Saturday, 6 March 2010

حمد الله ع السلامة يا ريس

ياللا بقى تعالى بالسلامة عشان نغير الدستور يا كبير

24 comments:

لورنس العرب said...

لا أحد يتمنى أن يحدث له أي مكروه
فلا يوجد من يتمنى الأى لبني آدم مصري أو عربي على الاطلاق
لكن
أحنا هانلبس في جمال بعمليه مراره او من غير عمليه
لسنا في حاجه لعمليه جراحيه لكي نلبس في جمال

مواطن مصري said...

شال المراراة و راجع يطلع مرارتنا

:D

الف سلامة يا ريس

شمس العصارى said...

ان الاحداث و التغيرات العظيمة لا تاتى وفق ترتيبات محسوبة دائما
ـــــــــــــــــــــ
احنا جربنا وضع السكون
كنا عاوزين نجرب وضع الفوضى شوية
ههههههههههههههههه

واحد مش فاهم حاجة said...

اية دة هو احنا خلاص هانغير الدستور

اول مرة اشوفك بالتفاؤل دى

نعيب زماننا said...

أنا نسيت أتوضأ قبل ما أدعيله
عشان كدة راجع بالسلامة
يالا خيرها في غيرها,,,
و عقبال الكلاوي و الكبدة

لورنس العرب said...

شوفوا الناس بتتكلم عليه ازاي
بس ولله لو مات كله هايزعل عليه

هراء لا داعى له ..... said...

يعنى إيه يعنى يروح ألمانيا علشان عملية مرارة

عملية المرارة دى أى بطة متخرجة من كلية طب تقدر تعملها لو كان بس البط يقدر يمسك مشرط


أنا مش مقتنع

*******

بالنسبة للورنس العرب


لا أتفق مع رأيك
أعتقد إن الأغلبية نفسها يحصله كل ما هو شر و مكروه


شمس العصارى

أنا موافق على كلامك جدا

فعلا شبعنا من عصر الريادة و الحكمة و الإتزان
و الفوضى المنظمة إللى صنعوها

عايزين شوية إثارة بقى
شوية فوضى حقيقية
فيضان يكنس زبالة الأرض و يذهب بأوساخها


يمكن بعد الفيضان ترجع تزرع من جديد

ramy13 said...

هو وعدك أنه هيغير الدستور لما يرجع
وبرضه حمدالله على السلامه
ههههههه والله أحنا طيبين أوى

Anonymous said...

الحاج جمال مش مستعجل والحكاية يومين وتعدي مع تمنياتي بالشفاء لرئيسنا الدائم

السلام عليكم said...

يا اوختى دى عمليه المراره مش شيل مخ

دستور ايه اللى هيغيرهولك

انا باتعامل مع من يقال عليهم افضل ناس تعليما من فئات الشعب المصرى

شوفى بقى الرعب الحقيقي عندما يضطر احدهم الى طلب ابسط حقوقه المشروعه يكفى فقط ان يزغرله مديره حتى يذوب ويتلاشى

واذا فكر احدهم فى كتابه شكوى ترفع الى مديره برضه اى لا يتخطى احد تلاقى زمايله قاعدين بدل ما يسندوه للحصول على حقه وحقوقهم يلوموه ويقولواله انت مش قد الناس دى ويخوفوه وانا لا اتكلم عن حقوق ماديه لكن حقوق لتحسين سير العمل

الدستور علشان يتغير لازم الشعب كله اونصه او ربعه اوتمنه او .......... يقف ويستعد للتضحيه

والشعب الحالى بكل طوائفه مش مستعد يتنازل عن كرسى فى المترو لسيده حامل اورجل عجوزيبقى حيضحى بنفسه

أبو أمك said...

ويا ترى العملية دي برضه على نفقة الدولة ؟

lastcrazyboy said...

سيبــك انتي من جمــال

انتي لو شفتي العيال بيكلموني من مكاتب البورصــة ..يا ولــداه واقفين على رجليهم ومحدش عارف يقعد من الصبح

لو شفتي منظرهم كنتي صليتي قيام الليل إنـه يخف ويرجع بالســلامة
وبعدين العشــرة ماتهونش غير على ولاد الحرام

ومش هقول أكتر من كلمة جموع المواطنين OTVاللي استضافوهم في دريم والمحور و

وجميع القنوات المحلية والافريقية والعالمية"إبّــان" استضافة البرادعي

واللي حاسس ان المصريين - استغفر الله العظيم - يوم القيامة لما ربنا يقولهم ..تتوقعوا تخشوا الجنة بعملكم ولا رحمتي

هيقولوله : جنــة ..هو انت ورتنا جنة قبل كده..؟

هيقولهم : لأ طبعا ..أومال اسمها جنة ليه..!؟ انا بس وريتكم النار ..عشان تطبخوا بيها وتدفوا وتنور لكم الطريق

هيردوا الرد العظييييم الأزلي: يا سلاااام ..طب اهي اتحلت لوحدها ..
و اهو اللي تعرفه ....أحسن من اللي ماتعرفووووش

Anonymous said...

I have a feeling he will listen to the ppl. he is no angel but I do not believe he has been fully aware of the crap we are getting from his appointed officials.

Anonymous said...

هل هى مجرد صدفة؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ أعنى تزامن عودة البرادعى مع فقع المرارة؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ سؤال ارجو الاجابة علية حسن على

Anonymous said...

كم تتكلف مثل تلك الرحلة العلاجية؟؟؟ هوة والاسرة والمساعدين والامن والحراسة والطائرات ؟؟؟ وعلى حساب مين تعيش كل هذة الفرقةومن معهم من الاضيش ..على حساب ابو الهول كما قالت الاستاذة صافى ناز؟؟؟؟؟؟؟؟

بهيج الشرير said...

والنبي ياأبلتي أنا عندي تعليق على موضوع عوكل الأول ملك الفياجرا وقاهر الهكسوس واللي عملوه الدكاترة الألمان فيه بالمنظار علشان يشوفوا الإثنى عشر؛ طيب ياأبلتي أنتي متخيلة لو الدكاترة المصريين هما اللي منظروه بالمنظار كان هيعمل في المصريين إيه! ده ماحدش عمله حاجة ومن غير سبب قاعد تلاتين سنة عمال يمنظر في ميتين أبونا ليل نهار

شمس العصارى said...

كلام رصين
http://www.shorouknews.com/Columns/Column.aspx?id=189830

Anonymous said...

فى الآونة الأخيرة تواترت الأنباء عن إعتزام إتحاد الكرة المصرى إيفاد الفريق الأوليمبى المصرى لكرة القدم للقدس المحتلة ليلعب مباراة مع المنتخب الفلسطينى لكرة القدم باستاد الشهيد فيصل الحسينى إحتفالاً بذكرى يوم الأرض الفلسطينى الموافق 30 مارس القادم وذلك بدعوة من اللواء جبريل الرجوب رئيس الإتحاد الفلسطينى لكرة القدم
حتى الآن قد يبدو كل شئ على مايرام للوهلة الأولى وخصوصاً أن جدول الزيارة يتضمن زيارة اللاعبين للمسجد الأقصى وزيارة المدير الفنى للفريق (هانى رمزى) وزملاؤه الأقباط الآخرين فى البعثة لكنيسة القيامة
الحق يقال أنه لابد فى هذه الحالة من رفع القبعة تحية للنظام المصرى المقاول بإمتياز...فبعيداً عن الشيطان الكامن دائماً فى التفاصيل من قبيل دخول البعثة الرياضية للقدس المحتلة بتأشيرات صهيونية على جوازات السفر المصرية...او دخولهم بتصاريح أمنية وليس بتأشيرات(وكأن هناك فرق من حيث الإعتراف بالسيادة الصهيونية على القدس المحتلة)وإضفاء شكل (قومى) على الزيارة وكأن الغرض منها التضامن مع الأشقاء الفلسطينيين والإحتفال معهم بيوم الأرض....وتأكيد الوجود العربى فى القدس المحتلة
يقول المثل الشعبى المصرى(الحداية مابتحدفش كتاكيت)أى أن الحدأة التى تخطف صغار الطيور الأخرى لا يمكن أن نتخيل انها ان تطير فى السماء وتلقى بصغار الطيور على رؤوس الفلاحين....الحنان المفاجئ من النظام المصرى تجاه القضية الفلسطينية من خلال أداته الوحيدة فى تسويق نفسه(وباء كرة القدم)ولا مانع من زيارة المقدسات الإسلامية والمسيحية لكى يكون التطبيع أحد أهم دعائم الوحدة الوطنية بعد أن أصبحت مصر تعانى حالة إحتقان طائفى مزمنة منذ منتصف السبعينيات....يكفى أيضاً وجود اسم طيب الذكر(اللواء جبريل الرجوب)الذى كان أحد قادة الأجهزة الأمنية وصاحب الدور المشبوه خلال إجتياح الصهاينة للضفة الغربية عام 2002(عملية السور الواقى)وإعتقال الرفيق أحمد سعدات من سجن أريحا وخيانات أخرى كثيرة
القدس الآن.....حملة استيطان شاملة لفرض طوق إستيطانى حول القدس المحتلة لعزلها تماماً عن الضفة الغربية تهيئة لإدخالها ديموغرافياً داخل الكيان الصهيونى من خلال طرد الفلسطينيين وتحويلها لمدينة(يهودية)...احتمالية ضم كنيسة القيامة بالقدس لمايسمى(قائمة التراث الإسرائيلى)...مفاوضات غير مباشرة (علناً) بين سلطة عباس والكيان الصهيونى بمظلة عربية...أى أن الهدف النهائى هو فرض سياسة أمر واقع بخصوص القدس....تواجد عربى رمزى بالمدينة تحت سيطرة ورعاية صهيونية...يسمح للمسلمين والمسيحيين العرب من خلالها بزيارة الأماكن المقدسة بإذن من الكيان الصهيونى وبرعايته...تواجد عربى من خارج الأرض المحتلة برعاية صهيونية .....باختصار:الإعتراف الرسمى العربى بالسيطرة الصهيونية على القدس العربية المحتلة فى الوقت الذى يتصدى فيه أهلها(وحيدين تماما) للصهاينة يومياً وبشكل يضمن مساندة شعبية عربية من خلال إكساب تلك السياسات طابعاً رياضياً تضامنياً مع الشعب الفلسطينى...وشرعية دينية إسلامية ومسيحية

وبخصوص الشرعية الدينية :عاد الجدل فى المؤسسات الدينية المصرية الرئيسية(الأزهر والكنيسة القبطية)حول زيارة الأماكن المقدسة تحت الإحتلال الصهيونى...فبينما إنقسم موقف علماء الدين المسلمين حول هذا الموضوع بين الرفض التام وبين الموافقة على أساس (شد الرحال ) للمسجد الأقصى...فإن موقف الكنيسة القبطية لازال كما هو رافضاً وبشكل قاطع زيارة الأقباط للمقدسات المسيحية فى الأرض المحتلة طالما ظلت خاضعة للإحتلال لعدم إكساب شرعية للإحتلال
مــــا الـــعمـــل؟؟؟؟


رايك اية فى المنتخب اللى هيسافر القدس
تفتكرى يعملوها؟؟؟؟

ماجد العياطي said...

استرها معانا يارب

مواطن مصري said...

http://www.youtube.com/watch?v=KxZXUG3cuHU

نعم لسلمى رمز البطة المرشحة للرئاسة

هتنتخبي سلمى صوتك لسلمى

Anonymous said...

الكبير جاتلو فكرة التعديل الدستورى وهو فى الانعاش -دة ان عاش يعتى - مادة اولى :رئيس الجمهورية: يكون اسمة جمال مبارك ومامتة سيدة اولى وجدتة انزليجية يا مرسى . ينشر فى الجريدة الرسميةاليوم ويعمل بة من تاريخ نشرة,وعلى اللة حد يعترض حسن على

شمس العصارى said...

ابقى لما يعدل
ابقى قوليلنا
http://shamsal3sary.blogspot.com/2010/03/blog-post.html

dr.lecter said...

عند امه ياادهم

الهي ياشيخ ماتقومش من رقدتك

Anonymous said...

هو السيد حسن اللي فاقع مرارة الريس؟ ولا لورنس العرب معلق ليه؟