Thursday 6 November 2008

في كل الاحوال: ان عملت ما تخافش وان خفت ما تعمل

تحديث:
ماحدش بيحط ايده في جيبي ويقبضهم، بس انا اعتراضي على انهم بيدعوا انهم بيشتغلوا ببلاش، عشان كده انا مش باحترم غير واحد فيهم هو اللي بيقول انه بيعمل الشغل ده بفلوس، وعشان ما ابقاش ظلمتهم عندهم فرصة انهم يحترموا نفسهم زي الشخص ده ويقولوا بدل الفيلم الساقط اللي هم عاملينه، ولو ورونا نفسهم زي الجدعان كده زي الشخص اللي باقول عليه انا مستعدة اعتذر لهم
ماذا يفيد الانسان اذا ربح العالم وخسر نفسه
---
انا اقدر اتكلم بقى لاني وصلني المعلومات من جهات تانية غير المحلفين :) بس انا برضه مش ح اقول اسامي وكل واحد بيبان
بقى هالله هالله ع الجد والجد هالله هالله عليه انا مش ح الزم الناس بمعتقداتي ومبادئي
انا واحدة معارضة لحكومتي، وعليه فانا مش ح اتعامل مع اي حكومة تانية في العالم واخد منها فلوس عشان اشتم حكومتي انشالله تبقى حكومة ابو بكر الصديق، فما بال حكومة امريكا بقى؟
فيه ناس مش بتتعامل مع حكومات وبتتعامل مع منظمات مجتمع مدني وبيعلنوا ويقولوا وكل حاجة على مية بيضا وانا شخصيا مش شايفة حاجة في التعامل مع الجمعيات الاهلية في اي حتة في العالم لكن بالنسبة لي انا وبشكل شخصي باستشعر الحرج، انا بقى واحدة معقدة معلش خدوني على قد عقلي، لكن ما عنديش مانع اتعامل مع ناس مصريين بتتعامل مع منظمات اهلية عالمية طالما انا ما اطلتش وبالبلدي كده طالما مش طالع لي اي مصلحة لا مادية ولا معنوية
انا عندي حساسية من الفلوس، لاني لو عشان اتبنى قضية اخد عليها فلوس
يبقى من باب اولى بقى ادافع عن الحكومة المصرية كوني بقى موظفة في الحكومة وكتر خيرهم ما رفدونيش من شغلي لحد دلوقت
لكن
لكن
لكن
انا لا الزم احد بالكلام ده، ولا بادعبس ورا حد، ولا باعاير حد، ولا باشرشح لحد واقول ياللي من واخد من ليبيا وياللي واخد من صدام وياللي واخد من سوريا وانا بروح خالتي واخدة من حملة اوباما فلوس قد كده ومن الادارة الامريكية اللي قبل كده فلوس وكمان ابقى كدابة وبنت كدابة ومش قايلة؟
ما باقولش ليه؟ ان قبضت ما تخافش وخفت ما تقبضش
انما اعمل مناضلة واستهبل، واروح اقول للامريكان ده انا مضطهدة ده انا مش باعرف امشي في الشارع ده انا ممنوعة اقعد على القهوة ده انا اتسجنت (وانا ما ابقاش اتسجنت ولا حاجة) ده انا بص الواوا؟ بوس الواوا...وعبي عبي شيل شيل، وفوق البيعة بجحة وباجسة وماشية اشرشرح للعالم واعايرهم؟ ليه؟
وايه لزوم النتانة عشان ابين اني مش معايا فلوس وانا عمالة اكوم فلوس على قلبي؟ طب على الاقل انبسط بيهم طاه...وللا هي وساخة هواية يعني؟
اللي يعمل كده يبقى ايه؟ حد عنده عقل وشرف وكرامة يرد عليا..اللي يعمل كده يبقى ايه؟
لا وانا راخرة بهبلي فاكرة ان كل اللي هم فيه ده وكل اللي بيعملوه وحصريا وبصريا وفصريا كل ده من غير فلوس
لا ما انا بالصلاة ع النبي متخلفة يعني
فيه ناس، هم مش ناس هو واحد بس، كل حاجة بيعملها بيقولها وبيقول انا باعمل الشغل ده بفلوس، وبيقول انا باتعامل مع الادارة الامريكية، وعشان كده بقى اللي يقول عليه متصهين واللي يقول عليه متأمرك، طب مش كتر خيره انه بيقول؟ مدام بيقول يبقى ماحدش له عنده حاجة هو حر
طيب والسادة بقى اللي عايشين في دور الزعماء وبيتمريسوا على شباب جزمة اصغر عيل فيهم برقبتهم وبيعملوا كل حاجة بفلوس وكمان معيشينا في دور انهم مضطهدين المناضلين وذئاب الجبل وكمان يزايدوا على الناس دول يبقوا ايه؟ انا باسأل سؤال واحد....دول يبقوا ايه حد يرد عليا
انا ظلمت اوباما على فكرة
انا كنت فاكرة ان الراجل ما عبرناش ولا سأل فينا، اتاري الراجل دافع فلوس لمركز ابن خلدون ولبعض المدونين عشان يروجوا له، فيه ناس بتروج له زي الناس العاقلة وفيه ناس اغبيا بقى: لو مش ح تحب اوباما ح يتلعن ابوك، بيحللوا القرشين يعني، طب مركز ابن خلدون اهو بيقول كتر خيره برضه، التانيين مش بيقولوا ليه؟
ما يقول انه واخد فلوس هو احنا ح ناخد منه ضرايب؟ بس من حقنا نعرف مين بياخد فلوس ومين شغال حاجة ببلاش كده وقاعد يتنطط من شغلانة لشغلانة عشان يعرف يعيش وطلعان تلاتينه في الحياة
والناس بقى هي اللي تحكم مين يعجبها ومين ما يعجبهاش
الله...مش يمكن يا اخي ناس تعجبها وتنضم لكوا وللا انتوا عايزين تاكلوها لوحدكوا؟
ثم هو فيه حد بياخد كل حاجة؟ بطولة وفلوس؟ ده انتوا حتى تتحسدوا
ايه كمية محجوب عبد الدايم اللي انفجروا في وشنا دول؟ وياريتهم سايبين الناس في حالهم...آه طبعا ح يسيبوا الناس في حالهم ازاي؟ ماهم واخدين مرتب عشان ما يسيبوش الناس في حالهم
كيف تعرف المدون القابض:
تلاقيه بيقول كلام غريب ويصر ويلح عليه ويعيد ويزيد فيه ولما تعارضه يطلع تلاتينك ويشهر بيك في المحافل الدولية ويعلن عليك الحرب الشعواء الشعوذاء الشعباناء لانك بتبوظ له شغله طبعا، ووراه مديرين بيفتشوا وراه ويقولوا له: ايه ده؟ انت مش عامل شغلك ليه؟ امال ده لسة بيتكلم وفيه ناس موافقة على كلامه ليه؟
وتلاقي الناس تقول: الله..هو ماله محروق قوي كده الموضوع مش مستاهل
وتلاقي نوارة الهابل بتقول: يا اخي يمكن عصبي شوية
تلاقيه زي اوباما كده، متلمع ومتأمع وطالع زي العفريت في كل خرابة وواخد صيت مش قد الشغل اللي بيعمله
وتلاقي الناس عمالة تقول: هو الواد ده ايه اللي وراه؟ طالع في كل خرابة ليه؟
وتلاقي نوارة الهابلة تقول لك: يا اخي ربنا يبارك له كويس انت حتحقد عليه؟
وحواليه حاجات كل الناس تقول عليها: مش ممكن الشغل ده من غير فلوس
وتلاقي نوارة الهابلة تقول لك: لا حرام ما تتهمش الناس هو انت معاك الوصل، لو اخد فلوس اكيد ح يقول يعني ح يكدب ليه؟
تلاقيه بيتفقد النت حتة حتة وركن ركن ويدور تحت الترابيزة واول ما يلاقي حد بيتكلم في الموضوع اللي هو متخصص فيه، او بالاحرى بيقبض عشانه، يظهر فجأتن ويستلمك ولا يكل ولا يمل مش قال رأيه ومشي، لا يلت ويعجن ويعجن ويلت ويفضل يشوف كل واحد بيقول ايه ويرد عليه
لو ربنا فاتح عليه ومديله شوية مخ اهو بيرد بالعقل، لما يتزنق (وغالبا بيتزنق) تلاقيه عمل لك ارهاب ويمشي يشهر بيك بقى ويحطك في دماغه ويعمل فيك مقالب مستترة ويدخل بكذا اكاونت، والله ما عشانك هو عشان سيادة المدير يفتكر انه اثر في كذا حد
وتلاقي الناس تقول: الله....الحكاية كده مش طبيعية
وتلاقي نوارة الهابل تقول: يا سيدي يمكن مدمن نت وهو بطبعه عامل زي الاوبة ...مش شرط يعني يبقى موكل من حد عشان يعمل كده

انا بقى...غبية ليه؟ ليه غبية انا؟ غبية انا ليه؟ الحاجات دي كانت واضحة من الاول، ليه لازم بهبلي استنى لحد ما ناس يجيبولي ادلة واسانيد، لا وايه؟ غبية وحمقاء كمان، لما حد يقول لي: يا بنتي...يابنتي شغلي مخك ابوس ايدك...انبري دفاعا واقول له لاااااااا، مش معنى اني مختلفة مع فلان اني اشكك فيه وفي ذمته حرام عليك، الخلاف ما يخليناش نتهم الناس بدون دليل، طب ربنا رزعني بالادلة جتني خيبة، لا وشوفوا غباوتي عشان افرحكوا بيا، كل ماللي بيكلمني يقول لي: وفلان كان عامل كذا...اقول له: بفلوس دي؟ لما ضحكت عليا عيال صغيرة وبقيت اضحوكة الاطفال والشباب والكهول والشيوخ والعجل في بطن امه

آآآآآآآآآآآآه يا شماتة مالك مصطفى فيا....ياما حذرني وانا ما سمعتش كلامه
---------
على فكرة انا بعت للنيويورك تايمز الجواب واهو نصه

Dear Sir,

I would like to inform you that your correspondent in Cairo , Ms. Mona el-Naggar, has contacted me on Thursday 30/10/2008 to take my opinion – as an Egyptian journalist and blogger – concerning the US elections and the nominee (president) Mr. Barak Obama.

Today I opened your site to read the article and I was taken aback by the distortion of my opinion.

As a matter of fact I explained my reservations on Barak Obama. I freely expressed my point of view counting on the credibility the American media widely known of, but unfortunately my words were utterly misrepresented.

My outlook which I expressed to Ms. Naggr came as follows: “The first state that jumps into my mind when you mention Barak Obama is “black skin, white mask”. It is the title of a Frantz Fanon's research, studying the psychology of what you call in America ‘Uncle Tom’, I believe that Obama copes with such a model. I think that Obama has been chosen to be CIA puppet, which executes the US capitalist imperialist policy in a sugar coated way. That is why he is a charismatic, handsome, smart, amiable and African American. I think such star makers succeeded in a way or another and you can find some Arabs finding excuses for Obama when his visit to Israel was an embodiment of submission and capitulation.”

This is a summery of my opinion which I gave to your reporter. Though it is harsh but either it is published as it is or not published at all. I am not sure if this is the mistake of the Ms. Naggar the correspondent or the writer of the essay Ethan Bronner.

What was published is the following:

“He has charisma, he’s good-looking, he’s very smart, he’s young and he knows how to make people like him, to the point that when he went to bow down to the Israelis, people here still made excuses for him,” said Nawara Negm, an Egyptian writer and blogger.

http://www.nytimes.com/2008/11/05/us/politics/05global.html?_r=2&pagewanted=2&sq=negm&st=cse&scp=2&oref=slogin

I expect you conserve the right to comment for your sources.

Thank you.

Nawara Negm

Egyptian journalist and blogger.

No comments: