Tuesday 3 April 2007

وقائع محاكمة اسلام نبيه..ألا لعنة الله على الظالمين

صباح الخير

ان شاء الله يبقى خير يعني

امبارح عرفتوا طبعا ان الحكم في قضية اسلام نبيه (ربنا ينتقم منه) اتأجل ليوم 6 مايو.

حاولت اصور اسلام نبيه ح تلاقوه في شوية صور من بعيد،

بسبب ازدحام الاعلاميين في القاعة

الشرطة ابتدت تخرج اهالي المتهمين برة

انا ما وجعش قلبي غير راجل عجوز وغلبان اول ما قالوا له اطلع برة طلع بدون مقاوحة خالص

دخل في الاول عماد الكبير مع المحامين

ودخل الباشا اسلام لابس ملون وزاحوا كل المساجين ع الناحية اليمين عشان يفضوا له

الناحية الشمال من القفص ومعاه اتنين حراس امناء شرطة بيغطوا عليه

عشان نجم السيما ما يتصورش
















وعمال يبص لنا كلنا على اساسا اننا حوش ولمامة

















فيه بقى ملحوظة

صخص ما بيقولوا انه ظابط

جيمي واسد قالوا لي انه كان موجود قدام النقابة وما شالش عينه من عليهم

وقعد يشاور على المدونين اللي كانوا موجودين ويعرفهم انه بيشاور عليهم

سعادة الضابط جه المحكمة قبل ما تعقد الجلسة

وفضل برضه ما شالش عينه من على جيمي واسد وسيزر
لابس بالطو رمادي تحتيه قميص اسود وهو اسمر كده شوية ونحيف الفيديو فيه عماد وهو قاعد
وبعدين باتنقل بالتليفون ح تلاقوه واقف في اخر المحكمة

يعني عادي عينيه وهو حر يبص بيها مطرح ما هو عايز

بس الغريبة انه فضل واقف واقف واقف يبص يبص يبص

واول ما انعقدت جلسة المحكمة مشي

خير يعني؟



ابتدت الجلسة بان المحامين اتكلموا شوية كده


ما سمعتش كويس قالوا ايه


وبعدين عماد الكبير ادلى بشهادته بالتفصيل هنا


وقال ان الحكاية ابتدت لما كان ماشي وشاف ابن عمه البوليس بيتعرض له


فنزل يشوف فيه ايه فالبوليس ضربه بالجزمة على راسه وسحبه على القسم


واسلام بيه عمل اللي عمله


كتفوه من ايديه ونيموه وقلعوه البنطلون ورفعوا رجليه لفوق


وامين الشرطة قعد يضربه بالجزمة على راسه


و"اسلام بيه" زي ما عماد الكبير مصمم يشير له


مسك عصاية شمسية سمكها قد الصباع وحاول يدخلها في مؤخرته


بس عماد اتشنج عشان ما يعرفش يدخلها في مؤخرته


وقعد يقول له: قول انا مرة قول انا خول قول بولاق مافيهاش راجل


والامين يضربه بالجزمة على راسه ويقول له قول زي ما البيه بيقول لك


وبعدين رموا مية على الارض وقالوا له اجري زي ما الحصان بيجري


عماد لما بيتسئل: ما اسمك


بيقول: يعني ايه يا بيه


يعني لازم تقول له اسمك ايه؟


وعماد زي ملايين المصريين لما تقول له يمينك فين من شمالك ممكن ما يعرفش


عشان كده كان طبيعي انه لما يسأله كان يوم ايه يقول له: هو في شهر واحد يا بيه

يا 18 يا 19.


ولما يتسئل عن هويدا طه او الجزيرة يبقى مش عارف لا اسم هويدا ولا اسم قناة الجزيرة


فطبعا قال مش عارف يا بيه


عماد من الصدمة والكسفة وكسرة النفس رجع البيت ما جابش سيرة لحد


بعدها بشهر ونص لقى صورته نازلة على الموبايلات والانترنت


ولما ابوه شاف الفيديو ده...مات، الله يرحمه.


عماد كان بيعيط لدرجة اني كنت واقفة بعيد جنب منصة النيابة كده


وكنت شايفة مية بتقع من وشه كان جردل مية نزل على وشه


مش انا بس اللي عيطت


وكيل النيابة اللي جنبي كمان عينيه دمعت


وناس كتير كانت بتعيط


عماد بيقول انه بعد ما اتعرض للانتهاك سكت وفضل ساكت


ما اتكلمش ولا رفع قضية غير لما قبضوا على اخوه


فخاف انهم يعملوا في اخوه اللي اتعمل فيه


وبيقول انه في الاول سكت عشان هو كبير العيلة بعد ما ابوه مات


ولازم يحافظ على البيت


لكن لما الامر وصل لاخوه يبقى مش فاضل له حاجة


من الحاجات الغريبة اللي قالها عماد


ان "اسلام بيه" لما عرف بموضوع القضية


جاب له شيبسي وعصير وحتة حشيش وقال: نشربها بقى مع بعض وما فيش قضية ولا حاجة


والحاجة بقى الاغرب


ان بعد ما اسلام عمل في عماد كل اللي عمله


تاني يوم وهو بيخرجه من الحجز قال له: خد الكارت بتاعي واي حاجة تحتاجها انا تحت امرك! ههههههههه


هم يبكي وهم يخلع القلب من مكانه.


الشهادة كانت طويلة ومؤلمة وعصيبة وما يتهياليش فيه مازوخي يجب انه يسمعها


او سادي يحب اني استرجعها تاني.


بس الشهادة لما تسمعها من عماد الكبير تحس ان فيه تار شخصي بينك وبين اسلام نبيه


خصوصا اني قعدت اتنقل ببصري ما بين عماد وما بين اسلام


اللي كان، وياللعجب بيبص لي لاني كنت في وشه على طول من الناحية التانية


وكنت باعيط قوي


وكان بيبص كأنه بيقول لي: يا بنت الكلب...أو بنت أي حاجة تانية واما ابص له يدور وشه بقرف


ربنا ما يوري حد يعني ايه عينك تيجي في عين مجرم زي ده


وهو جوة القفص اتخضيت منه


القاضي بعد ما عماد ادلى بشهادته


عصر عماد عصر


وقعد يسأله بالتفصيل تاني


عن الكلام اللي هو كان قاله


وخلاه يعيده تاني جملة جملة


وبعدين


تقدم محامي قال الدفاع قال


محامي اسلام يعني الأستاذ جميل سعيد


هم مجموعة محامين كده


اشي رجالة كبار واشي شباب ما كانش ناقص غير النساء والاطفال الرضع يبقوا ضمن طقم الدفاع عن المجرم اسلام


اكبر واحد فيهم


اللي هو محامي العبارة


برضه مسك عماد وقعد يسأله


كنت نايم ازاي


وازاي شفت الامين وانت نايم


طيب لما كنت نايم ورافعين رجليك ازاي كنت شايف اللي قدامك


طيب مين اللي كان رافع رجليك ومين اللي كان بيدخل العصايا


طيب المسافة اللي كانت بين رجليك كانت كام سنتي


لحد ما قال: وازاي بتقول عصاية شمسية وهي قد الصباع


واذا بالقاعة كلها بتقول: ياااااااااااااااااااااااه وبعدين بقى؟


وبعدين مسك الدفاتر وقعد يقول امين الشرطة ما كانش موجود يوميها واهي الدفاتر بتقول انه كان اجازة


والمتهم يعرف هويدا طه وقناة الجزيرة


وبعدين رجع وصحح قال: قصدي المدعي يعرف هويدا طه وقناة الجزيرة.


ساعتها أسد ضحك وقال: عقله الباطن بيقول له ان عماد متهم.


المحامي كان بيسأل باللغة العربية والقاضي بيترجم لعماد بالبلدي


قعدت ركزت في وش المحامي وهو بيكلم عماد


يدور ناحيته اول ما عماد يبص له والله والله والله ما يقدر يبص في عنين عماد خالص


انا مش بابالغ


كل ما عماد يبص للمحامي بتاع اسلام تفضل عنين المحامي تتنطط يمين وشمال وما يبصش لعماد في وشه خالص



من ضمن الاسئلة اللي سألها: قلت أن إسلام نبيه كان قد أعطاك الكارت الشخصي فأين ذلك الكارت؟


فبص عماد للقاضي وقال له: يعني ايه يا بيه؟


ولما القاضي ترجم له قال عماد: قطعته وانا نازل ع السلم..


فضحك المحامي مش عارفة على ايه؟


يعني لو انا – لا سمح الله - حطيت في مؤخرة انسان عصايا وبعدين اديته الكارت ح يخليه معاه يعمل بيه ايه؟


وهكذا فضل المحامي يعصر تاني في عماد


وكأنه مكتوب عليه العذاب في القسم والمحكمة


لدرجة ان القاضي، اللي كان بالفعل عصر عماد لما جاب جاز، زهق وأمره انه يسأل اسئلة لها معنى.


فالمحامي قعد يبتسم له ويقول له: احنا جايين نتعلم من حضرتك يا سعادة القاضي


حضرتك بتفهم لكن انا فهمي على قدي! انا عايز افهم انا كمان


المحامي قال ان عماد عنده قضية مخدرات وشروع في قتل سنة 80 فعماد قال: اذا كنت انا مواليد 85، فالمحامي قال: لا اسف قصدي سنة 90، فعماد قال: يعني وانا عندي خمس سنين؟


ولو اعتبرنا ان عماد طفل معجزة وقتل وتاجر في المخدرات وهو عنده خمس سنين


او حتى جه من عالم الارواح قبل ما يتولد وعمل كل الاعمال الاجرامية


هي عقوبة الشروع في القتل والاتجار في المخدرات: "عصا في مؤخرة المذنب"؟


بعد المحاكمة خرج المحامي يتحدث لوسائل الاعلام ويقول ان جهاز الشرطة اللي بيخدم الوطن


واللي بيقدم كل سنة ضحايا وشهداء


مستهدف من قبل جهات معينة ليتم تشويهه


فالمراسل قال له : مين الجهات دي


قال له: انت تعلم وانا اعلم! طيب ايه يعني؟


وبالنسبة لنا احنا عايزين نعرف احنا كمان، وللا هو فيه سيم بينه وبين المراسل؟


ساعتها جيمي قال له بصوت عالي: حضرتك جاي تدافع عن جهاز وللا عن متهم؟


فأجاب المحامي: عن الاثنين معا


فجيمي قال له: لأ..المفروض انك جاي تتدافع عن متهم مش عن جهاز..






عماد اتلم عليه طبعا المراسلين، وبعدين اتلم الناس وواحدة ست شعبية جات قالت لي: هو ماله يا أختشي


قلت لها دي قضية هتك العرض بتاعة الظابط..


قالت لي: ازاي يعني يا اختشي


قلت لها: يعني الظابط حط عصايا عند عماد


لطمت على وشها حتة لطمة كأنها بتضرب اسلام نبيه


واحدة تانية برضه ست غلبانة واقفة: منه لله الظابط..كان عايز يكسر عين الواد..بس ربنا فضحه وقلبت عليه

ربك كبير..


فوجئنا باسلام خارج من قاعة المحكمة ورايح الغرفة المقابلة قال عشان يقعد مع اهله، الناس اول ما شافته، حتى اللي ما حضروش المحاكمة جريوا ناحيته وسمعت واحدة غلبانة بتقول: تعالى هنا يا بن الكلب


مش عارفة يعني لو جه كانت ح تعمل له ايه؟


الناس فضلت واقفة مستنياه ع الباب عشان اما يخرج ما اعرفش ح يعملوا ايه؟


بس هو خرج من الناحية التانية











على هامش المحاكمة:

- ادهم الصفتي اتصل بيا وقال لي: يا نوارة مدام انت في المحكمة شوفي لنا محامي من عندك يروح قسم الدقي.

فيه هناك 13 سوادني، كانوا من الناس اللي اتبقت من مذبحة المهندسين

راحوا يطلبوا تعويض من المفوضية

فالمفوضية سلمتهم للبوليس

وفيه معاهم اتنين ستات وطفلين

ومش معاهم محامي

وح يتحولوا لامن الدولة

والنبي شوفي أي محامي يروح لهم من الحواليكي

درت بقى على كل واحد لابس بالطوا اسود

ولاني ما عنديش تمييز

رحت لمحامي شاب كده وحكيت له الحكاية

قال لي قولي للمحامي ده

المحامي ده قال لي: انا محامي الداخلية ح اترافع عن السودانيين ازاي؟

قوم رغدة بمنتهى العفوية قالت له: طيب ما تعرفش محامي مش بتاع الداخلية؟

بصيت للشاب الصغير وقلت له: انتوا اللي بتدافعوا عن اسلام نبيه؟

فبص في الارض وقال بحرج: ايوة

يمكن عشان لسة صغير وجلده لسة ما نحسش على ظلم الناس

كان نفسي اسأل المحامي اللي عصر عماد: لو حفيدك مكان عماد كان ح يبقى موقفك ايه؟

المهم في الآخر الأستاذ ناصر أمين محامي عماد قال لي انه ح يبعت محامين للسودانيين

والأستاذ احمد حلمي المحامي اللي كان موجود في المحكمة ساعتها قال لي انه اتصل بمحامين مركز هشام مبارك

عشان يستنوا اللاجئين في امن الدولة

- محامي اسلام اللي جيمي هب فيه جه على جنب وقال له: ح ابقى ادافع عنك

فجيمي قال له: متشكر عندي الاستاذ احمد سيف الاسلام من مركز هشام مبارك هو اللي بيدافع عني.

- واحدة واقفة بتقول لي: شايفة المحامي شكله عامل ازاي؟ devil's advocate

قلت لها: مش عارفة ده ازاي مش خايف من ربنا

قالت لي بحيادية: لا يمكن مافيش ربنا...بس هو بيدافع عن الشيطان.

والنبي يعني

انا شفت نظم حكم بتظلم الناس

بتسرق الناس

بتقهر الناس

بتقتل الناس

عمري ما شفت نظام حكم بيكفر الناس

وما حدش يقول لي: دول المثقفين بس اللي عايزين يعملوا فيها مختلفين

لا

روح مؤسسات الاحداث وانزل العشوائيات وشوف كمية الالحاد غير المسبوقة الموجودة هناك

يعني انا كنت زمان قريت بحث عن الالحاد

والبحث كان بيقول ان منطقة الشرق الاوسط، نسبة الالحاد فيها قليلة جدا بين المسلمين والمسيحيين في هذه المنطقة

وان اقل نسبة الالحاد في العالم موجودة في اللي مولودين مسلمين، حتى بين المقيمين في دول اوروبية، او الحادية

كمان كان فيه دراسة بتقول ان النظام الشيوعي مش منتظر انه يصل لمصر عشان المصريين بطبعهم شعب ديني يرفض الالحاد من حيث المبدأ

اللهم صلي على حضرة النبي

نظام الحكم الحالي نجح في اللي فشل فيه الاتحاد السوفيتي بجلالة قدره.

سبعة الاف سنة المصريين مؤمنين

اول مرة يكفروا في تاريخهم هو دلوقت..في عهد هذا النظام المبارك

ايه الانجازات المهولة دي

يا مثبت العقل والدين يا رب

يا مقلب القلوب ثبت قلوبنا على دينك

نحن نطالب برفع ام علاء عن الجماهير



اول مرة افهم يعني ايه:

كفرتني يااااااااا شيييييييييييييخ

ألا لعنة الله على الظالمين.







30 comments:

Anonymous said...

انتى بعد كدة هاتخلينى اغطى الاحداث بالبلدى و الشعبى كدة

المشكلة انى مش بعرف

اكيد هاخد عندك كورسات قريب

Anonymous said...

ربنا ياخدهم كلهم قولوا اميننننننننننن.يحيى

Anonymous said...

تغطية رائعة للاحداث يا نوارة

يا بنتى الشعب كفر من كتر الظلم اللى شافه اللى عمرنا ما شفناه اللى الايام السودة ديه

ولسسسسسسسسسسسسه
اما يمسك الوريث الحكم اما هوا داخل على الحكم والناس كارهاه اما يمسك هيعمل ايه بقاه

مش تقوليله مبروك على الجوازة الميمونة
ولا وعامل فرحة يوم عيد ميلاد ابوه علشان يوريله بيحيبه ازاى
بس ليا سؤال يا نوارة بما انك خبيرة فى السياسة وبا انك برده واحدة ست

سوزان هتسيب خديجة تبقى سيدة مصر الاولى ولا هتعمل ايه وهنتفرج باه على صراع الحموات ومراتات الابناء ولا لأ

Anonymous said...

يا نواره
في مشكله صغيره قوي في تسجيل الشهاده
ان الفيديوا من غير صوت :@:@:@:@
ياريت لو تشوفي المشكله دي عشان انا جيت متأخر امبارح

علي فكره الشحص الغريب اللي قابلكم عند ميدان التحرير يبقى العبد لله
هههههه

Anonymous said...

يا ساتر يا رب...طلعتي الدم في عروقي يا شيخة...اول مرة احس اني فعلا عايزة اشتم...يلا خليني مؤدبة..مش هقول غير حسبي الله ونعم الوكيل...على فكرة انا عايزة اسأل سؤال..هو مركز هشام مبارك ده..ممكن يدافع عن ناس مصنفين اصوليين؟؟...ليا صديق اتقبض علية في هوجة من هوجات الدولة عشان بيحفظ العيال في الجامع قران..اعتبروه ارهابي..و بقاله سنتين ما خرجش...ينفع استعين بالناس الي هناك..ولا ايه....تغطية رائعة يا نوارة..وياريت تبقى تعلني بدري شوية عن اي محاكمة مشابهة..عشان نروح نتف شوية...

Anonymous said...

جيمي

وانا ح اخد عندك كورسات ازاي بتبقى جدع كده

هههههههههههههه



يحيى

امين


مصر هي امي

والله انا اللي اعرفه ان الست لما تبقى حيزبون قوي

ما تتصادمش

تبقى ناعمة وتخوزق من تحت الحزام

وممكن تطوي مرات ابنها تحت جناحها

طبعا انا باتكلم عن الحيزبون مش عن السيدة الاولى العظيمة ماما سوزان

وللا ايه؟

يساري مصري

ايه الاحراج ده

اعمل ايه يعني

انا جديدة في التكنولوبيا

ههههههههههههههه

انا عارفة انك انت انت

بس انت شفت الجو كان ملبش بالغبوب


سكوت ح نصوت

ههههههههههههههههههه

انت لسة شوفتي حاجة

انا وراكي لحد ما تسبي الدين

:)))))

Anonymous said...

Nawara el ta3'teye ele enta 3amlha gamda,bas el video msh bayeen feeh 7aga !!!!!!!!!!!!!!! da 3'er tab3an en mafesh sout..bas ana 2areet ele ente katbaah...sada2ene ana dama3at..msh mesd2a el 3ak wel estehbal ele bey7sal da !!!!!!!!
ye2gelo el adya leeh?? mestanyeen adela wala shahadet shouhood??
7asbi allah wa ne3ma el wakeel.....
allah el mosta3an..

Anonymous said...

ههههههههههههههههه
بس اتمني تكون الدنيا صفيت و طلعت يا محلا نورها
هههههههه

اتمنى نتقابل فظروف احسن من كدا المره اللي جايه

Anonymous said...

اشكرك يا نوارة على مجهودك


للنشر احداث


تغطية وقائع المحاكمة

Anonymous said...

كل الكلام ضاع ومبقاش غير التفكير اننا بعد كام سنه ايه تاني هيحصل عموما اتمنى انه يبقي خير

أنــــــــــــــــا

http://www.toto3alakaboto.blogspot.com/

Anonymous said...

بجد خليتي الدم طلع في نفوخي لدرجة اني بفكر اعمل بوست مخصوص اشتم وأأبح واطلع المواهب المدفونه ..ايه بجد مدي الهوان والامتهان اللي الانسان بيشوفه دا ..انا حاسه فعلا اني من حرقة الدم مش قادرة اكتب ربع كلمه
بجد حسبي الله ونعم الوكيل

امال بقي بعد التعديل وقانون الارهاب ايه اللي ممكن يحصل ..اكيد هانعرف لأول مرة النسل الناتج من (تزاوج)_مشيها تزواج عشان انا مؤدبه والواحد بردو لسه بيبتدي حياته في التدوين _بين الانسان الذكر وعصا الشمسيه

Anonymous said...

ربنا يكون فى عون القاضى .. و يقدره يحكم بالعدل و مايخضعش للضغوط المرعبه اللى أكيد جارى ممارستها عليه حاليا
المهم .. انا رحت مطبعه فى الزيتون سألت عن طبع تليفونات و عناويين مكاتب المحاماه اللى أنتى نشرتيهم فى البوست السابق .. المطبعه متخصصه فى طباعة البوسترات على ورق ذاتى اللصق .. التكلفه بسيطه لكن لما وقعت بلسانى و قلت دى مكاتب لمنظمات حقوق الأنسان .. طلبوا أولا الأطلاع على أصول السجلات التجاريه للمنظمات .ز قلتلهم غالبا دى منظمات غير هادفه للبح يعن مالهاش سجلات تجاريه .. قالولى طيب تصاريح ممارسة النشاط .. و اللى ييجى يجيب معاه توكيل رسمى من المكاتب دى عشان يبقى مسؤل بصفته عن اللى هايتطبع .. شويه و لقيتهم بيقولولى كمان لازم تصريح من الأمن .. و ياريت يكون التصريح بنص اللى هايتكتب عل الأستيكر
شويه كمان و قبل كباية الشاى ماتخلص .ز لقيت مدير المطبعه بيقولى انه متأسف .. التكلفه اللى قالهالى فى الأول غلط .. و الصح بتاعها راح ضارب الرقم الأولانى فى تسعه
طبعا مالقيتش حاجه غير أنى اغرق فى الضحك .. قلتلهم طيب ممكن اطبع شويه من بتاعة الحجاب فريضه كالصلاه .. قالولى ادفع و استلم فورا عندنا منها كتير و نعملك تخفيض
لا قوة ألا بالله
المهم .. رأيى تراجعى مكاتب المحاماه دى و تخليهم صمموا شكل لستيكر ينطبع .. و اقترح استخدام طابعات الكومبيوتر العاديه الملونه على ورق ستيكرز مخصوص بيتباع فى مكتبات الهندسه .. التكلفه مش هاتبقى كبيره لو كل واحد مدون اشترى فرخين ورق ستيكرز بخمسه جنيه و طبعهم عنده .. و لزقهم بعد كده فى الأوتوبيس أو الميكروباص أو المترو .. المهم حد يصمم المطلوب طباعته و تنشريه .. و ربنا يسهل

Anonymous said...

مش معقول تانى مرة ادخل عندك واقرا حاجة واكتب برده :
انت جمييييييييييييييييلة جدا , بحس باللى بتكتبيه اوى
انا بس عايزة اقول انى كنت هنالك ومش عرفت ادخل اصلى طالبة فى كلية الهندسة ولا مدونةولا نشطة ولا صحافية ولا اى حاجة... مجرد بنى ادم مهتم....بس
ومشيت وانا مكسورة الجناح مع انى دخلت فى الجلسة اللى فاتت فى اول مارس عادى من غير ما حد يقول لا
اعمل ايه عشان ادخل جلسة مايو؟

Anonymous said...

العزيزة نوارة
صحفية يابنتى واللة تغطية رائعة لأحداث المحاكمة
اللى إسمة إسلام دة ربنا حينتقم منة فى الدنيا و حيفضحوا زى مافضح عماد و الأيام بيننا

Anonymous said...

مريم

انا خايفة اقول لك مستنيين ايه لبعد الشر تتشلي ويبقى ذنبي في رقبتك

مستنيين شهادة خبير الاصوات اللي هو فني كهربا



يساري

اه الحمد لله خير



حنتكلم

العفو يا سيدي

بس فعلا بقى

انا عايزة اشكر كل الناس اللي وقفت ورا عماد الكبير وشجعته وساندت قضيته

من كل المدونين

ومش ح اقول اساميهم عشان الناس بتزعل وتقول لي واشمعنى دوووووول
مع ان والله هم دول اللي طالعان عنيهم في الحياة
بس انتوا عارفين هم مين


spoony

انت بتنور المدونة

none

لا احنا مش ح نسكت لحد ما يحصل ال...تزاوج ده

وللا ح نسكت؟

لاست نايت

ربنا يبشرك بالخير

نونو

والنبي انت قمر

Anonymous said...

قائد

انا مش عارفة انام من ساعتها

وباغلي من اللي اسمه اسلام

ومش عارفة ده ايه اللي ممكن يفش غلي منه

Anonymous said...

يا نوارة ألف شكر ع الوصف التفصيلي، بس نفسي أفهم ليه المقالة بتاعة فيلم "في شقة مصر الجديدة" المنشورة في الوفد مش موجودة ع المدونة؟ يا جدعان نفسي أقرا أي حاجة تفتح النفس في المدونات اللي باتابعها

Anonymous said...

اللهم اني اعوذ بك من الكفر والفقر
سبب انتشار هذا الدعاء هو حق اصيل للحكومة
ربنا يخرب بيوتهم قادر يا كريم
بحري من اسكندرية

Anonymous said...

Lol mash Ya Nawaraa 3l fadaye7 :D
bs asli etghazt kl shwaya ana da5lya ana da5lya

anyways l post 7lw aweee
& u r tagged

Anonymous said...

ربنا على كل ظالم ومفترى يااااااارب

Anonymous said...

يا بت انا جدع ربانى كدة

وارث الجدعنة من ابويا نجم

انتى اللى قلبك ضعيف و شكلك مش من العيلة اساسا

نيهاهاهاها

Anonymous said...

minesweeper

لا

المدونة دي للنكد وبس


بحري

اه وفيه دعاء تاني منتشر

يا مثبت العقل والدين يا رب



رغدة

ههههههههههههههه

اصلا الراجل لما قلتي له كده بص لك حتة بصة وكان عايز يخنقك

اه كل ما نقول لحد فيه سودانيين غلابة يقول لنا: انا محامي اسلام نبيه

يعني انا مش بني ادم يعني

يعني هم عارفين ان اللي يدافع عن اسلام نبيه ما ينفعش يدافع عن حد مظلوم

عجبي


اماني

امين

انا باقول بجد نقرا سورة يس على اسلام نبيه كل يوم لحد يوم 6 مايو


جيمي

ايه ده

انت بتشكك في نسبي؟

طب انا ح ارفع عليك قضية

انت وابوك نجم ده

Anonymous said...

أحلى حاجة عندنا فى العزبة إن لسه فيه نخوة
آنى مش فاهم ورحمة ابا الحاج الكبير ليه الناس سابت المدعوق النجس ابن الحرام ده اللى خساره فيه الاسم له م الاسلام ولا بالتأكيد يعنى نبيه
شكله بغل استرالى اتربى م الحرام فى زريبة ابوه مدير أمن اسيوط السابق يعنى مجرم ابن مجرم
على الطلاق م المصونة لو كنت شفته لكنت قلعت البلغة ودوبتها على دماغ اللى خلفوه
متعيطيش يا نواره النجاسه لها آخر
وعمنا قال قبل كده
شيد قصورك ع المزارع

من كدنا وعمل إدينا

والخمارات جنب المصانع

والسجن مطرح الجنينه

واطلق كلابك

في الشوارع

واقفل زنازينك

علينا

وقل نومنا في المضاجع

ادي احنا

نمنا ما اشتهينا

واتقل علينا بالمواجع

احنا اتوجعنا

واكتفينا

وعرفنا

مين سبب جراحنا

وعرفنا روحنا

والتقينا

عمال وفلاحين

وطلبه

دقت ساعتنا

وابتداينا

نسلك طريق

ما لهش طريق

ما لهش راجع

والنصر قرب من عنينا

النصر أقرب

من إدينا

Anonymous said...

بالمناسبة يا نوارة ورحمة الغاليين توصى على الاستاذ جيمى ابن ابى هود
مطلع عينى فى حتة تلحينه ماتخدش منه ساعة
الله يكرمك

Anonymous said...

امين

Anonymous said...

سلامات خيتي نواره .. تغطية مش حقولك رائعه مش غريب ع صحفيه مبدعه ..

بس عندي تحفظ ده الي اسمه اسلام والله اسمه حرام يكون حامله يغيره افضل عشان حرام واحد بهالشخصيه يكون حامل هالاسم ولكل من اسمه نصيب ده لوث الاسم ...ثاني شغله لفتت انتباهي انه لما بيقولوا لعماد انه مهتم بقضايا كان و عمره خمس سنين كونه مواليد 85 ,,فكرتني لما محكتمي كان بيحكوا لائحه الاتهام من ضمنها انه انا بانتفاضة 87 حاولت طعن مستوطن ...انا كمتهمه بهديك المحكمه كان ممنوع احكي اطلعت ع محامي الي بمثلني و محاميتي تحديدا الي هي حافظة تاريخ و ساعه ميلادي مش لانها مطلعه ع الملف بس لانها بتعرفني هي والدتي لما اعترضت انه طفل بالانتفاضه انا عمري كان وقتها يادوب 5 - 6 سنين كيف هاي ..؟؟ انا مومنه انه اطفال حجارة بس مش اطفال طعن المهم ثبتت التهمه بس عشانهم محترمين اسقطوها عني كوني كنت قاصر؟؟ مش بحاول اقارن بين المحكمتين .. و لا بقول الصهاينه محترمين لا ولاد ستين كلب بس ع الاقل هدول اعدائي و بيني و بينهم صراع مش صراع وجود لا صراع دفاع عن حقي ..بستناش منه انه يجي بالتحقيق يطبطب علي بس لما يكون التحقيق و التعذيب من ابن وطني و ديني بهالحاله بستغربش اي رده فعل ... رده فعلي تجاه الصهاينه اني بحقدعليهم بس ابن بلدي احقد ع وطني بسببه؟؟
ما بعرف موضوعك خلى لساني ينطلق ههه عارفه هرشت دماغك بكلام فاضي بس الطمع بالاجاويد
تحياتي دوما و دمتي بسلام

Anonymous said...

تغطية رائعة و اكثر من رائعة يا نوارة
و بجاحة من الجانى و انكسار من المجنى عليه
ربنا ينصرنا و يخلصنا من الارف دة
امتى هنرتاح و نخلص من الظلم و القهر دة
طبعا محدش يعرف سنه كام؟
و خصوصا اننا دخلين على مرحله هايله
مش كدة و لا ايه؟؟؟؟
تحياتى

Anonymous said...

اهلا نوارة

تغطية عظيمة احيكي عليها

بس مش هينفع

الشرطة مش هتتصلح بحكم قضائي ده لو حصل

النظام كلو خاطيء

النظام كلو بيهين المصريين مش بس الشرطة
هيا طوابير العيش مش اهانة
المية و خمسين جنيه مرتب مش اهانة
المواصلات مش اهانة
العنوسة مش اهانة
التعليم مش اهانة
الاسلام هو الحل مش اهانة

و المصريين ساكتين و مستسلمين

فيمكن عاجبهم

فخلاص

انا بطلت ازعل نفسي

Anonymous said...

حسبى الله ونعم الوكيل
الا لعنه الله على الظالمين
ومستغربين احنا لابنا مش معانا ليه
اللهم ما لاتأخذنا بما فعل السفهـــــــــــــاء مــــــــــــــــنا

Anonymous said...

معذرة كتبت ربنا غلط سهوا ..سامحونى