Wednesday 29 October 2008

اللي بيتذل وهو صغير بيذل وهو كبير


ام زينب دايما تقول: العيل ع الحنية
التربية عمرها ما كانت ضرب
اللي بيتذل وهو طفل بيذل غيره وهو كبير وبيعيش عمره مذلول وقابل الذل
انا باسأل بالامهات بالذات، الامهات بالذات: تتعبي تسع شهور وتتعبي في الولادة وتهلكي ويطلع عينك وانت بتكبريه وتربيه وييجي واحد بعد الشقا ده كله يضربهولك ويذله ويكسر نفسه..كنتي جايباه ليه بقى؟
وللاباء: انت اكيد عايز ابنك يبقى احسن منك وللا عايز تطلع اللي طلع فيك؟
ولكل الناس: احنا حالنا مش ح ينصلح طول مافيه طفل بيتذل ويتربى على الاهانة
وبعدين بجد بقى الاباء والامهات لازم يبقوا ايجابيين ويروحوا المدرسة ويفهموا المرضى اللي بيدوا العيال واجب جنوني ان دي مش طريقة تعليم دي
كده ح يجيبوا للعيال هطل
انا فيه طفل اعرفه عنده ست سنين وفي مدرسة انترناشونال يعني فيه اكتر من كده؟ بيعلموه بطريقة الكتاب
الواد يتهجى الكلمة ويكتبها صح وبعدين يقول: طب انا مش فاهم انا كاتب الكلمة صح اهو...مث المهم اني اتعلمها؟ اكتبها عثرين مرة ليه؟ انا مث ح اعمل الواجب ده..الواجب ده مث مشوق مث مشوق!
يعني لما عيل عنده ست سنين يبقى بيفهم احسن من المدرسين ومن نظام التعليم ويسأل سؤال ماحدش يعرف يرد عليه: انا كتبت الكلمة صح، اكتبها عشرين مرة ليه؟ ماهو ده سؤال بيطرح نفسه، هو تعذيب؟
طريقة الواجب دي ممكن تخاطر بالعيل النبيه ده وتجيب له استبحس في دماغه
وفيه عيال كتير بيفشلوا في الدراسة بسبب انهم اذكى من طريقة التعليم المتخلفة بتاعتنا

No comments: