Monday 6 October 2008

يا صباح الحبة فوق وحبة تحت

والله العظيم احنا شعب طيب وامير وعقلنا مش في راسنا وكلمة تجيبنا وكلمة تودينا وسايبين دماغنا لاي ملغوصاتي يلعب فيها خصوصا لما يتك على النعرات الهابلة وكل اللي يزمر لنا نغني له.
ايه بقى حكاية ورايحين تتضامنوا مع غزة ليه ما تتضامنوا مع بتوع الدويقة؟ يعني ده يتعارض مع ده في ايه؟
واللي بيروح غزة هو اللي بيروح الدويقة بالمناسبة واللي بيقول ما تروحوش غزة لا راح غزة ولا راح الدويقة واول ما حد يقول لنا الكلمتين دول نجري وراه ونقول هييييييييييييييييييييييييه من غير ما نعقل الكلام ولا نفكر في اللي بيقول الكلام ده هدفه ايه؟
في حصار غزة وحادث الدويقة انا والاغلبية مقصرين، وناس تانية من الاقلية مش مقصرين لا مع دول ولا مع دول، وانا شفتهم وهم بيرتبوا لهنا وهنا ومش عايزة اقول اسامي اولا عشان ما اضيعش ثوابهم ثانيا عشان ممكن اقول حد وانسى حد تاني، عشان اللي بيتحرك بيتحرك للكل، وعشان اللي بيخدم بيخدم الكل
وبما اني مش ح اقول اسماء افراد فخليني اضرب مثل بهشام مبارك: ابانا الذي في حقوق الانسان
اللي بيجري ورا الدويقة وبيجري ورا قوافل غزة ومش مقصر
وانا مقصرة، ولما ابقى مقصرة ما افتيش واعدل على الناس اللي بتقوم بواجبها ومش مستنيني افكرهم بحد على الاقل اقول لهم متشكرة انهم مبيضين وشي ووش كل المصريين وقايمين بواجب انا وغير المفروض نعمله ومش بنعمله عشان دي قلة ادب مننا وما لناش اعذار
ومن المدونين فيه رجالة جدعان في الدويقة وفي غزة ومع العمال دول مش حاقول اسامي عشان ما اوديهمش في داهية
:)
ثانية واحدة هو ايه اللي مش ح اقول عشان ما اوديهمش في داهية؟ ما هم بيشروا وبيودوا نفسهم في داهية: مالك واحمد عبد الفتاح وخالد عبد الحميد وبتوع ابناء مصر وناس تانية مش فاكرة اساميهم دلوقت
ودول لا مقصرين هنا ولا مقصرين هنا والمفروض بدل ما نقعد حاطين رجل على رجل ونقول لهم اشرب من القلة دي وما تشربش من القلة دي يا نساعدهم يا نقول لهم متشكرين يا نلم لسانا عنهم

وياريت نبطل كلام الحلاقين ده اللي علمهولنا بصل الحر والصنان بتاع: احنا مالنا ومال العرب وكانوا عملوا لنا ايه العرب؟
عشان ده كلام شرحه يطول وانا الليلة مشغول
بس انا ح اتكلم عن نفسي: انا مقصرة لابعد الحدود وح احاول ابقى مفيدة اكتر من كده ولحد ما ابقى مفيدة الناس اللي قايمة بدور انا ما باعملوش اقول لهم انا متشكرة واسفة اني مش باساعدكم زي ما المفروض اساعدكم
----------
تحديث: لمساندة الدويقة وغزة وضحايا التعذيب والمعتقلين رجاء زيارة مركز هشام مبارك1 شارع التوفيقية العنوان ما يتهوش
ومركز هشام مبارك ده لو عبد شرا مال بيشتغل عندنا بالسخرة ما كانش خدمنا كده ومش مستني منا شكرانية بس نكف لسانا عنه

No comments: