Monday 4 June 2007

مؤتمر المخطوطات المترجمة فيه حاجات تخصنا

بقى مؤتمر المخطوطات المترجمة ده
بتاع ناس مستعلمين ومستنورين ومستخصصين
بس الشهادة لله العالم عادة بيبقى عنده شغف انه يوصل المعلومة
لاغبى بيني ادم قاعد في القاعة
وبيبقى حاطط في ذهنه ان فيه احتمال كبير ان واحد من الموجودين
ما يبقاش عنده اي فكرة عن البطيخ
اظن انتوا عارفين مين الواحد ده
عشان كده معظم اللي عملوا ابحاثهم والقوها
فهموني الحقيقة لدرجة اوهمتني اني بعد الشر عني
ذكية من كتر ما انا فاهمة هم بيقولوا ايه
فيه حاجات كانت حلوة من باب العلم بالشئ
وفيه حاجات كانت ضرورية للتركيز عليها واستيضاحها
وتأكيدها وكمان اكتشافها فيما يخص تراثنا العربي والاسلامي
والانساني
واللي كل واحد عمال يفت فيه ع النت وفاكر نفسه ابو العريف
بتوع القومية المصرية والعرب جرب وخلافه كان لازم يحضروا المؤتمر ده
عشان التراب اللي على دماغهم يتنفض
خصوصا بقى – وبما انهم عندهم عقدة الخواجة – كان فيه خواجات كتير
فرنساويين وامريكان وتليان والمان وهولنديين وواحد من الامريكان كمان كان يهودي واثبت في دراسته ان كل اسهامات اليهود كانت منقولة مباشرة من علماء المسلمين والعرب غير المسلمين اللي هم المسيحيين يعني
وكان فيه واحد من الموجودين بالقاعة كل شوية يطلع يتكلم عن اسهامات مصر
وهكذا وكل دول سواء اللي بالقاعة او اللي ع المنصة مجموع كلامهم
اللي مش ح افصله كله طبعا
بيبين تجانس ثقافات المنطقة واختلاطها بما لا يدع مجال للفصل
اوالقول قومية عربية قومية مصرية قومية سومرية قومية سريانية قومية بتنجانية
مش لان ده مزاجي
لانك لو جبت اي عالم من العلماء دول وقلت له الكلام ده ح يضحك عليك
لانه كلام مش علمي
ده فيما يخص اللي بيقولوا عليها ازمة هوية
وانا ما كنتش رايحة افتي ولا افت انا كنت رايحة اتعلم
وانا اصلي بيجيلي ذهول لما باشوف عالم
من الحاجات الرائعة اللي حصلت لي في المؤتمر اني قابلت
مصادفة
الدكتور محمد عمارة
وهو رايح يصلي
رحت جارية وصليت وراه
وكانت اجمل صلاة صليتها بعد الصلاة في الروضة الشريفة
لسة بقى حسن نصر الله
ويبقى كملت كل امنياتي في الصلاة
الاهم من ده كله
واهم دراسة وبحث طرحوا في المؤتمر
بحث وجيه يوسف فانا ميخائيل
مدرس مساعد وباحث في مجال التراث العربي المسيحي بكلية اللاهوت الإنجيلية بالقاهرة
اهمية البحث مش بس في المعلومات اللي فيه
ولا الاستنتاجات ولكن لانه تقريبا اكثر بحث متصل بواقعنا الحالي
انا صقفت لوجيه ده لحد ما ايدي خدلت
وهو داخل في قاعة الغدا قلت: بطل الوحدة الوطنية
ولو اني مش باحب كلمة الوحدة الوطنية دي ابدا
وواضح انه هو كمان مش بيحبها لانه أير شوية
الدكتور وجيه تقريبا اصغر مني في السن
يعني حوالي تلاتين سنة بالكتير
بس حاجة بجد تشرف
مش ح ينفع اتكلم عن بحثه
انا ح انشره كاملا بعد ما اخدت اذنه
في البوست اللي جاي
كمان كلمة الدكتور محمود علي مكي كانت مهمة جدا
بانزلها دلوقت ع اليوتيوب بعد برضه ما استئذنته
الجميل كمان واللي فرحني قوي ان المؤتمر كان متنظم
كأننا في انجلترا مثلا
رئيس المؤتمر الدكتور يوسف زيدان
جايب شوية شباب زي الفل
ومدربهم على أعلى مستوى
منظمين المؤتمر بالثانية
والحقيقة بقى ان البنات كانوا اشطر من الولاد
لامؤاخذة يعني
No offence
الولاد كانوا شاطرين وكل حاجة
بس بصراحة البنات وانا ماشية قلت لواحدة فيهم
انا فخورة انكم مصريات
سلام مؤقت

ملحوظة: وانا في اسكندرية اسد كلمني واداني نمرة منعم عشان اقول له حمد لله ع السلامة
الحقيقة الشاب مؤدب قوي..قعد يقول لي حضرتك حضرتك
وانا اول مرة حد يقول لي حضرتك حتى عيالي من المدونين
اصل انا عيالي معظمهم قلالات الادب (انظر تعليق جيمي في البوست السابق) من كتر ما قال لي حضرتك ما عرفتش اديه امي اللي كانت عايزة تكلمه، اذا كنت انا حضرتك، يبقى اكيد ماما ح تبقى فخامتكم.
والغريبة بقى اني لما اتصلت بيه وكان لسة خارج من كام ساعة بس لقيته في الشارع، يعني امثاله المفروض يبقوا بيرتاحوا، بياكلوا، ولما سألته: ايه ده انت في الشارع يا منعم؟
قال لي: حضرتك عارفة بقى...يموت الزمار
.

10 comments:

Anonymous said...

هل انت صاحبة هذا التعليق على
مدونة الوعى المصرى

هاهاهاهاها

انا اسفة يا وائل مش قصدي اضحك عليك بس الدنيا لما بتتكركب كده باضحك ما اعرفش ليه
شوف يا سيدي ولا ستك الا انا
بالنوسبة لصاحبتك دي حكاية سهلة شوية كده واضحك عليها بكلمتين وح تتصالحوا بسهولة مافيش مشكلة
ولو عايز اي مساعدة في الموضوع ده رقبتي

بالنوسبة للعربية
يا سيدي اعتبرها فاسوخة
تخزي عنك العين بدل ما انت بتزخزيها ع المدونة
فداك وكويس انها جات في العربية

بالنوسبة للهارد ديسك
انت لسة ما خلفتش عشان تعرف مين فيهم اغلى
بتحصل في احسن العائلات
واحد صاحبي سيناريست كتب تلات افلام ع الكمبيوتر والهارد ديسك طار وهو ماضي عقد اساسا واضطر يكتبهم تاني
عاتشي
خدها ببساطة

بالنوسبة للمعارصة
لو كانت اهل للثقة كان زمانك فيها وما كناش اضطرينا نعمل مدونات
ولكن معاضة محترمة كان زمانا بنتضرب معاها برضه

بالنوسبة للعرص ابن العرص
وغلاوتك لاجيب لك قراره ونعرفه شغله


بالنوسبة لحر مالك
ههههههههههههههههههههههه
انت ح تذلنا يا عم؟
طيب
معاك سبعة جنيه سلف؟

روق بقى يا وائل مافيش حاجة مستاهلة
واديني حليتها لك كلها اهو

ح تديني كام بقى؟
انت يا راجل يا نصاب مش قايل لي ح تجيب لي شيكولاتة؟

Posted by: نوارة | Sunday, 03 June 2007

اذا كنتى انت فندعوكى لزيارة مدونتنا
لمعرفة الحقيقة

Anonymous said...

بصرف النظر عن فاصل العتاب الرقيق
ده..فواضح جدا انك معجبة بالمؤتمر..لكن كنت طمعانة منك في تغطية صحفية اكتر من كده يا نوارة...كنت عايزة اعرف اكتر عن تفاصيل المواضيع...كمان هل المؤتمرات دي مفتوحة للعوام( او للرعاع من امثالي) ولا للمتخصصين فقط...؟؟؟
تحياتي

Anonymous said...

skoothansawat
دي لسة مقدمة ولسة ح اعمل شوية تغطية بس مش كتير

ومش بكرة لان بكرة ان شاء الله محاكمة اسلاك

الشخص اللي دخل لي

بتاع

who is wael abbas

والله انا عارفة مين وائل

ومتهيالي الامن اللي مسرحينك ع النت برضه عارفين مين وائل والا ما كانش غاظهم قوي كده لدرجة انهم يخصصوا له مدونة يشتموه فيها

ما تجيش هنا تاني يا شاطر ح نرش مية

حاجة تقرففففففف

Anonymous said...

شوقتيييييييينااااااااا
مستنيين يانوارتي بحث وجيه يوسف و كلمة الدكتور محمود علي مكي
كميييييلمة منعم خالص.. الحمد لله على سلامته
:)
___

معليش يانوارة استأذنك في شئ مش يخصني.. بس كلمتين محشورين في زوري..يحصلي حاجة لو مش قلتهم
who is wael abbas
ماتعرفش تدعوها لزيارة مدونتك من غير ماتجيب كوبي وبيست لتعليقها.. مش فاهمة اصلاً ايه علاقة تعليقها بطلبك
وبعدين أنا مش فاهمة ايه الفراغ اللي قاتلكم ده.. تصدق بالله.. انا ماعرفش عن وائل عباس غير الوعي المصري..بس دلوقتي أنا على يقين انه حد كويس جداًجداً..لما غل وحقد سيادتك عليه يدفعك تتفرغ وتكرس وقتك وجهدك وتفتح مدونة مخصوص علشان تقولك فيه كلمتين..وتلف ورا كل اللي علق عنده بلوج بلوج
!!
ياخي
يعني objection
عربي وانجليزي
!!
ارحمونااااا بقى

Anonymous said...

يا نوارة
لا ينكر فضل الحضارة الإسلامية على العالم و الغرب خصيصا إلا جاهل
بس دى حضارة القرون الوسطى يا بنتى
فين بقى الحضارة دى من 400 سنة؟

بالنسبة لمنعم، أنا كتبتله تعليق يوم الإفراج عنه فى مدونته، إنى سعيد إنه إتحبس(طبعا من ورا قلبى)علشان حبسه ده خلانى أقرا و أتعرف أكتر من خلال كتابات و مواقف على بنى آدم رائع بالشكل ده

و معلش بقى بالنسبة لتربيتك اللى متمرتش فى اولادك
المدونين، حاولى بقى تعوضى ده فى احفادك المدونين إنشاء الله
:))))
بس بجد، انا كنت هيعيط من الضحك على تعليق جيمى هود فى البوست اللى فات

Anonymous said...

مبروك الحرية لمنعم
اللي عامل مدونة لشتيمة وائل عباس ده
البسها

Anonymous said...

الاستاذة المحترمة ( مش منعم بس يعني)انا مش حعلق المرة دي علشان مش كل بوست الواحد لازم يعلق وكمان علشان خايف من طولة لسان جيمي
بحري من اسكندرية

Anonymous said...

من هنا باشجع اللى عمل مدونة ضد مدونة وائل عباس
أولا لإن حق الاختلاف لازم يبقى مكفول ونحترمه وانا عديت عليها ملقتهوش بيشتم بالمعنى الفنى للكلمة لكنه بيلقح كلام طبعا وعنده اتهامات والذى منه يعنى بيقول حاجه، حلوه وحشه مش مهم، فيه حق اختلاف منقدرش نمنعه
ثانيا نواره لازم تفرمل الاتهام بالعماله للامن لانه بيطال كل واحد بمن فيهم وائل عباس نفسه وهو اتهام سخيف وحجة بليد وده برضه لا يعنى انه مفيش عملاء للأمن حاش وكلا أمال المبنى الرهيب اللى فى مدينة نصر ده شغلته ايه حضرتك، انا قصدى مفيش داعى نصدرها فى وش اللى بيتكلم عشان نقفل بقه من أول لمسه
ثالثا وائل عباس بيعرف تقديره لدوره ولما اسهم بيه من خلال مدونة الوعى المصرى من خلال معيارين معيار المعجبين والمقبلين عليها ومعيار النقل عنها وهو يعنى ماشاء الله مصدر على باب المدونة لسته شاملة بتخلى الصفحة الاولى تنزل فى ست ايام وده حقه، ومن ناحية تانية من خلال الرافضين لبعض ما يرونه ادعاء نضال فارغ وتكسب من جماهيرية خلقتها الاثارة فى بعض ما جاء فى مدونته وده حقهم بصراحه، ومن حق وائل بل واجب عليه احيانا وليس دائما ان يرد على النقد المنطقى الواضح واظنه يفعل هذا احيانا برضه
انا بقيت فى رقم كام دلوقتى، متعدوش، المهم نيجى بقى لمخاوف نواره، هما اخوانا بيعملوا كده تمهيدا لاعتقاله ولا الهاء له وتشتيتا لتركيزه ولا ممارسة ضغط قد يؤتى ثماره، متهيألى بلاش نراهن كتير على ذكاء إخوانا دول، سيبوكم من مسألة التشتيت والالهاء، هما يا اما يهددوا يا إما يشنعوا بغبا، وفى الحالتين الرك على وائل، طب وائل يعمل إيه
كان من مده قبل ما تروحى يا نواره تبضعى من تركيا وتشربى شربة عدس وتحاولى تلبسى عماد الكبير الغلبان عربيتك المعفنه اللى شفتها بنفسى ولسه مفقتش م الصدمة المذهلة لما شفت حالتها جوه وبره، المهم ساعتها قلت انى هاهمس بكلمة لوائل عباس، ونسيت والله، واهو جه وقتها، يا وائل انت ريحت، ولازم تستعيد لياقتك التدوينية، راجع بوستاتك فى السنة اللى فاتت وشوف قد ايه كانت فعالة، هاتقلى الحال دلوقت كله نايم ومختلف عن السنه اللى فاتت، هاقولك يا محقق يا صحفى وانت وراك إيه، دور وياما هاتلاقى دى البلد دى حكاية كبيرة، خش فى القضايا المهمة، عندك اعتصامات مدرسين، عندك قلعة كبش، عندك انتخابات شورى عايزه كتيبة لفضح الممارسات اللى هاتحصل زى كل مرة ما بتحصل، عندك ظباط لسه مفرفرين راجل غلبان فى الصعيد، ميت قصه شبه دى، مش لازم يعنى تبقى البلوليكه كلها من وسط البلد، يلا يا بطل بقى شوية جيم وتمارين تدوين ووريهم انت مين، ساعتها النقاد وماسكى السكاكين هاينزو ويروحو وكل ما تجيلك خبطه م النوع الصغنن ده ومن البشر الصغننه دى، رد على الكبار وافضح ميتين ابوهم، ساعتها محدش هايكلمك غير أحمد ضياء
وانت بتعرف ترد عليه ازاى
اتلهى فى شغلك بس وركز وادينا اكتر وقوم م النوم والرحلات وارجع بقى مطلعش عين امنا
متهيألى أنا قلت اللى عندى يا زمن ومش هاقول تانى

Anonymous said...

آه بالحق يا نواره
هو جيمى هود ماله ومالك فى البوست اللى فات
شكله مخنوق كيك
يمكن تكونى زعلتيه فى حاجه
معلشى ابننا برضه

Anonymous said...

كنت عوز الفت نظرك لشى مهم هو ان لا يجوز الصلاة وراء حسن نصرالله لانه شيعى
واغلب الظن انك سنيه
عرف هتقولى دماغى فضيه بس دة الموضوع الى لفت نظرى فى المقال من اول الى اخرة