Monday 10 December 2007

تاج الجزيرة..السلطانية

أنا مش باحب احل التاجات دي بس مهندس مصري هو اللي بعتهولي وانا ماقدرش ارفض له طلب

لو مكنتش مصري بس عربي كانت هتبقى إيه نظرتك للمصريين واللي بيحصل في مصر دلوقتي؟

والله ماحدش بيعرف يحكم على الامور غير اللي جواها، يعني انا كل ما اشوف عربي الاقيه يقول لي: وين مصر؟ طبعا بيقولها بعتب ولولا الاحراج كنت قلت له يا عم مصر لما الدنيا بتمطر بتتحول الى منطقة كوارث، بس احنا بقى اللي عشمنا الناس بكلام الريادة والقيادة والاخت الكبرى والكلام ده...عشان كده لو كنت عربية مش مصرية وشفت مصر من برة كنت ح افتكرها ندلة! بس الحقيقة هي مش ندلة هي غلبانة بس

لوكنت أوروبي أو غير مسلم هتبقي إيه نظرتك للعرب والمسلمين؟

اممممممممم الاسئلة دي صعب الاجابة عليها بموضوعية لاني ما اقدرش احكم لو كنت اوروبية وانا باحمل ثقافة ومنهج تفكير عربي...يعني انا عشان احكم على حد لازم احط نفسي مكانه واحاول اتبنى زاويته، بس ده عشان انا متربية في ثقافة عربية، يعني مثلا احنا كعرب مش بنشوف اللي بيعيش مع واحدة من غير جواز وهو اوروبي انه لا اخلاقي لاننا عارفين ان ده في سياق مجتمعه مقبول، لكن الثقافة الغربية مختلفة، وبرضه الواحد لما بيبقى ضعيف بيبقى اعدل من القوي، يعني لو انا اوروبية ودولتي بتتحكم في العالم وللا حتى نص العالم وانا قوة اقتصادية وسياسية ايه اللي يخليني اتبنى وجهة نظر الاضعف مني وانا مش مجبرة على ده؟ متهيالي لو كنت اوروبية ومتربية في ظل الثقافة الاوروبية ومتعلمة تعليم اوروبي اظن كنت ح افكر زيهم: الناس عشان تبقى متحضرة لازم تقلدنا.

لو قالوا لك إنت بقيت رئيس جمهورية هتعمل إيه؟

ح اعتذر عن المنصب

لوسمح لك برؤية الرسول عليه الصلاة والسلام وإنك تقوله كلمة واحدة ؟

ح اقول له: خدني معاك

لو كنا في عصر ازدهار الأندلس كنت تتخيل نفسك إزاي؟

كنت احب ابقى شاعرة في صالون ادبي او كميائية من الستات الاندلسيات الكيميائيات اللي كانوا بيبقوا ناكشين شعرهم وبيخترعوا ادوية والاوروبيين حرقوها مع الكتب العلمية والعلماء والطبيبات والكميائيات...الله يخرب بيت ابوهم، دلوقت جايين يقولوا لو كنا احتفظنا بالعقاقير والكتب اللي كانت في الاندلس كنا وفرنا على نفسنا اربع قرون من البحث في الطب والصيدلة

لو خطبت واحدة أو اتخطبتي لواحد وأثناء الخطبة اكتشفت أو اكتشفتي إن الطرف الآخرغير قادر على الإنجاب هيكون ايه تصرفك؟

لا ماهو انا مش ناوية اتخطب
:))

لو طلعت القمر هتكتب عليه ايه؟

يااااااااااا مش ح يخطر على بالي خالص اني اكتب على القمر، بس لو حد طلب مني او فكرني ممكن زي مهندس مصري ما عمل اكتب يافطة عليها: لا اله الا الله محمد رسول الله

لو مررت التاج لحد و ما جاوبش هتعمل ايه؟

ح اقول معاه حق ماهو موضوع التاج ده بايخ قوي

تمرر التاج لمين ؟

لا بقى حرام....ما انا قلت في الاول لو التاج ده اتمرر لي من حد تاني غير مهندس مصري كنت قلت له اياك تعمل كده تاني وكنت ما جاوبتش
اللي ما ارضاهوش على نفسي ما ارضاهوش على غيري
:))

No comments: