Monday 20 October 2008

طيب يا ليلى ارحمي نفسك عشان غيرك يرحمك

كلنا ليلى فتحت تالت سنة
امممممممممم
طيب يا ليلى انا عمري ما شفت حد بيقرف ليلى غير ليلى نفسها
:(
كلنا بنقول كلام حلو، بس ساعة الجد اللي اتزرع في..استني، امسي راسك من ورا كده، ايوة فوق القفا على طول، اللي مزروع هنا مش بيتغير بسهولة
ساعة الجد بتقبلي على نفسك حاجات مش لازم تقبليها، وبتحكمي على الليلات غيرك احكام ظالمة وبتنحازي مع المجتمع ضدها ومش بتفكري لو كان اللي في الموقف ده عويس مش ليلى كنت قلتي نفس الكلام وحكمت نفس الاحكام وللا لا؟
بجد يا ليلى انت فخورة انك ليلى وللا لا؟ طيب عارفة ليلى دي يعني ايه وللا لا؟
عارفة ان لك مخ ومشاعر زيك زي اي انسان ولك كرامة وللا لا؟
قبل ما تنامي وانت لسة بتروحي في النوم افضلي قولي عشر مرات: انا انسان ليا كرامة..انا انسان ليا كرامة..انا انسان ليا كرامة
لحد ما عينك تروح في النوم
عشان تعاملي نفسك كإنسان له كرامة يقوم المجمتع كله يعاملك على انك انسان وعنده كرامة
كنت اتكلمت مع لست أدري بخصوص ليلى، بس قلت لها اني ما عنديش حكاوي ليلى انا عندي حكاوي الست ام ليلى، وبعدين بصراحة طنشت لان كلامي مش ح يعجب حد، خصوصا ان حكاوي الست ام ليلى حكاوي تحزن ومقرفة
كمان ليلى نفسها ما عندهاش استعداد تسمع الكلام اللي ح اقوله
ملحوقة: انا مش مبسوطة من نغمة التريقة اللي عند بعض الاخوة الرجالة من المدونين اللي مش ناقص غير يقولوا: الحق الحق الحق الفرخة اتكلمت
بس اللي مضايقني اكتر رد الفعل للناس اللي بتدافع عن ليلى...مالكوا فيه ايه هم مش ماسكين ذلة عليكوا يعني دي ناس متخلفة اصلا
---------
تحديث:

ده استطلاع رأي للاناث
وده استطلاع راي للذكور
ياريت تجاوبوا عليه انا جاوبت...على استطلاع الاناث طبعا :)

No comments: