Thursday 13 September 2007

تخاريف صيام بخصوص ابراهيم جنح وشجر الدر

بقى قاعدين يا ظلمة يا كفرة تتهموا الحكومة
بانها هي اللي وراء غلاء الاسعار لحد ما الناس ما بقتش لاقية العيش الحاف؟
حسبنا الله ونعم الوكيل
اهو على ابواب الشهر المفترج ربنا اظهر براءة الحكومة
وعرفنا مين اللي ورا انهيار الاقتصاد المصري
ومين اللي ورا هروب المستثمرين الاجانب
ومين اللي ورا وقوع البورصة
وعليه فهو السبب في غلاء الاسعار
طلع ابراهيم عيسى
قصدي ابراهيم جنح
اخص عليه واحنا اللي اتخدعنا فيه وكان بيمثل علينا
الحب والاخلاص؟ الغدار الخاين
ان المتهم ابراهيم جنح الماثل امامكم خلف القضبان الحديدية
هدم الحضارة
هدم المدنية والمعمار ولهذا ولكل هاتيك المجالي
اطالب باحالة اوراق المدعو ابراهيم جنح
(ابراهيم عيسى سابقا)
الى مكتب التنسيق واحنا على دخول المدارس
الاستاذة بثينة كامل بعتت لي على سي دي برنامج الادباتي
اللي اتعمل وقت ما ابراهيم عيسى اتهم بسب وقذف الرئيس
وطلع من غير كلبشات وبغرامة
طبعا انا مش ح اسرق مجهود صناع البرنامج
انا بس اخدت مقاطع من الفيلم مش كله
ما اخبيش عليكوا يعني
الناس قعدت تنبر عليه: هو ليه بيطلع؟ هو ليه متساب؟
وفي نفس الوقت كل صحفي يبقى عايز يكتب حاجة ممكن يبقى فيها شوية جرأة
والناس تحذره يقول: ليه ما هو ابراهيم عيسى ما بيحصلوش حاجة
اهو حصل له
عشان تتبطوا بقى
وطلع مرقدين له وعمالين يكوموا يكوموا يكوموا
وبقى ابراهيم جنح
وربنا يستر والست فاتينتسا ما تعملوش ابراهيم نفخو
فاتينتسا
اهييييي
فاتنيتسا مش عارفينها؟
ايه بتضحك على انت وهو
انا اقصد المرحومة الست توحة
تحية كاريوكا في فيلم
لعبة الست
يااااااااااا ربنا يكفيك يا جدع شر لعبة الست
ولا يجعلك لعبة في ايد الست ابدا
وما تهيسش مع الست
ام كلثوم طبعا
لان دي مش مرجلة منك يا عمي
خلي كلامك مع الرجالة كده
اصل الستات ساعات يصغروا مخهم كده في حاجات
وانت عارف بقى الستات ما يعرفوش يكدبوا
يعرفوا بس يفتروا
والست...ام كلثوم طبعا... مدام حشرت مناخيرها في حاجة
يبقى ليديز فيرست
وسكند
وثيرد
اصل الست معروفة انها ولا واحد ولا مية
ولا الف وتلتمية ولا كل الدنيا دي ولا مليوووووووووون
تاني؟
باقول لك الست ام كلثوم
هو فيه زيها في الدنيا؟
===
هي المرحومة شجرة الدر اللي كانت ساقيانا المر
مش ماتت بالقبايب برضه وللا انا غمي عليا في احداث التاريخ؟
لا ده مجرد سؤال عشان استوثق من معلوماتي
على اي حال
الله يرحمها ويحسن اليها ويبشبش الطوبة
اللي تحت راس ام علي
ام علي الجارم الاديب الكبير
كانت ست كويسة قوي الله يرحمها
وقال على رأي المثل القائل: حتشبسوت يا حتشبسوت
قفلوا عليكي يا حلوة تابوت
اه يا حياتي يا مولاتي
ردي يا فرخة على الكتكوت
هيييييييييييه كلنا لها
هو فيه ايه؟
الظاهر دي تخاريف صيام
ما تاخدوش في بالكوا
وللا انتوا مش صايمين؟ اوعوا يكون عليه ضريبة ده راخر
الا صحيح لو عملوا ضريبة مبيعات على الصيام
ايه حكم الشرع ساعتها؟
هل يجوز لينا نفطر؟
وللا ينفع نصوم ونكدب ونقول اننا فاطرين؟
وللا التهرب الضريبي حرام
هئ هئ هئ
انا في النار ولا انت ضريبي
يااااااااا ع فقع
انا باهيس تهاييس صيام فعلا
باي بقى قبل ما تفطروا على شتيمتي
معلش نساع بعضينا
اصل انا كنت ناوية اريح في رمضان واكسب ثواب فيكوا
بس بقى مش عارفة ايه اللي فكرني بشجرة الدر
هو الدر بيتزرع اصلا؟ ايه النصب ده؟
طيب ايه حكم الشرع في اللي سماها وهو اساسا راجل كداب
هل تحسب عليه كذبه ام ان ده من لغو الحديث؟
لا بس حرام هي كان اسمها شجر الدر مش شجرة الدر
يعني ممكن شجر دي يقصد بيها اسم الفعل بتاع مشاجرة
يعني الدر اتشاجر مع بعضه من كتر ما الانسة ولعتها؟
هي كانت انسة وللا مدام..ياللا اهو كله برتقال
وللا اللي يسمي بناته باسم المثني على اساس انها اتنين يعني
ورد شان، جي هان، بري هان، كرمب ان
عايز يقول لك يعني انا بنتي وهي لسة حتة لحمة حمرة
بدكرين من عندكوا فهمت؟
كداب
اذا كنت انا مش فاهمة باقول ايه

No comments: