Tuesday 9 September 2008

مسلسل ناصر: قصة وسيناريو وحوار هدى عبد الناصر

مش معقول يعني هدى عبد الناصر لازم تقتنع انها مش سيناريست ده اولا، ثانيا لازم تفصل ما بين ابوها جمال وما بين السيد الرئيس جمال عبد الناصر
اولا كل الناس عارفة ان مرات ابو جمال عبد الناصر سقته المر كاسات في كاسات وورته ايام اسود من قرن الخروب هو نفسه يعني ما خباش حاجة زي دي، وواضح ان هدى اتدخلت عشان عمامها من مرات ابوها ما يزعلوش
ثانيا تحية بنت كاظم بيك كزاروني ما كانتش عايشة في شقة كانت عايشة في فيلا، وابوها لما جمال اتقدم لها قال: ايه الجربوع ده اللي اجوزه بنتي، وما رضيش يجوزه تحية وفضلت هي تحبه ومتمسكة بيه لحد ما ابوها مات واتجوزته بعد وفاة والدها بموافقة اخوها، وواضح برضه ان هدى تدخلت في النقطة دي مع ان كان ممكن يطلع منها دراما خرافية
ثالثا جمال عبد الناصر بني ادم، بيحب وبيكره، بيضعف وبيقوى، بني ادم يعني، هو نفسه عيط على الملأ قدام الناس وهو بيقول: سنقاتل سنقاتل
مش عيب ان يبقى فيه لحظات حب بينه وبين مراته، ماحدش يا ناس بيكلم مراته كده ابدا ويبوسها في راسها، امال يعني جاب الخمس عيال دول ازاي يعني؟
ثم جمال عبد الناصر ما كانش مأتب، وما كانش مشعلق حواجبه، وما كانش دمه سم ناقع كده ده كان بيهرج في الخطب الرسمية، مش ح يهرج مع صحابه ومراته؟
ولو بيعيط في خطب رسمية يبقى اكيد عيط وضعف في حياته شخصية كتير
اكيد كان عنده عقد، حاجات بتنرفزه بتسعده، ماهو كان بيحب ام كلثوم وعبد الحليم وعبد الوهاب، يعني ابن حظ اهو وبيحب الفن....مش كبة زي اللي مطلعينه في المسلسل، وكان له صحاب كتير، لو كبة كده كانت كل الناس دي تصاحبه ليه؟ ما حدش يقول لي ان الضباط الاحرار دول مجموعة من العيال الكبب الخنقة وما لاقوش حاجة يعملوها فعملوا ثورة...امال نسوان عبد الحكيم، ومشاركة السادات في مسابقات تمثيل، وام كلثوم اللي ما كانش عبد الناصر ينام غير على صوتها، وصلاح سالم الشرشوح، بني ادمين يعني، اكيد كانوا بيتخانقوا مثلا، اكيد بينهم مواقف ومشاعر تخلي كل واحد فيهم يسمي ولاده على اسماء صحابه بدل ما يسميهم على اسم ابوه وللا اخوه، واكيد كان بينهم مواقف برضه تخليهم يخافوا من بعض يتغاظوا من بعض يخافوا على بعض
ايه؟
كل العناصر الانسانية دي مهمة عشان تعمل دراما مش مجموعة مقالات متمثلة
طيب اهي هدى بوظت المسلسل، وخلت المسلسل بتاع ابوها ممل وخنيق، مع ان راجل زي ده حياته مليانة احداث المفروض نبقى بننهج واحنا بنتفرج، لكن واضح انها تدخلت وشالت حاجات كتير لحد ما بقى المسلسل عامل زي مسلسل سر الارض، ده حتى يعني القرموطي كان مدي طعم لسر الارض مش موجود في ناصر
ده مسلسل مواطنون تحت الانقاض شيق اكتر منه
---------
انا مش عايزة جمال مبارك
انا مش عايزة جمال مبارك
انا مش عايزة جمال مبارك
انا مش عايزة جمال مبارك
انا مش عايزة جمال مبارك
انا مش عايزة جمال مبارك
انا مش عايزة جمال مبارك
انا مش عايزة جمال مبارك
انا مش عايزة جمال مبارك
انا مش عايزة جمال مبارك
انا مش عايزة جمال مبارك
انا مش عايزة جمال مبارك
انا مش عايزة جمال مبارك
انا مش عايزة جمال مبارك
انا مش عايزة جمال مبارك
انا مش عايزة جمال مبارك
انا مش عايزة جمال مبارك
انا مش عايزة جمال مبارك
انا مش عايزة جمال مبارك
انا مش عايزة جمال مبارك
انا مش عايزة جمال مبارك
انا مش عايزة جمال مبارك
انا مش عايزة جمال مبارك
انا مش عايزة جمال مبارك
انا مش عايزة جمال مبارك
انا مش عايزة جمال مبارك
انا مش عايزة جمال مبارك
انا مش عايزة جمال مبارك
انا مش عايزة جمال مبارك
انا مش عايزة جمال مبارك
انا مش عايزة جمال مبارك
انا مش عايزة جمال مبارك
انا مش عايزة جمال مبارك
انا مش عايزة جمال مبارك
انا مش عايزة جمال مبارك
انا مش عايزة جمال مبارك
انا مش عايزة جمال مبارك
انا مش عايزة جمال مبارك
انا مش عايزة جمال مبارك
انا مش عايزة جمال مبارك
انا مش عايزة جمال مبارك
انا مش عايزة جمال مبارك

No comments: