Friday 10 October 2008

أشوف فيك يوم يا لطفي

دلوقت كل شوية البي بي سي تطلع لنا باستطلاع رأي تقول لنا ان الناس في اوروبا وامريكا بعد الازمة الاقتصادية حاسين ان اليهود هم السبب في الازمة الاقتصادية مما رفع معدلات مشاعر العداء لليهود والمسلمين! والنبي يعني المسلمين دول في ديل اي مصيبة؟ طب اليهود هم اللي عاملين النظام الاقتصادي المنيل ده وهم المسئولين عن اقتصاد العالم ونظام القروض المقزز اللي تسبب في الانهيار الاقتصادي، المسلمين بقى ايه وضعهم؟ بيفكروني بسنبل اللي كانت كل ما تحصل له مصيبة حتى لو اتنشل في الاتوبيس يقول: اشوف فيك يوم يا لطفي! طب لطفي ماله؟ طب ده حتى الشوية اللي كان معاهم فلوس بورصتهم وقعت، ومخضوضين. ياللا بصراحة في داهية مال الكنزي للنزهي وبدل ما نقعد نقول ح نحصل امريكا ازي ح نحصل اوروبا ازاي الخليج معاهم فلوس ومش بيعبرونا....اهم كلهم ح يحصلونا واحنا قاعدين في مكانا وضربوا الاعور على عينه، يعني بتوع الدويقة ح يتأثروا بانهيار البورصة ازاي يعني؟ الزبالة اللي كانوا بيدوروا فيها ح يقل مستواها؟ على الله تخرب في الدنيا كلها
بس انا مش عارفة ليه قلبي حاسس انها مش ح تخرب على دماغ البعدا ولا حاجة، وانها برضه يوم ما تخرب ح تخرب على دماغ لطفي بس، ولطفي بس هو اللي ح ينضرب بالجزم ويدفع من جيبه وكمان يتشتم وكالعادة ياخد على قفاه: انت مش لابس الطاقية ليه؟
وبرضه قلبي حاسس ان الازمة دي مصنوعة ومقصودة مش غصب عنهم ولا حاجة، واللي دايما كانوا كسبانين ح يطلعوا منها برضه كسبانين وماحدش ح يخسر غير الغلابة زي كل مرة. ده مجرد احساس ماعنديش عليه دليل
بس عادة هو الشر اللي بينتصر في الاخر واللي معاه مليارات عمره ما بيسيب ملياراته تروح ده ممكن يولع في الكون عشان يفضل ماسك في فلوسه، انا شخصيا عمري ما شفت ملياردير افتقر...حد فيكوا شافه؟
الا صحيح ح يعملوا افراج صحي لهشام طلعت عشان عنده ضغط وقلب وسكر؟ اللهم صلي على حضرة النبي كل النسوان دي وعيان؟ امال لو كان بصحته كان عمل ايه؟ ادي غلطة ايمن نور...انه متجوز واحدة بس لو كان رافع راسنا في الامة العربية كان اخد افراج صحي.

No comments: