Tuesday 15 July 2008

بالنسبة للحملة بتاعة واضح


واضح دخل لي بالاقتراح ده
ان الناس ياريت تبقى مؤدبة مع بعضياتها
ييجي واحد يقول لي اتلهي على عينك انت وواضح بتاعك جتكوا نيلة انتوا الاتنين ادب ايه والناس مش لاقية تاكل
اقول له آه، الناس مش لاقية تاكل وعشان كده بتفش غلها في بعض
وطول ما احنا بنفش غلنا في بعض ح يحصل لنا الاتي:
اولا: ح ننفس عن نفسنا ومش ح نحتاج نوجه غضبنا للمسئولين عن حالنا اللي زي الزفت
ثانيا: ح نشيل من بعض...كتير قوي باسمع ناس لما بتتخانق في الشارع بتقول: والله ده شعب يستاهل اللي يجرا له
واحنا مش مصلحتنا نشيل من بعض احنا محتاجين لبعض لاننا غلابة ومحتاجين نسند بعض ما نجيش على بعض زي ما ام زينب بتقول
ثالثا: انا مثلا لما شتمت واحد مالوش ذنب امبارح كان هو جالي في اللحظة اللي عمالة اتخيل قدامي ظابط وعمالة اهزأه بعد ما شتمته اتلهيت في احساسي بالذنب وقابلت كذا ظابط بعد كده وما طلعتش راسي من الشباك وقلت له اللي كنت باحضرهوله يعني الخطة فشلت عشان فشيت غلي في واحد اغلب مني
رابعا: ظلمنا لبعض اللي بيبتدي باننا بنفش غلنا في بعض بيحسسنا بالذنب والتقل ويكسر عينا ويخلينا مش قادرين يبقى لنا عين نطالب بحقوقنا
خامسا: اختيار واضح للمدونات كان اختيار صائب لان مش معقولة الحملة دي تتوجه للي سايقين عربيات اجرة المنطقي انها تتوجه اللي بيسوق عربيات ملاكي وهو اللي بيبقى عنده امكانية للدخول على النت
لو اللي سايقين عربيات ملاكي مؤدبين وعندهم رحمة بالغلابة
بقية الناس ح ترحم بعض
ده مش كلام طبقي ولا حاجة دي تجربة شخصية
انا لما سواق ميكروباص بيشتمني من غير سبب وباقول له حقك عليا بيعتذر لي، ومرة سواق ميكروباص عيط وقال لي ما تزعليش مني يا اختي انا من غلبي حقك على راسي
دي حاجة
الحاجة التانية بقى ان فعلا فعلا اللي سايقين ملاكي قلالات الادب اكتر من الاجرة ومعلش بقى راجعوا نفسكوا شوية ح تلاقوا كلامي صح
الكل بيشتم صح؟
بس الاجرة لما بتطيب خاطره بيتأثر قوي
الملاكي كتير منهم بيقول: وانا اعمل ايه باسفك
بما اني طول النهار بابرم بالعربية - ما تستهونوش بيها هي قسطها ربعميت جنيه على سبع سنين صحيح بس جمل لو بتنطق كانت تفت في وشي - فانا ليا خبرة في شوارع مصر واليكم خبرتي المتواضعة
اخطر مناطق: امبابة الوراق فيصل
احمر سواقة: الهرم عين شمس
اسفل ناس واندلهم: مصر الجديدة المهندسين مدينة نصر وشوية الدقي مش قوي والزمالك بس بصراحة اوسخهم مدينة نصر ومصر الجديدة فاكرين نفسهم ملوك العالم وهم اللي ح يربوا الناس وهم قليلي التربية الصراحة
لو شافوك بتموت في الشارع مش ح يعبروك ويمكن يقولوا لك: يا حمار
اطيب ناس: المنيل، منيل الروضة، الحدايق، سرايا القبة، مصر والسودان جاردن سيتي العباسية وسط البلد
كأنهم من زمن تاني، كأنهم واقفين في الشارع يقولوا: يا رب...يااااااااااااااارب يااااااااااااااااااااااا ررررررررب حد عربيته تعطل عشان نساعده يارب يااااااااااااا رب حد يقع في مشكلة عشان نساعده
احياة حبيبك النبي يا رب ما تضيع علينا الثواب
دي تجربة شخصية مش مبنية على دراسة ولا حاجة بس مبنية على خبرة واحد مش بتقعد في بيتهم
لو حد عنده خبرة تانية يقدر يقولها لنا
وانا موافقة على الحملة دي

No comments: