Monday 28 July 2008

اهلي ايه اللي بتزيطوا له في الشارع يا شعب وسخ

دي اول مرة اشتم الشعب المصري حتى انا فعلا مستغربة نفسي ومتضايقة من نفسي بس فعلا انا اتخنقت
تصدقوا بلا اله الا الله احنا شعب ما عندوش نقطة من الاحمر...نازلين النهاردة والاخبار الخرا عمالة ترف على دماغنا والناس النهاردة بعد ما سمعت الحكم اتمرمغت في الارض نازلين بعد ماتش الاهلي والزمالك يهيصوا ويزيطوا بالميات في الشارع ومظاهرات عشان الاهلي
ما نحترم نفسنا بقى ده احنا ناس وسخة فعلا ايه الخرا ده؟
فعلا احنا ناس مش محترمين بقى
من فترة مينا كان بيقول لي - تعليقا على احداث خناقات العرب مع الدير -: يعني الاقباط بروح امهم اهو عرفوا ينزلوا عشرتلاف واحد ويقولوا حسني مبارك يا طيار قلب القبطي مولع نار وساعة التعديلات الدستورية وللا ازمة العيش وللا القفا اللي اخدناه يوم خمسة مايو ماحدش شاف خلقتهم
طب يا مينا...يا فتحي...يا زرمبيح
اللي نزلوا النهاردة بالالفات يهبلوا في الشارع عشان الاهلي كانوا مسلمين ومسيحيين
ماحدش ح يحملهم فوق طاقتهم - اللي انا مش فاهمة هي ما بتتحملش حاجة خالص كده ليه - ويقول لهم انزلوا الشارع اعترضوا
بس على الاقل على الاقل والناس قلوبها محروقة على قتلاها يقاطعوا الماتش
بلاش يقاطعوا الماتش
يحطوا في عينيهم حصوة ملح وما يهيصوش الهيصة دي كلها مش كفاية الناس كانت لسة ميتة ونزلوا يهيصوا في الشارع عشان كاس افريقيا
وقلنا معلش كاس افريقيا
لكن ده الاهلي والزمالك...ودايما الاهلي بيغلب الزمالك ايه الجديد الفظيع يعني اللي يخليهم بسماجة وسخافة وغباوة ووساخة وقلة ادب ينزلوا يهيصوا وممدوح اسماعيل واخد براءة الصبح
ماحدش يقول لي ما يعرفوش دي عالم وسخة فعلا
دول الف بني ادم يا بني ادمين
الف بني ادم ماتوا في ست ساعات يا اوساخ يا بهايم
الالف دول ماتوا في لبنان في تلاتة وتلاتين يوم وكان تمن دمهم غالي قوي
احنا الف مننا ماتوا في ست ساعات وراحوا وكأنهم شوية دبان اترشوا مش بس كده
ده القبطان اللي حافظ على حياة اللي كانوا معاه في العبارة اتعاقب عشان حافظ على حياة الناس اللي معاه
يا ولاد الكلب فيه ايه؟ فيه ايه؟ كورة ايه في نهاركوا الخرا ده انا قرفت
قرفت
اول مرة احس اني قرفت
اول مرة ما الاقيش للناس عذر في الخرا اللي عملوه النهاردة
حد نزل الشارع بعد الماتش؟
هو احنا خلاص؟ اخدنا على الذل؟
ايه؟ ايه؟ مالكوش اهل بيركبوا عبارات طيارات اتوبيسات توكتوكات؟ مش خايفين من ربنا؟ مافيش حتى حساسية؟ ده الناس زمان لما كان بيبقى جارهم عنده حالة وفاة كانت لو عندهم فرح بيأجلوه مراعاة لمشاعر جيرانهم اللي في الشارع اللي بعد اللي بعديهم
احنا الف واحد راحوا واهاليهم قلوبهم محروقة والبلد كلها ماعندهاش دم؟
اتفو

No comments: