Sunday 2 November 2008

يا سيد جمال مبارك ابوس ايدك ما ينفعش كده

يعني انت بجد نجحت في انك تنكد عليا اول ما صحيت ع الصبح وانا ماليش مزاج اتنكد. ولا ليا مزاج اكرهك على فكرة انا مش باكره الناس بسهولة، لازم يبذلوا مجهود مضاعف عشان اكرههم.
يا سيد جمال انت طلعت تكدب علينا عيني عينك وتقول ان الشعب وافق على التعديلات الدستورية وتقول انكم اوجدتوا فرص عمل بينما الشباب متلقحين على القهاوي، ده مهندسين الاتصالات متلحقين على القهاوي يا بتوع القرية الذكية، امال اللي خريج تجارة بيعمل ايه؟ وللا اللي مش معاه شهادة عليا اصلا، وتقول انك عايز دولة ترفع ايدها عن المواطن، وطبعا ترفع ايدها عن المواطن يعني ترفع ايدها عن خدمته، لكن تفضل حاكماه بقانون الطوارئ وتفضل واقفة له بمصفحات الامن المركزي عند جامعة القاهرة وعين شمس بحيث ان العيل اللي عنده تمنتاشر سنة لما يخرج من المدرسة ويروح الجامعة اول حاجة يشوفها تبقى مصفحة الامن المركزي. عايز دولة ترفع ايدها عن المواطن بمعنى انها لا تعلمه ولا تعالجه وان لما واحدة يتم التحرش بيها وترقع بالصوت ما تلاقيش عسكري يقول لها مالك يا انسة، لكن مجرد ما محمد عبد القدوس ياخد الميكروفون بتاعه ويقف لوحده على سلم النقابة نلاقي الشارع ادرز قدامه بمئات من عناصر الامن.
وتقول لنا في وشنا احنا الحزب الداعم للقطاع الخاص وللاستثمار الاجنبي. وتضحك علينا وتقول لنا: العدالة الاجتماعية دي شعارات....مافيش غير فكر جديد! طيب يعني انت بتستغبانا ليه؟ هي فكر جديد ده مش شعار؟ العدالة الاجتماعية وعرفناها، ايه الفكر الجديد دي؟ معناتو ايه الحديت الماصخ دهون
ماشي يا سيد جمال...مافيهاش حاجة اما تكدب علينا عادي ما احنا كل اللي حكمونا كدابين ده سلو بلدنا
اكدب براحتك وما تخليش في نفسيتك حاجة
بس بتشخط فينا ليه؟
يا استاذ جمال مش ح ينفع كده لو سمحت، اذا كنت انت قدرنا الميتافيزيقي يبقى ارجوك حاول تغير معاملتك معانا
ما تزعلقناش احنا ما نحبش حد يزعق لنا: سوبوكو (يقصد سيبوكوا) من الشعارات والآديولوجيات (الايديولوجيات يعني) ما تقوليش رأسمالي واشتراكي قول لي اوفر فرص عمل ازاي؟ احنا اوجدنا فرص عمل
طيب انت تقدر تقول نفس الجملة بتون اوطى شوية، من غير زعيق، احنا بنسمع على فكرة، وافرد وشك وما تكلمناش من طرف مناخيرك وتبص لنا بقرف
حاول تبقى ابسط من كده وما تقعدش حاطط رجلك في وش وزراء في سن والدك، احنا مش بنحبهم بس المنظر ده مؤذي لينا، خدنا على عقلنا يا سيدي احنا ناس هايفة والحاجات دي بتفرق معانا، انت بتكلم صحابك كده؟ وبيستحملوك يعني؟ طيب احنا ما نستحملش حد يكلمنا كده انا وانا في بيتنا متنكدة قوي من الزعيق ده وحاسة اني عايزة اعيط
يا سيدي احنا شعب بيكره الجليطة وقلة الذوق، ده اضراب 4 مايو فشل عشان التوقيت كان فيه جليطة...وقول لابوك كده عشان ما يفتكرش يعني انه ضحك علينا بالتلاتين في المية، ده ذوقنا احنا بس
ما تشوف ابوك عمل ايه امبارح على رأي مصطفى فرح طهور ابن العمدة
بلاش ياسيدي مش عايز تعيش في جلباب ابيك....مش انت بتحب الخواجات موت موت موت؟
ما تشوف اوباما يا اخي، اقول لك، قلده، اوباما ده ابن ستين كلب، ومنسحق، وعنده استلاب عقائدي، ومريض، وذليل، ولا يمثل الافرو امريكان باي حال من الاحوال، واوسخ من كوندوليزا، وعنصري ضد نفسه وضد اهله ومتنصل منهم ولاعق احذية الفكر الابيض وفعلا فعلا جلد اسود اقنعة بيضاء، هو اصلا الموديل اللي اتكتب عشانه الكتاب ده، المفروض في الطبعة الجديدة ينزلوا صورته ويقولوا: كالمبين بالشكل.
ومع ذلك، نصاب، عرف يضحك ع الناس ويخلي ناس كتير تحبه ويخيل عليهم الشويتين بتوعه مش بس من الناس العادية ومن النخبة كمان واقنعهم النصاب الكداب المسنود من السي اي ايه انه مناضل
ده مرة واحد دخل وساب لي لنك لفيديو لاوباما وهو بيرقص وبيقول لي: بقى جمال يرقص كده؟
طب ما ترقص يا اخي...ما ترقص
بلاش ترقص ...اضحك في وشنااااااااااااااااااااااااااااااا..مكشر في وشنا ليه؟
بلاش تضحك...وطي صوتك...وطي صوتك ما تعليش صوتك علينا
انا ما استحملش المعاملة دي وانا فلاحة، ما بالك بقى و75 في المية من المواطنين صعايدة، شخطتين زي دول ويبجوا بطنك بجيج واحنا مش عايزين قلق في القعدة بقى لو سمحت، الراجل اياه لما شخط فينا وخبط على الترابيزة ما سلمش في ظرف كام يوم كان الصعايدة اتلموا عليه وعملوه مصفى، وماكانش بسبب الاعتقالات، ما الناس ياما اعتقلت واكتر من كده، بس فعلا السبب الوحيد انه طلع يزعق لنا ويشتمنا
احنا وقتها كان فينا حيل نستحمل حاجة زي دي، دلوقت احنا مش عايزين توتر من فضلك، ده الدنيا لما بتمطر مصر بتتحول لمنطقة كوارث، سيبنا بقى نعيش في حالنا ماحدش عايز منك حاجة ولا حد من الناس البسيطة في نيته انه يعوق مسيرتك في ام التقدم، بس لا تتحرش بالناس وتضايقهم وتهينهم، اذا ما كنتش عارف تتكلم بذوق معانا ما تطلعش خالص
اذا كنت مصمم انك تكبس على نفسنا وتخلف ابوك واحنا مش في ايدنا اننا حتى نضمن انتخابات مش مزورة ومصمم تركب رجال الاعمال على قفانا، ومصمم ما تاخدش منهم ضرايب، ومصمم تجوعنا، ومصمم تكدب علينا كدب مش محبوك وتستغبانا واحنا انبه منك ومن الخواجات اللي انت مبهور بيهم لدرجة الانصعاق كهربائيا
اذا لم يكن من ذلك كله بد، يبقى لو سمحت خليك حبوب ومتواضع واضحك في وشنا
كل حاجة مقدور عليها ما احنا ياما استحملنا انت ح تيجي ايه في اللي شفناه قبلك؟ الا قلبة الوش واللوية
يا اخي لاقينا ولا تعلمنا وتعالجنا وتأكلنا
لاقينا احنا
وغدي رجال الاعمال بتوعك
----
تحديث عاجل:
وطلعت ما بتكلمش صحابك زي ما بتكلمنا
يعني يا استاذ جمال بتعرف تبقى لطيف وتحترم اللي قدامك لما تحب اهو، حضرتك في الجلسة الاولى كنت قاعد مع الحرس القديم حاطط رجلك في وشهم بعد ما شخطت فينا في الخطبة، ثم اشفعتهما بمؤتمر صحفي مسحت فيه البلاط بالصحفيين
الجلسة التانية قاعد مع صحابك بقى، غالي ورشيد ومحي الدين ومدير البنك المركزي، ولامم رجلك قدامهم، وعمال تتلاطف معاهم، وهم كمان اللي بيشخطوا فيك وبيكلموك بندية وقاعد قدامهم زي التلميذ ووش تاني غير اللي بتديهولنا
الله
ده انت قاصد بقى؟ جليطة مع سبق الاصراري والترصدا مع الشعب الجربوع؟ يعني ده انا كنت فاكراك مدلع ودي طريقتك في التعامل مع الناس كلها، طلعت بتتعامل معانا احنا بالذات بقرف، ده انت جايلنا احنا بقى
طيب يا سيد مدام قرفان منا شيل ده من ده يرتاح ده عن ده
قلت لك
قلت لك
احنا ماحدش يكلمنا كده...تااااااااااني باقول لك اهو: العيل في الصعيد اللي عنده تلات سنين، بيبقى مش لاقي اكل والدبان على وشه ومش لابس ملابس داخلية وجلابيته مقطعة، وامه ما تقدرش تزعق له، وابوه بيعامله على انه راجل زيه، في الفلاحين بقى لو ام الواد ضربته تنضرب هي على طول من ابوه، انا مش باقول لك صح ولا غلط انا باقول لك واقع
لقد اعذر من انذر..انا مش خايفة عليك انا خايفة على بلدي..ماحدش ح يستحملك كده لو بقيت رئيسنا
وبعدين انت بتهزأ الصحفيين ليه؟ ايه المؤتمر الصحفي المقرف ده وهم مالهم ما عندهمش دم كده؟ لو عندهم كرامة كانوا سابوا لك المؤتمر ومشيوا
بس لو فيه صحفيين ما عندهمش كرامة...الفقرا عندهم كرامة
وكمان طالع مع صحابك تكيدنا عشان توصل لنا ان الناس مقامات يا جرابيع؟

No comments: