Wednesday 27 June 2007

عاجل للجميع: اخص عليكي ياما

اولا اللي عايز يتطوع في العمل الخيري
في المناطق دي
فيه جمعيات كتير بتشتغل هناك
انا شخصيا بارشح جمعية صحبة خير
وح اجيب لكوا نمرة تليفونها النهاردة بالليل
ما ارشحش الجمعيات الطائفية
زي رسالة بدون ذكر اسماء
ما بتشتغلش قال مع المسيحيين
يعني انا اعرف ناس لادينيين في جمعية رسالة دي
هم بقى المسيحيين اللي تف عليهم الكلب؟
جمعية صحبة خير بتعمل دروس توعية
ومحو امية وكفالات ايتام ومشغل خياطة وتريكو
وبصدد انها تعمل ورشة نجارة وبتشتغل مع اي مواطنين
المصريين والشرطها الوحيد انهم يكونوا مخلصين
ده للي عايز يتطوع بدل ما يقلب دماغي انا
والمتعصب طائفيا يبقى يروح الجمعيات اياها
احسن عشان يتكوموا في حتة واحدة ويقعدوا كده
بوزهم في بوز بعض ويرحمونا احنا
====
بالنسبة للافلام فحقوق نشرها محفوظة لاي حد يقدر ينشرها
في مدونة او موقع او حتى على حبل الغسيل
ياريت كل واحد يلطش الفيديوهات دي وينشرها عنده
الاستاذ عزت هلال قال لي حاجة بخصوص تجميع الافلام
طبعا انا مش عارفة تتعمل ازاي دي
ح ابقى اسأل مالك وللا مينا
واللي يعرف يقول لي برضه
واديني قصيت حتة من لساني يا استاذ عزت عشان خاطرك انت بس
والله لو جيت معايا مرة ح ترجع بتشتم كل البشرية
:الفيديوهات اللي ارجو منكم لطشها اهه
====
دول كانوا اولا وثانيا
ثالثا بقى
مازالت لسة روحي في مناخيري من زيارة امبارح
وما حدش يقرفني قبل ما يشوف الفيديوهات كلها
واحد واحد
ويقول لي
دي عيشة بني ادمين وللا حتى حيوانات؟
اخص عليكي يا مصر
ما كانش العشم ياما

26 comments:

Anonymous said...

معلش يا نواره
طولي بالك شويه
والله احنا كلنا بنحبك

Anonymous said...

الف سلامه علي لسانك يا قمر
انشالله عدوينك

Anonymous said...

مين صاحبه الصوت المسرسع اللي في الافلام؟ دا صوت نوارة؟

Anonymous said...

المتع

ههههههههههههههه

مش عارفة ليه محسسني كأنك بتقول لي: ده انا ح اجوزك هنومة يا قناوي يابني

:)

مجهول

مستطولين لساني مع اني لو كتبت كل اللي بيجي في بالي مش عارفة ح يقولوا ايه

الواد المر

انا وصاحبتي صوتنا زي بعض واحنا الاتنين صوتنا مسرسع

قصدك على مين فينا؟

Anonymous said...

وانا اعرف منين مين فيكم اللي بتكلم
مفيش ولا فيلم ظهرتو فيه
علي فكرة المنطقه دي اسمها ايه؟

Anonymous said...

اسمها اطبل عنتر تابعة لزهراء مصر القديمة
بس زهراء مصر القديمة بقى المفروض انها هي الحتة الشيك بتاعة المنطقة

حوالين زهراء مصر القديمة في اسطبل عنتر ويمكن عشان كده السكان هناك مقتنعين ان قلعة محمد علي دي اصلا كانت بتاعة عنترة بن شداد
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

ما تفهمش عرفوا عنترة بن شداد منين وايه اللي ح يجيب عنترة هنا في مصر وكمان عنده قلعة؟؟؟؟؟؟؟؟

فيه كمان حتة اسمها بطن البقرة والحجارة

ان شاء الله نبقى نصور فيهم

جمعية صحبة خير دي اللي هي بتاعة صحابتي

وهي بتشتغل بقالها حوالي تسع سنين هناك

وفيه صحاباتي كتير كانوا بيشتغلوا هناك

بس بقى اللي اتجوزت وخلفت واللي يأست واللي قربت تنتحر لولا خايفة تروح النار واللي مخها لسع زي غادة وريهام كده

عشان لسة بيشتغلوا هناك

المشكلة ان الدولة مش عايزة تصلح احوالهم

وكمان قال ايه اكتشفوا ان المناطق دي اثرية وح يطردوهم منها

على اساس انهم دبان يعني ح يهشوه

الناس دي لو اتطردت ح تبقى في الشارع

في الشارع يعني اجرام وسرقة ومطاوي وبشل واخر حلاوة

يعني احنا مستنيين لحد ما نتقتل عشان نتحرك

ينكن اصحاب القلوب الرحيمة في العالم لما يشوفوا مناظرهم يتحركوا باي شكل

Anonymous said...

هههههههههههههه
هو بئه فيه حد بيتجوز اليومين دول

هو انتي مهنتك ايه يا نواره؟ بتكتبي في الصحافة؟

Anonymous said...

ربنا بستر علي البلد و علينا
الوضع فعلا مخيف

عندك هوايات تانيه ؟

Anonymous said...

اياكي تروحي الحجاره او الجياره لوحدك

وانبي مش عاوزين نخسرك

الواد المر - عندك حق - في صوت مسرسع بس مش مزعج يعني

Anonymous said...

نواره قطعت حته من لسانها؟؟؟؟؟؟؟
طاهروها فبقها؟؟؟؟؟؟؟؟؟
أومال حتبوس ازاي يا عيني؟؟؟؟؟؟؟؟؟

Anonymous said...

نوارة ...انا هاقول معلومة شفتها بعينى...انا رحت رسالة من 3 سنين وكان فيه مسيحين قليلين...ولما رحت تانى من سنة لاقيتهم زادوا وانا اصلا حاليا بعمل شغل مع ناس منهم وناس تانيى مش معاى
ودكتور شريف دايما بيقول انها اشاعة عن رسالة
بس عايزة اسالك المعلومة دى مين بالظبط حد يعنى مسئول هناك تعرفينه اسمه ولا حد عادى
وبعد الشر عن لسانك ياقمر
سيبك منهم وقول اللى فى نفسك
ميرسى ليكى

Anonymous said...

اراهن ان اسرائيل مفهاش اي عشوائيات
متشكرين يا ريس

Anonymous said...

انا ما بارحش الحتت دي من غير حد يكون من المنطقة وانا عارفاه وباثق فيه

مجهول

باستك عقربة تكون صفرا عشان تخلصنا من اشكالك الوسخة

nono

جمعية رسالة مش بتدي حاجة من اموال الزكاة للمسيحيين

والكلام ده على عهدة سكوت ح نصوت
لانها اشتغلت فترة معاهم
وقالت لي انهم قالوا لها باللفظ: المسيحيين محرومين من جنة رسالة لكن اذا عايزين محو امية او دروس توعية مافيش مانع لكن فلوس المسلمين اولى بيها
يعني ادمغة زي دي وعايزة تعمل خير ازاي؟ خير ايه ده اللي بيدي الناس على دينهم مش على احتياجهم؟


يمكن غيروا سياستهم

لو غيروها لو سمحتي اتأكدي لي واتأكدي لي من حد مسئول في الجمعية

عشان لو فعلا السياسة اتغيرت وبقوا يساعدوا المسيحيين اللي في المناطق اللي بيشتغلوا فيها زي ما بيساعدوا المسلمين اللي في نفس المنطقة لازم اعتذر لهم في تدوينة مخصوص

بس يبقى كلام اكيد لان مش بس سكوت ح نصوت اللي بتقول كده

ده ناس كتير بيقولوا ان دي السياسة بتاعة جمعية رسالة

حتى اللي بيدافعوا عنها

عشان كده عايزة كلام اكيد وعليه دليل انهم غيروا السياسة دي

Anonymous said...

عيب ياجماعه الكلام دا انتو معندكوش امهات او اخوات بنات؟

Anonymous said...

زفت الطين اللي عبارة عن مؤخرة من غير خرم اللي بيدخل باسم يحيى وهو مش يحيى ومش عارف ان الاي بي بتاعه عندي ع الكاونتر

دي مدونتي

اكتب عليها اللي انا عايزاه

واسيب التعليق اللي يعجبني وامسح التعليق اللي يعجبني

واللي مش عاجبه ما يجيش هنا تاني

والمجاهيل دول انا ح اشيلهم دلوقت

عشان كل واحد بقى يقول لي هو مين بالظبط

ما يجيش كل عرص امه ما عرفتش تطلع منه راجل ويدخل مجهول ويعمل فيها السبع رجالة قال يعني بقى

الراجل يوريني نفسه ويقول لي هو مين ويتكلم بقى زي ما هو عايز

Anonymous said...

الاخت الجميلة المؤدبة
نوارة هانم
إزيك أولا
صراحة ملف العمل الخيري ده شائك جدا ومحتاج جهود تطوعية جبارة لان الحالة مزرية فعلا
بس مش عايزن نقع في أخطاء الناس اللي قبلنا والاكتفاء بالمساعدة المادية فقط وتبقي موضة شوية وخلاص
الموضوع محتاج جهد متواصل ولو بسيط
واللي نيته خير بيثبت علي الطريق ويكمل واللي داخل علشان صيت ومنظره غالبا مبيكملش في الطريق ده لانه ببساطة طريق مش مغري

لي رجاء يا نوارة
بالله عليك بلاش تدخلي معارك جانبية ملهاش لازمة ولا تؤدي لعمل

في حاجة تانية عايز أقولها
وهي الاتجاه الجديد في العمل التطوعي وهو عدم الاكتفاء بتقديم المساعدة المادية فقط ولكن محاولة أيجاد عمل للناس ديه وتدريبهم علي مهارات بسيطة للعمل وإدارة أعمالهم والمشروعات الصغيرة

Anonymous said...

ازيك يا نوارتى
انا على فكرة ما شوفتش الفيديو علشان ده عاز وقت وانا والله مطحونة على الاخر
ربنا يعين الجميع
انتى زعلانة كده ليه ما برضو فى الكنيسة فى اعانات وفى جميعات مفيش مسلم يقدر يدخله يعنى فى الاتنين
وفى جميعات مدنية يعنى الكل فيها
وححاول ان شاء الله اشوف الفيديو
تحياتى لكى

Anonymous said...

العزيزة جداً جداً نوارة المدونات المصرية
أنـــا آســـــــــــــــــف بالنيابة عن ناس للأسف معرفوش و متعلموش ازاي يتكلموا بتحضر ويحترموا نفسهم
و أرجوكي ألا تتعبي نفسك في ملاحقة من لا يستحق عناء المناقشة
و أرجو ألا تفقدي أعصابك
يمكن دي نـــــاس - اللهم أحفظنا- و عاملين كده عشان ينرفزوكي
أما بالنسبة لموضوع رسالة
أرجو أن نناقش الموضوع من ناحيتين
الأولى فلوس الزكاة: و الموضوع ده الأصل فيه قواعد الدين و هي أن الزكاة لفقراء المسلمين فقط
أما الصدقات فهي للفقراء عموماًَ ولا فرق بين مسلم وغيره وده مش اختراع من رسالة يعني
الثانية موضوع المسيحيين : انا اشتغلت في رسالة كتير محدش قال بلاش مسحيين بس برده محدش قال فين المسحيين؟
مش عارف يمكن دستور مش مكتوب وعلى العموم دي مش مشكلة رسالة لوحدها دا المجتمع كله اللي مش كله بيتعامل مع موضوع العمل الخيري التطوعي بجدية
المهم أرجو مكنش طولت عليكي وكان نفسي أجبلك واحد لمون تهدي بيه أعصابك
بس ملحوقة
المرة الجـــــاية
والسلام يا منورانـــــــا
(على فكرة حد قلك قبل كده ان اسمك ده عبقــــري.. لأنه كده فعلاً)

Anonymous said...

استاذة نوارة حقيقى الزكاة غبر جائزة غير على فقراء المسلمين فقط ولو غير كدا ما تبقاش زكاة حسب الشرع تبقى صدقة تقدرى تتأكدى من المعلومة دى من مصادر شرعية كتير اما الصدقات والمساعدات فى مالهاش قواعد ممكن لأى حد محتاج كدا الجماعة دول صح موش غلط مع احترامى وتقديرى لدوافعك النبيلة

Anonymous said...

الخول العلق الى كان بيدخل باسم منيوك زى ما قلت قبل كده و رجع بيعلق باسمى جون و بيشتم فى الناس ونواره فقسته ياعرص لو انت راجل علق باسمك اما بما انك متنى من صغرك فبتعلق باسمى قال عامل نفسك ذكى و هتخدع نواره يلا يا بابا روح شطف طيزك كويس و متنساش تنشفها علشان ده الى بيجبلك التهاب و يخليك قاعد مش على بعضك و عمال تتنطت كتير زى النسناس فى جبلايه القرود و زى ما قلتلك لو انت راجل علق باسمك الحقيقى خلاص يلا يا توتوس شطف طيزك بشقه بطيخ علشان تحس بنسيم الصيف و تهدا كده اسف نواره على تعليقاتى البذيئه واسف لكل واحد دخل وقراها و دى اخر مره هكتب تعليقات بذيئه بالشكل دى بس معلش فى اشكال انتم عارفنها كويس لازم تاخد فوق دماغها
يحيى

Anonymous said...

أنا مش شايف إن المعلومة اللى حضرتك وصلتلها تستحق إننا ناخد موقف من جمعية رسالة لأن فعلا أموال زكاة وصدقة المسلمين لا يستحقها إلا المسلمين وده مش همه إللى مخترعينه لأ ده ديننا إللى بيقول كدة وعموما الاخوه المسيحيين أشطر منا بكتير في موضوع جمع التبرعات من خلال الكنائس وجمعياتهم وبيوصلو للمحتاجين منهم ومااعتقدش إنهم بيختصو المسلمين بشيئ من تبرعاتهم

Anonymous said...

على فكرة يا اخوة اموال الصدقات اكتر بكتير من اموال زكاة المال

ده اولا

ثانيا عمر بن عبد العزيز كان بيدي من بيدي اهل الكتاب من اموال زكاة المال

ثالثا

لما يبقى اتنين واحد قد البغل وصحته زي الحمار وعامل نفسه فقير ومسلم وواحد مش قادر يقوم من مكانه وفيه امراض الدنيا ومسيحي

يبقى مين اولى بالفلوس

لما يبقى اتنين قدامهم فرصة شغل

واحد بيتألط وبيتشرط وواحد ح يموت ع الشغل ومستعد يشتغل تحت اي بند

ح تسألهم الاول عن دينهم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

وزي ما قلت في الاول

اموال الصدقات اكتر بكتير من اموال زكاة المال

Anonymous said...

كل مشاكل مصر حتتحل لو بطلنا نبصلها بعيون امريكية

وباي باي للجميع

Anonymous said...

كل مشاكل مصر حتتحل لو بطلنا نبصلها بيعون امريكية

باي باي للجميع

Anonymous said...

يعني نبص لها بعيون امريكية

ممكن توضح شوية؟

ماحدش فينا عنيه زرقا

على الاقل انا

Anonymous said...

ست الكل وكبيره المهيسين انتى مشفتيش حاجه وما خفى عنك كان اعظم
والراجل اللى قال متقولش ايه ادتنا مصر قول هندى ايه لمصر ده مليونير ومعاه فلوس تخلى الاسطبل ده جنه لو اتبرع لهم بجزء بسيط هو بعد مشبع وملاها قالك متقولش ايه ادتنا مصر