Tuesday 21 October 2008

كارثة التأمين الصحي: اللي ماعهوش ما يعيشوش

ليه؟ ليه؟ ايه اللي صحاني بدري؟ ما كنت مخمودة، ايه اللي بيصحيني اصلا؟
اتفضلوا الخبر ده بتاع التأمين الصحي
يعني واحد مرة دخل لي وقال لي انت متشائمة ليه انت مش شايفة حاجة حلوة في البلد؟ انت بتيأسي الناس
طب الناس اللي عشرة تدوين معايا مش عارفين ان لما بيبقى فيه خبر حلو باقوله؟ مش مفروض ان قضية التأمين الصحي دي كسبناها؟ وقلت لكوا وفرحنا؟
طب اتفضلوا بقى
ده قانوني؟ ينفع يعني كده
؟ امال القضية كانت مرفوعة ليه؟ وكسبوها ليه؟
طب انا اعمل لكوا ايه؟ هي دي بلدكوا اعمل ايه انا اخترع لكوا بلد من دماغي؟ حاضر حاضر
احنا يا اولاد بلدنا جميلة ومليانة عدل وخير، تقدر تروح تتعالج بالمجان في اي مستشفى استثماري
اول ما بتتخرج بتلاقي شغل بتلاتلاف جنيه في الشهر اول مرتب، والحكومة بتساعدك في اسكان الشباب وتجيب لك شقة، لاحظ ان مافيش وسايط ابدا عندنا الحمد لله، احنا زي ايام سيدنا عمر كده اول ما تتولد يتصرف لك فلوس، وتتحوش لك لحد ما تكبر، وطبعا ده بسبب اننا بلد زراعي وصناعي وبنستثمر مواردنا احسن استثمار فالخير عم وفاض وزاد، ولما تتجوز بنت الحلال في الشقة الجميلة اللي مدياهالك الحكومة بتخلف عيال حلوة، بيتعالجوا على حساب الدولة، ويتعلموا على حساب الدولة من الضرايب اللي انت بتدفعها
بس فيه مشكلة صغيرة، للاسف من كتر الفلوس المصريين بيفطرو ا لحمة ويتغدوا لحمة ويتعشوا لحمة فانتشر مرض النقرص ما بينهم
يا ريت يا شباب تخلوا بالكوا من نفسكوا

No comments: