Sunday 1 April 2007

هو الخليفة المأمون كان شيوعي وللا سعودي وللا امريكاني؟


من يجي خماشر تلاتاشر سنة كده
قابلت واحد اسمه صبري كوشي
كان مفتي ألبانيا
هو الحقيقة كان كبير قوي يعني زمانه مات
خصوصا انه اتعذب كتير من قبل الحكم الشيوعي
حكى لي حكايات سمعتها كتير عن الحكم الشيوعي
في يوغوسلافيا والاتحاد الزفتتي
عاتشي يعني
مش القصة قصة تعذيب
القصة الرغبة العارمة اللي عند البشرية
في انهم لازم يقنعوك غصب عنك
باللي هم مقتنعين بيه
زي الله يرحمه الخليفة المأمون
اللي عجبته فكرة خلق القرآن
وقرر هو والخلفاء من بعده
ان الناس لازم تقتنع بخلق القرآن
واللي ما يقتنعش عذبوه لحد ما يقتنع
الناس تحت الحكم الشوعوعي
واللي منهم صبري كوشي
الله يرحمه عايش بقى وللا ميت
لازم يكفروا بالعافية
الراجل كان بيضحك وهو بيقول لي ان سجانينه اغبيا
:وبيقول
يعني مثلا يمنعوا المياه ويستبدلونها بالخمر
طيب انا مسلم
وفي الاسلام اذا لم يتوفر ماء للشرب
ولا يوجد غير الخمر
يحرم علي الا اشرب الخمر
ذلك حفظا لحياتي
وكانوا بيقولوا له ان الخبز اللي بياكله معجون بدهن الخنزير
يعني سواء هم فعلا عجنوه بدهن الخنزير وللا لا
المهم انهم كانوا بيكدروه
طيب ما برضه لو مافيش غير دهن الخنزير ياكله
واجب عليه ياكله
وفي رمضان كانوا بيدخلوا عليه ويفتحوا بقه بالعافية
ويدلقوا فيه خمرة عشان قال يفطروه
والراجل بعد ما يمشوا كان بيكمل صيام عادي
وبيخبي حتة بصل من الفطار بتاع الصبح
عشان يفطر عليها في المغرب
وكان بيصلي بعنيه لان السجان لو ظبطه بيصلي ح يعذبه
ولان مافيش مياه كان بيتيمم
يعني قضى سنين طويلة وهم فاهمين انهم
مانعينه من الايمان ومن الشعائر
وهو كان الايمان مستقر في قلبه
وادى كل شعائره وبيقول انه مافاتش عليه رمضان واحد
من غير ما يصومه
لان السجان ما يعرفش: رفع عن امتى
السهو والخطأ وما استكرهوا عليه.
وقضى عشرين سنة في السجن بيصلي ويصوم ويؤدي كل الفرائض
ويقينا قبلت
وخرج وهو اكثر ايمانا وبقى مفتي البانيا في ذلك الحين يعني من 13 سنة
والحكايات دي سمعناها كتير
في شهادات المؤمنين اللي كانوا تحت الحكم الشيوعي
على الجانب الاخر بقى
فيه في السعودية
بلد اسمها القسيم
بياخدوا فيها الغياب في الجوامع
واللي يغيب يروح له البيت ويضربوه
واحدة من سكان القسيم بتقول لي
ان عدد كبير جدا بيروح يحضر الصلاة من غير وضوء
بالعند
وفيه منهم مش بيقول صيغة الصلاة وهو بيصلي غصب عنه
وفيه منهم بيتمتم بكلام فيه سخرية
يعني
عندي سؤال
ليه الغباوة دي؟
ايه الهدف منها يعني؟
يعني مافيش قوة في الدنيا تقدر تجبر المؤمن على عدم الايمان
ومافيش قوة في الدنيا تقدر تجبر غير المؤمن على الايمان بالعافية
هم بقى مش عارفين كده؟
مش بس كده
اذا كان هدف الناس اللي بتفرض عقيدتها بالقوة
انها تبسط سيطرتها
فهم لازم يعرفوا ان مع اول فرجة في الشباك
ح يطلع عليهم النمل من كل حتة وياكلهم
زي ما حصل للاتحاد الزفتتي
وما حدش بقى يقول لي امريكا وما عرف ايه
الناس ما صدقت الحكم الشعوعي غار من قفاها
زي ما حي يعملوا فرح لما الحكم السعودي يغور
هي ليه حاجة ملحوظة في الطبيعة البشرية
اننا بنفكر ازاي نئذي اعداءنا اكتر ما بنفكر ازاي نخدم مصالحنا
يعني انا كمواطنة
كفرد
ايه مصلحتي في اني ابقى محاطة بالنصابين؟
ما هو المنافق تعريفه البلدي انه بيني ادم نصاب
والحقيقة ان الحياة بتوفر لنا
او على الاقل بتوفر لي
عدد لا بأس به من النصابين
الماهرين
وربنا خلق العبط اللي زي
عشان النصابين يسترزقوا
وانا بقى اخد ثواب
ان شاء الله اخد ثواب يعني
كل واحد بيتحاسب على قد مخه
طيب اذا ربنا خلق ناس
بالسليقة كده عندهم هواية النصب على المخاليق
ايه بقى مصلحتنا في اننا
نجبر ناس تانية مالهاش مزاج تنصب
على انها تنصب؟
حد جرب قبل كده يتنصب عليه؟
اللي جرب ح يعرف قد ايه الواحد لما بيتنصب عليه
دمه بيتحرق وبيبقى عايز يولع في الكون من كتر الغيظ
طيب يعني الحمد لله
احنا لسة ما بنفطرش الصايمين بالعافية
ولا بناخد الغياب في الجوامع
بس بعد قانون الارهاب
الواحد خايف يبقى زي العراق ايام
الرئيس الشهيد الولي الصالح
صدان
اللي العيال وهم بيذاكروا في البيت
لما يوصلوا لاسمه في الكتاب يقوموا يقفوا ويصقفوا
اه وربنا
الواحدة تبقى قاعدة في بيتها
وفجأة تلاقي ابنها اللي عنده عشر سنين
وقف مرة واحدة قعد يصقف لوحده
طب استفاد ايه بقى؟
يعني لما خلا الناس تعلق صورته بالغصب في البيت
عرف يخليهم يحبوه بالعافية؟
اول ما جات لهم فرصه
ضربوا تمثاله بالجزم
واكيد هو عارف انه كان مكروه
بدليل انه طلب تسليمه للامريكان مش للعراقيين
طيب من اول الخليفة مالمأمون
لا
من اول يزيد اللي اخد بيعته غصبانية واقتدار
لحد الاتحاد الزفتتي وصدان والقسيم
كل دول اغبيا؟
كل دول ما كانوش بيفكروا في مصلحتهم
قد ما بيفكروا ازاي يرازوا الناس ويقرفوهم؟
ومن الاول اللي منعوا البهائيين انهم يعلنوا عن نفسهم
مرورا باللي سجنوا كريم عامر
وانتهاءا بقانون الارهاب
الامريكي من الطراز الاول
كل دول ما عندهمش هدف في الحياة
غير انهم يملوا لنا البلد نصابين
عشان امثالي من البهاليل والمهابيل
يتنصب عليهم لحد ما يجيلهم التهاب رئوي من كتر الريالة اللي نازلة على صدرهم
وفي الاخر برضه ح ينضربوا باوسخ واقدم جزم
وعجبي
: ملحوظة
البشر زي ما بيحبوا يقهروا بعض
ما بيكرهوش حاجة قد ان حد يقهرهم
بدليل ان الاتحاد الزفتت ما يعرفش يرشي الناس بالمستوى المعيشي المرتفع
والتقدم العلمي والحضاري
والخليفة المامون ما يعرفش يرشي الناس بالنهضة العلمية والثقافية
والسعودية مش عارفة ترشي المواطنين بالفلوس الكتير
فما بال اللي مجوعنا ومسففنا التراب

23 comments:

Anonymous said...

الحقيقة اللحظة اللى ممكن الانسان يحاول يفرض افكاره على انسان ثانى
هى اللحظة اللى يبدأ يبص فيها بشكل من التقدير والمبالغة
زى مثلا انه يفتكر ان سنه كبير
والاخرين من دور اولاده

بالتالى فالآخرين هم مجموعة من المرضي النفسيين وهو اللى صح

ويفضل يردد زى العبيط
عيب يا ولاد لازم تسمعوا كلامى انا من درو امكمكم

Anonymous said...

أزيك يا نوارة .. أنا ما أقدرش اتأخر عنك علي فكرة و أنت عارفه كده كويس و كنت متابعك الفترة اللي فاتت كلها ... بس الأمتحانات و حاجات تانيه عماله تحصل مخلياني مش عارف أعمل أي حاجة
----------------
عارفه بقي تعليقا علي بوستك الأخراني ده ... كان المفروض يعترفوا بوجود البهائيين في مصر .. لأنه أعترافهم الناس بيهم أو عدم أعترافهم ما يفرقش في أي حاجة خالص
لأنهم كده كده موجودين ... نفس الكلام في كل مكان فالعالم ...يمكننيأن أقنع أي أحد أن يقول ما أريده بأن أصوب فوهة مسدسي الي رأسه
لكن هل هاقدر أغير فكره
الراجل المفتي الألباني حافظ علي أيمانه وسط ظروف حالكه و أيام سوداء و اللي حواليه كدبوا الكدبة و هما اللي صدقوها
عزيزتي نوارة ... ما أشبه اليوم بالبارحة

Anonymous said...

biby cletus

Thank you


احمد

قال لك اللي يمشي ورا العيال ما يخلاش من

التقريص

انا قلت لك اسمع كلامي؟

هو اللي يتناقش معاك يبقى بيقول لك اسمع كلام

بس انت قلت لي يا مزة

وانا مش مزة حضرتك

وباوضح لك اني مش مزة

ده القصد يعني

اخدت الموضوع على اعضاءك ليه؟

عموما لما تكبر احصابك ح تهدى

الالالالالالللللللللللل


هاني

والنبي بص على احمد اللي فوقك ده

اهو ده لو حكم البلد ح يعمل قضية دعارة لكل المخالفين له

مع انه مع الحريات

كل واحد مع حريته هو بس

اذا كان يمين وللا شمال

Anonymous said...

بصوا من الاخر لا اكراه فى اى شىء سواء دين او فكر او موقف او اى شىء بس من الواضح ان الانسان ماتعملش بعد كل ده الموضوع ده فقاعد بردو عمال يفشخ فى الناس و يجبرهم على معتقاد مالهاش اى لازمه و مش هتفرق معاهم اصلا لا الاسوء من كده ان واحد صاحبى بيقولى المفروض احنا ناخد البهائين دول ونعدمهم فى ميدان عام و مش بيهزر يعنى كمان مش اجبار لاتطهير عرقى كمان لشىء انسنا مالهوش ذنب فيه
يعنى مثلا هو كان مسلم و بقى بهائى لا ده هو اتولد لقى جد جد جده بهائى
بس ازاى ربنا كده يزعل مننا وهيعاقبنا علشان ماعقبناش البهائين الكفره و ما قتلناهومش
وما طبقناش حد الرده قال ربنا يعنى لو هو عاوز يخلص منهم يايعنى مش عارف ومستنينا احنا بقى نخلص عليهم
زائد ان موضوع الى بيجروا من بيتهم زى الكلاب علشان يروحوا يصلوا يعنى لاتعليق
كفايه الى قولتيه
من الواضح ان الدين الاسلامى دلوقتى بقى بالاكراه و الفشخ و القتل و الضرب
بس عادى
ماهو كل شىء دلوقتى بقى بالاكراه و الفشخ و الضرب و تحجيم اللسان زى معاده الساميه و معاده الشواذ و معاده المهلبيه مش فارقه كتير.يحيى

Anonymous said...

اولا اسمها القصيم مش القسيم

ثانيا مين ابن الكدابة اللى بيقول ان في حاجة اسمها غياب في الجوامع و اللى ميجيش بيتضرب ؟

يلعن ام الكدب

انا عشت في القصيم 4 سنين و مفيش حاجة كده نهائيا و اللى بيقولك كده غرضه دنئ انه يكرهك في السعوديين او يضحكك عليهم و خلاص

بالنسبة لمفتى البانيا فالناس في البانيا اتعذبت كتير خصوصا بعد قرار منع الدين في الستينات و تم فيه هدم كل الجوامع او الكنائس و تحويلها لبارات او ملاهي ليلية

Anonymous said...

شرم

اولا اشكرك على التصحيح

هي فعلا اسمها القصيم

ثانيا

معلش اللي قال لي كده مش كداب ولا ابن كدابة

عشان اللي قالوا لي كده

اتنين سعودييات من اهل القسيم
نفسها
وعايشين ومولودين هناك اساسا

وواحد مصري ما يعرفهمش خالص عاش في السعودية 18 سنة

وعلى فكرة كمان دي حاجة معروفة

Anonymous said...

أنتي بجد معقداني أنا و بعض المدونيين..ايه ده يا بنتب ...ألواحد مش ملاحق يتابعك و الله...بوستات كتييير و كلها أحلي و أشد من بعضها...أنا مش جاي أنق و الله بس بأبدي اعجابي...علي فكره مش أنا بس اللي كده ...كان في ناس تانيه معجبه بس أنا مش فتان...ههههههههه
بخصوص البوست فأنا ضد تماما فكره أن حد يفرض علي الناس شيء بدعوي أن ده يخدم مصلحتهم العامه أو بدعوي أنه سيادته هو اللي فاهم أكتر و احنا الرعيه اللي لازم تقدم فروض الطاعه و الولاء و القرابين له كمان اذا لزم الامر و لذلك فعاده لا تنجح الانظمه الشموليه في تحقيق أهدافها المزعومه و يكون مصيرها مزبلخ التاريخ
البوست بجد تحفففففففففففه
تحياتي لكي و ننتظر المزيد

Anonymous said...

مايك

شالله يخليك ليا يا رافع من روحي المعدنية يا مسيطني

Anonymous said...

طيب اسمحولي ادلي بدلوي لإني برضة من اهل القصيم سابقا..هو الحقيقة مفيش تفتيش في المساجد...يعني مش حاطين كشكول حضور وانصراف..لكن في ناس من الهيئة(هيئة الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر) بتمر في الشوارع ساعة الصلاة وتشوف مين مش في الجامع..وتبقى ليلة اهله سودا لو لقوا حد..بيشتري حاجة ولا محتاجة...طبعا في الغالب بيبقى فيه نصح من عينة أتقي الله يا طويل العمر لكن لو مطوع غبي مايعرفش ابوه...(المطوع هو الراجل الي بدقن ومعاه عصايا وشغلته يغير المنكر ويؤمر بالمعروف) لو مطوع من دول جايز ايده تطول شوية من منطلق من راي منكم منكرا فليغيرة بيده....اما لو العبد الي هو المواطن ما احترمش نفسة واستغفر وارتجع...يبقى الحكم ان الله يزع بالسلطان ما لا يزع بالقران...وعلى الهيئة دوغري...ياخدلة كام جلده...كلمتين ...زي مزاج البية الظابط ما يجيجب...على فكرة...يا شرم مش معنى ان محصلكش كده انه مش موجود...و عموما في نكتة مشهورة في القصيم بالذات عن الموضوع ده..بتقول ( واحد مطوع راح يخبط على بيوت الناس وقت الصلاة عشان يشوف مين ما صلاش...فخبط على باب فتحلة واحد راجل قعد يديلة خطبة عصماء في الصلاة في المسجد وفضلها على المسلمين ..والراجل بيسمع بمنتهى الأدب وبعد ما خلص الراجل قالة انا متشكر جدا بس الحقيقة ان انا مسيحي..فالمطوع قالة..وش فيك يا شيخ انا قحطاني وبصلي) قحطان دي قبيلة كبيرة في المملكة..عذرا عالإطالة بلوج رائع يا نوارة

Anonymous said...

بصي النقيضين غلط يعني الإجبار على المعتقدات سواء بالإيمان أو عدمه غلط
معتقدات الشخص ملكه هو بس
ممن فعلا الإجبار يكون ناس مشوهة مش مقتنعة لكن بتمثل و خلاص
و إدماننا للظاهريات بيخلينا نعمل كده

Anonymous said...

شكلى كدا هستوطن الجبهه دى:)
وكل اللى هقوله ان اللى بيربى طير بيسيبه طول اليوم يروح وييجى زى ماهو عاوز لكن فى الاخر بيرجع وعارف انه ليه مكان وحياة زى البشر تمام.
انما تفتكرو لو اتحبس وماشفش النور هيعمل ايه..ياهيستنى اول فرصه للهروب ياهيموت من كتر الحبسه.
ودا حالنا بالظبط دلوقت
مش فارقين كتير عن الطير

Anonymous said...

اختى في الله
السيدة الفاضلة نواره نجم

انا بصراحة في اللى مكفينى ومفيش داعى لاستمرار مسلسل البضن المتبادل ما بينى وبين حضرتك

واذا كنت تعتبري كلمة مزة مستفزة لسنك ومركزك الاجتماعى فانا برده بعتبر كلمة خالتك كلمة مستفزة لسنى ومركزى الاجتماعى
خصوصا انى بحب خالتى جدا ومش بحب حد ينتحل شخصيتها

لذا وكنوع من تهدئة الاجواء
ارى ان نوحد صيغة للخطاب فيما بيننا

انت تبقي
اختى في الله
وانا
اخوكى في الله

نياه نياه نياه

------------
اما بخصوص الخلافات الثانية حول حسن نصر الله، والغمز واللمز المتبادل فيما بيننا فهذا شيء لطيف جدا
واتمنى ان يستمر و يديم الله الخلاف بيننا

والسلام عليكم ورحمته وبركاته
.
.
.
.

التهيس
الوطن
الله

Anonymous said...

ماهو أنا بصراحة شفت التعليق بس ما فهمتش هو قصده ايه ... اول ما حطيت تعليقي لقيته فوقي
و دلوقتي في تعليق تاني ... شكله هاديء عن الأول
ما محبة الا بعد خلاف يا نوارة :) مع أنه التعليق الأول أنا مش عارف ايه علاقته بالتدوينة المكتوبة ... مش شايف فيها أي نوع من أنواع فرض رأيك علي القاريء

Anonymous said...

انا اول مرة بدخل عندك يا نواره .......بس اكيد مش اخر
اشمعنا يعنى القهر الفكرى اللى حارق دمنا... تيجوا كده نعد كام نوع من انواع القهر يحرق الدم
يا ستى.....بلد واحدة بس فى السعودية ..قولى كلام غير ده
طب بلاش قهر دينى...دى مصر لو حبيت تعمل هاى سكور فى انواع القهر اللى لسه ماوردش على التاريخ.... مبارك يبقى دخل التاريخ من اوسعها باب
خليكوا سبور يا جماعة مش تحرقوه دمكوا
ولسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسه
ياما فى الجراب ياااااااااااا
ولا بلاش

Anonymous said...

هو مش مسألة اجبار هيا مسألة اساسا ان الواحد يعتقد انه صح و التاني غلط
و ينسى الطبيعة النسبية للكون كله

اول ما يتهئلك انك صح و يا سلام بأى لو كان صح جاي من يقين ديني

ساعتها ممكن يحصل اي حاجة بأى و اكيد كلها حاجت وحشة

فالمرض مش في الاجبار

المرض في الاحادية

و الاجبار ده من اعراض المرض و مش عرض رئيسي كمان ف اعراض اخطر منه
و هي الكره و العزلة و البغض و الحقد

بس

Anonymous said...

الحرية لرشيد غلام

Anonymous said...

حلو اوي الموضوع والتناول

فكرة ان الانسان لازم بتصرف عن اقتناع

سواء كفر اوايمان

Anonymous said...

موضوع رائع كالعادة يا نوارتنا
ربنا يبارك فيكي

أنا ملاحظ خروج الناس عن الموضوع بطريقة عجيبه .. يا ترى ليه ؟ هذا يحدث كثيرا .. يكون الموضوع هام جدا ويخرج علينا أحدهم ويجرجر الجميع إلى طرق جانبية مستفزا الآخرين فينساقون خلفه .. لاحظت هذا في عدد من المواضيع في عدة مدونات .. عموما ربنا يوحد قلوبنا على قضيتنا الأساسية وهي التخلص من ذلك النظام البغيض بكل تفصيلاته

أرق تحياتي

Anonymous said...

كلام رائع جداً فيه سطرين بس مش مقتنع بيهم

الله ينور عليكى الا سطرين

Anonymous said...

سبحان الله فعلا غباوة اللى بيعملوه ده
هو الايمان بالعافية
ده ربنا قال (من شاى فاليؤمن ومن شاء فاليكفر)ليه بقى العافية دى
اهم بيروحوا يصلوا بس مش مقتنعين
باللى بيعملوه وبيهيسوا فى الصلاة
والله فعلا دول مرضى نفسيين
ومحتجين علاج سريع لحالتهم دى
وربنا الشافى
ودمتم

Anonymous said...

البوست جميل ورائع وحالم شوية وعل فكرة احنا الحمد لله وصلنا لمرحلة التفطير بالعافية في رمضان اه والله بجد ده بيحصل هنا
بس ليا تعليق علي الاخ في الله احمد
انا قبل كده قرأت لسيادته - خليكوا شاهدين علي احترامي ليه - تعليق علي رأي لواحدة مدونة كانت ليها رأي مختلف عنه وعينك ما تشوف لا نور ولا ضلمة (كله شتيمة في شتيمة مفيش ضرب )لذلك انا ادعي ان احنا كتير مننا في حكاية احترام أراء الاخرين عندنا انفصام حـــــاد وحاد جدا كمان

Anonymous said...

eh el gamal da

Anonymous said...

موضوع في الصميم يانوارة
أنا مش بكره غير الناس اللي فاكره انها صح مطلق وبتجبر الناس على انها تكون زيها على أساس انها الصح المطلق
فعلاً مخلوقات مقززة
وحتى لو فرضنا اني في حد صح صح مطلق فمش من حقه يجبرني أو يجبر أي حد على الصح ده.. علشان كل واحد له حرية الإختيار حتى لو كان اختياره ده الغلط المطلق ..هو حررررررررررررر.. ياناس حر :@
ـــــــــ
نوارتي معليش حاجة محشورة في زوري وهموت لو مش قلتها.. بحبــــــــــــــك مووووووووت
وعجباني شخصيتك ودماغك جداً.. ومش ببالغ والله في إني شايفاكي قدوتي
وهاتي بوسة كمان
:) :) :)