Wednesday 19 September 2007

إيه يا عم الأمور

حيران فيا ليه يا ح الظابط؟ مالك؟
بدل ما كل شوية تبعت لي ناس
مرة تبعت لي واحد ضخم الجثة مشرئب الفلنكات شلولخ
وعينيه ملونة ويقول لي انا شيعي زيك
واظن هو قال لك اني قلت له: انا مش شيعية خالص
ده انا سنة على ابوه
قال لي: يعني ايه
قلت له يعني باحب عمرو بن العاص
طبعا واحد ضخم الجثة مشرئب الفلنكات شلولخ
وعينيه خضرا وجايب خمسين في المية
ايش عرفه هو برأي الشيعة في عمرو بن العاص؟
اتلخبط وبص لي بصة غبية
وبعدين تبعت لي واحد شلولخ تاني يقول لي انا سعيد
بانك في اليسار معانا
اقول له انا مش في اليسار
يقول لي وش كده: امال اخوان؟
قلت له ولا اخوان
يقوم يقول لي وش كده: امال تصنيفك ايه؟
وتبعت لي واحد شلولخ تالت يقنعني بان التعذيب حلو
جميل
واني مش مفروض اتضايق منه لان نفس اللي بيتعذبوا مبسوطين من التعذيب
ده غير الشلولخ الاصلي اللي زاقينه عليا كل شوية يتصل بيا
الا هو راح فين صحيح؟ اختفى كده وبقى واحد تاني كل شوية يتصل بيا
ويسألني اسئلة وش برضه
مالك يا عم الامور
بتبعت لي شلولخات ليه وتاعب نفسك؟
ما تبص فوق
ايوة فوق اليافطة اللي فوق دي
مكتوب ايه؟
جبهة التهييس الشعبية
هي دي تصنيفي يا ح الظابط
خلاص؟
انت مش مصدق ليه؟
عجبتني ابتكارة وائل عباس لما اتسأل هو راخر على تصنيفه
وقال: احنا جيل ما بعد الأيدلوجية
هئ هئ هئ
ملعوبة يا وائل
حلوة دي يا ح الظابط؟ حلوة ما بعد الأيدلوجية دي؟
وللا ح تعملوا لنا تنظيم التهييس الشعبي لقلب نظام سيكام؟
ارحموني بقى
وبطلوا تبعتولي شلولخات عينيهم خضرا
الا هم ليه معظمهم عينيهم خضرا؟
انا باقول معظمهم اهو عشان اللي مستلمني اليومين دول فلت من العينين الخضرا
بس شلولخ برضه
كلهم الحقيقة ناجحين هيئة ماحدش فيهم داخل بواسطة
ما تكلفوش بقى نفسكوا عشان انا دماغي بتوجعني
وللا بتحللوا المرتب وللا ايه؟
آه ملحوظة: بلاش برضه الجنود المجندين ماركة صحفيين والنبي
عشان رغايين وبياكلوا دماغي
نقوا لكوا حاجة كده تبقى دكتور مهندس
او ميكانيكي
اهو يصلح لي العربية وانا ارد على اسئلته

No comments: