا وحيويه
وممتازة
باستثناء التصريحات العنتريه اياها وحرب اليمن و67

شفتى بقى
مع انى مش بطيق سيرته اساسا
وبكرهه جدا
وواقفلى بالطول والعرض والارتفاع

بس لما اجى احسبها
بحسبها بالمنطق
اقول اللى ليه واللى عليه
مش بنقى اللى يعجبنى وانفض للى ميعجبنيش

صح؟؟

احمد سعيد said...

طفاطيفو

الجزمه دى كانت موضه فى العشرينيات

للشباب الروش يعنى

ahmed said...

نوراة اكتبيلى ايميلك بعد إذنك
عشان عايز ابعتلك رسالة مهمة

جبهة التهييس الشعبية said...

ايميلي موجود في البروفايل يا احمد

ahmed said...

انا بعت لك الايميل دلوقتى
كمان شوية لو موصلش قوليلى و انا ابعته تانى

TAFATEFO said...

من الاخر يا نوارة لكل رئيس مميزات و عيوب

لا يوجد شخص ابيض اوي او اسود اوي


لا فض فوك يا مواطن

TAFATEFO said...
This comment has been removed by the author.
TAFATEFO said...

بس على فكره في مقلم وفي كاروهات

والتعليقات مفتوحه على فكره

احمد سعيد said...

وبعدين ايه حكايه يغور بالاحتلال بتاعه دى


هو فاروق دة كان توفيق
ولا هوة اللى دخل الانجليز مصر

طب دا علاقه النحاس بالانجليز كانت احسن الف مرة من علاقه فاروق بيهم

فاروق عمرة ماكان بيحب الانجليز

اظن دى معروفه


انا بحب فاروق
وبحبه اكتر من عبد الناصر

وشايف انه لو كان فى ظروف تانيه كان ممكن يكون حاجه عظيمه


دا رايى
وانا حر فيه

بس شوفى
بالرغم من انى بحبه

مش هنكر مساوئه
وبلاويه

بس برضه نرجع ونقول ان الثورة ضخمتها واضافت لها حاجات لا اساس لها من الصحه

انا عندى كتاب كان كاتبه زكريا الحجاوى

سنه 57


لو قريتيه هتفطسى على روحك من الضحك

وهتطلعى اكتر من ستين نتاقض
وكدبه
يعنى مثلا كان جايبله صورة على البلاج فى ايطاليا بعد ما اتنفى
وبيقول انها كانت فى مصر ايام ماكان ملك
مع ان الصورة معروفه ولا خلاف عليها
وبيقولك انه كان بيتلذذ بالقاء الاعراب فى الميه المغليه
!!!!!!!!!!!!!!!!

لا تعليق


بالعقل برضه نقول ان فاروق من سنه 36
لحد42

كان ملك عظيم

وكانت شعبيته جارفه
بالمعنى الحرفى للكلمه
كانت تفوق شعبيه النحاس بمراحل
والوضع دة استمر ست سنين كامله
يعنى مش مجرد هوجه كدة اول مامسك
علشان امور وشاب ومش عارف ايه


وكمان كان مخلى الانجليز يتلفتو حوالين نفسهم

واتقلبت الايه بعد حادثه 24
لما حاصروة فى القصر
وبعدها لما عربيه تبع الجيش الانجليزى خبطته
وسببتله اصابات جسيمه

وبعد كدة يئس من كل حاجه وضربها صرمه
وانحدر للحضيض


اهو

مش بنقى

بجيب اللى ليه واللى عليه


بالعقل
والمنطق


عبد الناصر اة
جاب حقوق الفلاح
والعامل
وكان نصير الغلابه

بس اعتقد لو قارنا دة
بمئات الالاف ماتو فطيس فى الحروب
بسبب غباء وغطرسه
لا اكتر ولا اقل

والاف غيرهم اتشبحوا فى المعتقلات

اعتقد ان كفته مش هترجح

خالص

كفايه عليه اللى حصل فى 67

دى لوحدها المفروض يتعدم على حسها فى ميدان عام

انشالله حتى لو كان عمر الصحرا كلها وخلا مصر لونها عالخريطه اخضر
مش الناس تهتفله

ليه يعنى

التلاتين اربعين مليون انسان
مفيهمشى حد يقدر يمشى البلد زى عبناصر واحسن منه كمان

مش ممكن

مستحيل

اكيد فيه

ولو مافيش يبقى بلا ديموقراطيه بلا نيله

طالما ان الكل غنم وقطيع
بيهلل فى الهيصه
وبيهتف للمجرم
ومافيش فيهم حد فى عبقريته ونبوغه


اة الناس اللى بتتكلمى عليهم زى ما بتقولى

انتهازيه وانانيه وغباء

ماشى هنقول كمان على محمود واسماعيل صدقى
ومن قبلهم الهلباوى
وغيرهم كتير

بس كل دول
بأبلستهم وشيطنتهم

مايجوش تلامذة فى مدرسه صلادينو وعبحكيم
وشعرواى وغيرهم

بل ما فيش وجه للمقارنه اساسا

TAFATEFO said...
This comment has been removed by the author.
احمد سعيد said...

لا والله ماعنديش فكرة

انت سمعت كدة؟؟؟

ولا بتسأل بس

TAFATEFO said...

لا مسمعتش كده

ده مجرد تخمين من شخص ما .. هو المهم يقعد 3 شهور لغاية ما نقضي مصلحتنا ويشكر على أد كده

TAFATEFO said...

استغلالي حقير أنا عارف .. بس ما باليد حيلة

احمد سعيد said...

ايه

زاقق عليه واسطه علشان تخلص مصلحه ولا ايه؟؟؟

mido said...

احمد سعيد انت شغال ايه ؟

جبهة التهييس الشعبية said...

اكن فاروق ده مش هو اللي جاب النكبة الى جانب وكسته مع الاحتلال

هو فاروق ده اللي يدافع عنه يقول: معلش كان عيل اهبل

جبهة التهييس الشعبية said...

قال ملك عظيم قال

faissl said...

انت وهو وهو وهو
الناس اللي بتتكلم عن الملك والخديوي والثغرة والعفريت وبتتكلم بمنتهى البساطة في "مسلمات" عدى عليها اكتر من 80 سنة مع اننا لسه مختلفين في اللي حصل في امريكا من 8 سنين واللي حصل في باكستان من سنة واللي بيحصل في العراق دلوقت...!!
أكيد أكيد أكيد..؟
جبت التأكيد ده منين يا ولا..؟؟

@نوارة
تاريخ عبد الناصر مكتوب عند الناس وليس في الكتب
أويدك تماما
ومقالات الباشمهندس -هكذا نناديه دائما- ووالده الراحل العظيم هي النموذج الأرقى للفكر القومي..
تحياتي

Rania said...

ما بين مبارك و البشير


ماذا لو وقف الأسطول السادس على بابنا وطالب مبارك بالتنحي على خلفية الفساد والعجز والخوف من أن تتطور الحركة الشعبية المتصاعدة إلى لحظة لا يستطيعون فيه السيطرة على مصر، بل وطالب بانتخابات سريعة تأتي إلى الرئاسة بأحد المرضي عنهم من أبناء العمة رايس وخليفتها كلينتون أو برجل خفي أعدته أمريكا لهذه اللحظة؟

ساعتها سنقف محتارين حيرتنا أمام معضلة البشير، بين رفضنا لغازٍ معتدٍ نعلم حقيقة نواياه يأتي متسترا خلف مطلب شعبي، وبين رغبة شعبية عارمة بالخلاص من هذا النظام!

والبشير الذي جاء إلى الحكم بانقلاب عسكري على حكومة الصادق المهدي المنتخبة عام 1989، والذي دمر السودان على أسس من تصنيف ديني وعرقي، وارتكب المجازر في دارفور والجنوب، يقف الآن على المسرح وحيدا يهز عصاه، ويطلب منا أن نسانده.

علينا أن نختار كالعادة بين سيئين: إما أن نرحب باعتقال البشير على خلفية جرائمه ونقف في صف الدعوى الأمريكية ومعها إسرائيل وأيديها الخفية في دارفور والجنوب، وإما أن نرفض المشاركة في مخططهم ونتجاهل أفعال البشير منذ أن استولى على السلطة، ونهتف له: سر ونحن معك إلى آخر الطريق، فخراب السودان الكامل لم يعد بعيدا!

لا يوجد للمشكلة حل سهل، فنحن كشعوب ندفع ثمن سكوتنا وجلوسنا في مقاعد المتفرجين لعقود، لذا لم يعد أمامنا إلا الاختيارات الرديئة. ونحن نعيش الآن صورة أخرى من هذه الاختيارات، فبعض أبطالنا السياسيين يدفَع بهم إلى الساحة عبر البوابة الأمريكية، يضطهدهم نظام مبارك بغباء المستبد ويتم (تلميعهم) بالآلة الإعلامية والسياسية الغربية دون أن يقدموا برنامجا وطنيا حقيقيا للتغيير.

وفي الخضم الإعلامي للمشكلة تغيب مأساة السودان الحقيقية.. كيف أدى حكم العسكر المتعاقبين والتيار السلفي معهم في مجتمع متعدد الأعراق والعشائر والأديان إلى تفتيته. بدأ التيار السلفي بدعم من العسكر بالدعوة لوحدة السودان تحت الراية الإسلامية وانتهى به الأمر الى تفتيت السودان إلى شمال وجنوب وغرب وشرق. ومازال أهل جبل النوبة ينتظرون دورهم للمطالبة بالانفصال فلا يتبقى من السودان شيئا. يسود الفقر والمجاعة في بلد لا مثيل لثرواته الطبيعية وخصوبة أرضه الشاسعة، ولا تنتهي فيه المآسي المتناقضة: جفاف يقتل الزرع والضرع تعقبه سيول تدمر البيوت وتهلك الحياة.

قد يكون الحل في الاستقالة الفورية للبشير وابتعاد العسكريين عن السلطة نهائيا في السودان، وإجراء انتخابات حرة حقيقية وتشكيل سلطة مدنية من القوى المختلفة تمثلهم تمثيلا واقعيا، والعقاب المشدد لكل من ارتكب جريمة بحق أي مواطن مهما كان موقعه دون تدخل من الخارج، لعل السودان يخرج من أزمته وينقذ ثروته من اللصوص القادمين عبر الأطلنطي، ولا يتحول إلى كونغو آخر.

احمد سعيد said...

طيب
لو فرضنا ان فاروق مسئول عن نكبه فلسطين

واغفلنا البشاوات الكلاب دلاديل الانجليز اللى وردوا صفقات السلاح الفاسد

واللى فاروق مكانلوش علاقه بيها

واغفلنا ان البلد كانت تحت الاحتلال
يعنى السفارة الانجليزيه هى اللى كانت بتمشى الحكومه

وان النحاس باشا بعد 42 كان سمن على عسل مع الانجليز

وان فاروق زى ماقلت مليون مرة قبل كدة اتقلب حاله بعد سنه 42

ولو نلاحظ ان سنه 48 بعد 42 اكيد يعنى

لو اغفلنا دة كله

وقلنا انه المسئول الاول عن النكبه

يبقى مش من باب اولى
ان الناس تضرب عبناصر بالبراطيش
على انه مسئول اول عما حدث فى 67

على الاقل الحكومه حكومته
وماكانش فيه احتلال

وخساير 67 فى الجيش اكبر بكتير من خساير 48

دة لو فرضنا ان كان فيه جيش اساسا فى عهد الملكيه
اللى عمل الشغل كله كتائب المتطوعين والاخوان

الجيش كان رايح سد خانه

قولولى بالله عليكم
عبناصر حجته ايه

وبلاش والنبى الكلام بتاع كان يا عينى نايم على ودانه وميعرفش حاجه
وانه كان مرغم
وان مراكز القوى كانت مسيطرة عليه والكلام الاهبل دة


اصل احنا كدة

لما نحط على واحد
ننسى اى حاجه فى صفه
وندهن تاريخه كله بلك

ولو نحب واحد
يبقى زى العسل
ونتناسى كل سلبياته

طبعا

محنا ورثه الفراعنه
متعلمين منهم

لما كانوا يغضبوا على حد

يمسحو اسمه من المعابد
ويهدوا تماثيله
ويشوهوها

قال يعنى كدة مش هيبقى لسيرته وجود


تصدقى فعلا الشعب المصرى دة شعب غبى


ولاليه كل حكامه زباله كدة

على مر التاريخ


اكيد العيب مش منهم

العيب من القطيع

بتوع احه احه لا تتنحى


مصر دى بلد مظلومه بشعبها
قبل حكامها