Thursday 13 November 2008

على فكرة ما ينفعش كده، مرات الدكتور عايزة تبوس رجلين الملك

متمردة كتبت على الجايكو الرسالة دي:

جماعه الحقوا زوجة الطبيب المصري بتعرض تقبيل قدم الملك عبدالله عشان يعفو عن زوجها بجد أنا حاسه اني هتشل

على فكرة ما ينفعش كده، قسما بالله العظيم ما ينفع، مش حكاية انه ما ينفعش بس اننا سنة 2008 واحد يتجلد 1500 جلدة ومش ناقص غير يحطوا له حجر على صدره ويدلقوا مية جنبه ويقولوا له: عد الى دينك ابائك...اذكر الهتنا بخير واذكر اله محمد بشر
ومش بس ما ينفعش السفارة تعمل ودن من طين وودن من عجين بالطريقة دي وما تعملش اي قيمة لمواطن، طبيب، طبيب، يعني الطبيب ده شغلته يشفي الناس ويحافظ على صحتهم وارواحهم يتعمل فيه كده ازاي؟
الاوسخ من كده، انه ما ينفعش يوصل الامر بالمواطن انه يفكر في انه يبوس رجلين الناس، اصلا اصلا ما ينفعش الفكرة تتبادر لذهنها اساسا
يعني ايه تبوس رجله يعني؟ جات لها منين الفكرة دي؟ انا افهم ان اللي ييجي في بالها، طب حددوا اقامته، طب نرجع وخدوا تعهد انه يتسجن في مصر، طب نبيع كل اللي حيلتنا ونمضي لكوا على شيكات كمان ونسددها طول عمرنا، طب نسفرها تتعالج على حسابنا، واحنا مستعدين نلم من بعض ونسفر الولية تتعالج على حسابنا، معلش ما احنا عمار دايما ونصرف على اي حد حتى اللي عندهم بترول، انما ايه تبوس رجله؟
مين اللي عمل فينا كده، هي ايه الحكاية بقى؟ هو ليه احنا ما عندناش كرامة؟ انا مش بالوم على مرات الراجل، انا بالوم على اللي وصلنا اننا ما بقاش عندنا كرامة حتى في اللا وعي بتاعنا، مالنا فيه ايه؟ ايه ثقافة التسول دي اللي سيطرت علينا لدرجة ان اللي يجيب سيرة الكرامة يبقى عجبة ومجنون وبيخرف وبيقول كلام فارغ؟ انا الموضوع ده مزعلني، مزعلني قوي، انا قعدت اتكلم مع واحدة صاحبتي في الموضوع ده وقعدت اعيط، تلات اربع مشاكلنا ح تتحل لو عندنا كرامة
ماحدش يقول لي الحكومة مش عاملة لنا كرامة، ايوة صح، الحكومة المصرية مش عاملة لنا كرامة، بس فين احساسنا احنا بكرامتنا؟ ازاي عرفوا يتغلغلوا جوانا لدرجة ان التسول في كل حاجة بقى امر مقبول ومعقول وممكن مناقشته، ووصل انه تخطى كونه مسألة خلافية الى انه بقى من المسلمات واللي يناقش حاجة زي دي يبقى هو اللي غريب، وانا متأكدة ان ناس ح تدخل وتقول لي ليه كده ارحميها دي ست غلبانة ومش عارفة تعمل ايه؟ انا والله العظيم حاسة بيها ومش بالوم عليها انا عايزة افهم بس سيكولوجيتها، ايه اللي يخلي الفكرة دي تيجي على بالها اصلا؟
على فكرة كرامة البني ادم مش انه يتنطط على الناس، الكرامة ان الواحد يحس ان كلنا زي بعض ومافيش حد احسن من حد، وعليه زي ما انا مش احسن منك ، انت كمان مش احسن مني عشان ابوس رجلك، حتى لو كنت ملك، حتى لو قدرت لي على حاجة ربنا فوقك وحسبي الله
اففففففففففف، اشمعنى البنت السعودية اللي اغتصبت وكانت ح تتجلد ما عرضتش انها تبوس رجلين القاضي؟ ما نشتكي في الامم المتحدة
يا بتوع حقوق الانسان، ابعتوا للامم المتحدة، وللا هو عشان مصري مالوش وزن
خلي عندنا كرامة بقى الكرامة حلوة زي الصين ماهي حلوة كده

No comments: