Friday, 13 November 2009

يااااه على الحفيد لما يضيع جهد الجد



انا ح احبه بقى، مين اللي كاتب الكلام؟ ده واحد بيفهم


في حاجة واحدة، اننا نثبت ان الهبل وراثة، وده يبقى سبق علمي نقدر نتقدم بيه للجامعات العالمية ونقول حققنا فتح علمي
تحديث:
الاغنية كلمات احمد مكي 

20 comments:

Yasmine.. said...

و الله لو عملتوا نص اللي اتعمل ما بينكوا
ساعة ما امريكا دخلت في العراق ..
ما كانتش دخلت


الكوبليه ده حاسه إني عاوزة أحطه في عين كل واحد من الهبل اللي وجعوا لأمي دماغها بالحرب ع الجزائر !!!!!!!!!

Yasmine.. said...

و الله لو عملتوا نص اللي اتعمل ما بينكوا
ساعة ما امريكا دخلت في العراق ..
ما كانتش دخلت


الكوبليه ده حاسه إني عاوزة أحطه في عين كل واحد من الهبل اللي وجعوا لأمي دماغها بالحرب ع الجزائر !!!!!!!!!

فتاه من الصعيد said...

اصل احمد مكي ابوه جزايري وامه مصريه

قووووم الناس طالبوه بتوضيح موقفه من الموقعه

هتشجع مين .... ولا هتطلع جاثوث وعميل وخاين


الواد طلع يحلف ميت يمين انه مسلم وموحد بالله

وعمل الغنوه:)

انا بحب تمثيله

واغانيه لطيفه

تحياتي

خواطر شابة said...

كلامه جه على الجرح والله وقال كل اللي نفسي اقوله
ياريت اللي يفهم ويسمع ياريت

مواطن مصري said...

نحترم نضال الجزائر من اجل الحرية و الاستقلال مثل هواري بو ميدين ولا نحترم من يحرق علمنا

Amr said...

أغنيه حلوه يامكى

لكل الجمهور المصرى والجزائرى
واللاعبين
وكل اللى بيشجع بقلب اوى كده

أنا لا أحترمك

سامعه ياعوكلوه
لا أحترمك

نفسى أغور بره الجزيره العربيه كلها لحد مالزباله ى تخلص

تتوقعوا ياشباب لو الواحد عمل أعلان يبادل جنسيته دى بأى جنسيه تانيه ويدفع الفرق هايلاقى حد يبيع ؟

هتشوفوا said...

الراجل خاف على نفسه من الهبل اللي بنعمله, أصلها شوطه وممكن تاخد أي حد في سكتها, بس والله يا مكي بنحبك, مصري جزائري كله واحد

Dr.Online said...

رساله الى احمد مكي و من هم مثله

انا احترمك

Sahran said...

عزيزتي نوارة

يمكن ما يكون من حقي أتدخل في النزاع العائلي بينكم وبين إخواننا الجزائريين , بس بصراحة أنا حاسس إني راح أنجلط من العمايل اللي صارت بينكم ,,,

يعني كل هادا وإنتوا لسة ما لعبتوا مع بعض , طيب يعني شو اللي ممكن يحصل بكرة بعد ما تخلص المباراة ؟؟ أتمنى ألا أسمع خبر عن قطع العلاقات بين البلدين ,,,

وكل الشكر للظروف الجغرافية اللي خلت ليبيا والقذافي بينكم وإلا كانت قامت بينكم حرب

أنا عارف يا أخت نوارة إنك أعقل من الغوغائيين اللي عاملينها أم المعارك والكل بيتحلّف للتاني ,, بس أنا بدي أقول لهم برااااااافو يا أحفاد البسوس ,, إي والله والنعم عليكم

تحيااااااااتي لك


ودمت سالمة

هيكل said...

الجزائر و مصر او مصر و السعوديه كله عند العرب صابون ..
صابون ليه مش عارف ؟!!
المهم الموضوع ده فكرني بنكته بتقول :
واحد صعيدي كتب علي محل تجارته هريدي و شركاه جت الضرائب سألته عن شركاه و خربت بيته ، راح قافل المحل بتاع مصر و سافر السعوديه فتح محل هناك بعد يومين رجع مطار القاهره في نعش مكتوب عليه " كافر " تم ضبطه كاتب علي المحل هريدي وحده لا شريك له
علي فكره انا غيرت اسمي من العوضي لهيكل .. يا قلبي لا تحزن

طيف بدر said...

قد بلغ السيل الزبى !!!
ها هو (خالد الجندي) يظهر على شاشة قناة المحور يرفع ذراعيه إلى السماء و هو يدعو الله مبتهلا :
"اللهم ثبت أقدامهم ، و أرفع من شأنهم ، و أربط على قلوبهم "
الدعاء ليس لمجاهدي غزة أو أفغانستان ...
هذا الدعاء كان للمنتخب القومي المصري ، و ليت الشيخ الجليل يفتينا في أمر اللاعب الجزائري الذي قد تسول له نفسه الأمارة بالسوء أن يحرز هدفا في الشباك المصرية ، أهو في نار جهنم مخلد فيها و لا يقبل الله له توبة ؟
و ماذا عن أمر اللاعب المصري الذي قد يضيع هدفا ، أيدخل ذلك في تضييع الأمانة ؟
عجبا لذلك الإعلام الذي يستنكر إقحام الدين "فيما ليس له" - كما يزعمون - ثم ، و بكل تبجح يتلاعب بالدين و العقيدة ليشكلها من أجل مباراة كرة .
ما أكثر الشعارات التي نسمعها عن تفعيل البحث العلمي و ضرورة الإسراع في التنمية !!! و ما أكثر ترديدها على ألسنة بعض التيارات الفكرية الليبرالية و اليسارية عندما يستفزها دخول الخلاء بالقدم اليسرى أو الأكل باليد اليمنى أو الحديث عن الحجاب أو اللحية !!! مع أن اليابان قد بلغت قمم الإنتاج الحضاري دون التخلي عن الأكل بالعصي أو ارتداء الكيمونو ، بيد ان الفرق بيننا و بين اليابانيين أننا نتلمس الاقتداء بكتاب الله و التأسي بسنة رسوله (صلى الله عليه و آله و سلم) ، و هم يمضون على عادات و تقاليد شبوا عليها .
و لكن - في ظل أجواء الحرب التي صنعتها مباراة يوم القيامة - عندما نرى هذه الهمجية السلوكية و هذا الخواء العقلي و هذا الإعلام الموجه من الجبهتين المصرية و الجزائرية و ما صنعه من مسخ لعقول المصريين و الجزائريين فإننا لا نسمع ذلك الكلام عن الأخذ بأسباب التقدم و المدنية ، بالعكس فإن مطلقي تلك الشعارات نجدهم منخرطين في طقوس التجييش و التحشيد و قالوا بأن هذه هي الوطنية ... هذا هو الولاء للوطن !!! ربما لأنهم يجدون فيما يفعلون وسيلة لصرف الأنظار عن عدو حقيقي عجزوا عن الوقوف أمامه و تعاملوا معه بمازوخية مقرفة إلى عدو آخر وهمي يشبع لديهم نزعات السادية و السيادية .
و تبدأ موجات المتاجرة بحب مصر و الهيام بمصر تضرب الآذان و نسمات العشق و الهيام بالجزائر و أرض الجزائر تداعب الخصيلات في صورة أغاني يشدو بها المتهربون من التجنيد و أشباه الرجال و الراقصات و لا بأس من تفخيم أنغامهم القزمة بمفردات و مشاهد عن جنود أكتوبر و ثوار الجزائر ، و لا بأس أن تقحم شركات البسكويت و الشوكولاتة و المياه الغازية أنفسها في الحرب المقدسة لزوم الاسترزاق و النصب فنجد فرع الشركة المصري يؤكد أنه قلبا و قالبا مع مصر في مواجهتها المرتقبة بينما الفرع الجزائري لنفس الشركة يصر على انه لا خيار إلا الانتصار و التأهل مع أن الشركة الأم يقع مقرها في سويسرا أو الولايات المتحدة !!!
و يسارع تجار الأقمشة إلى صبغ فائض أقمشتهم بألوان الأحمر و الأبيض و الأسود ليبيعونها في شوارع القاهرة و بالأبيض و الأحمر و الأخضر للبيع في شوارع الجزائر " رزق الهبل على المجانين " ... العجيب أن الشباب الذين يشترون الأعلام إما يغرقون في القوارب المتجهة إلى إيطاليا أو يعانون المطاردات في ضواحي باريس !!!
و كما يقول المثل : "الجنازة حارة و الميت كلب" فإن الميت المتنافس عليه ليس أكثر من الدور الأول في بطولة كأس العالم ، حيث يسحق العمالقة الأقزام سحقا .
لا أعرف ، هل إن اعترفت بتلك الكلمات التي سأقولها الآن أكون في عداد المجانين أم الخونة ؟؟؟
" أنا لا تهمني مباراة الرابع عشر من نوفمبر ، و لا أظن أن نتيجتها ستحزنني إن لم تفرحني "
فالذي جعلني أشعر بالحرقة و الحزن و الكآبة فعلا هو صدور التصنيف لأفضل 500 جامعة في العالم لعام 2009 ... للأسف لم أجد فيه جامعة مصرية واحدة ... خلا التقرير من أي جامعات مصرية أو جزائرية أو عربية إلا جامعة الملك سعود بالسعودية (المركز 402) ...
تصبحي على خير يا أمة تستحق الفقر و الذلة جزاء بما كسبت أنفسكم !!!
===============================
إلى الفنان أحمد مكي ... جزاكم الله خيرا

wahat_alshohada said...

ايوة نوارة حلو جدا و على فكرة اللى كاتب الكلمات هو مكى نفسة ودة فيديو تانى تقريبا الاصلى بتاعه
http://www.youtube.com/watch?v=ntmYscQxB3I&feature=player_embedded

ربنا يستر و يعدى بكرة على خير
اللهم لا تؤاخذنا بما فعل السفهاء منا

مواطن مصري said...

نوارررررررة اتفرجي على الكبير الملك محمد منير و الشاب خالد و هو يلف علم مصر

و يلبس العلم المصري فعلا الملك هو الملك و الكبير كبير يا محمد يا منير


http://www.youtube.com/watch?v=jFyWYs9nK84

حسن على said...

نوارة:احمد مكى مشروع فنان مبدع (كبير قوى)..غير تقليدى ولا يقلد احد ,وحسة الوطنى واضح من من كلمات الاغنبة اللى كتبها وغناها وهو لا مؤلف ولامغتى. جرىء ومجدد ولة خالص الاعجاب والتقدير

مى said...

طيف بدر
___________

و أنت أيضاً جزاكم الله خيراً كثيراً على ما أوردته من كلمات




نونة
______

قلبى معك و مع كل عاقل فى وسط هذا الكم من الجنوووون

magictrxx said...

اهو انا عرفت احنا ما بنتقدمش ليه
عشان احنا عالم مخها فاضى
يوم ما نشغل نفسنا بحاجه تبقى ماتش كوره

بالمناسبه النهارده هو يوم تولى مبارك للسلطه من 28 سنه
من كتر الانجازات مش فاكر ولا انجاز
بس لو مصر كسبت النهارده
يبقى دا تانى انجاز فى عهد مبارك
وهو وصول المنتخب الكومى لنهائيات كاس العالم

جميله الاغنيه طول عمرك مبدع يا مكى

عبد الزهراء المصري (علي الحسيني) said...

صراحة ومن كل قلبي أقولها أحاااااا كبيرة أوي ...
إيه اللي بيحصل ده ؟؟؟
يعني ياشوية جهلة ياعرب هتعملوا إيه في كأس العالم ؟؟؟
جاتكوا خيبة وكفاية عليكم فضيحتكم في التصفيات .
أتوكسوا أتوكسوا أتوكسوا
وكفاية عليكم أنكم أنتوا الأتنين محكومين بالحديد والنار ياجهلة يامتخلفين .
روحوا شوفوا أسيادكم في لبنان جندالله ورجاله ، روحوا شوفوا جنود حزب الله اللي بيقفوا في حراسة أراضيهم ليل نهار علشان يحافظوا على شرف الأمة وأنتوا شوية بقر ودماغكم في رجليكم .
أيوة لعب الكورة مش عيب ولا حرام بس ماتخلوش الكورة تكرهكم في بعض وقولوا لحكوماتكم لأ والف لأ .
واحد زي بوتفليقة أوعوكل دول طواغيت واكيد من مصلحتهم أنكم تنشغلوا في شتم بعضكم وهم يولعوا في الجو أكتر وهم مش بيحبوا بلادهم وكلهم شوية عملاء
ياااااااااااااارب الفريق اللي منكم يصعد لكاس العالم يبقى أشحكومة ومسخرة كل فرق العالم يااااااااااارب .
8o|8o|8o|8o|8o|

عبد الزهراء المصري (علي الحسيني) said...

بعد حرق علم الجزائر..
بكاء ونحيب فى معسكر الخضر
ارتفع صوت بكاء لاعبى المنتخب الجزائرى الأول لكرة القدم، عقب مشاهدة واقعة "حرق علم بلادهم" التى انتشرت على مواقع الإنترنت من قبل بعض الشباب المصريين.
ووفقًا لصحيفة الهداف الجزائرية، فإن لاعبى الخضر لم يتمالكوا أنفسهم بعد مشاهدة هذه الواقعة، واتجه بعضهم إلى غرفته منعزلاً عن باقى اللاعبين بعد أن غلبهم البكاء من شدة التأثر.
ونقلت الصحيفة الجزائرية، واسعة الانتشار، تصريحات للاعبين لم تذكر أسماءهم، قال أحدهم: "نحن لسنا إسرائيل حتى يتم حرق العلم الجزائرى بهذه الصورة، وسنرد عليهم فى الملعب"، فى حين قال آخر: "أظن أن اليهود هم أكثر الناس سعادة بما يحدث بيننا وبين الأشقاء المصريين".
يُذكر أن بعض الجماهير الجزائرية قامت هى الأخرى بحرق العلم المصرى قبل أسابيع، فى واقعة استنكرها العقلاء فى كلا البلدين.
===============================
طبعاً لأ تعليق على قلة الادب المتبادلة وطبعاً والحمد لله الامن مستتب والكورة في ملعب عوكل وبوتفليقة ولا عزاء لأجدادنا ثوار الجزائر ومصر وأهلاً وسهلاً بيكم ياعرب في أحضان الصهاينة .
باي باي ياعرب باي باي

مروة الزارع said...

والله لو احمد مكى راح غنى لكل واحد فى بيتة نفر نفر

احنا برضة كدة وهنفضل كدة الهبل والتفاهة فى دمنا

وعظيمة يامصر

و ........ ولو علقوا فية قالب

Amr said...

صحفى مصرى قال كلمه لخصت الموضوع كله وجابته من أبوابه

نحن أمة تلعب فى الحرب وتحارب فى اللعب